Mededeling (uitstel antwoord) : Uitstel beantwoording vragen van de leden Bruins en Paternotte over de correctiebrief d.d. 18 oktober 2019 op brief Luchtvaart 15 oktober 2019
Vragen van de leden Bruins (ChristenUnie) en Paternotte (D66) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de correctiebrief d.d. 18 oktober 2019 op brief Luchtvaart 15 oktober 2019 (ingezonden 22 oktober 2019).
Mededeling van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat)
(ontvangen 14 november 2019).
Vraag 1
Wanneer u in uw correctiebrief van 18 oktober jl. schrijft dat er geen externe validaties
zijn gedaan op de appendices van het wettelijk rekenvoorschrift voor geluidberekeningen
regionale luchthavens, betekent dat dan dat de geluidsberekeningen voor de Milieu
Effect Rapportage (MER) 2014 en de MER 2018 van Lelystad Airport zijn gebaseerd op
deze appendices die niet extern gevalideerd zijn?
Vraag 2
Betekent, gesteld dat de appendices een onlosmakelijk deel van het wettelijk rekenvoorschrift
zijn, dit dat het wettelijk rekenvoorschrift gebaseerd is op niet-extern gevalideerde
berekeningen?
Vraag 3
Welke organisaties en instituten hebben meegewerkt aan het wettelijk rekenvoorschrift?
Vraag 4
Is het wettelijk rekenvoorschrift extern gevalideerd?
Vraag 5
Vanaf wanneer zijn er wel externe validaties gedaan? Welke onderdelen zijn wanneer
onafhankelijk, extern gevalideerd?
Vraag 6
Welke MER's zijn uitgevoerd met behulp van de niet-extern gevalideerde appendices?
Vraag 7
Bestaat er wel een intern validatierapport van de appendices? Wat houdt validatie
in? Is er een draaiboek of checklist?
Vraag 8
Klopt het dat deze niet-extern gevalideerde appendices de prestatiegegevens en geluidsgegevens
bevatten waarmee de Lden-geluidscontouren zijn berekend van de B+ routes van Lelystad
Airport?
Vraag 9
Klopt het dat de prestatiegegevens zijn berekend met het Integrated Noise Model (INM)
dat gebruik maakt van de standaardatmosfeer van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie
ICAO (ISA, 15°C), die representatief is voor de Nederlandse situatie?
Vraag 10
Klopt het dat de geluidsgegevens zijn berekend met de Lden-tool die gebruik maakt
van LAmax-waarden in de New Product Development (NPD)-tabellen die zijn opgenomen
in deze niet-extern gevalideerde appendices?
Vraag 11
Klopt het dat de LAmax-waarden in deze NPD-tabellen in de appendices (op het gebruik
van andere eenheden na) identiek zijn aan LAmax-waarden die uitgaan van een standaard-dempingscoëfficient,
gebaseerd op 25°C (AIR-1845, ISA+10)?
Vraag 12
Zijn de gebruikte dosis-effectrelaties wel gebaseerd op ISA?
Vraag 13
Wat is/zijn de bron(nen) van de getallen in de appendices?
Vraag 14
Klopt het dat deze LAmax-waarden in de niet-extern gevalideerde appendices niet zijn
geconverteerd naar de ICAO-standaardatmosfeer (ISA, 15°C) die representatief is voor
de Nederlandse situatie?
Vraag 15
Hoe groot is het verschil in atmosferische demping per 100 meter tussen ISA en ISA+10,
bij bijvoorbeeld 400 Hz?
Vraag 16
Wat is het berekende verschil in atmosferische demping tussen ISA en ISA+10 bij een
hypothetische LAmax-geluidsmeting op de grond van een recht overvliegend, vertrekkend
vliegtuig, bijvoorbeeld een B737–800 op 1.800 meter vlieghoogte, geïntegreerd over
het gehele geluidsspectrum?
Vraag 17
Bent u van mening dat de geluidsbelasting in de geactualiseerde MER Lelystad Airport
voor wat betreft de atmosferische demping correct is berekend?
Vraag 18
Bent u van mening dat de grenswaarden en de geluidscontouren in de geactualiseerde
MER Lelystad correct zijn berekend?
Vraag 19
Zijn de in het geactualiseerde MER Lelystad Airport gebruikte appendices ooit gevalideerd
wat betreft het gebruik van de atmosferische demping?
Vraag 20
Bent u bereid de appendices op het aspect «atmosferische demping» onafhankelijk, extern
te laten valideren?
Vraag 21
Bent u van mening dat het correct is dat in de niet-extern gevalideerde appendices
voor alle relevante grote vliegtuigtypes met straalmotoren in de MER Lelystad Airport
de optie «afscherming» is gebruikt bij het berekenen van de geluidscontouren van de
B+ routes?
Vraag 22
Deelt u de mening dat het terecht is dat de optie «afscherming» in het Nederlands
Regionaal Model (NRM) wordt gebruikt bij het rekenen aan landing-and-take-off (LTO)
procedures (dus bij verkeer op geringe hoogte), maar dat deze afscherming de facto
afwezig is bij overvliegend verkeer?
Vraag 23
Deelt u de mening dat voor een correcte berekening van de geluidscontouren in de geactualiseerde
MER Lelystad Airport de afscherming in de niet-extern gevalideerde appendices niet
(of niet volledig) had moeten worden gebruikt?
Vraag 24
Zijn de in de geactualiseerde MER Lelystad Airport gebruikte appendices ooit gevalideerd
wat betreft het gebruik van afscherming bij overvliegend verkeer?
Vraag 25
Bent u bereid de appendices op het aspect «afscherming» onafhankelijk, extern te laten
valideren?
Vraag 26
Wilt u deze vragen een voor een beantwoorden?
Mededeling
Op 22 oktober 2019 ontving ik de Kamervragen van de leden Bruins (ChristenUnie) en
Paternotte (D66) over de brief Luchtvaart van 15 oktober 2019 en de correctie daarop
van 18 oktober 2019. Op 23 oktober 2019 ontving ik aanvullende vragen van de leden
Van Raan (PvdD), Laçin (SP) en Kröger (GroenLinks). Vanwege de benodigde interne en
externe afstemming die nog enige tijd vergt, kan de beantwoording van de vragen niet
binnen de gebruikelijke termijn plaatsvinden. Ik streef ernaar de antwoorden zo spoedig
mogelijk aan uw Kamer te doen toekomen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.