Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Kuik over de zelfmoordpreventielijn
Vragen van het lid Kuik (CDA) aan de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over de zelfmoordpreventielijn (ingezonden 25 september 2019).
Antwoord van Staatssecretaris Blokhuis (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen
18 oktober 2019).
Vraag 1
Klopt het dat de zelfmoordpreventielijn, die breed bekend staat als 113, niet onder
dat telefoonnummer te bereiken is?1
Antwoord 1
113Online is 11 jaar geleden opgericht en profileerde zich destijds als een online
platform waar je ook naar toe kon bellen. De naam sloot mogelijk voorheen beter aan
bij hetgeen het precieze platform/dienst is. Het merendeel van de mensen zoekt online
de hulpverlening en daar is de zoekterm 113 (.nl) passend voor gebleken. In 2018 hebben
22.000 mensen via de telefoon en rond de 48.000 mensen via de chat crisishulp gekregen
van 113Zelfmoordpreventie. Hoewel in alle uitingen van 113Zelfmoordpreventie het nummer
0900–0113 expliciet is vermeld, is gebleken dat mensen door de naam op de gedachte
kunnen worden gebracht dat 113 het nummer is waarmee contact kan worden gezocht.
Het accent in de promotie van de hulpverlening van en door 113Zelfmoordpreventie heeft
gelegen op verbetering van de naamsbekendheid. In 2015 lag het percentage op 3% naamsbekendheid,
in 2019 is dit gestegen tot 56%. Ik heb begrepen dat mensen die het nummer 1-1-3 bellen,
te horen krijgen dat het nummer niet bestaat met in sommige gevallen de suggestie
het op een later moment nog eens te proberen. Ik ben inmiddels met het Ministerie
van EZK in gesprek om hier actie op te ondernemen en de melding aan te passen in een
duidelijke verwijzing of doorschakeling naar het juiste nummer om 113Zelfmoordpreventie
telefonisch te kunnen bereiken. Dit is een oplossing voor de korte termijn. Ik verwijs
u voor mijn verdere reactie op het nummer 1-1-3 naar mijn brief van heden aan uw Kamer
over dit onderwerp.
Vraag 2
Is het algemeen bekend dat – anders dan het noodnummer 112 – voor de zelfmoordpreventielijn
0900–0113 gebeld moet worden?
Antwoord 2
In alle uitingen die verwijzen naar 113 Zelfmoordpreventie, wordt uitdrukkelijk het
nummer 0900–0113 vermeld. Veel mensen kunnen de hulplijn vinden: in 2018 hebben 22.000
mensen via de telefoon en rond de 48.000 mensen onlinehulp gekregen van 113Zelfmoordpreventie.
Vraag 3
Wat is de reden dat het breed gecommuniceerde nummer voor hulp 113 niet onder dat
nummer bereikbaar is?
Antwoord 3
Het nummer 1-1-3 is nooit breed gecommuniceerd; de naam 113Online is sinds 2017 aangepast
in 113Zelfmoordpreventie. Hoewel in alle uitingen van 113Zelfmoordpreventie het nummer
0900–0113 expliciet is vermeld, is gebleken dat mensen door de naam op de gedachte
kunnen worden gebracht dat 113 het nummer is waarmee contact kan worden gezocht.
Vraag 4
Klopt het dat het nummer 0900–0113 niet gratis is? Zo ja, waarom is dat?
Antwoord 4
Vanaf de start van 113Zelfmoordpreventie, is de dienstverlening die geboden wordt
gratis beschikbaar voor iedereen die belt, mailt of chat. De kosten die verbonden
zijn aan de telefoon zijn – tot op heden – voor rekening van de beller. Ik heb dit
voorjaar aan 113Zelfmoordpreventie gevraagd een indicatie te geven van de omvang van
de kosten die gemoeid zijn met het vergoeden van de telefoonkosten. Ik heb begrepen
dat de kosten opgevangen kunnen worden in de huidige instellingssubsidie van 113Zelfmoordpreventie
(€ 5,4 miljoen) waarmee toekenning van het nummer 0800–0113 in elk geval de voorkeur
verdient boven het op dit moment gehanteerde 0900-nummer. Het nummer 0800–0113 is
reeds toegekend.
Vraag 5
Klopt het dat er al langer gesprekken met het Ministerie VWS lopen om het telefoonnummer
113 te verkrijgen? Deelt u de mening dat hier zo snel mogelijk helderheid over gegeven
moet worden?
Antwoord 5
Ik heb eind 2018 van 113Zelfmoordpreventie vernomen dat zij het huidige 0900 nummer
graag in 1-1-3 nummer aangepast zouden willen zien. Dit vanwege betere vindbaarheid
en de betere aansluiting op de zero suïcide missie van 113Zelfmoordpreventie. De organisatie
heeft destijds aangegeven hierover in gesprek te gaan met de hiervoor verantwoordelijke
instantie (het Ministerie van EZK voor de beschikbaarheid van het nummer en de ACM
voor de mogelijke toekenning van het nummer). Mocht in gebruik name van het nummer
1-1-3 niet te realiseren zijn, dan zou 113Zelfmoordpreventie gebruik willen gaan maken
van het (reeds toegekende) nummer 0800–0113. Ik heb aangegeven dit van harte te ondersteunen
maar had wel behoefte aan een nadere onderbouwing van de mogelijke financiële consequenties.
Die is in het voorjaar door 113Zelfmoordpreventie aangeleverd.
Ik verwijs u voor mijn verdere reactie op het nummer 1-1-3, naar mijn brief van heden
aan uw Kamer over dit onderwerp.
Vraag 6
Kunt u deze vragen beantwoorden voor het algemeen overleg over suïcidepreventie van
‪17 oktober a.s.?
Antwoord 6
Ja.
Toelichting:
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van het lid Hijink (SP),
ingezonden 25 september 2019 (Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2019–2020, nr.
426).
Ondertekenaars
-
, -
Eerste ondertekenaar
P. Blokhuis, staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.