Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op de vragen van het lid Remco Dijkstra inzake het nieuwsbericht ‘Drones van klimaatactivisten weigeren op te stijgen bij Heathrow’
Vragen van het lid RemcoDijkstra (VVD) aan de Ministers van Infrastructuur en Waterstaat en van Justitie en Veiligheid over het bericht «Drones van klimaatactivisten weigeren op te stijgen bij Heathrow» (ingezonden 17 september 2019).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat), mede
namens de Minister van Justitie en Veiligheid (ontvangen 21 oktober 2019). Zie ook
Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2019–2020, nr. 300.
Vraag 1
Bent u op de hoogte van het artikel «Drones van klimaatactivisten weigeren op te stijgen
bij Heathrow (+update)»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Heeft u contact met Britse collega’s over dergelijke ontwikkelingen?
Antwoord 2
Al geruime tijd worden in diverse internationale gremia ervaringen met andere landen,
waaronder het Verenigd Koninkrijk, gedeeld met betrekking tot misbruik van drones
en de inzet van maatregelen hiertegen.
Vraag 3
Acht u de kans groot dat een actie van klimaatactivisten of andersoortige groeperingen
met eventuele kwade bedoelingen ook in Nederland zou kunnen plaatsvinden?
Antwoord 3
Het valt niet uit te sluiten dat er ook in Nederland acties van klimaatactivisten
met drones op en rondom luchthavens kunnen plaatsvinden. We houden deze ontwikkelingen
samen met de veiligheidspartners nauwlettend in de gaten.
Vraag 4
Hoe kunnen we er in Nederland voor zorgen dat dit soort situaties zich niet voordoen?
Hoe kan door handhaving de pakkans worden vergroot?
Antwoord 4
De nationale regelgeving rondom drones zal per 1 juli 2020 worden vervangen door Europese
regelgeving die onder meer Europees geharmoniseerde voorschriften voor het veilig
vliegen met drones bevat. Deze regelgeving voor drones voorziet onder andere in de
verplichting voor alle operators om zich te registreren als zij een drone zwaarder
dan 250 gram willen vliegen. De regelgeving voorziet ook in de mogelijkheid om de
verplichting in te stellen om elektronische hulpmiddelen zoals geo-awareness aan boord
van de drone te hebben, zodat de drone tijdig op afstand geïdentificeerd kan worden.
Dit draagt eraan bij dat er beter gehandhaafd kan worden. Daarnaast voer ik dit jaar
een campagne waarin ik bestuurders van drones wijs op de risico’s van het vliegen
in de buurt van luchthavens.
Door het Ministerie van Defensie en het Ministerie van Justitie en Veiligheid is ook
een kennis opbouwprogramma opgestart dat loopt van 2019 tot 2022. Het programma heeft
als doelstelling om specifieke kennis op te bouwen waarmee veiligheidspartners in
staat worden gesteld om in de verschillende (dreigings-)scenario’s nog beter te kunnen
bepalen welke tegenmaatregelen effectief zijn. Het programma is onderverdeeld in een
aantal onderzoeksgebieden variërend van detectie, identificatie en interventie van
een drone-dreiging tot en met de juridische implicaties van inzet van middelen en
de kans op ongewenste neveneffecten.
Nederland is, net als veel andere landen, voortdurend bezig met de verkenning en doorontwikkeling
van counter-drone maatregelen. De ontwikkelingen op dit vlak worden intensief met
andere landen gedeeld.
Vraag 5
Welke sancties kunnen worden opgelegd bij misbruik van drones en zijn deze eigenlijk
wel afdoende effectief en afschrikwekkend?
Antwoord 5
Momenteel wordt door de politie al handhavend opgetreden tegen dronepiloten die met
een drone te dicht in de buurt van een luchthaven vliegen. Op overtredingen staan
hoge geldboetes tot maximaal 7.800 euro. Daarnaast kan het Openbaar Ministerie tot
vervolging overgaan.
Vraag 6
Bent u voornemens om het huidige beleid te evalueren, als bedreigingen van drones
zich frequenter gaan voordoen?
Antwoord 6
Naast de implementatie van de Europese regels wordt er met alle partijen die betrokken
zijn bij de veiligheid op en rond luchthavens actief gewerkt aan het ontwikkelen van
maatregelen tegen mogelijke bedreigingen door drones. Hierbij wordt onder andere gekeken
naar de meest effectieve inzet van technische hulpmiddelen door de bevoegde autoriteiten
om ongewenste drones vroegtijdig te kunnen detecteren en in het uiterste geval te
kunnen neutraliseren. Het spreekt voor zich dat dit een continue proces is waarbij
steeds moet worden gekeken naar actuele ontwikkelingen en mogelijke aanscherping van
maatregelen daarbij.
Vraag 7
Zijn u andere voorbeelden van misbruik van drones in het buitenland bekend? Is bekend
hoe daartegen opgetreden wordt?
Antwoord 7
Al geruime tijd worden in diverse internationale gremia ervaringen tussen landen gedeeld
met betrekking tot misbruik van drones en de inzet van maatregelen hiertegen.
Vraag 8
Deelt u de mening dat verstoring van het luchtruim nabij luchthavens nimmer acceptabel
is? Deelt u de mening dat hier zwaar tegen opgetreden moet worden?
Antwoord 8
Uiteraard deel ik uw mening dat de verstoring van het luchtruim nabij luchthavens
niet acceptabel is en hiertegen nu en in de toekomst actief opgetreden dient te worden.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Mede namens
F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.