Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Remco Dijkstra en Nijkerken–de Haan over het bericht 'Maximumsnelheid op de A79 bij Meerssen naar 90 km/u.'
Vragen van de leden RemcoDijkstra en Nijkerken-de Haan (beiden VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Maximumsnelheid op de A79 bij Meerssen naar 90 km/u.» (ingezonden 4 oktober 2019).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
21 oktober 2019).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «Maximumsnelheid op de A79 bij Meerssen naar 90 km/u»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Klopt het dat de snelheid tijdelijk wordt verlaagd door Rijkswaterstaat (RWS) vanwege
een slechte staat van onderhoud van de A79? Op de site van RWS staan werkzaamheden
vermeld, waarom staan deze er (nog) niet bij?
Antwoord 2
Nee, dat klopt niet. De snelheid wordt niet tijdelijk verlaagd, maar zal gewoon 100 km/u
blijven. Rijkswaterstaat volgt bij constatering van onvoldoende stroefheid de «Richtlijnen
handelwijze bij onvoldoende stroefheid of teveel spoorvorming». Deze schrijven onder
andere voor wanneer een snelheidsverlaging nodig is om de veiligheid van de weggebruikers
te waarborgen. In dit geval is een snelheidsverlaging niet noodzakelijk. Voor de vastgestelde
ontbrekende stroefheid van het asfalt is het waarschuwen van de weggebruikers met
het driehoek bord «slipgevaar» voldoende. Dit bord is geplaatst op deze locatie. Er
is door Rijkswaterstaat een verkeersbesluit genomen tot tijdelijke verlaging van de
maximum snelheid. Dit besluit blijkt onjuist en zal worden ingetrokken. De werkzaamheden
staan inmiddels op de website.
Vraag 3
Hoe lang gaat de snelheidsverlaging duren? Wanneer wordt begonnen met het onderhoud
en wanneer is het onderhoud klaar?
Antwoord 3
Er vindt geen snelheidsverlaging plaats. De werkzaamheden zijn nu gepland in de nacht
van 22 oktober (21:00) op 23 oktober (05:00). Onderhoudswerkzaamheden zijn echter
weersgevoelig. Bij slecht weer kunnen de werkzaamheden mogelijk geen doorgaan vinden
en worden ze opnieuw ingepland.
Vraag 4
Is het juist dat na een eerdere snelheidsverlaging van 120 km/u naar 100 km p/u, nu
weer een verlaging wordt opgelegd? Heeft er dan geen onderhoud of aanpassing in de
tussentijd plaatsgevonden? Hoe kan dit?
Antwoord 4
Zie antwoord op vraag 2.
Vraag 5
Hoe nodig is de snelheidsverlaging van 100 km/u naar 90 km/u? Is de A79 daar in een
dusdanige staat dat 90 km/u werkelijk een verschil maakt ten opzichte van 100 km p/u?
Wat merkt de automobilist daarvan? Is hier een afwegingskader voor bij RWS?
Antwoord 5
Bij constatering van onvoldoende stroefheid volgt RWS de «Richtlijnen handelwijze
bij onvoldoende stroefheid of teveel spoorvorming».
Vraag 6
Waarom is het nodig om automobilisten langzamer te laten rijden als er geen werkzaamheden
zijn of deze nog lang op zich laten wachten? Waar blijkt dit uit?
Antwoord 6
Zie antwoord op vraag 2.
Vraag 7
Kunt u proberen deze vragen te beantwoorden voor de begrotingsbehandeling van Infrastructuur
en Waterstaat?
Antwoord 7
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.