Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Wilders en De Graaf over berichten ‘Invloed IS op Haags jeugdwerk’ en ‘De Marokkanen nemen in de buurthuis de boel over’
Vragen van de leden Wilders en De Graaf (beiden PVV) aan de Ministers van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en van Justitie en Veiligheid over de berichten «Invloed IS op Haags jeugdwerk» en «De Marokkanen nemen in dit buurthuis de boel over» (ingezonden 18 juli 2019).
Antwoord van Minister Koolmees (Sociale Zaken en Werkgelegenheid), mede namens de
Minister van Justitie en Veiligheid (ontvangen 4 oktober 2019). Zie ook Aanhangsel
Handelingen, vergaderjaar 2018–2019, nr. 3724
Vraag 1
Bent u bekend met de berichten «Invloed IS op Haags jeugdwerk» en «De Marokkanen nemen
in dit buurthuis de boel over»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Onderschrijft u de observaties in het artikel aangaande het proces van islamisering
en de gevaren daarvan, en erkent u dat het beter was geweest wat beter naar de PVV
te luisteren de afgelopen 15 jaar? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 2
Nee. Deze vraag omtrent een proces van islamisering gaat uit van een veronderstelling
die ik niet onderschrijf en die niet is gebaseerd op de in de artikelen geciteerde
anonieme bronnen. Ik maak mij wel zorgen over kwetsbare jongeren die worden beïnvloed
door radicaal gedachtegoed. Zeker als dat onder invloed van een jongerenwerker zou
gebeuren.
Vraag 3
Bent u bereid om voor alle verantwoordelijken in dit debacle strafontslag te regelen,
de welzijnsorganisatie Xtra op te heffen, buurthuis De Burcht te sluiten en alle subsidies
die zogenaamd deradicalisering tot doel hebben te stoppen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 3
Nee. In januari 2018 heeft de politie de burgemeester van Den Haag middels een bestuurlijke
rapportage geïnformeerd over een jongerenwerker bij Zebra Welzijn (onderdeel van welzijnsorganisatie
Xtra) met radicaal gedachtengoed, die dit ook actief uitdraagt. Deze informatie heeft
de gemeente direct besproken met Zebra Welzijn. Hierna heeft Zebra Welzijn afscheid
genomen van deze jongerenwerker. Op 2 augustus jl. heeft het college van burgemeester
en wethouders de gemeenteraad van Den Haag per brief geïnformeerd over de signalen
van mogelijk radicaal gedachtegoed en de genomen maatregelen.
In zijn algemeenheid kan ik stellen dat gezien het huidige dreigingsbeeld investeringen
in deradicalisering gewenst zijn. Gemeenten worden hierin vanuit het rijk op verschillende
manieren ondersteund. Ik zie geen aanleiding voor de gesuggereerde maatregelen en
ben niet bereid om subsidies voor deradicalisering te beëindigen.
Vraag 4
Bent u bereid de Schilderswijk en Transvaal (en daarna andere wijken in Nederland
waar deze problemen spelen) desnoods met behulp van het leger uit te kammen op zoek
naar jihadisten, jihadsympathisanten, ronselaars, wapens en IS(-lam)-propaganda? Zo
nee, waarom niet?
Antwoord 4
Nee. Dit zou een disproportionele maatregel zijn die in strijd is met de basiswaarden
en grondprincipes van onze democratische rechtsstaat.
Vraag 5
Bent u bereid om jihadisten, jihadsympathisanten en ronselaars voor de jihad op te
pakken, (preventief) op te sluiten, te denaturaliseren en daarna voorgoed het land
uit te zetten? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 5
De overheid doet er, binnen de grenzen van onze rechtsstaat, alles aan om de jihadistische
dreiging tegen te gaan. Op 18 april 2019 is een rapportage naar uw Kamer verstuurd,
waarin de inzet in het kader van de integrale aanpak van terrorisme en extremisme
sinds eind 2017 tot april 2019 werd gepresenteerd.2 De mix van zowel preventieve als meer repressieve maatregelen die de aanpak biedt,
geeft het kabinet de mogelijkheid om indien nodig de inzet bij te stellen op basis
van actuele ontwikkelingen.
Administratieve detentie, in de zin van een soort preventieve detentie, is niet één
van de in artikel 5 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) genoemde
gevallen waarin vrijheidsontneming mogelijk is. Het zomaar preventief opsluiten van
personen past niet in onze rechtsstaat. Het Nederlanderschap kan o.a. worden ingetrokken
van personen die onherroepelijk zijn veroordeeld voor een terroristisch misdrijf als
genoemd in artikel 14, tweede lid aanhef en onder b, Rijkswet op het Nederlanderschap.
Om staatloosheid te voorkomen is een van de voorwaarden dat de persoon naast de Nederlandse
nationaliteit een tweede nationaliteit heeft.
Vraag 6
Bent u bereid de moskeeën, islamitische organisaties en islamitische scholen waar
de betrokkenen aan verbonden zijn per direct te sluiten? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 6
Nee, dit zou een disproportionele maatregel zijn die in strijd is met de basiswaarden
en grondprincipes van onze democratische rechtsstaat. Twee kernelementen van onze
democratische rechtsstaat die grondwettelijk zijn vastgesteld, zijn de vrijheid van
godsdienst en gelijke behandeling van religies.
Het kabinet zet zich in voor deze en andere vrijheden.
Vraag 7
Bent u tot slot bereid om te stoppen met alle diversiteitsbeleid, inclusiviteitsbeleid,
acceptatiebeleid en andere softe politiek-correcte deug-onzin die uiteindelijk tot
monoculturele islamitische wijken leidt te stoppen en de Nederlandse wet en harde
handhaving daarvan weer te doen gelden in de betreffende wijken, desnoods met behulp
van het leger? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 7
Nee. Integratie is van essentieel belang voor zowel mensen zelf als de Nederlandse
samenleving. Het vereist zowel het nemen van eigen verantwoordelijkheid, als een samenleving
die iedereen de kans biedt zijn talenten te ontplooien. Doelstelling is dat iedereen
meedoet, door de taal te leren, aan het werk te zijn, actief deel te nemen aan onze
samenleving en de Nederlandse vrijheden en gelijkheden – verankerd in onze Grondwet
– te respecteren.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
W. Koolmees, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid -
Mede namens
F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.