Schriftelijke vragen : Het artikel ‘De e-truck komt, maar het duurt wel even voor hij zijn dieselneef inhaalt’
Vragen van het lid Schonis (D66) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het artikel «De e-truck komt, maar het duurt wel even voor hij zijn dieselneef inhaalt» (ingezonden 3 oktober 2019).
Vraag 1
Kent u het artikel «De e-truck komt, maar het duurt wel even voor hij zijn dieselneef
inhaalt»?1
Vraag 2
Deelt u de constatering uit het ING-rapport («Tijdperk van zero-emissie breekt aan
voor trucks», oktober 2019) dat pas in 2028 de e-truck concurrerend zal zijn met de
dieselvrachtwagen?
Vraag 3
Deelt u de mening dat 2028 wel erg ver weg is voordat de e-truck concurrerend zal
zijn?
Vraag 4
Bent u bereid om de sector te ondersteunen met het vinden van (technische) oplossingen
om e-trucks concurrerend te maken? Zo nee, waarom niet?
Vraag 5
Schat u in dat, gezien de vrachtwagenheffing die in 2023 van kracht zal zijn, deze
heffing kan bijdragen aan het sneller rondkrijgen van de businesscase voor e-trucks?
Vraag 6
Welke maatregelen bent u van plan te nemen, naast de vrachtwagenheffing, om e-trucks
sneller concurrerend te maken?
Vraag 7
Wat onderneemt u, daar uit het ING-rapport is gebleken dat het gebruik van waterstof
een oplossing kan bieden voor internationaal transport, om de inzet van waterstof
als brandstof voor vrachtwagens te vergroten?
Vraag 8
Hoe staat u tegenover het voorstel om e-trucks lager te belasten dan dieselvrachtwagens?
Vraag 9
Deelt u de mening van de onderzoekers van het ING-rapport dat biobrandstoffen beter
niet ingezet kunnen worden voor regionaal transport? Zo ja, hoe voorkomt u de inzet
van biobrandstoffen op korte afstanden? Zo nee, waarom niet?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.A.J. Schonis, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.