Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Paternotte over het bericht 'Brexit-alarm: koop svp inwisselbaar vliegticket'
Vragen van het lid Paternotte (D66) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Brexit-alarm: koop svp inwisselbaar vliegticket» (ingezonden 15 augustus 2019).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
11 september 2019).
Vraag 1
Bent u bekend met de berichten «Brexit-alarm: koop svp inwisselbaar vliegticket»1 en «ING acht kans op chaotische Brexit groter»2?
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Deelt u de oproep aan reizigers die rond de brexitdatum van 31 oktober a.s. reizen
tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU, om een ticket te kopen waarbij je je geld
gegarandeerd terug kunt vragen bij een vertraging of afstel van de reis? Zo nee, waarom
niet?
Antwoord 2
Hoewel er negatieve effecten zouden kunnen ontstaan – zie daarvoor het antwoord op
vraag 3 – is er vanuit het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat geen aanleiding
om Nederlandse reizigers met het oog op de Brexit expliciet vliegtickets met restitutiemogelijkheden
te adviseren. Uw Kamer is verschillende malen geïnformeerd over de contingency maatregelen die in EU-verband en door Nederland zijn getroffen, bijvoorbeeld tijdens
het AO Brexit en Transport van 12 maart jl. Deze contingency maatregelen zijn voldoende om het luchtvervoer tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk
(VK) te kunnen continueren in het geval van een no deal Brexit. Daarnaast hebben passagiers bij annulering van de vlucht door een EU-luchtvaartmaatschappij,
of door een non-EU-luchtvaartmaatschappij die vanaf een EU-luchthaven vertrekt per
definitie recht op restitutie. Op 20 december jl. heeft het VK guidance gepubliceerd waarin vergelijkbare passagiersrechten van toepassing blijven bij een
no deal Brexit.
Vraag 3
Welke effecten zou een no-dealbrexit hebben op reizigers tussen het Verenigd Konikrijk
en de EU op en na 31 oktober?
Antwoord 3
Uw Kamer is bij brief van 18 januari jl. (Kamerstuk 23 987 nr. 304) geïnformeerd over de Brexit voorbereidingen met betrekking tot grenscontroleprocessen.
Daarbij is tevens aangegeven dat niet alle ongunstige gevolgen door Nederland kunnen
worden weggenomen. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om mogelijk langere wachtrijen voor
VK-burgers en andere «derdelanders» aan de grens, maar ook onzekerheden met betrekking
tot grenscontroleprocessen aan de zijde van het VK.
Vraag 4
Deelt u de mening dat reizigers er recht op hebben actief geïnformeerd te worden over
mogelijke onzekerheden rondom hun reizen naar en van het Verenigd Koninkrijk in de
periode kort na de geplande brexitdatum?
Antwoord 4
Reizigers die vanaf 1 november a.s. reizen van of naar het VK doen er verstandig aan
om zich te informeren over de gevolgen van een mogelijke no deal Brexit. Het Ministerie van Buitenlandse Zaken heeft speciaal voor deze reizigers
informatie beschikbaar gesteld op de «vraag en antwoord» pagina van het Brexit loket
(www.brexitloket.nl). Daarnaast doen reisorganisaties en vervoerders er verstandig aan om te bezien in
hoeverre hun klanten de behoefte hebben aan informatie over de mogelijke gevolgen
van de Brexit. Het is vervolgens aan de reisorganisaties en de vervoerders om in die
mogelijke behoefte te voorzien.
Vraag 5
Klopt het dat Nederland na een no-dealbrexit bilateraal met het Verenigd Konikrijk
moet onderhandelen over een luchtvaartverdrag? Zo ja, zijn alle mogelijke voorbereidingen
getroffen om deze onderhandelingen zo snel mogelijk na 31 oktober op te starten?
Antwoord 5
Nee. In het geval van een «no deal» Brexit treedt de EU-verordening Nr. 2019/502 in
werking. Deze zorgt dat bij een no deal Brexit het luchtvervoer tussen Nederland en het VK mogelijk blijft. In dezelfde verordening
staat dat er na de Brexit onverwijld door de Europese Commissie namens de EU-lidstaten
over een EU-VK-luchtvaartovereenkomst moet worden onderhandeld en deze moet onverwijld
worden gesloten.
Vraag 6
Hoever is het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat met de voorbereidingen op
de brexit en de verschillende scenario’s van een no-dealbrexit?
Antwoord 6
Uw Kamer is bij brief van 25 mei 2018 (Kamerstuk 23 987, nr. 249) geïnformeerd over de Brexit-scenario’s, waaronder de voorbereidingen met betrekking
tot het no-deal scenario. Conform een toezegging in dezelfde brief waren alle aangekondigde maatregelen
voor 30 maart jl. getroffen.
Vraag 7
Kunt u toelichten of er al akkoorden zijn bereikt op Europees niveau over «basic connectivity»
tussen de EU en het Verenigd Koninkrijk, waar ook in uw antwoord op schriftelijke
vragen aan wordt gerefereerd?3 Zo ja, kunt u de Kamer hierover informeren?
Antwoord 7
De EU-verordening Nr. 2019/502 ter waarborging van basisconnectiviteit in het luchtvervoer
regelt eenzijdig de verkeersrechten en markttoegang van VK-luchtvaartmaatschappijen
richting de EU onder de voorwaarde dat het VK dezelfde verkeersrechten en markttoegang
verleent aan EU-luchtvaartmaatschappijen. Op 7 maart jl. heeft het VK guidance gepubliceerd waarin vergelijkbare verkeersrechten en markttoegang worden gegund aan
EU- luchtvaartmaatschappijen. Van enig ander akkoord op het gebied van basisconnectiviteit
is geen sprake.
Vraag 8
Bent u bereid om met alle vervoerders en reisagentschappen de afspraak te maken dat
van 31 oktober tot 7 november er alleen tickets worden verkocht voor reizen tussen
het Verenigd Koninkrijk en de EU waarbij reizigers hun geld gegarandeerd kunnen terugvragen
bij een vertraging of afstel van de reis? Zo nee, waarom niet? En indien nee, bent
u bereid met vervoerders en reisagentschappen afspraken te maken over actieve informatievoorziening
aan reizigers over de aanschaf van tickets voor de week na een (eventuele) no-dealbrexit?
Antwoord 8
Gezien de beantwoording van vragen 2 en 4, acht ik dat niet noodzakelijk.
Vraag 9
Kunt u bovenstaande vragen apart beantwoorden?
Antwoord 9
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.