Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Amhaouch en Van Helvert over het economische deel van het Israëlisch-Palestijnse vredesplan
Vragen van de leden Amhaouch en Van Helvert (beiden CDA) aan de Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking over een door de VS georganiseerde conferentie in Bahrein over het economische deel van het Israëlisch-Palestijnse vredesplan (ingezonden 24 juni 2019).
Antwoord van Minister Blok (Buitenlandse Zaken) en van Minister Kaag (Buitenlandse
            Handel en Ontwikkelingssamenwerking) (ontvangen 22 juli 2019).
         
Vraag 1
            
Bent u bekend met het artikel «VS presenteren eind juni in Bahrein economisch deel
               van langverwacht Israëlisch-Palestijns vredesplan»?1
Antwoord 1
            
Ja.
Vraag 2
            
Kunt u aangeven wat er tijdens deze conferentie wordt besproken en wie de deelnemers
               zijn?
            
Antwoord 2
            
Tijdens de bijeenkomst, die op 25-26 juni plaatsvond in Bahrein, werd gesproken over
               economische ontwikkeling in Gaza en de Westelijke Jordaanoever, als ook in omringende
               landen. De basis hiervoor is het overzicht van projecten (Peace to Prosperity) dat de VS op de vooravond van de bijeenkomst presenteerde. Dit overzicht bestaat
               voor een aanzienlijk deel uit reeds gestarte of eerder geïdentificeerde projecten
               die tot economische groei moeten leiden, samen met een hervorming van het onderwijs
               en de gezondheidszorg. Volgens de VS zou dit als een pakket uitgevoerd moeten worden
               nadat er een politieke oplossing is bereikt. Het pakket voorziet in een bijdrage van
               USD 27 mld. voor de Palestijnse Gebieden, en USD 23 mld. voor Libanon, Jordanië en
               Egypte. Deze bedragen zouden deels schenkingen moeten zijn, deels leningen.
            
De bijeenkomst werd georganiseerd door de Amerikaanse Minister van Financiën Mnuchin
               en adviseur van het Witte Huis Kushner. Gastheer Bahrein werd vertegenwoordigd door
               de kroonprins Salman al Khalifa. De deelnemers waren zakenlieden uit de VS, Arabische
               landen, Israël en de Palestijnse gebieden. Er waren geen overheidsvertegenwoordigers
               van Israël of de Palestijnse Autoriteit aanwezig. Verschillende Arabische landen waren
               op ministersniveau aanwezig. Het IMF werd vertegenwoordigd door Managing Director
               Lagarde. De Wereldbank door President Malpass. Andere opvallende deelnemers waren
               onder meer de voorzitter van de FIFA Infantino en voormalig Kwartetgezant Tony Blair.
               De EU werd vertegenwoordigd door de Special Gezant Terstal. Diverse EU lidstaten hadden
               delegaties gestuurd.
            
Vraag 3
            
Op welke manier is Nederland betrokken bij deze conferentie?
Antwoord 3
            
Nederland was door de Amerikaanse Minister van Financiën uitgenodigd om deel te nemen
               aan de conferentie. Nederland heeft op hoogambtelijk niveau deelgenomen.
            
Vraag 4
            
Hoe staat de Palestijnse Minister van Economische zaken ten opzichte van deze conferentie?
Antwoord 4
            
De Palestijnse Autoriteit benadrukt dat economische ontwikkeling alleen geen oplossing
               kan brengen voor het conflict, maar dat er ook een politieke oplossing moet komen,
               op basis van de beginselen zoals ook in het Arab Peace Initiative verwoord. De PA zegt geen vertrouwen meer te hebben in de VS als bemiddelaar, vanwege
               eerdere besluiten als het verhuizen van diens ambassade in Israël naar Jeruzalem,
               het stoppen van alle financiële steun voor de PA en voor UNRWA en het sluiten van
               het PLO-kantoor in Washington. De PA ziet in deze stappen, en uitspraken van Amerikaanse
               vertegenwoordigers over bijvoorbeeld nederzettingen en mogelijke annexatie van delen
               van de Westelijke Jordaanoever, aanwijzingen dat het politieke gedeelte van het vredesplan
               niet zal aansluiten bij de politieke aspiraties van de PA en de parameters zoals die
               internationaal breed gedragen worden. De PA gaf om bovenstaande redenen niet deel
               te nemen aan de bijeenkomst.
            
Vraag 5, 7 en 8
            
Op welke manier draagt de EU economisch bij aan het vredesproces? Op welke manier
               draagt Nederland economisch bij aan het vredesproces?
            
Kunt u aangeven welke projecten Nederland heeft lopen ten behoeve van de versterking
               van de economie van de Palestijnse gebieden?
            
Welke economische projecten ondersteunt de EU, de grootse donor in de Palestijnse
               gebieden?
            
Antwoord 5, 7 en 8
            
De Europese Unie draagt in de jaren 2017–2020 jaarlijks gemiddeld EUR 310 miljoen
               bij aan de ontwikkeling van de Palestijnse gebieden en aan UNRWA. De gemiddelde jaarlijkse
               totale bijdrage in deze periode van de EU inclusief lidstaten is EUR 616 miljoen,
               waarvan EUR 52,5 miljoen door Nederland.
            
Sectoren binnen de EU-steun die overeenkomen met de focus van het Amerikaanse plan
               zijn goed bestuur, rechtstaatontwikkeling, economische ontwikkeling, water en energie.
               Concrete voorbeelden van de EU-inzet zijn hervorming van het ondernemingsklimaat,
               infrastructuur die noodzakelijk is voor economische ontwikkeling zoals wegen en voor
               water en energie, en steun voor het bedrijfsleven zowel op de Westelijke Jordaanoever
               als in Gaza.
            
Prioriteiten van de Nederlandse steun betreffen economische ontwikkeling, versterking
               van de rechtstaat, mensenrechten, water en energie en de opvang van Palestijnse vluchtelingen.
               Voorbeelden van concrete Nederlandse steun zijn het faciliteren van transport tussen
               de Palestijnse Gebieden, Israël en Jordanië, programmeeronderwijs in Gaza en de Westelijke
               Jordaanoever, rechtsbescherming voor vrouwen en minderjarigen, de planning en ontwerp
               voor een gasleiding naar Gaza, steun voor de overgang van fossiele brandstoffen naar
               hernieuwbare energie, het stimuleren van export en investeringen in de Palestijnse
               private sector en het aanwakkeren van ondernemerschap.
            
Vraag 6 en 9
            
Waar ligt de economische potentie van de Palestijnse gebieden volgens het kabinet?
Welke economische barrières zijn er in de Palestijnse gebieden die economische ontwikkeling
               tegenhouden? Hoe kunnen deze barrières worden weggenomen?
            
Antwoord 6 en 9
            
Belangrijke sectoren met groeipotentie zijn landbouw, steengroeven en mijnbouw, toerisme.
               Uit onderzoek van de Wereldbank in 2017 kwam naar voren dat opheffen van Israëlische
               restricties op de Westelijke Jordaanoever voor een economische groei van ongeveer
               33% kan zorgen in 2025. Het wegnemen van de Israëlische beperkingen op import en export
               uit Gaza zou volgens datzelfde onderzoek tot een economische groei van 32% in 2025
               in Gaza kunnen leiden.
            
Versoepelen van de zeer uitgebreide dual uselijst die Israël hanteert voor de Palestijnse Gebieden zou volgens de Wereldbank in
               2025 leiden tot een economische groei van 6% op de Westelijke Jordaanoever en 11%
               in Gaza. Oplossen van interne restricties, zoals Palestijnse wet- en regelgeving die
               het ondernemingsklimaat bemoeilijken, verbeteren van beroepsonderwijs en herenigen
               van Gaza en de Westelijke Jordaanoever zouden volgens hetzelfde onderzoek in 2025
               tot een economische groei van 24% in de Westelijke Jordaanoever en 30% in Gaza kunnen
               leiden.
            
Vraag 10
            
Bieden de voorgenomen economische injecties van de VS perspectief voor jongeren in
               de Palestijnse gebieden?
            
Antwoord 10
            
Jeugdwerkeloosheid is een groot probleem in de Palestijnse gebieden. Een aantal projecten
               zou kunnen helpen met het ombuigen van de huidige negatieve ontwikkeling in Gaza,
               waar de economie in 2018 is gekrompen met 7% en de jeugdwerkeloosheid 66% bedraagt.
               De opgenomen hervormingen in het onderwijs zullen rechtstreeks gevolgen hebben voor
               jongeren.
            
Vraag 11
            
Kunt u de Kamer een appreciatie van de conclusies van deze conferentie doen toekomen?
Antwoord 11
            
De Amerikaanse regering heeft afgelopen jaren steeds gezegd met een frisse blik naar
               het conflict te willen kijken en nieuwe oplossingen aan te willen dragen. Het door
               de VS gepresenteerde economische pakket bevat elementen die interessant zijn, bijvoorbeeld
               het voorstel van een corridor tussen Gaza en de Westelijke Jordaanoever. Het is verder
               positief dat veel van de voorstellen overeenkomen met bestaande projecten en plannen
               van de internationale gemeenschap. Het kabinet constateert daarbij wel dat de zegkracht
               groter had kunnen zijn als in het pakket aandacht was besteed aan de gevolgen van
               de bezetting voor de Palestijnse economie en dat de VS voor meer draagvlak had kunnen
               zorgen als het vooraf de betrokken donoren had betrokken bij het opstellen van dit
               deel van diens vredesplan. Hier wordt door de VS niet over gesproken in het gepresenteerde
               plan.
            
Het kabinet is van mening dat economische ontwikkeling alleen geen oplossing biedt,
               maar gepaard moet gaan met een politieke oplossing voor het conflict. Dat wordt ook
               door de VS onderschreven. Het pakket aan maatregelen zou volgens de VS uitgevoerd
               moeten worden nadat een vredesakkoord bereikt zou zijn. Nederland, de EU, de Arabische
               landen en de brede internationale gemeenschap zijn ervan overtuigd dat alleen een
               twee-statenoplossing op basis van de grenzen van 1967 kan leiden tot een duurzame
               politieke oplossing. Het kabinet roept de VS op om dit uitgangspunt eveneens ondubbelzinnig
               te onderschrijven.
            
Het kabinet dringt er bij de VS op aan de EU en andere relevante partners te betrekken
               bij het ontwikkelen van diens politieke plannen, en de implementatie van de economische
               agenda. Daarbij is het ook belangrijk dat het wederzijds vertrouwen tussen de VS en
               de Palestijnse Autoriteit wordt hersteld.
            
Het kabinet is van mening dat dialoog tussen donoren en beide partijen onontbeerlijk
               is om de economische visie van de VS te kunnen vertalen naar tastbare verbeteringen.
               Nederland zal daar op aan blijven dringen en de dialoog blijven zoeken in andere fora
               zoals de Ad Hoc Liaison Committeewaar donoren, Israël en de Palestijnse Autoriteit met elkaar aan tafel zitten. Nederland
               zal tegelijkertijd doorgaan met het eigen beleid, inclusief projecten voor economische
               ontwikkeling, onder meer via de door Nederland gefaciliteerde trilaterale expertgroepen.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
S.A. Blok, minister van Buitenlandse Zaken - 
              
                  Mede ondertekenaar
S.A.M. Kaag, minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.