Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Remco Dijkstra en Laan-Geselschap over het bericht ‘Buitenlanders ontlopen parkeerboete, landen willen adressen niet geven’
Vragen van het lid Remco Dijkstra en Laan-Geselschap (beiden VVD) aan de Ministers van Infrastructuur en Waterstaat en van Justitie en Veiligheid over het bericht «Buitenlanders ontlopen parkeerboete, landen willen adressen niet geven» (ingezonden 12 juni 2019).
Antwoord van Minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid), mede namens de Minister
van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (ontvangen 11 juli 2019)
Vraag 1
Kent u het artikel «Buitenlanders ontlopen parkeerboete, landen willen adressen niet
geven»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Kent u de problematiek dat buitenlanders vaak een parkeerboete ontlopen, omdat andere
landen de adressen niet willen vrijgeven?
Antwoord 2
Ja.
Vraag 3
Wat is de omvang van het probleem? Hoeveel parkeerboetes van buitenlandse chauffeurs
worden er jaarlijks niet geïnd? Hoeveel geld is hiermee gemoeid?
Antwoord 3
Aan de hand van gegevens van enkele individuele gemeenten is een grove inschatting
te maken van de omvang van de problematiek. De schatting is dat jaarlijks enkele tienduizenden
naheffingsaanslagen, die zijn opgelegd aan parkeerders met een buitenlands kenteken,
definitief oninbaar zijn. Daarmee is, volgens de VNG, een bedrag van ten minste 1
miljoen euro per jaar gemoeid. Uiteraard betalen verreweg de meeste parkeerders (ook
die met buitenlands kenteken) wel de verschuldigde parkeerbelasting aan de gemeente
betalen.
Vraag 4
Deelt u de mening dat het onrechtvaardig aanvoelt als Nederlanders in het buitenland
wel moeten betalen voor foutparkeren en buitenlanders in Nederland niet?
Antwoord 4
Ja, die mening deel ik. Voor bezoekers uit het buitenland gelden dezelfde regels als
voor mensen die in Nederland wonen. Dat geldt zowel voor de verplichting om op de
daarvoor bestemde plekken te parkeren als voor het betalen van parkeerbelasting.
Vraag 5
Is het waar dat er Europees gezien alleen voor een paar vergrijpen afspraken zijn,
maar niet voor foutparkeren? Voor welke overtredingen geldt dit wel en voor welke
niet? Kunt u daarvan een overzicht geven, uitgesplitst per categorie?
Antwoord 5
Ja, dat is waar. Op Europees niveau is een Richtlijn Cross Border Enforcement vastgesteld
om kentekengegevens uit te wisselen tussen de lidstaten voor het kunnen opleggen van
verkeersboetes. Het gaat dan om boetes voor overtredingen waarbij de verkeersveiligheid
in gevaar komt. Dankzij deze afspraken kan Nederland jaarlijks in circa één miljoen
zaken handhaven en boetes naar inwoners van Europese lidstaten sturen.
De richtlijn maakt het mogelijk om persoons- en adresgegevens bij het kenteken van
buitenlandse overtreders op te vragen voor de volgende overtredingen:
a) rijden met een te hoge snelheid;
b) niet dragen van een veiligheidsgordel;
c) niet stoppen voor een rood licht;
d) rijden onder invloed van drank;
e) rijden onder invloed van drugs;
f) niet dragen van een veiligheidshelm;
g) gebruiken van een verboden rijstrook;
h) illegaal gebruik van een mobiele telefoon of een ander communicatieapparaat tijdens
het rijden.
Vraag 6
Herkent u de problematiek en het feit dat de Duitse Kraftfahrts-Bundesamt gestopt
is met medewerking? Welke reden ligt hier aan ten grondslag? Speelt de Algemene Verordening
Gegevensbescherming (AVG, Europese privacywetgeving) mogelijk een rol?
Antwoord 6
Ja, die herken ik. Voor parkeerbelasting gold tot voor kort, dat voertuigen uit Duitsland,
waarvoor geen parkeerbelasting werd betaald een naheffingsaanslag van de desbetreffende
gemeente opgestuurd kregen. Dat was mogelijk, omdat het Duitse Kraftfahrt-Bundesamt(KBA) de adresgegevens verstrekte die bij het betreffende kenteken hoorde. Op enig
moment is Duitsland tot de constatering gekomen dat de juridische grondslag voor uitwisseling
van kentekengegevens ten behoeve van handhaving op deze (fiscale) feiten ontbreekt.
Duitsland is daarom gestopt met het verstrekken van de gegevens ten behoeve van naheffingsaanslagen.
De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) speelt een belangrijke rol, wanneer
persoonsgegevens internationaal worden uitgewisseld. Echter, zoals hierboven beschreven
was dit niet de aanleiding voor het KBA om te stoppen met de uitwisseling van de kentekengegevens.
Vraag 7
Hoe staat het met de uitwisseling tussen EU-lidstaten en op federaal niveau tussen
Nederland, verschillende Duitse deelstaten (waaronder Noordrijn-Westfalen), Polen,
België en Frankrijk? Kunnen wij ervan uitgaan dat op de kortst mogelijke termijn dit
hiaat, indien daar sprake van is, gerepareerd wordt?
Antwoord 7
Zoals in vraag 5 beschreven worden tussen Europese lidstaten voor verkeersovertredingen
kentekengegevens uitgewisseld. Andere uitwisseling heeft voornamelijk betrekking op
mobiliteit en verkeersveiligheid. Zo wordt informatie uitgewisseld over zaken als
rijbewijzen, voertuigcriminaliteit en kilometerstanden. Daar waar geen Europees verdrag
aan deze uitwisseling ten grondslag ligt, kunnen bilaterale verdragen worden gesloten.
Zo bestaat er een verdrag tussen België en Nederland, op grond waarvan kentekengegevens
kunnen worden uitgewisseld ten behoeve van naheffingsaanslagen parkeerbelasting.
Ik zal, samen met mijn collega´s van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, onderzoeken welke mogelijkheden
er zijn om met andere landen tot een soortgelijke uitwisseling te komen. Dit pak ik
als eerste op voor Duitsland.
Vraag 8
Bent u bereid met uw Duitse collega, eventueel op deelstaatniveau, contact op te nemen
om deze problematiek op te lossen?
Antwoord 8
Ik zal samen met mijn ambtsgenoot van BZK met mijn Duitse collega’s in overleg treden
om te bezien, hoe we deze uitwisseling weer kunnen hervatten.
Vraag 9
Welke andere mogelijkheden hebben gemeenten om wanbetalers of overtreders aan te pakken?
Antwoord 9
Het is niet zo, dat bezoekers «ermee wegkomen» als ze geen parkeerbelasting betalen:
het staat gemeenten vrij om andere handhavingsinstrumenten in te zetten om niet betaalde
parkeerbelasting alsnog te innen. Hierbij valt te denken aan het plaatsen van een
wielklem.
Vraag 10
Wilt u deze vragen een voor een beantwoorden?
Antwoord 10
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid -
Mede namens
K.H. Ollongren, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.