Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Van den Berg en Geluk-Poortvliet over het bericht 'Menzis eist 6 ton van zorgbureau Care Free Twente'
Vragen van de leden Van den Berg en Geluk-Poortvliet (beiden CDA) aan de Ministers voor Medische Zorg en van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over het bericht «Menzis eist 6 ton van zorgbureau Care Free Twente» (ingezonden 12 juni 2019).
Antwoord van Minister De Jonge (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen 3 juli
2019).
Vraag 1
Kent u de tv-uitzending «Menzis eist 6 ton van zorgbureau Care Free Twente» van RTV
Oost?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Klopt het dat Menzis eisen kan stellen bij de inkoop van zorg om alleen met gediplomeerd
personeel te werken?
Antwoord 2
Ja, want Menzis sluit daarbij aan bij het kwaliteitskader wijkverpleging2. In het kwaliteitskader wijkverpleging is opgenomen dat verpleegkundigen en verzorgenden
die zorg leveren gekwalificeerd zijn en moeten voldoen aan de eisen en regels van
het betreffende beroep. Dit houdt in dat zij over de competenties beschikken zoals
beschreven in de Wet beroepen in de individuele gezondheidszorg (Wet BIG) en onderliggende
regelgeving. Op deze manier wordt geborgd dat zij de juiste kennis, vaardigheden en
houding hebben om de verpleging en verzorging te leveren. Zorgverzekeraars kunnen
op basis hiervan eisen stellen aan de inkoop van zorg.
Vraag 3
Klopt het dat zorgverzekeraar Menzis vorig jaar een onderzoek instelde naar Care Free
Twente, omdat er vermoedens waren van fraude en omdat er signalen waren van verzekerden
dat er dingen niet klopten?
Antwoord 3
Ja, het klopt dat Menzis op basis van sterke vermoedens een onderzoek heeft ingesteld.
Dit is mede ingegeven door het feit dat meerdere verzekerden aan Menzis hebben verklaard
geen zorg te hebben ontvangen. Een door Menzis uitgevoerde analyse op declaraties
voor wijkverpleging heeft de vermoedens van fraude onderstreept en verantwoordden
een nader onderzoek naar frauduleus handelen en de rechtmatigheid van declaraties.
Vraag 4
Kunt u aangeven wanneer precies vast is komen te staan dat er sprake is van fraude
en wat de fraude dan precies behelst?
Antwoord 4
Menzis heeft geconstateerd dat 90 procent van het personeel bij zorgbureau Care Free
niet gediplomeerd is. Daarnaast heeft Menzis vastgesteld dat er sprake is van foutieve
declaraties, waarbij gedeclareerde uren niet geleverd bleken te zijn en uren zorg
geleverd is aan mensen die dat medisch gezien niet nodig hadden.
Het niet voldoen aan verzekeringsvoorwaarden door 90% van het personeel zonder diploma
in te zetten is een onrechtmatigheid. Ook het declareren van foutieve declaraties
wordt in dit onderzoek onder fraude geschaard. Gaande het onderzoek, gestart op 11 december
2018, is Menzis meerdere keren in gesprek geweest met de eigenaar van zorgbureau Care
Free Twente. In het zes maanden durende onderzoek is tot in april 2019 informatie
opgevraagd bij de zorgaanbieder ten behoeve van het onderzoek, omdat gegevens niet
compleet waren. Uiteindelijk heeft dit geleid tot hoor- en wederhoor en een brief
met voorlopige bevindingen. Menzis is tot de conclusie gekomen dat het fraude betreft
door de gedeclareerde uren zorg af te zetten tegen de geregistreerde uren zorg en
de verloonde uren op basis van aangeleverde documenten van de eigenaar van zorgbureau
Care Free. Op 29 mei jl. heeft Menzis een op basis van het gehele onderzoek een brief
met een definitieve beslissing naar de zorgaanbieder gestuurd. Daarmee is het onderzoek
afgerond.
Vraag 5
Heeft Menzis tijdens de onderzoeksfase ook samengewerkt met bijvoorbeeld gemeenten
uit de regio die ook gebruik maken van zorgbureau Care Free Twente om te onderzoeken
of daar vergelijkbare signalen waren? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 5
Ja, Menzis heeft aan mij aangegeven contact te hebben gehad met de gemeente Enschede.
De gemeente en Menzis hebben geen gezamenlijk onderzoek gedraaid.
Vraag 6
Zijn er bij gemeenten waar zorgbureau Care Free Twente voor werkt ook signalen binnengekomen
van fraude of signalen van gebruikers van zorg dat het niet klopte?
Antwoord 6
Organisatie voor Zorg en Jeugdhulp Twente (OZJT)/Samen14, de samenwerking tussen de
veertien Twentse gemeenten op het gebied van jeugdhulp en Wmo zorg, doet geen uitspraken
en mededelingen over (lopende) onderzoeken en individuele aanbieders. OZJT heeft kennis
genomen van de situatie Care Free Twente en Menzis.
Vraag 7
Wie is verantwoordelijk om te controleren dat zorgbureaus werken met gekwalificeerd
personeel?
Antwoord 7
De zorgaanbieder zorgt dat er voldoende en deskundige zorgverleners beschikbaar zijn,
afgestemd op de aanwezige cliënten en hun actuele zorgvragen. Dit volgt uit de Wet
kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) en het kwaliteitskader wijkverpleging
sluit daarbij aan. Het toezicht op de Wkkgz is belegd bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg
en Jeugd. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het toezicht op ondersteuning die in
het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015) geboden wordt.
Vraag 8
Moeten organisaties als Care Free Twente na afloop van het jaar verantwoording afleggen
aan de zorgverzekeraar en ook aan gemeenten waar zij zorg aan leveren? Zo ja, waarom?
Zo nee, waarom niet?
Antwoord 8
Een zorgaanbieder hoeft niet jaarlijks verantwoording aan de zorgverzekeraar af te
leggen. De zorgverzekeraar voert het hele jaar door risicogerichte controles uit om
te controleren of de geleverde zorg rechtmatig en doelmatig is verleend. Dit is een
wettelijke taak van zorgzorgverzekeraars. De zorgverzekeraar is zelfs strafbaar als
een declaratie met een onjuiste prestatiebeschrijving of onjuist tarief wordt betaald
of vergoed. Zorgverzekeraars voeren formele en materiële controles uit op de declaraties
die zij ontvangen. De formele controle houdt kort gezegd in: het controleren of de
declaratie betrekking heeft op een bij de zorgverzekeraar verzekerde persoon, of de
gedeclareerde zorg in het pakket zit van die verzekerde, of de zorgaanbieder bevoegd
was tot het verlenen van deze zorg en of het juiste tarief hiervoor in rekening is
gebracht. Materiële controle houdt in dat de zorgverzekeraar nagaat of de gedeclareerde
zorg ook daadwerkelijk is geleverd, en of die zorg redelijkerwijs was aangewezen gezien
de gezondheidssituatie van de verzekerde. De uitvoering van de controles door de zorgverzekeraar
is aan strenge regels gebonden. De zorgverzekeraar moet zich bij de controletaken
houden aan een stappenplan waarbij iedere stap met waarborgen is omgeven en controleerbaar
is voor de zorgaanbieder. Dit stappenplan en bijbehorende regels voor de materiële
controle zijn door Zorgverzekeraars Nederland nader uitgewerkt in het daarop gebaseerde
Protocol materiële controle.
Gemeenten zijn in het kader van de Wmo 2015 verantwoordelijk voor het formuleren van
kwaliteitscriteria en het contracteren van aanbieders. Derhalve kunnen gemeenten ook
zelf specifieke voorwaarden stellen waar zorgaanbieders aan dienen te voldoen. Zo
geldt voor zorgaanbieders die onder OZJT vallen dat zorgaanbieders met een omzet van
meer dan € 125.000 een accountantsverklaring moeten kunnen overleggen over ieder jaar
dat de omzet meer dan € 125.000 bedraagt.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H.M. de Jonge, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.