Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Ouwehand over intimidatie van toezichthouders door de vee- en vleessector
Vragen van het lid Ouwehand (PvdD) aan de Ministers van Justitie en Veiligheid en van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit over intimidatie van toezichthouders door de vee- en vleessector (ingezonden 1 mei 2019).
Antwoord van Minister Schouten (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit), mede namens
de Minister van Justitie en Veiligheid (ontvangen 2 juli 2019)
Vraag 1
Wat vindt u ervan dat een keuringsarts van de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit
(NVWA) is neergeslagen door de eigenaar van het slachthuis waar zij aan het werk was,
zoals de politie heeft bevestigd aan RTL Nieuws?1
Antwoord 1
Ik vind iedere vorm van agressie of geweld tegen medewerkers van de NVWA onaanvaardbaar.
Medewerkers in dienst van de overheid moeten ongestoord en veilig hun werk kunnen
uitvoeren. Mijn medeleven gaat uit naar de betrokken NVWA-dierenarts en haar collega’s.
Vraag 2
Wanneer werd u geïnformeerd dat een van de keuringsartsen van de NVWA een klap tegen
haar hoofd heeft gekregen toen zij toezicht probeerde te houden in een slachthuis?
Antwoord 2
Ik ben dezelfde dag geïnformeerd.
Vraag 3
Is het waar dat het bedrijf is stilgelegd tot dat er een gesprek heeft plaatsgevonden
tussen de NVWA en het slachthuis?
Antwoord 3
Ja, de NVWA heeft op 26 april jl. per direct haar werkzaamheden op het bedrijf gestaakt
en de erkenning van het bedrijf geschorst.
Vraag 4
Waarom geldt er geen zero tolerance-beleid voor geweld tegen toezichthouders?
Antwoord 4
Geweld tegen mensen met een publieke taak is ontoelaatbaar. Dat betekent dat er zero-tolerance
beleid is voor geweld tegen toezichthouders. Aangifte wordt door de politie altijd
opgenomen en met prioriteit behandeld. Het OM vordert 200% strafverzwaring in zijn
beoordeling van de ernst van het feit, zoals ook opgenomen is in de strafvorderingsrichtlijnen
van het OM.
In dit concrete geval zijn daarnaast de werkzaamheden direct gestaakt en is de erkenning
van het bedrijf tijdelijk geschorst, zodat er niet meer geslacht mocht worden.
Vraag 5
Wat zou het gesprek tussen de NVWA en het slachthuis moeten opleveren?
Antwoord 5
Op 7 mei jl. heeft de eigenaar van het slachthuis in een gesprek verantwoording afgelegd
over zijn gedrag aan vertegenwoordigers van de NVWA. Daarnaast heeft hij de NVWA schriftelijke
garanties gegeven die er voor moeten zorgen dat herhaling wordt voorkomen. Toezichthouders
van de NVWA moeten te allen tijde onder normale en veilige omstandigheden en op adequate
wijze hun werkzaamheden op het bedrijf kunnen uitvoeren.
Vraag 6
Kunt u bevestigen dat de eigenaar van dit slachthuis in 2017 en in 2018 is beboet
voor het aanvoeren van koeien die kreupel en ziek waren?
Antwoord 6
In 2017 en 2018 zijn overtredingen op dit slachthuis vastgesteld die hebben geleid
tot een boeterapport in verband met de aanvoer van niet-transportwaardige runderen.
Vraag 7
Onderschrijft u de analyse dat de eerdere boetes naar alle waarschijnlijkheid slechts
het topje van de ijsberg waren, en dat dit slachthuis naar alle waarschijnlijkheid
wel vaker de regels overtrad? Zo nee, kunt u dit uitsluiten?
Antwoord 7
Mijn beeld over de naleving bij dit slachthuis is gebaseerd op de constateringen van
de inspecteurs van de NVWA. Ik kan van geen enkel bedrijf uitsluiten dat het regels
overtreedt op momenten dat er geen toezichthouder aanwezig is om dit waar te kunnen
nemen.
Vraag 8
Waarom gaat de NVWA in gesprek met de eigenaar van een slachthuis die al vaker heeft
laten zien de toch al beperkte regels omtrent dierenwelzijn niet te respecteren?
Antwoord 8
Het geweld tegen de medewerker van de NVWA was de aanleiding voor het gesprek. Zie
mijn antwoord bij vraag 5.
Vraag 9
Wat moet er precies gebeuren voordat u zegt: dit slachthuis gaat dicht en blijft dicht?
Antwoord 9
Vanwege dit incident heeft de NVWA de erkenning van het slachthuis met onmiddellijke
ingang geschorst. Een schorsing moet proportioneel zijn, dat wil zeggen, niet langer
duren dan strikt noodzakelijk om tot naleving te komen. Daarom is de schorsing vanaf
20 mei opgeheven nadat in het gesprek met de ondernemer aanvullende afspraken zijn
gemaakt om de veiligheid van de NVWA-medewerkers te garanderen. Onder deze voorwaarden
valt onder andere de afspraak dat de eigenaar niet aanwezig mag zijn op het moment
dat er NVWA-medewerkers op het terrein van het slachthuis zijn en dat de NVWA-inspecties
tot nader order door twee medewerkers uitgevoerd zullen worden, op kosten van het
bedrijf. Het permanent sluiten van een slachthuis kan alleen in uitzonderlijke gevallen
waarin volstrekt duidelijk is dat de regelgeving over de volle breedte blijvend zal
worden overtreden. Daar is in dit geval geen sprake van.
Vraag 10
Kunt u bevestigen dat het geweld tegen de keuringsarts volgde op een discussie tussen
de eigenaar van het slachthuis en de keuringsarts over de keuring van een koe?
Antwoord 10
In deze casus is door een medewerker van de NVWA en de NVWA aangifte gedaan van mishandeling
door iemand in het slachthuis. De verdachte is aangehouden. Over de toedracht of de
achtergrond van de verdachte kan ik in het belang van het lopende onderzoek geen verdere
mededelingen doen.
Vraag 11
Vindt u dat een te controleren bedrijf zich mag bemoeien met het werk, de afwegingen
en de beslissingen van de toezichthouder? Zo ja, waarom?
Antwoord 11
Betrokkenen van een te controleren bedrijf mogen een toezichthouder niet beïnvloeden
in zijn toezichthoudende werkzaamheden. Wel kunnen zij hun kant van het verhaal vertellen.
Zo kan het bedrijf ter plekke door de toezichthouder gehoord worden en kan dit worden
vastgelegd in het rapport van bevindingen. Ook kan het bedrijf naderhand zijn zienswijzen
naar voren brengen tegen voornemens tot het opleggen van bestuurlijke boetes of bezwaar
of beroep tegen sanctiebesluiten indienen.
Vraag 12
Hoe verklaart u dat er überhaupt een discussie kan ontstaan tussen de dienstdoende
toezichthouder en een medewerker of de eigenaar van het bedrijf dat gecontroleerd
wordt?
Antwoord 12
Toezichthouders houden doorgaans toezicht op bedrijven die op dat moment in productie
zijn. Dit betekent dat er ook medewerkers van het bedrijf aanwezig zijn en het in
sommige gevallen ook noodzakelijk is om hen te betrekken bij het toezicht. Juist wanneer
de toezichthouder overtredingen constateert is het vaak zinvol om deze met de medewerkers
van het bedrijf te bespreken om verbetering te realiseren of herhaling te voorkomen.
Dat niet iedereen het prettig vindt om aangesproken te worden op overtredingen spreekt
daarbij voor zich. Dit is echter nooit een argument voor enige vorm van agressie of
geweld.
Vraag 13
Hoe vaak komt het voor dat een medewerker of de eigenaar van een bedrijf in de vee-
en vleessector bij een controle dan wel regulier toezicht in discussie gaat of zich
bemoeit met het werk van de NVWA-inspecteur die toezicht uitoefent op een bedrijf?
Antwoord 13
De NVWA houdt hier geen registratie van bij.
Vraag 14
Is het hinderen van een NVWA-inspecteur of -toezichthouder door het betrokken bedrijf
door bemoeienis of anderszins een strafbaar feit, zoals ook het hinderen van de politie
door bemoeienis of anderszins een strafbaar feit is?
Antwoord 14
Ja, dat is een strafbaar feit. Artikel 184 van het Wetboek van Strafrecht bepaalt
dat het opzettelijk beletten, belemmeren of verijdelen van een handeling ter uitvoering
van enig wettelijk voorschrift door een opsporings- of toezichtambtenaar wordt gestraft
met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie
Vraag 15
Zo nee, bent u bereid het hinderen van een NVWA-inspecteur of -toezichthouder door
het te controleren bedrijf, door bemoeienis of anderszins, strafbaar te stellen ten
behoeve van de veiligheid en de onafhankelijkheid van NVWA-medewerkers?
Antwoord 15
Zie mijn antwoord bij vraag 14.
Vraag 16
Deelt u de mening dat geweld tegen, en bedreiging en intimidatie van toezichthouders
onacceptabel en ontoelaatbaar is? Zo nee, waarom niet? Zo ja, welke sancties zet u
op deze geweldpleging tegen de toezichthouder?
Antwoord 16
Ja. De werkzaamheden op het bedrijf zijn onmiddellijk gestaakt en de erkenning van
het bedrijf is geschorst (zie ook mijn antwoord op de vragen 5 en 9) gegeven dat een
dergelijk incident zich niet zou herhalen. Daarnaast is aangifte gedaan en zal eventuele
geleden schade worden verhaald op degene die het geweld tegen de medewerkster heeft
gebruikt.
Vraag 17
Kunt u bevestigen dat het geweld tegen de keuringsarts in het slachthuis in Drachten
geen op zichzelf staand incident is, maar dat het vaker voorkomt dat een NVWA-inspecteur
(thuis) wordt bedreigd, geschopt, geslagen, van de weg wordt gereden, wordt gestoken
met een hooivork en moet rennen voor zijn veiligheid?2
3
Antwoord 17
Ja, het komt helaas vaker voor dat agressie en geweld tegen NVWA-inspecteurs wordt
gebruikt.
Vraag 18
Kunt u bevestigen dat inspecteurs zelfs kogelbrieven krijgen en met hun hele gezin
moeten onderduiken?4
Antwoord 18
Ja, helaas zijn er enkele gevallen van dusdanig erstige bedreigingen dat ingrijpende
beveiligingsmaatregelen in de persoonlijke levenssfeer van de betroffen inspecteurs
en hun gezinnen getroffen moesten worden.
Vraag 19
Kunt u bevestigen dat de NVWA het meestal niet naar buiten brengt als zoiets is gebeurd
en dat het dus vaker voorkomt dan gedacht?5
Antwoord 19
De NVWA brengt niet elke casus van agressie en geweld individueel naar buiten, mede
omdat dit niet altijd in het belang van de veiligheid van de medewerker of het strafrechterlijke
onderzoek is. In het NVWA-jaarverslag 2017 is wel het aantal gemelde incidenten opgenomen.
Bij de publicatie hiervan is juist extra aandacht voor dit onderwerp gevraagd6.
Vraag 20
Hoeveel meldingen zijn er de afgelopen tien jaar gedaan van a) hinderen van een inspecteur
of keuringsarts tijdens het uitoefenen van zijn taak b) intimidatie van een inspecteur
of keuringsarts c) bedreiging van een inspecteur of keuringsarts en d) fysiek geweld
tegen een inspecteur of keuringsarts?
Antwoord 20
Bij de registratie van incidenten wordt deze categorisering niet toegepast. Gegevens
over gemelde incidenten op het gebied van agressie en geweld zijn beschikbaar vanaf
2015. Daarvoor werd dit niet op een eenduidige wijze bijgehouden.
2015
2016
2017
2018
Aantal gemelde incidenten persoonlijke beveiliging (persoonsbeveiliging en agressie
en geweld)
53
85
77
76
Vraag 21
Wordt er altijd melding gedaan als bovengenoemde situaties zich voordoen? Zo ja, hoe
weet u zo zeker dat alle NVWA-medewerkers zich vrij voelden het te melden als zij
werden gehinderd, geïntimideerd of bedreigd en dat zij de situatie daadwerkelijk hebben
gemeld? Zo nee, hoe vaak hebben bovengenoemde situaties zich de afgelopen tien jaar
in werkelijkheid voorgedaan?
Antwoord 21
Het is NVWA-beleid dat alle incidenten met agressie of geweld worden gemeld. Dit is
vastgelegd in een procedure. Het melden wordt gestimuleerd door middel van opleiding
en voorlichting. Echter, evenals bij vergelijkbare organisaties, bestaat ook binnen
de NVWA het vermoeden dat niet alle incidenten (onverwijld) worden gemeld. Hoe groot
dit aantal is, valt niet met zekerheid te zeggen.
Opvolging van incidenten die niet werden gemeld, maar later alsnog in beeld kwamen,
laat zien dat daaraan verschillende redenen ten grondslag liggen (bijv. eigen beoordeling
ernst incident, administratieve last die melding meebrengt, er is reeds aangifte gedaan/contact
met de politie, twijfel over nut van het melden).
Vraag 22
Bij wie kunnen of moeten inspecteurs of keuringsartsen melding doen als zij worden
gehinderd, geïntimideerd, bedreigd of nog erger?
Antwoord 22
Intimidatie of bedreiging wordt direct aan de leidinggevende gemeld. Indien nodig
wordt direct de hulp van de politie ingeroepen.
Vraag 23
Kunt u bevestigen dat een NVWA-inspecteur of keuringsarts vaak alleen is op het bedrijf
dat hij/zij moet controleren, en in elk geval op kleine en middelgrote slachterijen
altijd alleen aan het werk is?
Antwoord 23
Ja.
Vraag 24
Vindt u dit verantwoord, gelet op de veiligheid en de onafhankelijkheid van deze medewerkers?
Antwoord 24
NVWA-inspecteurs zijn professionals die in staat zijn zelfstandig hun werk uit te
voeren. Wanneer er redenen zijn om op voorhand aan te nemen dat een inspectie door
één inspecteur tot een onveilige situatie leidt, dan wordt de inspectie door twee
medewerkers uitgevoerd of kan hulp van de politie ingeschakeld worden.
Vraag 25
Zouden de inspecteurs en keuringsartsen hun inspecties en controles liever met zijn
tweeën uitvoeren? Zo nee, hoe weet u dat zo zeker? Heeft u dit aan de medewerkers
zelf gevraagd? Zo ja, waarom stelt u de veiligheid en onafhankelijkheid van NVWA-medewerkers
niet voorop en gaat u over op een werkwijze waarbij inspecties en keuringen altijd
door een team van minstens twee mensen worden uitgevoerd?
Antwoord 25
Het komt voor dat inspecteurs hun werk liever met z’n tweeën zouden willen doen dan
alleen. De reden dat dit niet gebeurt is dat dit geen effectieve inzet van de schaarse
NVWA-capaciteit is en staat ook los van veiligheid en onafhankelijkheid. Zoals hierboven
aangegeven worden andere maatregelen getroffen wanneer die in het gedrang zijn.
Vraag 26
Bent u voornemens dit slachthuis onder verscherpt toezicht te plaatsen, waarbij inspecties
en controles voortaan met twee medewerkers worden uitgevoerd?
Antwoord 26
Zie mijn antwoord op vraag 4 en 5. Een van de voorwaarden voor het opheffen van de
tijdelijke schorsing van de erkenning van het bedrijf is dat het toezicht voorlopig
door twee NVWA-medewerkers wordt uitgevoerd. De kosten voor deze tweede medewerker
worden aan het bedrijf doorbelast.
Vraag 27
Kunt u bevestigen dat voor boerderij-inspecties geldt dat soms al van tevoren agressieproblemen
worden verwacht en dat dan de politie wordt meegevraagd door de NVWA?7
Antwoord 27
Indien bekend is dat de veiligheid van inspecteurs in gevaar kan komen door agressie
en geweld van een gecontroleerde of de toegang tot het bedrijf niet mogelijk is, wordt
politie vooraf gevraagd om te assisteren. Indien dit ter plaatse blijkt wordt de politie
gebeld.
Vraag 28
Hoe vaak is het de afgelopen tien jaar voorgekomen dat de NVWA de politie mee wilde
hebben op een inspectie? Kunt u toelichten wat de betreffende aanleidingen daarvoor
waren?
Antwoord 28
Sinds 2012 wordt gemiddeld 35 keer per jaar door de politie assistentie verleend bij
een inspectie van de NVWA. De ondersteuning is over het algemeen op verzoek van de
NVWA; de politie registreert niet de specifieke aanleidingen.
Vraag 29
Hoe vaak is het de afgelopen tien jaar voorgekomen dat de NVWA de politie mee wilde
hebben op een herinspectie? Kunt u dit toelichten wat de betreffende aanleidingen
daarvoor waren?
Antwoord 29
De politie en de NVWA registreren dit niet specifiek in hun systemen. Deze assistentie
valt onder het bij vraag 28 genoemde aantal.
Vraag 30
Hoe vaak had de politie geen capaciteit beschikbaar om deze verzoeken te kunnen inwilligen?
Antwoord 30
De politie en de NVWA registreren dit niet specifiek in hun systemen.
Vraag 31
Hoe vaak is de (her-)inspectie daardoor afgeblazen?
Antwoord 31
Hierover worden geen gegevens geregistreerd.
Vraag 32
Hoe vaak is de (her-)inspectie toch doorgezet, zonder aanwezigheid van de politie?
Antwoord 32
Hierover worden geen gegevens geregistreerd.
Vraag 33
Op hoeveel boerderijen verwacht de NVWA geconfronteerd te kunnen worden met problemen
in de sfeer van hinderen bij het werk, intimidatie, bedreiging en geweld?
Antwoord 33
Op hoeveel bedrijven problemen in de sfeer van hinderen bij het werk, intimidatie,
bedreiging of geweld verwacht wordt, is niet met zekerheid te zeggen. Wel houdt de
NVWA historische gegevens bij die voor dergelijke gevallen mogelijk een voorspellende
waarde kunnen hebben.
Vraag 34
Kunt u toelichten hoe dit cijfer zich verhoudt tot de toezichtintensiteit van slechts
2% tot 3% van de primaire bedrijven per jaar? Reflecteert het cijfer de ervaringen
van de NVWA op de veehouderijbedrijven waar zij daadwerkelijk is geweest? Zo ja, welke
extrapolatie naar de veehouderij als geheel moet er dan nog worden gemaakt? Zo nee,
hoe zit het dan?
Antwoord 34
Nee. Zoals aangegeven bij vraag 33 heb ik geen gegevens om deze vergelijking mee uit
te kunnen voeren. Daarbij geldt dat door het risicogebaseerde toezicht er relatief
vaker bedrijven worden bezocht waar iets aan de hand is, waarmee deze groep geen representatief
beeld geeft voor de gehele populatie.
Vraag 35
Erkent u dat zonder extrapolatie geen compleet beeld kan worden gevormd van de daadwerkelijke
omvang van het probleem van intimidatie, bedreiging en geweld door veehouders jegens
de toezichthouder, gelet op het feit dat jaarlijks 97% tot 98% van de primaire bedrijven
buiten beeld blijft bij reguliere inspecties?
Antwoord 35
Zoals aangegeven bij vraag 33 heb ik geen gegevens om deze vergelijking mee uit te
kunnen voeren.
Vraag 36
Hoeveel diertransporten vinden er plaats op jaarbasis, uitgesplitst per diersoort
en per bestemming? Hoeveel hiervan worden ter plekke gecontroleerd door een NVWA-medewerker?
Antwoord 36
Nationale transporten (binnen Nederland) worden niet structureel geregistreerd.
Alle internationale transporten met levende dieren, met uitzondering van eendagskuikens,
worden vooraf door de NVWA gecontroleerd, en worden met een goedgekeurd certificaat
in TRACES geregistreerd. Eendagskuikens en broedeieren worden steekproefsgewijs gecontroleerd.
Daarnaast vinden er risico-gebaseerd en steekproefsgewijs wegcontroles plaats op nationale
en internationale transporten.
Hieronder treft u een overzicht aan van de verschillende zendingen die in de afgelopen
jaren in TRACES zijn geregistreerd. Ik merk hierbij ter toelichting op dat een transport
uit meerdere zendingen kan bestaan.
Hieronder volgen de overzichten uit TRACES van uitgaande zendingen van levende dieren
vanuit Nederland.
Paarden vanuit Nederland
NAAM
2016
2017
2018
België
992
999
891
Bulgarije
26
27
10
Denemarken
383
411
333
Duitsland
1.737
1.837
1.935
Estland
18
10
24
Finland
255
216
203
Frankrijk
1.207
766
488
Griekenland
10
17
15
Hongarije
174
282
320
Ierland
227
260
256
Italië
1.047
990
1.074
Kroatië
14
10
9
Letland
3
11
6
Litouwen
1
14
8
Luxemburg
23
11
12
Malta
22
10
4
Oostenrijk
259
301
303
Polen
328
339
293
Portugal
163
237
190
Roemenië
23
14
38
Slovenië
16
43
5
Slowakije
96
120
139
Spanje
1.038
1.051
1.164
Tsjechië
46
34
75
Verenigd Koninkrijk
2.030
2.507
2.441
Zweden
1.076
1.178
967
Totaal EU-landen
11.214
11.695
11.203
3e Landen
23.469
24.746
23.831
Runderen vanuit Nederland
NAAM
2016
2017
2018
België
2.366
2.839
2.703
Bulgarije
1
17
15
Cyprus
1
Denemarken
2
3
3
Duitsland
1.009
1.773
932
Estland
1
2
8
Frankrijk
88
57
77
Griekenland
5
8
12
Hongarije
136
228
133
Ierland
7
5
10
Italië
149
75
72
Kroatië
8
40
30
Letland
28
27
33
Litouwen
3
6
12
Luxemburg
3
3
6
Malta
1
10
Oostenrijk
1
1
2
Polen
124
401
370
Portugal
8
17
18
Roemenië
43
58
42
Slovenië
7
6
Slowakije
7
12
6
Spanje
287
509
457
Tsjechië
8
4
12
Totaal EU-landen
4.285
6.093
4.969
3e landen
783
1.503
1.139
Varkens vanuit Nederland
NAAM
2016
2017
2018
België
2.243
2.466
2.327
Bulgarije
9
13
8
Cyprus
1
Denemarken
1
Duitsland
32.016
28.549
22.400
Frankrijk
82
136
98
Griekenland
55
7
3
Hongarije
304
213
22
Ierland
2
2
4
Italië
588
545
469
Kroatië
286
242
201
Litouwen
3
1
3
Luxemburg
108
77
70
Malta
2
Oostenrijk
33
48
59
Polen
1.019
608
398
Portugal
33
7
6
Roemenië
272
250
123
Slovenië
64
90
73
Slowakije
19
7
13
Spanje
423
526
1.191
Tsjechië
17
13
6
Verenigd Koninkrijk
5
5
5
Totaal EU-landen
37.582
33.806
27.481
3e landen
30
38
127
Schapen/Geiten vanuit Nederland
NAAM
2016
2017
2018
België
557
712
611
Bulgarije
3
Cyprus
1
1
Denemarken
4
3
2
Duitsland
324
400
303
Estland
1
1
1
Frankrijk
272
226
162
Griekenland
3
1
Hongarije
7
6
4
Ierland
5
1
2
Italië
2
4
3
Letland
2
2
Litouwen
1
Luxemburg
10
4
5
Oostenrijk
6
4
1
Polen
1
Portugal
3
2
4
Roemenië
2
3
2
Slovenië
Slowakije
1
1
Spanje
2
2
Tsjechië
6
3
3
Verenigd Koninkrijk
17
25
28
Zweden
1
1
1
Totaal EU-landen
1.220
1.405
1.140
3e landen
7
9
16
Pluimvee vanuit Nederland
NAAM
2016
2017
2018
België
6.516
4.388
3.698
Bulgarije
Cyprus
3
4
7
Denemarken
13
17
11
Duitsland
7.135
6.965
6.736
Estland
2
Finland
6
33
12
Frankrijk
202
152
138
Griekenland
1
Hongarije
2
5
2
Ierland
7
1
Italië
36
35
35
Kroatië
1
1
Litouwen
18
56
28
Luxemburg
8
7
6
Malta
3
6
3
Oostenrijk
60
95
85
Polen
1.176
1.246
1.202
Portugal
3
3
4
Roemenië
1
Slovenië
1
3
Spanje
54
118
99
Tsjechië
1
3
8
Verenigd Koninkrijk
231
142
140
Zweden
8
8
9
Totaal EU-landen
15.483
13.288
12.228
3e landen
487
468
354
Overige dieren vanuit Nederland
NAAM
2016
2017
2018
België
53
20
31
Bulgarije
2
Cyprus
5
Denemarken
3
5
2
Duitsland
65
63
89
Estland
2
Finland
2
Frankrijk
76
70
38
Griekenland
1
1
Hongarije
7
11
3
Ierland
4
2
4
Italië
15
12
20
Kroatië
1
4
Letland
4
1
3
Litouwen
1
Luxemburg
10
1
Oostenrijk
6
3
1
Polen
12
7
5
Portugal
3
2
2
Roemenië
2
2
3
Slovenië
Slowakije
2
2
Spanje
12
12
8
Tsjechië
10
14
5
Verenigd Koninkrijk
40
35
52
Zweden
8
2
5
Totaal EU-landen
342
266
278
3e landen
36
13
20
Hieronder volgen de overzichten van inkomende zendingen van levende dieren vanuit
TRACES.
Paarden naar Nederland
NAAM
2016
2017
2018
België
1.422
1.535
1.601
Bulgarije
107
50
3
Cyprus
1
1
2
Denemarken
75
44
66
Duitsland
2.970
3.642
4.224
Estland
12
21
20
Finland
49
79
117
Frankrijk
470
400
465
Griekenland
1
2
Hongarije
154
221
172
Ierland
290
273
364
Italië
375
425
527
Kroatië
9
7
9
Letland
9
12
8
Litouwen
9
15
15
Luxemburg
3
1
Malta
1
6
3
Oostenrijk
99
117
54
Polen
98
88
119
Portugal
74
116
142
Roemenië
6
6
Slovenië
10
12
14
Slowakije
18
16
26
Spanje
689
715
777
Tsjechië
81
133
112
Verenigd Koninkrijk
4.872
4.849
4.728
Zweden
34
117
137
Totaal EU-landen
11.938
12.896
13.712
3e Landen
338
363
361
Runderen naar Nederland
NAAM
2016
2017
2018
België
4.331
4.557
5.224
Denemarken
475
445
479
Duitsland
6.620
6.115
6.209
Estland
126
80
118
Finland
1
Frankrijk
394
495
397
Hongarije
36
18
9
Ierland
122
181
212
Italië
11
6
5
Letland
129
122
129
Litouwen
64
66
51
Luxemburg
420
450
505
Malta
Oostenrijk
10
8
10
Polen
114
53
42
Roemenië
Slowakije
39
14
13
Spanje
9
8
12
Tsjechië
149
157
197
Verenigd Koninkrijk
39
61
73
Zweden
3
6
Totaal EU-landen
13.091
12.837
13.691
3e landen
3
1
3
Varkens naar Nederland
NAAM
2016
2017
2018
België
6.396
6.423
4.763
Denemarken
921
1.189
1.179
Duitsland
443
535
664
Frankrijk
131
143
78
Hongarije
30
52
25
Ierland
2
Kroatië
1
Luxemburg
1
Oostenrijk
1
Polen
3
Portugal
1
Spanje
1
5
Tsjechië
4
6
5
Verenigd Koninkrijk
11
11
10
Totaal EU-landen
7.943
8.360
6.731
3e landen
16
28
16
Schapen/Geiten naar Nederland
NAAM
2016
2017
2018
België
179
90
73
Denemarken
6
4
5
Duitsland
146
127
138
Estland
19
22
32
Frankrijk
8
13
9
Griekenland
1
Hongarije
Ierland
22
29
9
Italië
1
Letland
3
1
2
Litouwen
5
2
Luxemburg
26
14
15
Oostenrijk
1
1
Polen
12
21
17
Roemenië
4
Slovenië
1
Spanje
3
3
Tsjechië
36
36
35
Verenigd Koninkrijk
116
63
84
Zweden
Totaal EU-landen
585
425
424
3e landen
1
Pluimvee naar Nederland
NAAM
2016
2017
2018
België
4.957
6.147
7.587
Bulgarije
1
Denemarken
945
749
632
Duitsland
42.950
44.573
39.957
Finland
1
Frankrijk
547
803
751
Hongarije
4
Italië
1
Oostenrijk
3
5
Polen
187
17
11
Portugal
1
Spanje
2
2
8
Tsjechië
9
8
3
Verenigd Koninkrijk
463
371
313
Zweden
35
26
99
Totaal EU-landen
50.098
52.702
49.368
3e landen
2
Overige dieren naar Nederland
NAAM
2016
2017
2018
België
196
285
205
Bulgarije
289
100
104
Cyprus
244
388
752
Denemarken
70
61
46
Duitsland
197
189
200
Estland
1
2
Finland
2
2
2
Frankrijk
68
74
82
Griekenland
3
3
3
Hongarije
303
519
899
Ierland
211
286
351
Italië
162
46
34
Kroatië
14
17
14
Letland
3
2
3
Litouwen
2
2
1
Luxemburg
2
1
Malta
1
Oostenrijk
13
14
12
Polen
125
287
676
Portugal
15
37
17
Roemenië
2.726
3.796
6.665
Slovenië
1
2
2
Slowakije
172
247
378
Spanje
773
837
761
Tsjechië
318
377
415
Verenigd Koninkrijk
105
111
96
Zweden
14
17
15
Totaal EU-landen
6.029
7.700
11.736
3e landen
17
12
21
Vraag 37
Hoeveel overtredingen zijn er de afgelopen tien jaar geconstateerd bij diertransporten?
Antwoord 37
Sinds 2011 publiceert de NVWA jaarlijks haar controleresultaten in de MANCP-rapportages.8 Uit die cijfers blijkt het volgende:
Jaartal
Aantal wegcontroles
Aantal waarbij een overtreding is geconstateerd
2011
2.644
380
2012
2.273
360
2013
2.362
465
2014
1.822
430
2015
2.215
550
2016
3.629
1.105
2017
2.067
564
Vraag 38
Hoeveel controles van diertransporten worden uitgevoerd door twee NVWA-medewerkers?
Antwoord 38
Alle controles van diertransporten door de vervoersteams worden uitgevoerd door twee
NVWA-medewerkers.
Vraag 39
Hoe vaak is het in de afgelopen tien jaar voorgekomen dat een NVWA-medewerker op basis
van een risico-inschatting een dierenarts heeft meegevraagd naar een inspectie van
een diertransport?
Antwoord 39
Hierover worden geen gegevens geregistreerd.
Vraag 40
Hoe vaak is het in de afgelopen tien jaar voorgekomen dat een NVWA-medewerker tijdens
een inspectie van een diertransport een dierenarts heeft opgeroepen?
Antwoord 40
Hierover worden geen gegevens geregistreerd.
Vraag 41
Hoe vaak is het in de afgelopen tien jaar voorgekomen dat een NVWA-medewerker op basis
van een risico-inschatting de politie heeft meegevraagd naar een inspectie van een
diertransport?
Antwoord 41
De politie en de NVWA registreren dit niet specifiek in hun systemen. Deze assistentie
valt onder het bij vraag 28 genoemde gemiddelde.
Vraag 42
Hoe vaak is het in de afgelopen tien jaar voorgekomen dat een NVWA-medewerker tijdens
een inspectie van een diertransport de politie heeft ingeschakeld?
Antwoord 42
De politie en de NVWA registreren dit niet specifiek in hun systemen. Deze assistentie
valt onder het bij vraag 28 genoemde gemiddelde.
Vraag 43
Hoeveel veemarkten vinden er plaats op jaarbasis, uitgesplitst per diersoort? Bij
hoeveel hiervan is een NVWA-medewerker aanwezig?
Antwoord 43
Evenementen, inclusief markten moeten van tevoren gemeld worden bij de NVWA. Echter
bij deze meldingen wordt de diercategorie niet apart bijgehouden.
Bekend is wel dat er jaarlijks 5 middelgrote tot grote paardenmarkten worden gehouden
in Nederland. Op of rondom deze paardenmarkten zijn NVWA-medewerkers aanwezig. Veemarkten
waar runderen, varkens, schapen en geiten verhandeld worden bestaan niet meer in Nederland.
Daarnaast worden op verschillende plaatsen in Nederland jaarmarkten gehouden waar
een relatief klein aantal dieren aanwezig is. Deze jaarmarkten hebben vooral een toeristische
functie. Op deze jaarmarkten is de NVWA niet structureel aanwezig.
Vraag 44
Hoeveel overtredingen zijn er de afgelopen tien jaar geconstateerd bij veemarkten?
Antwoord 44
Controles op vee- en paardenmarkten worden niet standaard als aparte categorie vastgelegd.
Voor de jaren 2016 en 2017 zijn wel aparte overzichten voor de paardenmarkten opgesteld.
2018 is nog in analyse.
Bij controles op paardenmarkten is in 2016 en 2017 het volgende vastgesteld:
Welzijnsinspecties op markten
2016: op 7 paardenmarkten welzijnsinspecties uitgevoerd.
2017: op 4 paardenmarkten welzijnsinspecties uitgevoerd.
Hierbij zijn geen overtredingen vastgesteld
Inspecties van vervoermiddelen die paarden aan- en afvoeren op een paardenmarkt
2016: 97 inspecties uitgevoerd op 7 paardenmarkten; 76 inspecties betroffen geladen
vervoermiddelen, 21 keer was er een lege wagen.
• Van de 76 geladen wagens was 39% niet akkoord. Een deel hiervan betrof welzijnsovertredingen.
2017: 105 inspecties uitgevoerd op 9 paardenmarkten; 82 op geladen vervoermiddelen
en 23 op lege wagens.
• Van geladen wagens was 34% niet akkoord. Een deel hiervan betrof welzijnsovertredingen.
Vraag 45
Hoeveel controles van veemarkten worden uitgevoerd door twee NVWA-medewerkers?
Antwoord 45
Controles op een paardenmarkt worden uitgevoerd door een dierenarts en een inspecteur
van de NVWA.
Vraag 46
Hoe vaak is het in de afgelopen tien jaar voorgekomen dat een NVWA-medewerker op basis
van een risico-inschatting een dierenarts heeft meegevraagd naar een inspectie van
een veemarkt?
Antwoord 46
Zie mijn antwoord bij vraag 45.
Vraag 47
Hoe vaak is het in de afgelopen tien jaar voorgekomen dat een medewerker tijdens een
inspectie van een veemarkt een dierenarts heeft opgeroepen?
Antwoord 47
Zie mijn antwoord bij vraag 45.
Vraag 48
Hoe vaak is het in de afgelopen tien jaar voorgekomen dat een medewerker op basis
van een risico-inschatting de politie heeft meegevraagd naar een inspectie van een
veemarkt?
Antwoord 48
De politie registreert dit niet specifiek in de politiesystemen. Deze assistentie
valt onder het bij vraag 28 genoemde gemiddelde.
Vraag 49
Hoe vaak is het in de afgelopen tien jaar voorgekomen dat een medewerker tijdens een
inspectie van een veemarkt de politie heeft ingeschakeld?
Antwoord 49
De politie en de NVWA registreren dit niet specifiek in hun systemen. Deze assistentie
valt onder het bij vraag 28 genoemde gemiddelde.
Vraag 50
Hoeveel verzamelplaatsen zijn er, uitgesplitst per diersoort? Hoe vaak zijn deze door
de NVWA gecontroleerd in de afgelopen tien jaar?
Antwoord 50
Deze gegevens zijn voor verzamelcentra en controleposten openbaar beschikbaar in de
MANCP-jaarverslagen9, waarbij de cijfers voor 2018 moeten nog worden vastgesteld.
Jaartal
2012
2013
2014
2015
2016
2017
Aantal erkende VC’s1:
74
80
77
76
76
77
– varken
19
20
20
20
21
21
– rund
63
60
64
63
61
62
– schaap/geit
35
28
28
26
26
27
Aantal inspecties:
237
314
298
253
281
389
– varken
72
73
– rund
122
215
– schaap/geit
87
101
X Noot
1
Een VC (=verzamelcentrum) kan voor meerdere diersoorten erkend zijn.
Jaartal
2012
2013
2014
2015
2016
2017
Aantal Controleposten:
4
4
4
5
5
5
– varken
1
1
1
– rund
3
3
3
– schaap/geit
1
1
1
Aantal inspecties:
4
8
7
11
7
5
– varken
2
1
– rund
5
3
– schaap/geit
1
Vraag 51
Hoeveel overtredingen zijn hierbij geconstateerd?
Antwoord 51
Jaartal
Aantal overtredingen
2012
20
2013
34
2014
23
2015
20
2016
6
2017
10
Vraag 52
Hoeveel controles bij verzamelplaatsen worden uitgevoerd door twee NVWA-medewerkers?
Antwoord 52
De systeeminspectie erkenningonderhoud wordt door twee personen uitgevoerd. De indicatieve
jaarlijkse bezoeknormering10 bij deze inspectie gaat uit van een inspectie van 2 uur per persoon. De overige inspecties
en keuringen worden normaliter door een persoon uitgevoerd. Overigens worden de keuringen
bij een aantal verzamelcentra voor export momenteel door twee toezichthouders uitgevoerd
in het kader van het vier-ogenprincipe, zoals ik uw Kamer in mijn brief van 12 juni
jl. heb laten weten.
Vraag 53
Hoe vaak is het in de afgelopen tien jaar voorgekomen dat een NVWA-medewerker op basis
van een risico-inschatting een dierenarts heeft meegevraagd naar een inspectie van
een verzamelplaats?
Antwoord 53
Inspecties en keuringen bij een verzamelcentrum worden in vrijwel alle gevallen door
een dierenarts van de NVWA uitgevoerd.
Vraag 54
Hoe vaak is het in de afgelopen tien jaar voorgekomen dat een medewerker tijdens een
inspectie van een verzamelplaats een dierenarts heeft opgeroepen?
Antwoord 54
Er vindt hiervan geen systematische registratie plaats bij de NVWA.
Vraag 55
Hoe vaak is het in de afgelopen tien jaar voorgekomen dat een medewerker op basis
van een risico-inschatting de politie heeft meegevraagd naar een inspectie van een
verzamelplaats?
Antwoord 55
De politie en de NVWA registreren dit niet specifiek in hun systemen. Deze assistentie
valt onder het bij vraag 28 genoemde gemiddelde.
Vraag 56
Hoe vaak is het in de afgelopen tien jaar voorgekomen dat een medewerker tijdens een
inspectie van een verzamelplaats de politie heeft ingeschakeld?
Antwoord 56
De politie en de NVWA registreren dit niet specifiek in hun systemen. Deze assistentie
valt onder het bij vraag 28 genoemde gemiddelde.
Vraag 57
Kunt u deze vragen één voor één beantwoorden?
Antwoord 57
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C.J. Schouten, minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit -
Mede namens
F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.