Mededeling (uitstel antwoord) : Uitstel beantwoording vragen van de leden Alkaya en Jasper van Dijk over het bericht 'Computer zegt nee. Hoe Saskia twintig jaar vastliep in het systeem'
Vragen van leden Alkaya en Jasper vanDijk (beiden SP) aan de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over het bericht «Computer zegt nee. Hoe Saskia twintig jaar vastliep in het systeem» (ingezonden 5 juni 2018).
Mededeling van Staatssecretaris Knops (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties)
(ontvangen 27 juni 2019). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2018–2019,
nr. 3080.
Vraag 1
Kent u het artikel waaruit blijkt dat een vrouw wier auto in 1998 gestolen was, jarenlang
achtervolgd is door het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) en de Belastingdienst
met boetes en deurwaarders voor autoverzekeringen en wegenbelasting?1
Vraag 2
Hoe gaat u de mevrouw in kwestie helpen?
Vraag 3
Hoe kon het gebeuren dat pas in 2011, dertien jaar na de diefstal, de Rijksdienst
voor Wegverkeer de auto van haar naam in het kentekenregister heeft gehaald?
Vraag 4
Waarom was de Rijksdienst voor Wegverkeer niet bereid de auto met terugwerkende kracht
van de naam van betrokkene te halen, terwijl het overduidelijk om een fout ging? Komt
dit vaker voor? Deelt u de mening dat het argument dat «de zuiverheid van dat register
ernstig zal worden aangetast» niet opweegt tegen het leed dat zo een besluit heeft
veroorzaakt?
Vraag 5
Deelt u de mening dat alle onterechte aanslagen van de Belastingdienst en Rijksdienst
voor Wegverkeer zo snel mogelijk moeten worden terugbetaald? Kunt u uw antwoord toelichten?
Vraag 6
Hoe gaat u in de toekomst voorkomen dat Nederlandse burgers jarenlang slachtoffer
worden van fouten bij overheidsinstanties vanwege bureaucratie en geautomatiseerde
systemen?
Vraag 7
Is op dit moment, conform artikel 22 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming,
voorzien dat alle besluiten van overheidsinstellingen, die burgers in aanmerkelijke
mate kunnen treffen, door een persoon worden genomen, die daarop kan worden aangesproken,
en niet uitsluitend op basis van geautomatiseerde systemen?
Vraag 8
Hoe gaat u er voor zorgen dat dergelijke fouten bij een ICT-systeem van een overheidsinstelling
voortaan sneller gesignaleerd en hersteld kunnen worden, voordat deze zich, al dan
niet automatisch, kunnen verspreiden naar systemen van andere overheidsinstellingen,
met vergaande gevolgen, terwijl correcties van die fouten heel moeilijk te verwezenlijken
zijn?
Vraag 9
Waarom wordt automatische gegevensuitwisseling wel gebruikt voor de primaire processen
van de instellingen in deze kwestie, maar zijn correcties niet geautomatiseerd?
Vraag 10
Bij welk centraal punt kunnen burgers terecht met hun klachten als zij het slachtoffer
worden van fouten in ICT-systemen en bureaucratie bij en tussen meerdere overheidsinstellingen?
Vraag 11
Bent u bereid, nu overheidsinstanties beter gaan samenwerken op incassogebied en klantvriendelijker
willen gaan werken, hen te vragen om beleid op te stellen om herstel van onterecht
gebleken incasso’s en andere overheidsfouten gemakkelijker en sneller te laten verlopen?
Mededeling
Hierbij deel ik u mede dat ik de gestelde vragen van de leden Alkaya en Jasper van
Dijk (beiden SP) over het bericht «Computer zegt nee. Hoe Saskia twintig jaar vastliep in het systeem» (ingezonden op 5 juni 2018, met kenmerk 2018Z10454), na de zomer van 2019 zal beantwoorden.
In mijn uitstelbrief van 3 september jl. heb ik aangegeven het overleg tussen verschillende
partijen af te wachten. Ik verwachtte dat dit overleg voor de zomer tot een uitkomst
zou leiden. Recent heb ik echter ingestemd met een verzoek van de vertegenwoordiger
van Saskia om 6 weken uitstel te krijgen op hun termijn om te mogen reageren. Dientengevolge
zult u mijn reactie pas na de zomer ontvangen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.W. Knops, staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.