Amendement : Amendement van het lid Leijten over de mogelijkheid om het instellen van een arbitragecommissie te weigeren
35 110 Invoering van een wettelijk mechanisme ten behoeve van de beslechting van belastinggeschillen tussen lidstaten van de Europese Unie (Wet fiscale arbitrage)
Nr. 8
AMENDEMENT VAN HET LID LEIJTEN
Ontvangen 4 juni 2019
De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
I
In artikel 4.1 wordt na het vierde lid een lid ingevoegd, luidende:
4a. Onze Minister kan weigeren een arbitragecommissie in te stellen indien het geschilpunt
geen betrekking heeft op dubbele belastingen. Onze Minister stelt de belanghebbende
en de andere bevoegde autoriteit onverwijld in kennis van de weigering.
II
In artikel 4.2, eerste lid wordt na «artikel 4.1, vijfde lid» ingevoegd «tenzij Onze
Minister het instellen van een arbitragecommissie heeft geweigerd op grond van artikel
4.1, 4ade lid».
Toelichting
Dit amendement regelt dat de fiscale arbitragecommissie toch gebruikt wordt voor grondslaguitholling
en/of grensverkenning ten behoeve van de grondslaguitholling. De EU-arbitragerichtlijn
heeft niet tot doel dat fiscale arbitrage wordt ingezet om belasting te ontwijken,
daarom biedt de richtlijn een keuze mogelijkheid om dit bij de implementatie expliciet
op te nemen.
De tweede keuzemogelijkheid van de EU-arbitragerichtlijn bepaalt dat een lidstaat
de toegang tot de arbitragecommissie mag weigeren als een geschilpunt geen betrekking
heeft op dubbele belasting. Tevens verbiedt het dat een mismatch tussen twee belastingstelsels
gebruikt kan worden voor het bepleiten van een lager belastingtarief wanneer dit strijdig
is met de geest van wetgeving voortkomend uit het Multilateraal Verdrag ter voorkoming
van grondslaguitholling en winstverschuiving, zoals dat voortkomt uit het Base Erosion
and Profit Shifting (BEPS-) project van de OESO, waar dit verdrag uit voortkomt.
Indiener is van mening dat de implementatie van de richtlijn verbeterd wordt als wettelijk
bepaald is dat de arbitragecommissie niet voor belastingontwijking gebruikt mag worden.
Indiener acht het noodzakelijk om dit in de wet op te nemen, omdat bekend is dat de
belastingadviespraktijk de randen op zoekt met de mentaliteit «pas als het wettelijk
verboden is, dan mag het niet».
Leijten
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.M. Leijten, Tweede Kamerlid