Lijst van vragen : Lijst van vragen, gesteld aan de regering, over het rapport Resultaten verantwoordingsonderzoek 2018 bij het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) (Kamerstuk 35200-VI-2)
2019D21516 LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Justitie en Veiligheid heeft een aantal vragen voorgelegd
                  aan de regering over het rapport resultaten verantwoordingsonderzoek 2018 bij het
                  Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) (Kamerstuk 35 200 VI, nr. 2).
               
De voorzitter van de commissie, Van Meenen
De waarnemend griffier van de commissie, Tielens-Tripels
Nr
Vraag
                         
                         
1
Kan een BV optreden als bewindvoerder?
2
Hoeveel tijd besteden rechters gemiddeld per zaak aan de controle van een bewindvoerder?
                              Is dit voldoende om een zorgvuldige controle te kunnen waarborgen?
                           
3
Kan uiteen worden gezet hoeveel klachten er jaarlijks binnenkomen over bewindvoerders?
                              Kan dit voor de afgelopen vijf jaar per jaar worden gedaan?
                           
4
In hoeverre is de taakuitvoering door de politie en de Dienst Justitiële Inrichtingen
                              (DJI) in 2018 beïnvloed door personeelsproblemen en wat zijn daarvan de oorzaken?
                           
5
Hoe kan het, dat een overkoepelend beeld van de personeelstekorten ontbreekt bij de
                              DJI? Wanneer zal dit beeld wel compleet zijn?
                           
6
Waarom ontbreekt er voor personeel op de werkvloer een samenhangende analyse van de
                              problematiek per inrichting? Wanneer kan deze samenhangende analyse alsnog verwacht
                              worden?
                           
7
Houdt u grip op de governance van uitvoeringsorganisaties als u ze bewust op afstand
                              hebt geplaatst? Zo ja, hoe?
                           
8
Welke stappen gaat u zetten om een uniforme werkwijze in het subsidiebeheer in uw
                              ministerie te implementeren en hoe betrekt u de bevindingen van het Auditdienst Rijk
                              (ADR) en de Algemene Rekenkamer (AR) daarbij?
                           
9
Welke stappen gaat u zetten om een goed werkende en sluitende controlecyclus in uw
                              ministerie te implementeren en hoe betrekt u de bevindingen van het ADR en de AR daarbij?
                           
10
Zijn de subsidiedossiers inhoudelijk beoordeeld op de vraag of de wet- en regelgeving
                              is nageleefd? Zo nee, hoe gaat u dat in de toekomst verbeteren?
                           
11
Hoe gaat u, ondanks de gebrekkige juridische grondslag, controleren dat de tien Regionale
                              Informatie- en Expertise Centra (RIEC) in de toekomst aan de gestelde subsidie-eisen
                              gaan voldoen?
                           
12
Wanneer verwacht u het actualiseringsproces van de toezichtinstrumenten en informatieprotocollen
                              te hebben afgerond en kunt u daarbij een tijdspad schetsen?
                           
13
Hoe is de verdeling van de extra vijf miljoen euro voor ondermijnende criminaliteit
                              tot stand gekomen? Kunt u een uitsplitsing geven waar de vijf miljoen euro naartoe
                              gegaan is?
                           
14
Hoe gaat u de bevindingen van het openbaar ministerie oppakken die aangeven dat een
                              uniforme werkwijze voor het afpakken van crimineel vermogen in de keten ontbreekt
                              en dat daarbij verschillende informatiesystemen door de ketenpartners worden gebruikt?
                           
15
Welke maatregelen worden getroffen om de afpakketen te professionaliseren?
16
Kunnen de uiteindelijk daadwerkelijk afgepakte gelden afgezet worden tegen de door
                              de rechter vastgestelde te ontnemen wederrechtelijk verkregen gelden over de afgelopen
                              vijf jaar?
                           
17
Wanneer verwacht u dat er een uniforme werkwijze voor het afpakken van crimineel vermogen
                              in de afpakketen gerealiseerd zal zijn? Kunt u dat met een tijdspad onderbouwen?
                           
18
Worden alle aanbevelingen van de AR overgenomen aangaande de geconstateerde onvolkomenheid
                              in de beheersing van de afpakketen? Zo nee, waarom niet?
                           
19
Wat wordt ondernomen wanneer de onafhankelijke commissie oordeelt dat het door u aangekochte
                              Dynamisch Aankoopsysteem niet aan de Europese wet- en regelgeving voldoet?
                           
20
Is het Rijks ICT Dashboard goed ingevuld bij het Programma Kwaliteit en Innovatie
                              Rechtspraak (KEI) als het gaat om looptijd, kosten, besparingen en maatschappelijke
                              baten, zo nee, waarom niet?
                           
21
Waarom zijn de implementatie-, programma- en reorganisatiekosten van het programma
                              KEI niet in het Rijks ICT Dashboard opgenomen?
                           
22
Welke maatregelen zijn c.q. worden genomen om inzicht te krijgen c.q. te houden in
                              eventuele beheersingsproblemen bij grote ICT-projecten zoals KEI?
                           
23
Wanneer zal de Data Alliantie Strafrechtketen (DAS) gerealiseerd zijn?
24
Hoe is de sturing op de pilots ingericht waarbij stapsgewijs de Dienst Justitiële
                              Inrichtingen (DJI), het openbaar ministerie, de politie en het Centraal Justitieel
                              Incassobureau (CJIB) toe zouden treden tot de DAS?
                           
25
Is uw ambitie, de DAS op 1 januari 2019 operationeel te hebben, gehaald zo nee, kunt
                              u dat verklaren?
                           
26
Op welke manier rechtvaardigt u dat de operationele sterkte van de politie (exclusief
                              aspiranten) in 2018 is gedaald met 674 fte?
                           
27
Hoe wordt de beperkt inzetbare politieaspiranten meegeteld in de totale operationele
                              sterkte?
                           
28
Welke conclusies verbindt u aan de constatering van de AR dat de beoogde uitbreiding
                              van de politiecapaciteit voor 2018 maar voor een klein gedeelte is gerealiseerd?
                           
29
Welke aanvullende maatregelen neemt u teneinde de ambitie van 1.111 fte politie, wijkagenten
                              en rechercheurs, in 2021 te behalen?
                           
30
Bent u er in geslaagd voldoende (extra) medewerkers bij de politie aan te trekken
                              in 2018, zo nee, wat zijn de oorzaken hiervan?
                           
31
Aan welk type medewerkers bestaat bij de politie vooral een tekort?
32
Wat heeft u ondernomen om het tekort aan agenten in de wijk en rechercheurs op te
                              lossen?
                           
33
Waarom is de beoogde besteding van de extra middelen voor de politie uit het regeerakkoord
                              voor 2018 niet volledig besteed aan extra agenten in de wijk en aan rechercheurs,
                              terwijl aan die beoogde besteding een bestedingsplan ten grondslag ligt dat is goedgekeurd
                              door het Ministerie van Financiën? In hoeverre was in dat bestedingsplan voorzien
                              dat de volledige besteding niet in 2018 zou plaatsvinden?
                           
34
Waar in Nederland waren de gevolgen van personeelstekorten bij de politie het meest
                              merkbaar? Wat was daarvan te merken en welk effect had dat op de taakuitvoering van
                              de politie? Wat is ondernomen om de gevolgen van de personeelstekorten zo klein mogelijk
                              te houden?
                           
35
Verwacht u in 2019 en verder, onderbezetting bij de politie-eenheden? Zo ja, bij welke
                              eenheden verwacht u die, hoe groot is de verwachte onderbezetting ten opzichte van
                              de formatie, welke gevolgen heeft de onderbezetting voor politietaken en wat gaat
                              u daaraan doen?
                           
36
Welk gevolg had het lagere tempo van vervangen en aantrekken van nieuwe agenten op
                              de veiligheid en de veiligheidsdoelen in 2018? Klopt het, dat u de focus sterker legt
                              op het aannemen van wijkagenten, ten koste van het voorgenomen aantal rechercheurs?
                              Wat zijn hiervan de mogelijke effecten, met name voor het oplossen van haaldelicten
                              ten opzichte van brengdelicten? Welke gevolgen verwacht u voor 2019 en verder?
                           
37
Is het streven van de politie, een groei met structureel 1.111 fte agenten in de wijk
                              en rechercheurs, realistisch? Zo ja, op grond waarvan acht u dat realistisch? Zo nee,
                              gaat u deze doelen bijstellen en wat worden deze dan?
                           
38
Hoe verklaart u de hoogte van het ziekteverzuim (6,9%) bij de politie? Kunt u aangeven
                              of er al dan niet sprake is van een verhoogd ziekteverzuim bij vrouwen en bij politiefunctionarissen
                              met een diversiteitsachtergrond? Wordt dat onderzocht? Zo nee, waarom niet? Kan het
                              ziekteverzuim naar beneden gebracht worden? Zo ja, op grond van welke informatie komt
                              u tot die conclusie?
                           
39
Beschikt u over informatie aangaande de ontwikkeling van de (extra) aantallen agenten
                              in de wijk en rechercheurs, dat een doel is van de politie? Hoe stelt u vast of het
                              doel van extra agenten in de wijk en rechercheurs is gerealiseerd? Indien deze informatie
                              ontbreekt, kunt u deze informatie alsnog verstrekken? Zo ja, op welke manier? Zo nee,
                              waarom niet?
                           
40
Zijn, zoals de AR vaststelt, de bestedings- en formatiedoelen voor het aantrekken
                              van extra agenten in de wijk en rechercheurs verschoven in 2018? Was u hiervan op
                              de hoogte?
                           
41
Klopt het, dat de instroom van politiefunctionarissen met een diverse achtergrond
                              moeizamer verloopt dat verwacht? Welk gericht beleid is hierop gevoerd en is er reden
                              om dit aan passen?
                           
42
Wat gaat u doen teneinde ervoor te zorgen dat medewerkers voldoende tijd krijgen de
                              extra taken als gevolg van een hoog verloop van gedetineerden in het arrestantenregime
                              en het huis van bewaring uit te kunnen voeren?
                           
43
Wat gaat u doen teneinde ervoor te zorgen dat medewerkers voldoende tijd krijgen de
                              toenemende taken bij gebruik van meerpersoonscellen uit te kunnen voeren? Is de regering
                              bereid het gebruik van meerpersoonscelgebruik terug te dringen?
                           
44
Wat gaat u doen teneinde ervoor te zorgen dat medewerkers voldoende tijd krijgen opvang
                              en begeleiding van verwarde of psychisch gestoorde gedetineerden uit te kunnen voeren?
                           
45
Wat gaat u doen teneinde ervoor te zorgen dat medewerkers voldoende tijd krijgen voor
                              het verstrekken en toezicht houden op inname van medicatie?
                           
46
Wat gaat u doen teneinde ervoor te zorgen dat medewerkers voldoende tijd krijgen voor
                              het oplossen van klachten van gedetineerden over de winkel?
                           
47
Hoe wordt verklaard dat in Justitieel Complex Zaanstad 34% van de beveiligingsmedewerkers
                              extern wordt ingehuurd? Wat zegt deze omvang?
                           
48
Wat is het maximaal wenselijke percentage externe inhuur voor beveiligingsmedewerkers?
49
Welke maatregelen worden genomen teneinde het percentage externe beveiligingsmedewerkers
                              fors terug te dringen?
                           
50
Klopt het, dat acute tekorten bij penitentiair inrichtingswerkers met de inzet van
                              beveiligers opgelost worden? Om hoeveel fte gaat dit?
                           
51
Hoe gaat u sturen op het hoge ziekteverzuim onder medewerkers van penitentiaire inrichtingen,
                              dat al jaren bekend is, nu u niet over ziekteverzuimoverzichten beschikt?
                           
52
Bent u van plan ziekteverzuimoverzichten van beveiligers en penitentiair-inrichtingmedewerkers
                              te gaan bijhouden?
                           
53
Klopt het, dat het sluiten van penitentiaire inrichtingen door bezuinigingen, gecombineerd
                              met teruglopende aantallen gedetineerden, aan de basis ligt van het huidige personeelstekort?
                              Zo nee, waaraan dan wel?
                           
54
Klopt het, dat het voor personeel in penitentiaire inrichtingen door de aanzienlijke
                              tekorten het regelmatig niet mogelijk is alle roosterdiensten te bezetten? Hoe vaak
                              komt dit voor in absolute aantallen en procentueel?
                           
55
Klopt het, dat personeel niet of beperkt vrijgesteld kan worden voor het volgen van
                              opleidingen en trainingen? Zo ja, hoeveel geld blijft er op de plank liggen voor opleidingen
                              en trainingen die niet gevolgd kunnen worden?
                           
56
Hoe gaat u het personeelsbestand van beveiligers en bewakers van penitentiaire inrichtingen
                              verjongen?
                           
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
P.H. van Meenen, voorzitter van de vaste commissie voor Justitie en Veiligheid - 
              
                  Mede ondertekenaar
P.F.L.M. Tielens-Tripels, griffier 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.