Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Kwint over de uitzending van BOOS over het feit dat mbo-studenten zakken op keuzedelen
Vragen van het lid Kwint (SP) aan de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over de uitzending van BOOS over het feit dat mbo-studenten zakken op keuzedelen (ingezonden 10 mei 2019).
Antwoord van Minister Van Engelshoven (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) (ontvangen
22 mei 2019).
Vraag 1
Kent u de de uitzending van BOOS over het feit dat mbo-studenten zakken op keuzedelen?
Wat is uw reactie op deze uitzending?1
Antwoord 1
Ik ken de uitzending. De uitzending benadrukt wat mij betreft het belang van goede
voorlichting aan en communicatie met mbo-studenten in het algemeen, en specifiek over
het moment waarop de behaalde resultaten voor keuzedelen gaan meetellen voor het behalen
van een mbo-diploma. Ik ben blij dat, mede door de interventie van BOOS, er een passende
oplossing is gevonden voor de betreffende studenten.
Vraag 2
Heeft u signalen ontvangen van andere mbo-instellingen of mbo-studenten over deze
problematiek?
Antwoord 2
Nee, signalen over deze problematiek heb ik niet eerder ontvangen.
Vraag 3
Is het waar dat je niet kan zakken op het cijfer, maar dat de mogelijkheid bestaat
om geen cijfer te geven voor een keuzedeel waardoor de student alsnog zakt?
Antwoord 3
De introductie van keuzedelen heeft aanzienlijke impact op het mbo. Daarom is ervoor
gekozen om de mbo-sector de ruimte te geven om ervaring op te doen met de keuzedelen,
voordat het behaalde resultaat mee gaat tellen voor het behalen van het diploma. Om
die reden geldt voor studenten die nu starten aan hun opleiding wel de verplichting
om keuzedelen te volgen en hierin examen af te leggen, maar is de hoogte van het behaalde
resultaat nog niet bepalend voor het behalen van het diploma. Voor studenten die starten
met een mbo-opleiding vanaf het studiejaar 2020/2021 gaat de hoogte van de behaalde
resultaten voor keuzedelen meetellen voor het behalen van het diploma.
Hoe het examen voor een keuzedeel eruitziet, bepaalt de mbo-school zelf. Dit kan een
schriftelijk of mondeling examen zijn, maar ook via een portfolio met opdrachten,
of een combinatie hiervan. Van tevoren moet de mbo-school aan de student duidelijk
maken wat de student moet doen voor het examen. Als de student aan de betreffende
voorwaarden voldoet, dan krijgt hij hiervoor een resultaat. Zoals hiervoor gezegd,
is het alleen aanwezig zijn van dit resultaat op dit moment nog voldoende voor het
behalen van het diploma.
Vraag 4
Hoe gaat u voorkomen dat studenten in de toekomst kunnen zakken op keuzedelen zolang
ze niet meetellen voor de slaag/zakregeling?
Antwoord 4
Zoals in het antwoord op vraag 3 weergegeven geldt voor studenten die nu een mbo-opleiding
volgen dat ze niet het diploma kan worden ontzegd ten gevolge van de hoogte van het
behaalde resultaat van de keuzedelen. Ik heb ook geen signalen dat dit ergens is gebeurd.
Vraag 5
Op welke manier gaat u ervoor zorgen dat de regels met betrekking tot keuzedelen duidelijk
naar studenten gecommuniceerd worden?
Antwoord 5
Vanaf de inwerkingtreding van de keuzedelen is ingezet op duidelijke communicatie
hierover. Onder meer in mijn opdracht door de toenmalige regisseur herziening kwalificatiestructuur
samen met het mbo veld, alsook via landelijk beschikbare websites zoals het Kennispunt
MBO Onderwijs en Examinering (www.onderwijsenexaminering.nl) en van de Jongerenorganisatie Beroepsonderwijs (www.jobmbo.nl). Het is een verantwoordelijkheid van mbo-instellingen zelf om hun studenten te informeren
over voor hun relevante onderwerpen zoals de regels met betrekking tot examinering
van keuzedelen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
I.K. van Engelshoven, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.