Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van Raak over het bericht dat de trouwkosten per gemeente fors verschillen
Vragen van het lid Van Raak (SP) aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over het bericht dat de trouwkosten per gemeente fors verschillen (ingezonden 10 april 2019).
Antwoord van Minister Ollongren (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) (ontvangen
24 april 2019).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het bericht dat de trouwkosten per gemeente fors kunnen
verschillen?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Waarom kiezen zoveel gemeenten ervoor dat trouwen op een vrijdag, als doordeweekse
dag, zoveel meer kost dan trouwen op een andere doordeweekse dag?
Antwoord 2
Het vaststellen van de tarieven geschiedt binnen de lokale autonomie die gemeenten
hebben. Verschillen in de tarieven per dag zijn lokaal gekozen. Op vrijdag trouwen
is doorgaans duurder, omdat dit een populaire dag is om in het huwelijk te treden.
Een hoger tarief op vrijdag zorgt voor een betere spreiding van de drukte gedurende
de rest van de week. Ook is het mogelijk dat door een hoger tarief op vrijdag te vragen
de gemeente de huwelijksvoltrekking op andere werkdagen goedkoper kan aanbieden.
Vraag 3
Deelt u de mening dat een mooie plechtigheid op één van de mooiste dagen van je leven
voor iedereen betaalbaar zou moeten zijn? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 3
Gemeenten moeten de mogelijkheid bieden om gratis te trouwen. Gemeenten met meer dan
tienduizend inwoners moeten twee momenten per week bieden. Het zou dientengevolge
voor iedereen betaalbaar moeten zijn om te trouwen. Voorgaande blijkt uit art. 4 lid
1 Wet rechten burgerlijke stand. Sommige gemeenten kiezen er daarnaast ook voor om
kwijtschelding van trouwleges te verlenen aan personen die in aanmerking komen voor
kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen.
Vraag 4
Is het voor gemeenten mogelijk om bij het vaststellen van de trouwkosten te kijken
naar het inkomen van het bruidspaar? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 4
Op grond van art. 219 lid 2 Gemeentewet mogen gemeenten geen belasting heffen naar
inkomen, winst of vermogen. Belastingheffing op die grondslagen is voorbehouden aan
de rijksoverheid. Bij het vaststellen van het legestarief voor het trouwen mag een
gemeente het inkomen dus niet meewegen.
Vraag 5
Waarom is ervoor gekozen om geen maximum te stellen aan wat gemeenten mogen vragen
als bijdrage aan de trouwkosten?
Antwoord 5
Gemeenten bieden verschillende vormen van service aan bij de huwelijksvoltrekking,
bijvoorbeeld om het geheel meer feestelijk te maken of op een speciale locatie te
laten plaatsvinden. Dit gaat gepaard met hogere kosten. Ook zijn er lokaal verschillen
in kosten. Een maximumtarief voor trouwleges zou geen recht doen aan lokaal gemaakte
democratische keuzes en lokale kostenverschillen. Als de trouwleges als te hoog worden
ervaren, is het aan de gemeenteraad om deze te verlagen. Er is geen reden om aan te
nemen dat de lokale democratie ten aanzien van trouwleges niet goed zou functioneren.
Overigens is het wel zo dat het totaal aan leges maximaal kostendekkend moet zijn.
Een individueel tarief, zoals bijvoorbeeld voor trouwen, hoeft daarbij niet kostendekkend
te zijn, maar de kosten zijn wel het uitgangspunt. In die zin is al sprake van een
zekere maximering.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
K.H. Ollongren, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.