Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
35 200 XII Jaarverslag en slotwet Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 2018
Nr. 4
MEMORIE VAN TOELICHTING
A. ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 en 2
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van
artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 afzonderlijk bij wet vastgesteld
en ook gewijzigd.
Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2018 wijzigingen aan te
brengen in:
1. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat;
2. de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van
deze memorie van toelichting toegelicht.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1.
Leeswijzer
2
2.
Het beleid
3
2.1
Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten mutaties
3
2.2
De beleidsartikelen
4
2.3
De niet-beleidsartikelen
14
1. Leeswijzer
Algemeen
De opzet en structuur van de onderliggende begroting voor Hoofdstuk XII is gebaseerd
op de Rijksbegrotingsvoorschriften van het Ministerie van Financiën. In de Rijksbegrotingsvoorschriften
zijn onderstaande uniforme ondergrenzen opgenomen, welke worden gehanteerd bij het
toelichten van begrotingsmutaties op het niveau van artikelonderdeel.
Omvang begrotingsartikel
(stand ontwerpbegroting)
in € miljoen
Beleidsmatige mutaties
(ondergrens in € miljoen)
Technische mutaties
(ondergrens in €
miljoen)
< 50
1
2
=> 50 en < 200
2
4
=> 200 < 1.000
5
10
=> 1.000
10
20
Opbouw
Dit wetsvoorstel kent een opbouw waarbij afhankelijk van de informatievraag- en behoefte
verder kan worden ingezoomd. Deze verdiepingsslag is als volgt opgebouwd.
1. In de begroting(wet)staten zijn de wijzigingen op de begrotingsstaten van het jaar
2018 voor de departementale begroting van Infrastructuur en Waterstaat (XII) en inzake
de agentschappen opgenomen. Deze dient ter autorisatie van de mutaties die op artikelniveau
in de verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen worden voorgesteld bij deze
Slotwet.
2. In het overzicht in paragraaf 2.1 zijn de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
opgenomen, die op hoofdlijnen inzicht verstrekt in de belangrijkste budgettaire voorstellen
die leiden tot wijzing van de begroting. Hiermee kan snel een indruk worden verkregen
van de inhoud van dit wetsvoorstel.
3. In de artikelgewijze toelichting (paragraaf 2.2 beleidsartikelen en paragraaf 2.3
niet-beleidsartikelen) zijn in de tabellen budgettaire gevolgen van beleid de mutaties
in de Tweede suppletoire begroting uitgesplitst in miljoenennota- en najaarsnotamutaties.
De miljoenennotamutaties zijn reeds in de, aan uw Kamer voorgelegde, Ontwerpbegroting
2019 (Kamerstukken II, Kamerstukken II, 2018–2019, 35 000 XII, nr. 1) toegelicht. De begrotingsmutaties van de najaarsnota worden toegelicht op basis
van bovengenoemde staffel en/of beleidsmatig relevant. De gepresenteerde budgetflexibiliteit
(juridisch verplicht) bij Slotwet is de stand per 31 oktober 2018.
4. In de paragraaf agentschappen (zie paragraaf 2.4) staan de aanpassingen in de exploitatie-
en kasstroomoverzichten van de agentschappen, waarbij sprake is van cumulatieve mutaties
(in totaal) groter dan 5% van de oorspronkelijk vastgestelde begroting of cumulatieve
mutaties (in totaal) groter dan € 20 miljoen ten opzichte van de oorspronkelijk vastgestelde
begroting.
2. Het beleid
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
Suppletoire mutaties 2018 (Slotwet) (in € mln.)
Artikel
Uitgaven
Ontvangsten
Stand ontwerpbegroting
8.430,7
247,5
Stand vastgestelde begroting 2018
8.357,5
247,5
Stand 1e suppletoire begroting 2018
9.038,9
33,1
Stand 2e suppletoire begroting 2018
8.215,7
30,1
– Belangrijkste mutaties Slotwet 2018
Kader relevante mutaties
1.
Partners voor Water en CORA (HGIS)
11
– 3,1
2.
Ontvangsten Bodemsanering
13
– 0,8
3.
ERTMS en Beter Benutten
98
– 3,6
4.
Subsidie Chemische Recycling
21
– 2,2
5.
Regeringsvliegtuig
97
– 28,3
6.
Taakstelling
99
20
7.
Diversen
– 2,3
– 0,2
Realisatie 2018
8.196,2
29,1
Toelichting
1. Partners voor Water en CORA (HGIS)
Dit betreft een lagere realisatie die wordt veroorzaakt door het programma Partners
voor Water waarvoor een meerjarenverplichting is aangegaan met de Rijksdienst Voor
Ondernemend Nederland (RVO). Door capaciteitsproblemen alsmede door vertraging in
de uitvoeringsprogramma’s in de Deltalanden zijn er € 2,5 miljoen minder uitgaven
gerealiseerd in 2018. Daarnaast een vertraging bij de uitvoering van CORA HGIS (€ 0,6
miljoen). Het opstellen van de uitvoeringsplannen voor uitvoeringsprogramma Klimaat
en Wateratelier en de afstemming met betrokken partijen verliep langer dan gepland.
2. Ontvangsten bodemsanering
De gerealiseerde ontvangsten als gevolg van door het Rijk gesaneerde verontreinigde
grond dienen bestemd te blijven voor de financiering van bodemsanering. Om deze reden
schuiven de ontvangsten door naar 2018.
3. ERTMS en Beter Benutten
Het betreft vertraging bij de inhuur waardoor er lager uitgaven waren dan verwacht
voor de uitvoering van het programma Beter Benutten en het programma ERTMS. De niet-bestede
middelen (€ 3,7 miljoen) worden nu (tijdelijk) teruggeboekt naar het Infrastructuurfonds.
4. Subsidie Chemische Recycling
Lagere uitgaven van de subsidie chemische recycling kunststoffen ad € 2,2 miljoen
die worden veroorzaakt door vertraging in de uitvoering door Agentschap NL.
5. Regeringsvliegtuig
Bij Voorjaarsnota 2017 is € 90 miljoen toegevoegd aan de begroting van IenM voor de
vervanging van het Regeringsvliegtuig in 2017. Een deel van de betaling vindt niet
meer in 2018 plaatst waardoor deze middelen doorschuiven naar volgend jaar.
6. Taakstelling
De slotwetmutatie op artikel 99 betreft een technische boeking waarmee de taakstelling
wordt tegen geboekt.
2.2 De beleidsartikelen
Artikel 11 Integraal Waterbeleid
Budgettaire gevolgen van beleid: beleidsartikel 11 (Slotwet begroting jaar 2018) (Bedragen
x € 1.000)
11
Integraal waterbeleid
Stand
Vastgestelde
Begroting
(1)
Stand 1e
Suppletoire
Begroting
(2)
Stand 2e
Suppletoire
Begroting
(3)
Mutaties
Slotwet
(4)
Realisatie 2018
(5)=(1) t/m (4)
Verplichtingen
33.076
36.959
39.038
– 2.553
36.485
Uitgaven
45.789
52.655
48.610
– 4.359
44.251
11.01
Algemeen waterbeleid
34.677
39.674
36.514
– 3.479
33.035
11.01.01
Opdrachten
6.556
10.501
6.639
– 1.617
5.022
11.01.02
Subsidies
12.632
14.562
14.562
– 1.862
12.700
– Overige Subsidies
1.030
1.240
1.240
700
1.940
– Partners voor Water 4 (HGIS)
11.602
13.322
13.322
– 2.562
10.760
11.01.03
Bijdragen aan agentschappen
15.489
14.561
15.263
0
15.263
– Waarvan bijdrage aan agentschap KNMI
460
410
722
0
722
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
15.029
14.151
14.541
0
14.541
11.01.04
Bijdragen aan medeoverheden
0
50
50
0
50
11.02
Waterveiligheid
3.011
2.921
2.703
– 119
2.584
11.02.01
Opdrachten
3.011
2.921
2.703
– 119
2.584
11.03
Grote oppervlaktewateren
2.054
3.385
2.709
– 406
2.303
11.03.01
Opdrachten
2.054
3.385
2.709
– 406
2.303
11.04
Waterkwaliteit
6.047
6.675
6.684
– 355
6.329
11.04.01
Opdrachten
4.227
4.434
4.302
– 305
3.997
11.04.02
Subsidies
400
436
436
0
436
11.04.04
Bijdragen aan medeoverheden
325
325
325
0
325
11.04.05
Bijdragen aan (inter-)nationale organisaties
1.095
1.480
1.621
– 50
1.571
Ontvangsten
278
597
– 17
580
Verplichtingen
De lagere verplichtingenrealisatie ad € 2,6 miljoen wordt met name veroorzaakt door
vertragingen bij het opstellen van uitvoeringsplannen in het kader van CORA HGIS en
het afstemmen van internationale opdrachten. Bovendien komt de lagere verplichtingenrealisatie
door een niet uitgekeerde nadeelcompensatie voor Wind op zee door organisatorische
veranderingen waardoor er minder opdrachten zijn uitgezet.
11.01 Algemeen waterbeleid
Opdrachten
De lagere kasrealisatie ad € 1,6 miljoen wordt met name veroorzaakt door enerzijds
een vertraging in de afstemming van internationale wateropdrachten (International
Groundwater Resources Assessment Centre (IGRAC) en Protocol on Water and Health).
Dit betreft een bedrag van € 0,5 miljoen. En anderzijds door een vertraging bij de
uitvoering van CORA HGIS (€ 0,6 miljoen). Het opstellen van de uitvoeringsplannen
voor uitvoeringsprogramma Klimaat en Wateratelier en de afstemming met betrokken partijen
om te komen tot een adequate opdrachtformulering verliep langer dan gepland en zorgden
ervoor dat de verplichtingen niet meer eind 2018 zijn aangegaan maar in 2019 zullen
worden aangegaan. Tot slot is er op diverse opdrachten in totaal € 0,5 miljoen minder
gerealiseerd dan geraamd.
Subsidies
De lagere kasrealisatie (€ 1,9 miljoen) wordt veroorzaakt door het programma Partners
voor Water waarvoor een meerjarenverplichting is aangegaan met de Rijksdienst Voor
Ondernemend Nederland (RVO). Door capaciteitsproblemen alsmede door vertraging in
de uitvoeringsprogramma’s in de Deltalanden zijn er minder uitgaven gerealiseerd in
2018.
Artikel 13 Ruimtelijke ontwikkeling
Budgettaire gevolgen van beleid: beleidsartikel 13 (Slotwet begroting jaar 2018) (Bedragen
x € 1.000)
13
Ruimtelijke ontwikkeling
Stand
Vastgestelde
Begroting
(1)
Stand 1e
Suppletoire
Begroting
(2)
Stand 2e
Suppletoire
Begroting
(3)
Mutaties
Slotwet
(4)
Realisatie 2018
(5)=(1) t/m (4)
Verplichtingen
57.227
52.218
61.653
– 31.265
30.388
Uitgaven
53.840
41.797
23.011
– 552
22.459
13.01
Ruimtelijk Instrumentarium
0
0
0
8
8
13.01.01
Opdrachten
0
0
0
8
8
13.03
Gebiedsontwikkeling
90
0
0
0
0
13.03.01
Opdrachten
30
0
0
0
0
13.03.02
Subsidies
60
0
0
0
0
13.04
Ruimtegebruik bodem
46.950
34.897
18.688
– 468
18.220
13.04.01
Opdrachten
4.740
9.949
6.444
– 444
6.000
– Overige Opdrachten
2.585
4.675
4.375
– 63
4.312
– Bodem en STRONG
2.155
5.274
2.069
– 381
1.688
13.04.02
Subsidies
13.707
15.119
7.302
1
7.303
Bedrijvenregeling
8.684
8.684
2.311
0
2.311
Subsidie Caribisch Nederland
5.023
6.435
4.991
1
4.992
13.04.03
Bijdragen aan agentschappen
2.623
3.501
3.569
0
3.569
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
2.623
3.501
3.569
0
3.569
13.04.04
Bijdragen aan medeoverheden
25.880
6.328
1.373
– 25
1.348
– Overige bijdragen aan medeoverheden
0
144
0
0
0
Meerjarenprogrogramma Bodem
25.880
6.184
1.373
– 25
1.348
13.05
Eenvoudig Beter
6.800
6.900
4.323
– 92
4.231
13.05.01
Opdrachten
3.400
3.500
835
– 92
743
13.05.03
Bijdragen aan agentschappen
3.400
3.400
3.488
0
3.488
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
3.400
3.400
3.400
0
3.488
Ontvangsten
0
2.950
0
809
809
Verplichtingen
De lagere verplichtingenrealisatie komt name door het afboeken van verplichtingen
als gevolg van de overdracht van taken en budgetten met betrekking tot Eenvoudig Beter
van het Ministerie van IenW naar het Ministerie van BZK. Bovendien heeft vertraging
bij de aanbesteding Stompolderdijk ervoor gezorgd dat er in 2018 minder verplichtingen
zijn aangegaan.
Ontvangsten
De gerealiseerde ontvangsten als gevolg van door het Rijk gesaneerde verontreinigde
grond dienen bestemd te blijven voor de financiering van bodemsanering. Om deze reden
schuiven de ontvangsten door naar 2018.
Artikel 14 Wegen en verkeersveiligheid
Budgettaire gevolgen van beleid: beleidsartikel 14 (Slotwet begroting jaar2018) (Bedragen
x € 1.000)
14
Wegen en verkeersveiligheid
Stand
Vastgestelde
Begroting
(1)
Stand 1e
Suppletoire
Begroting
(2)
Stand 2e
Suppletoire
Begroting
(3)
Mutaties
Slotwet
(4)
Realisatie 2018
(5)=(1) t/m (4)
Verplichtingen
27.319
30.492
40.022
189
40.211
Uitgaven
36.725
39.808
47.182
– 624
46.558
14.01
Netwerk
20.575
23.658
30.698
– 328
30.370
14.01.01
Opdrachten
15.304
18.387
18.462
– 191
18.271
– Opdrachten Wegverkeersbeleid
1.146
5.026
2.790
– 23
2.767
– Beter Benutten / Pogramma Innovatie Mobiliteit
10.141
10.994
12.588
143
12.731
– Overige Opdrachten
4.017
2.367
3.084
– 311
2.773
14.01.02
Subsidies
650
650
1.490
– 162
1.328
14.01.03
Bijdragen aan agentschappen
4.621
4.621
7.217
7.217
14.01.04
Bijdrage aan medeoverheden
0
3.529
25
3.554
14.02
Veiligheid
16.150
16.150
16.484
– 296
16.188
14.02.01
Opdrachten
6.218
6.218
5.231
– 545
4.686
14.02.02
Subsidies
8.401
8.401
8.691
– 28
8.663
14.02.03
Bijdragen aan agentschappen
584
584
595
595
14.02.05
Bijdragen aan (inter-)nationale organisaties
30
30
30
30
14.02.06
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
917
917
1.937
277
2.214
Ontvangsten
6.782
6.782
4.740
– 1.082
3.658
Verplichtingen
De wijzigingen bij Slotwet binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm
en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).
Uitgaven
14.01 Netwerk
14.01.01 Opdrachten
IenW heeft aan het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit een bijdrage
geleverd van (€ 0,072 miljoen) aan Programma Aanpak Stikstof (PAS). PAS is een samenwerking
tussen het Ministerie van LNV, het Ministerie van IenW en het Interprovinciaal Overleg.
De overige wijzigingen binnen dit artikelonderdeel zijn kleiner dan de gehanteerde
norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).
14.02.02 Overige subsidies
De wijzigingen bij Slotwet binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm
en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).
Ontvangsten
De lagere ontvangsten worden met name veroorzaakt doordat er minder ontvangsten zijn
binnengekomen van de Stichting Buisleidingenstraat (€ 1,1 miljoen).
Artikel 16 Openbaar Vervoer en Spoor
Budgettaire gevolgen van beleid: beleidsartikel 16 (Slotwet begroting jaar2018) (Bedragen
x € 1.000)
16
Openbaar Vervoer en Spoor
Stand
Vastgestelde
Begroting
(1)
Stand 1e
Suppletoire
Begroting
(2)
Stand 2e
Suppletoire
Begroting
(3)
Mutaties
Slotwet
(4)
Realisatie 2018
(5)=(1) t/m (4)
Verplichtingen
7.846
7.465
6.926
– 2.125
4.801
Uitgaven
18.622
18.976
16.383
– 655
15.728
16.01
Spoor
18.622
18.976
16.383
– 655
15.728
16.01.01
Opdrachten
6.382
6.634
5.094
– 697
4.397
16.01.02
Subsidies
8.934
9.036
7.966
9
7.975
16.01.03
Bijdragen aan agentschappen
919
919
936
936
16.01.04
Bijdragen aan medeoverheden
2.287
2.287
2.287
62
2.349
16.01.05
Bijdragen aan internationale organisaties
100
100
100
– 29
71
Ontvangsten
0
143
232
375
Verplichtingen
De lagere verplichtingen (– € 2,1 miljoen) zijn met name het gevolg van een autonome
meevaller (2,5 miljoen) voor de regeling Derde spoor Duitsland. Voor deze regeling
heeft een negatieve bijstelling van de lopende verplichting plaatsgevonden vanwege
lagere realisatie in 2018. Het doel van subsidieregeling Derde Spoor is dat vervoerders
compensatie mogen aanvragen bij ProRail als ze vanwege werkzaamheden aan het Derde
spoor in Duitsland omgeleid moeten worden via andere grensovergangen. In 2018 zijn
er echter vanwege het uitstel van werkzaamheden aan Duitse zijde veel minder omleidingen
geweest dan oorspronkelijk voorzien. Om die reden is het gebruik van deze regeling
substantieel minder dan voorzien.
16.01 Spoor
Uitgaven
De wijzigingen bij Slotwet binnen dit artikelonderdeel zijn kleiner dan de gehanteerde
norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).
Ontvangsten
De wijzigingen bij Slotweten binnen dit artikelonderdeel zijn kleiner dan de gehanteerde
norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).
Artikel 17 Luchtvaart
Budgettaire gevolgen van beleid: beleidsartikel 17 (Slotwet begroting jaar 2018) (Bedragen
x € 1.000)
17
Luchtvaart
Stand
Vastgestelde
Begroting
(1)
Stand 1e
Suppletoire
Begroting
(2)
Stand 2e
Suppletoire
Begroting
(3)
Mutaties
Slotwet
(4)
Realisatie 2018
(5)=(1) t/m (4)
Verplichtingen
38.305
54.365
21.730
– 853
20.877
Waarvan garantieverplichtingen
23.000
23.000
Uitgaven
15.162
18.097
21.177
736
21.913
17.01
Luchtvaart
15.162
18.097
21.177
736
21.913
17.01.01
Opdrachten
4.926
7.103
11.729
729
12.458
– Opdrachten GIS
284
284
2.568
132
2.436
– Overige Opdrachten
4.624
6.819
9.161
860
10.021
17.01.02
Subsidies
3.474
4.232
3.292
– 78
3.214
17.01.03
Bijdragen aan agentschappen
5.186
5.186
4.244
0
4.244
– Waarvan bijdrage aan agentschap KNMI
14
14
14
0
14
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
424
424
148
0
148
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS (Caribisch Nederland)
4.748
4.748
4.082
0
4.082
17.01.04
Bijdragen aan medeoverheden
0
0
504
275
779
– Bijdragen aan medeoverheden Caribisch Nederland
0
0
504
275
779
17.01.05
Bijdragen aan (inter-)nationale organisaties
1.476
1.476
1.180
– 39
1.141
17.01.06
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
100
100
228
– 151
77
– LVNL
100
100
228
– 151
77
Ontvangsten
1.115
1.925
1.614
– 3
1.611
Verplichtingen
Middels een brief aan de Staten-Generaal (Kamerstukken II, 2018–2019, 35 000 XII, nr. 69) is een overschrijding van € 3,6 miljoen op het verplichtingenbudget aangekondigd
als gevolg van een schikking met de BARIN (Board of Airline Representatives In the
Netherlands). Doordat er lagere verplichtingen zijn aangegaan op onder andere het
programma Geluidsisolatie Schiphol (€ 3,8 miljoen), is er per saldo sprake van een
lager verplichtingenbudget op artikel 17.
17.01 Luchtvaart
Opdrachten
Middels een brief aan de Staten-Generaal (Kamerstukken II, 2018–2019, 35 000 XII, nr. 69) is een overschrijding van € 1,5 miljoen op het kasbudget aangekondigd als gevolg
van een schikking met de BARIN (Board of Airline Representatives In the Netherlands).
Per saldo bedraagt de overschrijding van het kasbudget op artikelonderdeel 17.01 € 0,7
miljoen.
Artikel 18 Scheepvaart en Havens
Budgettaire gevolgen van beleid: beleidsartikel 18 (Slotwet begroting jaar2018) (Bedragen
x € 1.000)
18
Scheepvaart en Havens
Stand
Vastgestelde
Begroting
(1)
Stand 1e
Suppletoire
Begroting
(2)
Stand 2e
Suppletoire
Begroting
(3)
Mutaties
Slotwet
(4)
Realisatie 2018
(5)=(1) t/m (4)
Verplichtingen
4.576
63.557
44.628
288
44.916
Uitgaven
25.396
41.083
39.328
653
39.981
18.01
Scheepvaart en havens
25.396
41.083
39.328
653
39.981
18.01.01
Opdrachten
17.561
30.329
27.047
– 134
26.913
– Topsector Logistiek
8.071
18.708
15.551
– 69
15.482
– Havens CN Caribisch Nederland
7.705
9.207
9.719
10
9.729
– Overige Opdrachten
1.785
2.414
1.777
– 75
1.702
18.01.02
Subsidies
5.044
7.984
8.124
– 148
7.976
– Topsector Logistiek
4.935
6.460
6.489
– 130
6.359
– Overige Subsidies
109
1.524
1.635
– 18
1.617
18.01.03
Bijdragen aan agentschappen
1.114
1.168
1.430
0
1.430
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
1.114
1.168
1.212
0
1.212
– Waarvan bijdrage aan RVO
0
0
218
0
218
18.01.04
Bijdragen aan medeoverheden
0
0
1.145
1.013
2.158
– Bijdragen aan medeoverheden Caribisch Nederland
0
0
1.145
1.013
2.158
18.01.05
Bijdragen aan (inter-)nationale organisaties
1.677
1.602
1.582
– 78
1.504
Ontvangsten
0
200
200
– 32
168
Verplichtingen
Middels een brief aan de Staten-Generaal (Kamerstukken II, 2018–2019, 35 000 XII, nr. 69) is een overschrijding op het verplichtingenbudget van € 1,9 miljoen aangekondigd
als gevolg van een correctie van een ten onrechte afgeboekte € 1,45 miljoen bij de
2e suppletoire begroting en een bijdrage aan zeehaven Sint Eustatius. Per saldo is er
bij Slotwet sprake van een verplichtingenoverschrijding van € 0,3 miljoen.
18.01 Scheepvaart en havens
Bijdrage aan medeoverheden
De hogere kasrealisatie is met name het gevolg van een hogere bijdrage aan medeoverheden
Caribisch Nederland (€ 1 miljoen). Zoals aangekondigd middels een brief aan de Staten-Generaal
(Kamerstukken II, 2018–2019, 35 000 XII, nr. 69), is er een bijdrage verleend in het kader van impuls zeehaven en wederopbouw voor
het goed functioneren van de haven op Sint Eustatius.
Artikel 19
Uitvoering Milieubeleid en Internationaal
Budgettaire gevolgen van beleid: beleidsartikel 19 (Slotwet begroting jaar 2018) (Bedragen
x € 1.000)
19
Uitvoering Milieubeleid en Internationaal
Stand
Vastgestelde
Begroting
(1)
Stand 1e
Suppletoire
Begroting
(2)
Stand 2e
Suppletoire
Begroting
(3)
Mutaties
Slotwet
(4)
Realisatie 2018
(5)=(1) t/m (4)
Verplichtingen
44.148
51.104
58.232
– 1.421
56.811
Uitgaven
45.116
52.661
55.977
– 24
55.953
19.02
Internationaal beleid coördinatie en samenwerking
45.116
52.661
55.977
25
55.953
19.02.01
Opdrachten
5.338
5.236
5.175
– 254
4.921
19.02.02
Subsidies
1.889
1.039
600
149
749
19.02.03
Bijdragen aan agentschappen
35.935
43.142
46.322
– 356
45.966
– Waarvan bijdrage aan agentschap KNMI
0
0
0
167
167
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
205
284
333
0
333
– Overige bijdragen aan agentschappen
63
525
2.019
– 94
1.925
– RIVM
27.414
31.599
32.825
155
32.980
– RVO coördinatie
8.253
10.734
11.145
– 584
10.561
19.02.05
Bijdragen aan (inter-)nationale organisaties
1.954
3.244
3.880
437
4.317
Ontvangsten
0
0
431
70
501
Middels een brief aan de Staten-Generaal (Kamerstukken II, 2018–2019, 35 000 XII, nr. 69) is een overschrijding op het kasbudget (€ 1,1 miljoen) en verplichtingenbudget (€ 0,8
miljoen) aangekondigd. Dit had betrekking op de opdrachtverstrekking aan RIVM/RVO.
Verplichtingen
Bij Slotwet is de verplichtingenruimte uiteindelijk met € 1,4 miljoen onderschreden.
Dit verschil komt voornamelijk doordat er in 2018 minder opdrachten zijn verstrekt
aan RVO dan geraamd.
19.02 Internationaal beleid coördinatie en samenwerking
Bijdragen aan agentschappen
Het kastbudget op artikelonderdeel 19.02.03 is bij Slotwet uiteindelijk met € 0,4
miljoen overschreden. De uiteindelijke overschrijding blijkt minder te zijn dan eerder
via de decemberbrief aangekondigd. Dit komt met name doordat kosten uiteindelijk lager
zijn uitgevallen dan voorzien.
Artikel 20 Lucht en geluid
Budgettaire gevolgen van beleid: beleidsartikel 20 (Slotwet begroting jaar 2018) (Bedragen
x € 1.000)
20
Lucht en Geluid
Stand
Vastgestelde
Begroting
(1)
Stand 1e
Suppletoire
Begroting
(2)
Stand 2e
Suppletoire
Begroting
(3)
Mutaties
Slotwet
(4)
Realisatie 2018
(5)=(1) t/m (4)
Verplichtingen
20.374
16.348
18.317
– 910
17.407
Uitgaven
34.374
32.042
23.959
– 332
23.627
20.01
Gezonde lucht en tegengaan geluidhinder
34.374
32.042
23.959
– 332
23.627
20.01.01
Opdrachten
4.453
4.490
6.396
– 316
6.080
20.01.03
Bijdragen aan agentschappen
804
900
921
0
921
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
804
900
921
0
921
20.01.04
Bijdragen aan medeoverheden
28.719
26.254
16.139
– 15
16.124
– Uitvoering Geluidsanering
17.480
15.015
14.015
2.104
16.119
– Programma NSL
11.239
11.239
2.124
– 2.119
5
20.01.07
Bekostiging
398
398
503
– 1
502
Ontvangsten
0
0
342
342
20.01 Gezonde lucht en tegengaan geluidhinder
Programma NSL
Binnen artikelonderdeel 20.01.04 is er € 2,1 miljoen van het Nationale Samenwerkingsprogramma
Luchtkwaliteit (NSL) overgeheveld naar Uitvoering Geluidsanering. De hogere uitgaven
voor Uitvoering Geluidsanering worden gedekt vanuit budget voor eindafrekeningen NSL
dat in 2018 niet wordt ingezet. Het bedrag van de eindafrekening dat in 2018 wordt
ingezet voor Uitvoering Geluidsanering zal in 2019 voor NSL beschikbaar komen.
Artikel 21 Duurzaamheid
Budgettaire gevolgen van beleid: beleidsartikel 21 (Slotwet begroting jaar 2018) (Bedragen
x € 1.000)
21
Duurzaamheid
Stand
Vastgestelde
Begroting
(1)
Stand 1e
Suppletoire
Begroting
(2)
Stand 2e
Suppletoire
Begroting
(3)
Mutaties
Slotwet
(4)
Realisatie 2018
(5)=(1) t/m (4)
Verplichtingen
35.176
67.468
59.009
– 1.350
57.659
Uitgaven
34.421
65.268
53.573
– 1.221
52.352
21.04
Duurzaamheidsinstrumentarium
237
427
408
132
540
21.04.01
Opdrachten
237
427
408
132
540
21.05
Duurzame productketens
18.276
27.316
25.264
– 832
24.432
21.05.01
Opdrachten
9.617
12.993
8.262
667
8.929
– Overige Opdrachten
9.617
7.993
6.652
1.034
7.686
– Transitie Inkopen
5.000
1.610
– 367
1.243
21.05.02
Subsidies
1.620
7.533
5.103
– 1.619
3.484
– Overige Subsidies
1.620
2.533
2.231
587
2.818
– Chemische recycling kunststoffen
5.000
2.872
– 2.206
666
21.05.03
Bijdragen aan agentschappen
7.039
6.570
7.138
– 60
7.078
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
7.039
6.570
7.138
– 60
7.078
21.05.04
Bijdragen aan medeoverheden
0
4.291
180
4.471
21.05.06
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
220
470
470
21.06
Natuurlijk kapitaal
1.206
2.500
833
– 446
387
21.06.01
Opdrachten
891
2.500
833
– 446
387
21.06.02
Subsidies
315
0
0
0
21.07
Duurzaamheid
14.702
35.025
27.068
– 75
26.993
21.07.01
Opdrachten
9.987
6.943
3.035
120
3.155
– Overige Opdrachten
247
671
543
– 12
531
– Duurzaamheid
9.740
6.272
2.492
132
2.624
21.07.02
Subsidies
452
23.419
18.753
– 139
18.614
– Subsidie Duurzame Mobiliteit
452
23.419
18.753
– 139
18.614
21.07.03
Bijdragen aan agentschappen
4.263
4.663
5.280
– 56
5.224
– Waarvan bijdrage aan agentschap KNMI
178
178
178
0
178
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
1.824
2.224
2.271
2.271
– Overige bijdragen aan agentschappen
2.261
2.261
2.831
– 56
2.775
Ontvangsten
0
106
109
215
Verplichtingen
Middels een brief aan de Staten-Generaal (Kamerstukken II, 2018–2019, 35 000 XII, nr. 69) is een overschrijding op het verplichtingenbudget (€ 1,6 miljoen) aangekondigd.
Dit had betrekking op de correctie op het verplichtingenbudget Demonstratieregeling
Klimaattechnologieën en -innovaties in Transport (DKTI-transport). Bij Slotwet is
de verplichtingenruimte op dit artikel met € 1,1 miljoen overschreden. De uiteindelijke
overschrijding is dus minder dan eerder via de decemberbrief aangekondigd. Dit komt
met name door een meevaller ad 0,4 miljoen bij Transitie Inkopen waar minder facturen
zijn binnengekomen dan geraamd.
21.04 Duurzame productketens
Chemische recycling kunststoffen
De lagere uitgaven van de subsidie chemische recycling kunststoffen ad € 2,2 miljoen
wordt veroorzaakt door vertraging in de uitvoering door Agentschap NL.
Artikel 22 Omgevingsveiligheid en Milieurisico’s
Budgettaire gevolgen van beleid: beleidsartikel 22 (Slotwet begroting jaar 2018) (Bedragen
x € 1.000)
22
Omgevingsveiligheid en milieurisico's
Stand
Vastgestelde
Begroting
(1)
Stand 1e
Suppletoire
Begroting
(2)
Stand 2e
Suppletoire
Begroting
(3)
Mutaties
Slotwet
(4)
Realisatie 2018
(5)=(1) t/m (4)
Verplichtingen
28.439
37.510
47.378
– 3.683
43.695
Uitgaven
34.937
45.743
51.675
– 1.515
50.160
22.01
Veiligheid chemische stoffen
7.115
10.999
8.642
– 890
7.752
22.01.01
Opdrachten
4.999
6.201
4.644
– 887
3.757
– Overige Opdrachten
4.999
6.201
4.644
– 887
3.757
22.01.02
Subsidies
175
2.507
1.657
– 3
1.654
– Overige Subsidies
175
2.507
1.657
– 3
1.654
22.01.03
Bijdragen aan agentschappen
1.941
2.291
2.341
2.341
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
1.941
2.291
2.341
2.341
22.02
Veiligheid biotechnologie
3.000
3.000
3.398
– 113
3.285
22.02.01
Opdrachten
3.000
3.000
3.398
– 113
3.285
– Overige Opdrachten
3.000
3.000
3.398
– 113
3.285
22.03
Veiligheid bedrijven en transport
24.822
31.744
39.635
– 512
39.123
22.03.01
Opdrachten
4.655
569
5.186
– 190
4.996
– Overige Opdrachten
4.655
569
5.186
– 190
4.996
22.03.02
Subsidies
15.372
26.172
29.441
– 322
29.119
– Overige Subsidies
2.781
1.881
4.350
– 231
4.119
– Subsidies Asbest
12.591
24.291
25.091
– 91
25.000
22.03.03
Bijdragen aan agentschappen
1.749
1.957
2.002
2.002
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
1.749
1.957
2.002
2.002
22.03.04
Bijdragen aan medeoverheden
0
100
100
– Overige bijdragen aan medeoverheden
0
100
100
22.03.09
Inkomensoverdrachten
3.046
3.046
2.906
2.906
– Overige Inkomensoverdrachten
3.046
3.046
2.906
2.906
Ontvangsten
250
2.432
3.391
– 384
3.007
Verplichtingen
De lagere verplichtingenrealisatie ad € 3,7 miljoen komt voornamelijk doordat de benodigde
budgetten voor de uitvoering van opdrachten lager zijn dan begroot bij met name Veiligheid
bedrijven en transport, bij RWS (op het gebied van milieuonderwerpen en omgevingsveiligheid)
en op het taakveld biotechnologie. Daarnaast komt de lagere verplichtingenrealisatie
door een overboeking (€ 0,2 miljoen) naar het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
(LNV) ten behoeve van CTGB (College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen
en biociden).
Artikel 23 Meteorologie, seismologie en aardobservatie
Budgettaire gevolgen van beleid: Slotwet 2018 (Bedragen x € 1.000)
23
Meteorologie, seismologie en aardobservatie
Stand
Vastgestelde
Begroting
(1)
Stand 1e
Suppletoire
Begroting
(2)
Stand 2e
Suppletoire
Begroting
(3)
Mutaties
Slotwet
(4)
Realisatie 2018
(5)=(1) t/m (4)
Verplichtingen
49.568
49.508
52.094
834
52.928
Uitgaven
50.508
50.448
52.174
– 118
52.056
23.01
Meteorologie en seismologie
24.751
24.691
32.517
– 118
32.399
23.01.03
Bijdrage aan het agentschap KNMI
23.811
23.751
31.577
31.577
– Meteorologie
23.175
23.115
30.625
30.625
– Seismologie
636
636
952
952
23.01.05
Bijdrage aan internationale organisaties
940
940
940
– 118
822
– Contributie WMO (HGIS)
940
940
940
– 118
822
23.02
Aardobservatie
25.757
25.757
19.657
19.657
23.02.03
Bijdrage aan het agentschap KNMI
25.757
25.757
19.657
19.657
– Aardobservatie
25.757
25.757
19.657
19.657
Ontvangsten
De wijzigingen bij Slotwet binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm
en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).
Artikel 24 Handhaving en toezicht
Budgettaire gevolgen van beleid: beleidsartikel 24 (Slotwet begroting jaar2018) (Bedragen
x € 1.000)
24
Handhaving en toezicht
Stand
Vastgestelde
Begroting
(1)
Stand 1e
Suppletoire
Begroting
(2)
Stand 2e
Suppletoire
Begroting
(3)
Mutaties
Slotwet
(4)
Realisatie 2018
(5)=(1) t/m (4)
Verplichtingen
103.314
103.314
116.679
0
116.679
Uitgaven
103.314
103.314
116.679
0
116.679
24.01
Handhaving en toezicht
103.314
103.314
116.679
0
116.679
24.01.03
Bijdragen aan agentschappen
103.314
103.314
116.679
0
116.679
Ontvangsten
De wijzigingen bij Slotwet binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm
en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).
Artikel 25 Brede doeluitkering
Budgettaire gevolgen van beleid: beleidsartikel 25 (Slotwet begroting jaar2018) (Bedragen
x € 1.000)
25
Brede doeluitkering
Stand
Vastgestelde
Begroting
(1)
Stand 1e
Suppletoire
Begroting
(2)
Stand 2e
Suppletoire
Begroting
(3)
Mutaties
Slotwet
(4)
Realisatie 2018
(5)=(1) t/m (4)
Verplichtingen
881.534
888.409
945.466
5.675
951.141
Uitgaven
881.588
911.155
929.574
929.574
25.01
Brede doeluitkering
881.588
911.155
929.574
929.574
Ontvangsten
Verplichtingen
Middels een brief aan de Staten-Generaal (Kamerstukken II, 2018–2019, 35 000 XII, nr. 69) is een overschrijding op het verplichtingenbudget van € 12,5 miljoen aangekondigd.
Als gevolg van/ten behoeve van de BDU-systematiek op de begroting Hoofdstuk XII worden
de verplichtingen voorafgaand aan het jaar betaling aangegaan. De beschikking voor
het jaar 2019 wordt eind 2018 afgegeven aan de twee vervoersregio’s. Bij het opstellen
van de 2e suppletoire begroting 2018 was nog niet in alle gevallen bekend welke afspraken
met welk kaseffect in 2019 moeten worden vastgelegd. Om voor het programma Beter Benutten
de bijdrage aan BDU regio’s te kunnen verstrekken in 2019 wordt in 2018 een verplichting
van € 12,5 miljoen aangegaan. De dekking is voorzien op het Infrastructuurfonds van
artikel 12 Hoofdwegennet. Bij Slotwet bedraagt de uiteindelijke verplichtingenoverschrijding
€ 5,7 miljoen.
Artikel 26 Bijdrage investeringsfondsen
Budgettaire gevolgen van beleid: beleidsartikel 26 (Slotwet begroting jaar2018) (Bedragen
x € 1.000)
26
Bijdrage investeringsfondsen
Stand
Vastgestelde
Begroting
(1)
Stand 1e
Suppletoire
Begroting
(2)
Stand 2e
Suppletoire
Begroting
(3)
Mutaties
Slotwet
(4)
Realisatie 2018
(5)=(1) t/m (4)
Verplichtingen
6.564.953
7.009.852
6.309.505
25.527
6.335.032
Uitgaven
6.564.953
7.009.852
6.330.825
4.207
6.335.032
26.01
Bijdrage Investeringsfondsen
5.675.020
6.123.588
5.455.549
4.207
5.459.756
26.01.01
Bijdrage aan het Infrastructuurfonds
5.675.020
6.123.588
5.455.549
4.207
5.459.756
26.01.01.01
Bijdrage IF
5.675.020
6.123.588
5.455.549
4.207
5.459.756
26.02
Bijdrage Investeringsfondsen
889.933
886.264
875.276
875.276
26.02.01
Bijdrage aan het Deltafonds
889.933
886.264
875.276
875.276
26.02.01.01
Bijdrage DF
889.933
886.264
875.276
875.276
Ontvangsten
Verplichtingen
Bij Slotwet is een verplichtingencorrectie doorgevoerd, omdat artikel 26 een administratief
begrotingstechnisch artikel is waarbij de en kas en verplichtingen aan elkaar gelijk
behoren te zijn. Het betreft hier de bijdrage vanuit de beleidsbegroting van Hoofdstuk
XII aan het Infrastructuurfonds ten behoeve van uitgaven die op het fonds worden verantwoord.
Uitgaven
Middels een brief aan de Staten-Generaal1 is gemeld dat in de huidige systematiek de verantwoording van bepaalde uitgaven voor
de uitvoering van het programma Beter Benutten en het programma ERTMS plaats vindt
op de begroting Hoofdstuk XII. De middelen hiervoor zijn vrijgemaakt op het Infrastructuurfonds
en worden steeds overgeheveld naar de begroting van Hoofdstuk XII, zodat aldaar de
uitgaven gedaan kunnen worden. Op de naar de begroting van Hoofdstuk XII overgehevelde
budgetten doen zich in 2018 lagere uitgaven voor dan van tevoren gepland. Voor de
hiervoor genoemde posten geldt dat de dit jaar niet-bestede middelen (€ 3,7 miljoen)
nu (tijdelijk) worden teruggeboekt naar het Infrastructuurfonds.
2.3 De niet-beleidsartikelen
Artikel 97 Algemeen departement
Budgettaire gevolgen van beleid: beleidsartikel 97 (Slotwet begroting jaar2018) (Bedragen
x € 1.000)
97
Algemeen departement
Stand
Vastgestelde
Begroting
(1)
Stand 1e
Suppletoire
Begroting
(2)
Stand 2e
Suppletoire
Begroting
(3)
Mutaties
Slotwet
(4)
Realisatie 2018
(5)=(1) t/m (4)
Verplichtingen
54.487
130.146
137.800
– 32.189
105.611
Uitgaven
57.813
117.830
122.377
– 28.729
93.648
97.01
Algemeen departement
57.813
101.830
106.377
– 28.729
77.648
97.01.01
Opdrachten
29.429
73.446
75.600
– 28.672
46.928
– Overige Opdrachten
15.644
16.133
16.299
– 225
16.074
97.01.01.02
Regeringsvliegtuig
6.735
50.263
50.249
– 28.315
21.934
97.01.01.08
DCC
7.050
7.050
9.052
– 132
8.920
97.01.02
Subsidies
1.450
1.450
1.518
– 54
1.464
– Overige Subsidies
1.450
1.450
1.518
– 54
1.464
97.01.03
Bijdragen aan agentschappen
21.707
21.707
24.129
24.129
– Waarvan bijdrage aan agentschap ILT
12.471
12.471
12.471
12.471
– Waarvan bijdrage aan agentschap KNMI
213
213
2.583
2.583
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
2.579
2.579
2.631
2.631
– Overige Bijdragen aan agentschappen
6.444
6.444
6.444
6.444
97.01.06
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
5.227
5.227
5.130
– 3
5.127
97.01.06.01
StAB
5.227
5.227
5.130
– 3
5.127
97.02
Sanering Thermphos
16.000
16.000
16.000
97.02.02
Subsidies
16.000
16.000
16.000
97.02.02.01
Sanering Thermphos
16.000
16.000
16.000
Ontvangsten
1.101
3.657
3.657
– 490
3.167
Verplichtingen
Een deel van de betaling van het Regeringsvliegtuig vindt niet meer in 2018 plaatst
waardoor deze middelen doorschuiven naar het volgende jaar. Daarnaast is, per abuis,
bij Voorjaarsnota 2018 eenzelfde bedrag aan overlopende verplichtingen toegevoegd
als aan overlopende kasuitgaven uit 2017.
97.01 IenM -brede programmamiddelen
Overige opdrachten
Voor de vervanging van het Regeringsvliegtuig is in 2018 minder uitgegeven dan geraamd.
Dit omdat een deel van de betalingen pas in 2019 plaats vindt.
Ontvangsten
De ontvangsten zijn lager dan geraamd. Met de transitie naar het nieuwe Regeringsvliegtuig
zijn er minder vluchten doorbelast aan andere departementen en zijn daarmee de ontvangsten
lager.
Artikel 98 Apparaat van het kerndepartement
Budgettaire gevolgen van beleid: beleidsartikel 98 (Slotwet begroting jaar2018) (Bedragen
x € 1.000)
98
Apparaatsuitgaven kerndepartement
Stand
Vastgestelde
Begroting
(1)
Stand 1e
Suppletoire
Begroting
(2)
Stand 2e
Suppletoire
Begroting
(3)
Mutaties
Slotwet
(4)
Realisatie 2018
(5)=(1) t/m (4)
Verplichtingen
280.211
277.222
292.206
– 10.696
281.510
Uitgaven
284.403
292.708
303.311
– 4.455
298.856
98.01 Personele uitgaven
203.408
210.291
228.040
– 7.067
220.973
– waarvan eigen personeel
179.514
179.357
195.947
– 2.917
193.030
– waarvan externe inhuur
13.854
20.894
24.287
– 3.288
20.999
– waarvan overige personele uitgaven
10.040
10.040
7.806
– 862
6.944
98.02 Materiele uitgaven
80.995
82.417
75.271
2.612
77.883
– waarvan ICT
17.991
20.707
10.786
9.522
20.308
– waarvan bijdrage aan SSO's
44.259
42.699
52.462
– 3.664
48.798
– waarvan overige materiële uitgaven
18.745
19.011
12.023
– 3.246
8.777
Ontvangsten
5.430
14.888
15.180
– 513
14.667
98.01 Personele uitgaven
De lagere uitgaven personeel zijn voornamelijk het gevolg van vacatureruimte, een
overboeking naar het Ministerie van BZK inzake het salaris Top Management Group (TMG)
en omdat er minder contracten zijn afgesloten voor interne dienstverlening dan voorzien.
Daarnaast betreft het een overboeking naar artikel 17 voor opdrachten Schiphol, ter
dekking van de getroffen schikking met de Board of Airline Representatives In the
Netherlands (BARIN) voor het deel dat in 2018 moet worden betaald.
De uitgaven voor externe inhuur zijn lager dan voorzien, voornamelijk als gevolg van
vertragingen bij het project ERTMS. Het niet aangewende bedrag hiervan is bij slotwet
naar het Infrastructuurfonds teruggestort zodat het totale budget ERTMS gehandhaafd
blijft.
Voor overige personele uitgaven zijn lager omdat door verzekeringsmaatschappijen minder
kosten in rekening zijn gebracht dan voorzien voor aanspraken van oud werknemers.
98.02 Materiële uitgaven
De hogere uitgaven voor ICT worden veroorzaakt doordat er voor kantoorautomatisering
minder is uitbesteed aan Rijksbrede SSO's dan voorzien.
Lagere uitgaven aan Rijksbrede SSO's betreft enerzijds minder uitbesteding van kantoorautomatisering
dan voorzien en anderzijds hogere bijdragen aan Rijksbrede SSO’s omdat er uitgaven
zijn gedaan voor de Baten-Lastendiensten van IenW waarvan de ontvangsten niet meer
in 2018 zijn gerealiseerd en deze uitgaven ten laste van artikel 98 moeten worden
verantwoord.
De lagere materiële uitgaven betreft een overboeking naar artikel 17 voor opdrachten
Schiphol, ter dekking van de getroffen schikking met de Board of Airline Representatives
In the Netherlands (BARIN), voor het deel dat in 2018 moet worden betaald. Daarnaast
betreft het een overboeking naar het Ministerie van Economische Zaken als bijdrage
in de facilitaire kosten NEA naar aanleiding van de herverkaveling uit het regeerakkoord
en een optelling van diverse kleine overschotten.
Artikel 99 Nominaal en onvoorzien
Dit artikel is een administratief begrotingstechnisch artikel. Dit houdt in dat er
geen daadwerkelijke uitgaven ten laste van artikel 99 worden gedaan. Het artikel dient
hoofdzakelijk als tussenstation voor de overboeking van middelen naar de andere artikelen
op de IenW begroting, zoals loon- en prijsbijstelling. Ook taakstellingen die nog
niet direct kunnen worden doorgeboekt worden tijdelijk op dit artikel geadministreerd.
Budgettaire gevolgen van beleid: beleidsartikel 99 (Slotwet begroting jaar2018) (Bedragen
x € 1.000)
99
Nominaal en onvoorzien
Stand
Vastgestelde
Begroting
(1)
Stand 1e
Suppletoire
Begroting
(2)
Stand 2e
Suppletoire
Begroting
(3)
Mutaties
Slotwet
(4)
Realisatie 2018
(5)=(1) t/m (4)
Verplichtingen
108
145.421
– 20.194
20.194
0
Uitgaven
108
145.421
– 20.060
20.060
0
99.01
Nominaal en onvoorzien
108
145.421
– 20.060
20.060
0
99.01.01
Onvoorzien
108
145.421
– 20.060
20.060
0
– Overige Onvoorzien
107
4.008
– 370
370
0
99.01.01.03
Taakstellingen
1
– 20.000
– 20.000
20.000
0
99.01.01.04
Loonbijstelling app.
0
28.032
172
– 172
0
99.01.01.05
Prijsbijstelling pro
0
107.528
521
– 521
0
99.01.01.06
Eindejaarsmarge prog
6.973
– 26
26
0
99.01.01.08
Loonbijstelling pro.
0
12.515
– 204
204
0
99.01.01.09
Prijsbijstelling app
0
6.365
– 153
153
0
Ontvangsten
Uitgaven
De slotwetmutatie op artikel 99 betreft een technische boeking waarmee de taakstelling
wordt tegen geboekt. Met deze werkwijze is geen sprake van overbesteding van dit artikel.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.