Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden De Groot en Dik-Faber over het bericht ‘Die gevaarlijke pijnstiller uitbannen lukt maar niet’
Vragen van de leden De Groot (D66) en Dik-Faber (CU) aan de Ministers van Infrastructuur en Waterstaat en van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over het bericht «Die gevaarlijke pijnstiller uitbannen lukt maar niet» (ingezonden 20 maart 2019).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat), mede
            namens de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (ontvangen 16 april 2019)
         
Vraag 1
            
Bent u bekend met de publicatie van de Radboud Universiteit «Aquatic risks from human
               pharmaceuticals – modelling temporal trends of carbamazepine and ciprofloxacin at
               the global scale» (2019, Environmental Research Letters) en het bericht «Die gevaarlijke
               pijnstiller uitbannen lukt maar niet»?1
Antwoord 1
            
Ja.
Vraag 2
            
Deelt u de mening dat beide berichten onderstrepen dat een voortvarende aanpak van
               medicijnresten in water noodzakelijk is?
            
Antwoord 2
            
Ja, beide berichten onderstrepen wat mij betreft het belang van de uitvoering van
               de «ketenaanpak medicijnresten uit water», waarover ik uw Kamer eerder berichtte.2
Vraag 3
            
Maakt u zich net zoals het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) zorgen
               over de overschrijdingen van de grenswaarden voor diclofenac in het milieu? Bent u
               bereidt zich in te zetten om medicijnresten die schadelijke milieueffecten hebben,
               zoals diclofenac, op de prioritaire stoffenlijst te krijgen en bij de evaluatie van
               de Kaderrichtlijn Water onder de aandacht te brengen? Zo nee, waarom niet?
            
Antwoord 3
            
Die zorg deel ik, diclofenac is één van de medicijnresten waarvan we weten dat ze
               vaak in risicovolle concentraties in het water voorkomen. Een aantal geneesmiddelen
               staat op de Europese «watchlist» onder de Richtlijn Prioritaire Stoffen. Doel van
               deze «watchlist» is om de herziening van de lijst prioritaire stoffen met Europees-brede
               monitoringgegevens te onderbouwen. Uit de gemeten concentraties van diclofenac blijkt
               er een risico te zijn en dit zou opname op de herziene lijst prioritaire stoffen kunnen
               rechtvaardigen. De Europese Commissie heeft echter besloten te wachten met de herziening
               van deze lijst en eerst een brede evaluatie van de Kaderrichtlijn Water uit te voeren.
            
Bij de evaluatie van de Kaderrichtlijn Water zet Nederland in op afstemming tussen
               verschillende richtlijnen, en tussen de Kaderrichtlijn Water en diverse beleidsinitiatieven,
               waaronder de Europese geneesmiddelenstrategie. Daarnaast vraagt Nederland in de maatregelprogramma’s
               die bij de stroomgebiedbeheerplannen onder de Kaderrichtlijn Water behoren aandacht
               voor maatregelen die moeten voorkómen dat medicijnresten in het water belanden.
            
Vraag 4
            
Kunt u toelichten waarom waterschappen niet standaard medicijnresten in het water
               monitoren? Bent u bereidt om hen hiertoe aan te sporen?
            
Antwoord 4
            
Waterschappen richten zich primair op de stoffen die in de Kaderrichtlijn Water worden
               genoemd. Daarnaast vinden ad hoc onderzoeksmonitoring en projectmatige monitoring
               plaats naar andere stoffen, waarbij vaak ook naar het voorkomen van geneesmiddelen
               wordt gekeken. Omdat het aantal nieuwe, opkomende stoffen zeer groot is en het meten
               daarvan erg omvangrijk wordt nu geëxperimenteerd met bioassays; het bepalen van de
               giftigheid van het water aan de hand van verschillende – op de biologie gebaseerde
               – methoden. Als de bioassays daartoe aanleiding geven, wordt vervolgens onderzocht
               welke stoffen daarvoor verantwoordelijk zijn. Zowel in de Kennisimpuls onder de Delta-aanpak
               Waterkwaliteit (biomonitoring oppervlaktewater) als in de bijdrageregeling voor stimulering
               van de verdergaande zuivering medicijnresten op de rioolwaterzuiveringen van de waterschappen
               (biomonitoring afvalwater) wordt hiermee geëxperimenteerd.
            
Vraag 5
            
Kunt u toelichten op welke wijze de provincies en Rijkswaterstaat medicijnresten in
               water proberen tegen te gaan?
            
Antwoord 5
            
In een aantal provincies lopen initiatieven om regionale ketenaanpakken op te zetten,
               zoals in Noord-Brabant. Rijkswaterstaat werkt mee in de ketenaanpak medicijnresten
               voor het leveren van expertise op gebied van de behandeling van rioolwater.
            
Vraag 6
            
Hoe belangrijk acht u de zuivering van medicijnresten veroorzaakt door ziekenhuizen?
               Welke maatregelen worden getroffen en welke maatregelen bent u bereidt te treffen
               om de zuivering van deze resten in water verder te bevorderen?
            
Antwoord 6
            
Zoals eerder aangegeven komen medicijnresten voor het overgrote deel via patiënten
               in het riool. Zo’n 90% scheiden patiënten thuis uit en ongeveer 10% gebeurt in ziekenhuizen
               en verzorgingshuizen. Of het voor een bepaald ziekenhuis zinvol is om het afvalwater
               apart te zuiveren vanuit het oogpunt van de problematiek van medicijnresten, hangt
               sterk af van de plaatselijke situatie. In die gevallen waar de rioolwaterzuivering
               zal worden uitgerust met extra zuivering, is het bijvoorbeeld de vraag of het kosteneffectief
               is om ook in het ziekenhuis apart te zuiveren. De afweging daarover ligt bij individuele
               ziekenhuizen en de betreffende waterschappen die de meeste kennis hebben over de situatie
               in het ziekenhuis en de regionale afvalwatersituatie.
            
Vraag 7
            
Kunt u toelichten of het zuiveren van medicijnresten in lozingen van verpleeg- en
               ziekenhuizen deel uit maakt van de Green Deal Duurzame Zorg? Heeft u in beeld bij
               hoeveel verpleeg- en ziekenhuizen waterzuiveringsinstallaties zijn geïnstalleerd of
               daartoe plannen worden gemaakt?
            
Antwoord 7
            
Het onderwerp medicijnresten is één van de vier thema’s van de Green Deal Duurzame
               Zorg. De invulling daarvan gebeurt via de ketenaanpak medicijnresten (zie vraag 2).
               Zie verder vraag 6. Er is geen landelijk overzicht van het aantal bestaande of geplande
               zuiveringsinstallaties bij ziekenhuizen en verpleeghuizen.
            
Vraag 8
            
Kunt u de Kamer ruim voor het algemeen overleg Water op 20 juni 2019 informeren over
               de concrete uitwerking van de acties uit de Green Deal en de stand van zaken rond
               de zuivering door waterschappen, zoals gevraagd in de motie-Dik-Faber/De Groot over
               de acties uit de green deal duurzame zorg (Kamerstuk 35 000 J, nr. 26).
            
Antwoord 8
            
Ik deel uw gevoel van urgentie voor de aanpak van dit onderwerp. Ik zal u graag op
               de hoogte houden van de stand van zaken op beide onderwerpen.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat - 
              
                  Mede namens
H.M. de Jonge, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.