Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Gijs van Dijk over opnieuw geen treinen vanwege storing Maaslijn
Vragen van het lid Gijs vanDijk (PvdA) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over opnieuw geen treinen vanwege storing Maaslijn (ingezonden 15 maart 2019).
Antwoord van Staatssecretaris Van Veldhoven-Van der Meer (Infrastructuur en Waterstaat)
(ontvangen 3 april 2019).
Vraag 1
Bent u bekend met de vrijwel wekelijkse storingen op de Maaslijn?1 2
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Bent u van oordeel dat er op dit moment sprake is van een betrouwbare dienstregeling
op de Maaslijn?
Antwoord 2
Ik constateer dat er momenteel sprake is van vertragingen en treinuitval die het bemoeilijken
om een betrouwbare dienstregeling aan de reizigers op de Maaslijn te bieden. ProRail
meldt mij dat de dienstregeling erg krap is en dat het druk is op de Maaslijn. De
impact van verstoringen aan infra of materieel is groot omdat er weinig buffer in
de dienstregeling zit. Er zijn maatregelen gepland (partiële spoorverdubbeling en
elektrificatie) die voor een meer betrouwbare uitvoering van de dienstregeling moeten
zorgen. Deze werkzaamheden zijn naar verwachting in 2024 gereed. De dienstverlening
op de Maaslijn blijft echter kwetsbaar totdat partiële spoorverdubbeling en elektrificatie
zijn uitgevoerd.
Vraag 3
Kunt u het zich voorstellen dat de 19.000 reizigers van de Maaslijn het beu zijn dat
zij vrijwel wekelijks geconfronteerd worden met uitvallende of vertraagde treinen?
Wat vindt u ervan dat sommige treinen op de Maaslijn zo vol zijn dat de trein niet
meer kan stoppen om mensen in te laten stappen en er zelfs reizigers onwel worden
in de bomvolle treinen?
Antwoord 3
Ja, dat kan ik mij goed voorstellen. Eerder3 heb ik u gemeld dat Limburg en Arriva gezamenlijk maatregelen hebben afgesproken
om de uitvoering van de dienstregeling te verbeteren. Ik constateer dat de uitvoering
van de dienstregeling op de Maaslijn nog niet optimaal functioneert. Ik vind het belangrijk
dat elke reis met het OV zo optimaal, veilig en soepel mogelijk verloopt. Daarom heb
ik Limburg verzocht om in samenwerking met Arriva en ProRail aanvullende maatregelen
te nemen die ervoor zorgen dat de dienstregeling zo optimaal mogelijk functioneert.
Vraag 4
Bent u bekend met de zorgen van het personeel van Arriva over de veiligheid van reizigers
in deze bomvolle treinen? Deelt u deze zorgen? En zo ja, wat gaat u ondernemen om
de veiligheid van de reizigers en het Arriva-personeel op de Maaslijn te verbeteren?
Antwoord 4
Ik heb mij door Limburg en Arriva laten informeren over de zorgen van het personeel.
Het staat buiten kijf dat de veiligheid van reizigers en personeel in de trein niet
in het geding mag zijn. De provincie Limburg meldt mij de signalen van het treinpersoneel
serieus te nemen en met het personeel in gesprek te zijn over hun zorgen en daarbij
hun ideeën voor oplossingen te bespreken. Ook bij de totstandkoming van maatregelen
op korte termijn is het personeel van Arriva betrokken.
Vraag 5
Is het waar dat er een financieel tekort is voor elektrificatie en verdubbeling van
de Maaslijn? Wat is de oorzaak van dit tekort? Kunt u aangeven wat de hoogte is en
wat de oorzaken van het tekort zijn? Kunt u verder aangeven of u nu wel bereid bent
om een groter deel van de kosten voor de gedeeltelijke verdubbeling en elektrificatie
te betalen? Zo ja, welke bijdrage gaat het Rijk leveren en welke bijdragen leveren
de provincies Limburg, Brabant en Gelderland?
Antwoord 5
Het project Maaslijn heeft te maken gehad met diverse wijzigingen binnen het project,
die hebben geleid tot vertraging en meerkosten van circa € 55 mln. De provincies hebben
mij gevraagd of het Rijk bereid is om het opdrachtgeverschap van het project Maaslijn
over te nemen. Samen met de regio vind ik het belangrijk dat de versnellingsmaatregelen
en elektrificatie op de Maaslijn doorgang vinden. Na intensief overleg tussen Rijk
en regio is afgesproken dat het Rijk het opdrachtgeverschap van het project Maaslijn
overneemt van de provincie Limburg. Voor de afspraken verwijs ik u naar mijn brief
over besluit Maaslijn van 2 april 2019.
Vraag 6
Is het waar dat er nu vanuit wordt gegaan dat de werkzaamheden uiterlijk in 2024 zijn
afgerond? Hoe realistisch acht u dit scenario? Zou verdere vertraging ook hogere kosten
met zich meebrengen? Zijn er nieuwe afspraken gemaakt over hoe in de toekomst deze
meerkosten verdeeld zullen worden tussen de vier partners?
Antwoord 6
Volgens de laatste informatie van de provincie Limburg en ProRail is de huidige planning
dat de werkzaamheden aan het project Maaslijn uiterlijk in 2024 gereed zijn. Deze
planning biedt enige ruimte om tegenvallers op te vangen en acht ik daarmee realistisch.
Ten aanzien van de afspraken die met de regio zijn gemaakt verwijs ik u naar mijn
brief over besluit Maaslijn van 2 april 2019.
Vraag 7
Wat gaat u doen om de reizigers die tot 2024 geconfronteerd worden met uitvallende,
vieze en soms onveilige treinen, te compenseren? Bent u bereid om financieel bij te
dragen aan tijdelijke maatregelen om het leed voor reizigers te verzachten?
Antwoord 7
De provincie Limburg is als concessieverlener verantwoordelijk voor afspraken met
vervoerder Arriva over nadeelcompensatie aan reizigers. Ik heb hierover informatie
opgevraagd bij Limburg en Arriva. Zij geven aan het beeld niet te herkennen dat Arriva
op de Maaslijn met vieze, soms onveilige treinen rijdt.
Vraag 8
Bent u verder bereid om de wegwaaistations aan de Maaslijn te verbeteren, door reizigers
die vertraging oplopen in ieder geval de mogelijkheid te bieden om te kunnen schuilen,
een kop koffie te krijgen en van het toilet gebruik te kunnen maken?
Antwoord 8
De stations op de gehele Maaslijn zijn voorzien van nieuw en comfortabel meubilair.
Uit metingen van NS en ProRail blijkt dat reizigers vinden dat de nieuwe abri’s minder
beschutting bieden dan verwacht, in het bijzonder op station Mook Molenhoek. Inmiddels
zijn op dit station de abri’s aangepast en volgt er later dit jaar nog een extra abri.
Voor de andere stations op de lijn onderzoekt ProRail of verbeteringen noodzakelijk
zijn, zoals het plaatsen van extra glaspanelen aan de zij- en voorkant van abri’s.
ProRail wil deze verbeteringen eind dit jaar gerealiseerd hebben. Daarnaast worden
door NS op de stations Nijmegen Dukenburg, Venray, Cuijk, Boxmeer, Venlo, Roermond
verbeteringen aangebracht zoals watertappunten, reizigerstoiletten en koffievoorziening.
Vraag 9
Kunt u deze vragen voor het algemeen overleg Spoor op 4 april 2019 beantwoorden?
Antwoord 9
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S. van Veldhoven-van der Meer, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.