Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Nijboer over het opkopen van Zeeuwse woningen voor vakantieverhuur
Vragen van het lid Nijboer (PvdA) aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over het opkopen van Zeeuwse woningen voor vakantieverhuur (ingezonden 13 maart 2019).
Antwoord van Minister Ollongren (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) (ontvangen
1 april 2019).
Vraag 1
Kent u het bericht «Vakantievierders in woonwijken groeiend probleem in Cadzand»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2, 3
Deelt u de mening dat dorpen aan de Zeeuwse kust zoals Cadzand, Groede en Breskens
langzaam lijken te veranderen in vakantieparken?
Bent u het eens met de opvatting dat hierdoor de leefbaarheid in de dorpen onder druk
staat? Deelt u de mening dat de dorpen er primair voor de mensen die er wonen zijn
en niet voor beleggers?
Antwoord 2, 3
Woningen zijn om zelf in te wonen. Er is niets mis met het verhuren van je woning
als je in het buitenland werkt of om te verhuren aan toeristen als je zelf op vakantie
bent. Ik vind het onacceptabel als dit type gebruik van een woning leidt tot overlast
voor buren. Gemeenten kunnen daarom regels stellen aan het gebruik van een woning
en hierop handhaven. De bestemming van een vakantiepark is recreatief en van een woonwijk
is de bestemming wonen.
Als de balans in dorpen en/of wijken tussen wonen en toerisme dusdanig is verstoord
kan de leefbaarheid in het geding komen. De gemeente heeft verschillende instrumenten
die ingezet kunnen worden om negatieve effecten van toerisme in goede banen te leiden.
Ik moedig gemeenten aan om gebruik te maken van deze mogelijkheden.
Vraag 4
Deelt u de zorg dat steeds meer woningen in kustplaatsen worden opgekocht door beleggers
die de woning niet permanent bewonen maar gebruiken als tweede huis en verhuren als
vakantiewoning? Kunnen de inwoners die opgroeiden in de kustdorpen daar nog wel allemaal
blijven wonen of wordt het voor hen onbetaalbaar?
Antwoord 4
Ik ben bekend met berichten dat woningen in kustplaatsen worden opgekocht om vervolgens
als vakantiewoning te verhuren, en ik begrijp dat inwoners zich zorgen maken over
de leefbaarheid en betaalbaarheid van hun dorp. Zoals aangegeven kunnen gemeenten
regels stellen aan de verhuur van woningen aan bijvoorbeeld toeristen. Hiermee kunnen
mogelijke excessen worden voorkomen. Ik moedig gemeenten aan deze bestaande mogelijkheden
in te zetten indien blijkt dat de toeristische verhuur van woningen ten koste gaat
van de leefbaarheid of als er sprake is van oneigenlijk gebruik van de woningvoorraad.
Vraag 5
Deelt u de mening dat huizenprijzen hierdoor stijgen, er een gebrek aan betaalbare
woningen ontstaat en oorspronkelijke Zeeuwen zodoende in het nauw worden gedreven?
Zo ja, wat gaat u doen om deze Zeeuwen te helpen?
Antwoord 5
Bij de hypotheekverstrekking in Nederland wordt de hypotheek gebaseerd op bestendig
inkomen. Inkomsten uit toeristische verhuur vallen hier niet onder. Dergelijke inkomsten
zijn voorafgaand aan de aankoop van de woning namelijk nog niet bekend. De inkomsten
kunnen wel de eigen middelen van een toekomstige koper vergroten. De stijging van
huizenprijzen is van veel factoren afhankelijk en kan derhalve niet expliciet worden
toegeschreven aan de in het artikel genoemde activiteiten. Gemeenten kunnen voorwaarden
stellen aan toeristische verhuur van woningen zoals bijvoorbeeld het maximaal aantal
verhuurdagen beperken en daarmee de inkomsten uit deze verhuur inperken. Het is in
de eerste plaats aan de gemeenten zelf om te bepalen welke middelen zij wil inzetten
al naar gelang de lokale situatie daar om vraagt.
Vraag 6
Deelt u de mening dat het onwenselijk is dat woningen tegen de regels in commercieel
worden verhuurd? Zo ja, waarom wordt er niet gehandhaafd? Wat gaat u doen om te zorgen
dat dit niet langer gebeurt?
Antwoord 6
Zoals aangegeven kunnen gemeenten regels stellen aan de verhuur van woningen aan bijvoorbeeld
toeristen. Hiermee kunnen excessen worden voorkomen. Er is verschillende wet- en regelgeving
op grond waarvan een gemeente kan handhaven. Hiertoe heb ik recent een handreiking
opgesteld om gemeenten te helpen toeristische verhuur in goede banen te leiden. Deze
handreiking is te vinden op de website van de Vereniging Nederlandse Gemeenten. Ik
moedig gemeenten aan deze bestaande mogelijkheden in te zetten indien blijkt dat de
toeristische verhuur van woningen ten koste gaat van de leefbaarheid of als er sprake
is van oneigenlijk gebruik van de woningvoorraad. Echter, het is aan gemeenten zelf
om te bepalen of daar sprake van is en of er beleid aangaande toeristische verhuur
moet worden ontwikkeld binnen de grenzen van het door mij gestelde juridisch kader.
Vraag 7
Deelt u de mening dat huizen in de Zeeuwse kustplaatsen in de eerste plaats beschikbaar
moeten zijn voor oorspronkelijke Zeeuwse bewoners en mensen die er graag willen wonen
in plaats van voor beleggers? Zo ja, bent u bereid maatregelen te nemen en beleggers
te ontmoedigen om dit tegen te gaan?
Antwoord 7
Particulieren die woningen kopen voor de verhuur zorgen over het algemeen niet voor
onnodige onttrekkingen aan de woningvoorraad. Toeristische verhuur kan dat wel doen.
Dat heb ik eerder samen met gemeenten opgemerkt, waardoor ik een handreiking heb opgesteld
om gemeenten te ondersteunen in het in goede banen leiden van de lokale toeristische
verhuur. Met de handreiking is de huidige wet- en regelgeving overzichtelijk in beeld
gebracht en er kan efficiënt mee gehandhaafd worden. Hiermee blijft ruimte voor lokaal
maatwerk en wordt tegemoet gekomen aan de wens van de gemeenten voor een juridisch
kader aangaande toeristische verhuur waarbinnen gehandhaafd kan worden. De ontwikkeling
van een eenmalige registratieverplichting kan de handhaving van het beleidskader toeristische
verhuur vergemakkelijken. Het wetsvoorstel hiervoor is nu in openbare consultatie.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
K.H. Ollongren, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.