Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Gijs van Dijk over treinstop Thialf bij schaatswedstrijden
Vragen van het lid Gijs vanDijk (PvdA) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over treinstop Thialf bij schaatswedstrijden (ingezonden 4 maart 2019).
Antwoord van Staatssecretaris Van Veldhoven-Van der Meer (Infrastructuur en Waterstaat)
(ontvangen 26 maart 2019).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «Rover wil treinen naar Heerenveen ijsstadion»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Deelt u de mening dat een topsportlocatie als Thialf een goede verbinding met het
openbaar vervoer dient te hebben? Deelt u de mening dat de busverbinding tussen treinstation
Heerenveen en Thialf op dit moment onvoldoende is tijdens grote schaatswedstrijden?
Hoe beoordeelt u het dat hierdoor mensen met een lichamelijke beperking, als zij geen
auto hebben, vrijwel niet de mogelijkheid hebben om te kunnen genieten van een schaatswedstrijd?
Vindt u dat dit moet worden opgelost? Zo ja, hoe bent u van plan dit te gaan doen?
Antwoord 2
De ontsluiting van Thialf met openbaar vervoer per bus inclusief het vervoer van mensen
met een lichamelijke beperking is de verantwoordelijkheid van de provincie Fryslân.
De provincie Fryslân is concessieverlener voor het busvervoer in Zuidoost-Fryslân.
Navraag bij de provincie leert mij dat de concessie voorschrijft dat de concessiehouder
bij evenementen in Thialf voor extra vervoer moet zorgen tussen station Heerenveen
en Thialf wanneer niet alle reizigers met de reguliere bussen vervoerd kunnen worden.
Daarmee wordt het vervoeraanbod afgestemd op de reizigersvraag.
De concessieverlener laat mij weten dat in het reguliere materieel vier zitplaatsen
zijn gereserveerd voor mindervalide reizigers. Verder bieden de bussen ruimte voor
1 rolstoelplek en zijn deze uitgerust met een rolstoelplank. De chauffeur is verplicht
hulp te bieden aan de reiziger wanneer dat nodig is.
Vraag 3
Waarom wordt het recentelijk gemoderniseerde station Heerenveen Thialf niet gebruikt
om tijdens schaatswedstrijden bezoekers af te zetten? Vindt u ook dat hierdoor mensen
onnodig met de auto moeten komen? Deelt u de mening dat het van belang is dat schaatsfans
een alternatief voor de auto moet worden geboden?
Antwoord 3
NS heeft mij laten weten in 2015 te hebben besloten om station Heerenveen IJsstadion
voorlopig niet meer te bedienen als evenementenhalte vanwege een teruglopend aantal
reizigers en een steeds schevere verdeling tussen reizigers die er baat bij hebben
en reizigers die last ondervinden van een extra haltering. De vervoerconcessie op
het hoofdrailnet (HRN) stelt regionale overheden in staat, eventueel samen met andere
betrokken partijen zoals Thialf en de KNSB, met NS in gesprek te treden over het wel
of niet halteren bij deze evenementenhalte.
Reizigers die met het openbaar vervoer Thialf willen bezoeken kunnen met een busverbinding
reizen tussen station Heerenveen en Thialf.
Vraag 4
Bent u bereid om met de Nederlandse Spoorwegen, ProRail, de gemeente Heerenveen en
de provincie Friesland om tafel te gaan om er voor zorg te dragen dat de bereikbaarheid
van Thialf ijsstadion tijdens schaatswedstrijden te verbeteren?
Antwoord 4
Het zorgdragen voor de bereikbaarheid van Thialf tijdens schaatswedstrijden is de
verantwoordelijkheid van provincie Fryslân en de gemeente Heerenveen. Zoals aangegeven
in antwoord 3, stelt de vervoerconcessie op het HRN regionale overheden in staat,
eventueel samen met andere betrokken partijen, met NS in gesprek te treden over het
wel of niet halteren bij deze evenementenhalte. NS heeft mij laten weten bereid te
zijn aan een eventueel overleg deel te nemen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S. van Veldhoven-van der Meer, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.