Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Van Raan, Kröger en Laçin over het bericht dat ‘de vliegroutes voor Lelystad Airport gewijzigd zijn tijdens de lopende zienswijzenprocedure’
Vragen van de leden Van Raan (PvdD), Kröger (GroenLinks) en Laçin (SP) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht dat de vliegroutes voor Lelystad Airport gewijzigd zijn tijdens de lopende zienswijzenprocedure (ingezonden 27 februari 2019).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
            13 maart 2019).
         
Vraag 1
            
Kent u het bericht «Kampen verbaasd over plotseling wijzigen vliegroutes Lelystad
               Airport»?1
Antwoord 1
            
Ja.
Vraag 2, 3 en 4
            
Klopt het dat onder andere de gemeente Kampen niet betrokken is geweest bij de totstandkoming
               van deze routewijziging?
            
Welke organisaties en overheden zijn wél betrokken geweest bij de totstandkoming van
               deze routewijziging?
            
Kunt u uitleggen hoe de beslissing voor deze routewijziging tot stand is gekomen?
               Welke nieuwe informatie lag hieraan ten grondslag?
            
Antwoord  2, 3 en 4
            
In het najaar van 2017 heeft de consultatiefase over de aansluitroutes (internetconsultatie,
               advies bewonersdelegatie, bestuurlijk overleg) plaatsgevonden. Het toen voorliggende
               routeontwerp is als resultaat van die inspraak op een groot aantal punten verbeterd.
               Op 21 februari 2018 heb ik uw Kamer geïnformeerd over het gewijzigde routeontwerp
               en de actualisatie van het MER. In de consultatiefase is over de vertrekroute ter
               hoogte van Wezep zorg uitgesproken. En is onder meer verzocht om de route langs knooppunt
               Hattemerbroek en snelweg A50 te laten lopen. Een verbetering was toen, vanwege de
               complexiteit van het luchtruim boven deze regio en de tijd die nodig is om opties
               met de omgeving af te stemmen, niet in het lopende proces mee te nemen. Omdat Luchtverkeersleiding
               Nederland (LVNL) en het Commando Luchtstrijdkrachten (CLSK) aangaven wel mogelijkheden
               te zien, heb ik toen in mijn brief toegezegd om met LVNL en CLSK en de omringende
               gemeenten te verkennen op welke wijze een aanpassing van de ligging en het gebruik
               van de route boven Wezep mogelijk is. Doel daarbij is dat er minder over bebouwd gebied
               gevlogen wordt. Bij de verkenning waren de gemeenten Oldebroek, Elburg, Hattem en
               Heerde betrokken. Het afgelopen half jaar zijn met hen de mogelijkheden verkend. Deze
               verkenning biedt perspectief, wat maakt dat hierover nu verder overleg kan plaatsvinden.
               Er is derhalve nog geen besluit tot een routewijziging.
            
De verkenning is gericht op verbetering van de route ter hoogte van Wezep. Bij de
               uitwerking in de verkenning bleek dat een van de voorstellen iets dichter langs de
               gemeente Kampen passeert. Daarop is door mijn ministerie en LVNL met de gemeenten
               Kampen en ook Zwolle in overleg getreden. Naar aanleiding van dit overleg is afgesproken
               een en ander qua ontwerpen nog verder uit te werken.
            
De route die in de media is verschenen betreft een van de voorstellen uit de verkenning
               die ter bespreking voorligt. Als vervolgproces is voorzien dat bewonersgroepen uit
               de betrokken gemeenten evenals de omringende gemeenten de gelegenheid krijgen hun
               visie hierop te geven. Mijn ministerie heeft met de gemeenten afgesproken dat de bewonersgroepen
               vervolgens een reactie richting hen geven, waarna de gemeenten gezamenlijk mij zullen
               adviseren. Mede op basis van dit advies zal ik een besluit nemen over een mogelijke
               aanpassing van de route.
            
Vraag 5
            
Waarom is er besloten om pas over deze routewijziging te communiceren op een moment
               dat al veel mensen en organisaties hun zienswijzen hadden ingediend op het luchthavenbesluit
               van Lelystad Airport?
            
Antwoord 5
            
De zienswijzeprocedure heeft betrekking op het wijzigingsbesluit van het Luchthavenbesluit
               uit 2015 met de geactualiseerde Milieueffectrapportage (MER) die daaraan ten grondslag
               ligt. Dat laat onverlet dat mensen een zienswijze hebben kunnen indienen waarover
               zij willen. Het verbetertraject rondom Wezep is een uitvloeisel van de in het najaar
               van 2017 gehouden consultatiefase over de tijdelijke aansluitroutes en kent, zoals
               in antwoord op vaag 4 uiteengezet een eigen spoor van consultatie en advisering.
            
Vraag 6, 7, 8 en 9
            
Erkent u dat u de opstellers van reeds ingediende zienswijzen hierdoor onnodig met
               extra werk opzadelt?
            
Welke consequenties hebben deze routewijzigingen voor de wijze waarop de reeds ingediende
               zienswijzen inhoudelijk worden meegenomen in het vervolgproces?
            
Bent u bereid om de zienswijzenprocedure voor het luchthavenbesluit van Lelystad Airport
               te verlengen, zodat alle belanghebbenden de tijd hebben om deze nieuwe situatie te
               verwerken in hun zienswijze? Zo nee, waarom niet?
            
Op welke wijze kunnen bewoners, die onder de verlegde laagvliegroutes wonen, hun kennisachterstand
               nog op tijd wegwerken om een goede zienswijze in te dienen?
            
Antwoord 6, 7, 8 en 9
            
Zoals aangegeven in het antwoord op vraag 2, 3 en 4 is er nog geen sprake van een
               gewijzigde route. Gemeenten en bewoners krijgen nog de gelegenheid te reageren. Mijn
               ministerie heeft met de gemeenten afgesproken dat de bewonersgroepen een reactie richting
               hen geven, waarna de gemeenten gezamenlijk mij zullen adviseren. Mede op basis van
               dat advies zal ik een besluit nemen over een mogelijke aanpassing van de route.
            
In het geactualiseerde MER, welke ter visie heeft gelegen tot en met 21 februari jl.,
               is rekening gehouden met een mogelijke aanpassing van de route middels een gevoeligheidsanalyse.
               Deze analyse laat zien dat een beperkte routewijziging in dit gebied geen effect heeft
               op de wettelijke geluidscontouren. Als het tot een routewijziging komt, hoeft het
               luchthavenbesluit en onderliggend MER hier dus niet voor aangepast te worden. Routeverbeteringen
               vinden ook op andere luchthavens die reeds een milieuvergunning hebben plaats, zolang
               de wettelijke contouren niet wijzigen. Het verlengen van de zienswijze procedure is
               derhalve niet aan de orde.
            
Vraag 10
            
Kunt u aangeven krachtens welke regelgeving en/of procedure is besloten om tijdens
               de inspraakprocedure de route te wijzigen?
            
Antwoord 10
            
Het verbetertraject rondom Wezep is een uitvloeisel van de in het najaar van 2017
               gehouden consultatiefase over de tijdelijke aansluitroutes. De route die in de media
               is verschenen betreft een van de voorstellen uit de verkenning die ter bespreking
               voorliggen. Deze verkenning biedt perspectief, wat maakt dat hierover nu verder overleg
               kan plaatsvinden. Er is derhalve nog geen besluit tot een routewijziging.
            
Vraag 11
            
Deelt u de mening dat dit voorbeeld prima past in de toch al beschamende lijst voorbeelden
               van «Schiphollen»? Zo nee, waarom niet?
            
Antwoord 11
            
Nee, deze mening deel ik niet. Zie de antwoorden op vragen 2 t/m 4 en 6 t/m 9. Zoals
               ik heb aangegeven in mijn antwoord op vraag 10 is er nog geen sprake van een gewijzigde
               route. De verkenning is gericht op verbetering van de route ter hoogte van Wezep,
               waarbij minder over bebouwd gebied gevlogen wordt.
            
Vraag 12
            
Kent u het bericht «Ministerie op Lelystad Airport bijeenkomst in Apeldoorn: «Zienswijze
               insturen heeft wel zin»»?2
Antwoord 12
            
Ja.
Vraag 13 en 14
            
Erkent u dat er dankzij het ontransparante optreden van het ministerie inmiddels veel
               mensen twijfelen aan het nut van het insturen van zienswijzen? Zo nee, waarom niet?
            
Wat is uw inzet om dit gebroken vertrouwen te herstellen?
Antwoord 13 en 14
            
Zoals hierboven aangegeven is de verkenning naar een routeverbetering rond Wezep een
               uitkomst van de internetconsultatie uit 2017 en de toezegging hierover aan uw Kamer.
               Door de verkenning in samenspraak met gemeenten uit te voeren doe ik recht aan mijn
               toezegging aan de Kamer.
            
Vraag 15
            
Hoe verhoudt deze inspraakprocedure, met daarin de suggestie aan omwonenden dat ze
               het besluitvormingsproces kunnen beïnvloeden, zich tot uw interview met de Volkskrant
               van 18 februari 2019 waarin u aangeeft dat Lelystad Airport er sowieso komt?3
Antwoord 15
            
In het regeerakkoord is opgenomen dat Lelystad Airport open gaat en primair fungeert
               als overloopluchthaven van Schiphol voor vakantievluchten. De wijziging van het huidige
               luchthavenbesluit heeft de openbare voorbereidingsprocedure gevolgd waarbij eenieder
               de mogelijkheid heeft gekregen om te reageren op het wijzigingsbesluit en het geactualiseerde
               MER.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.