Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Omtzigt over de kinderopvangtoeslag, die bij veel gezinnen is stopgezet, het CAF 11-project en de brieven van de Kinderombudsman
Vragen van het lid Omtzigt (CDA) aan de Staatssecretaris van Financiën over de kinderopvangtoeslag, die bij veel gezinnen is stopgezet, het CAF 11-project en de brieven van de Kinderombudsman (ingezonden 25 februari 2019).
Antwoord van staatssecretaris Snel (Financiën) (ontvangen 21 maart 2019).
         
Vraag 1
            
Heeft u meerdere brieven van de Kinderombudsman ontvangen over het stopzetten van
               de kinderopvangtoeslag? Zo ja, waarom heeft u dat in het kader van het befaamde CAF
               11-dossier niet eerder aan de Kamer gemeld?1
Antwoord 1
            
De Kinderombudsman heeft twee brieven gestuurd. Uw Kamer heeft op 5 september 2018
               de reactie van de directeur-generaal Belastingdienst van 30 augustus ontvangen op
               de eerste brief van 31 juli 2018 van de Kinderombudsman. De Kinderombudsman heeft
               recentelijk op 15 februari 2019 een tweede brief gestuurd aan de directeur van Toeslagen.
               Op 8 maart jl. is een reactie aan de Kinderombudsman verstuurd. De twee brieven van
               de Kinderombudsman, en mijn reactie op de laatste brief, zijn voor de volledigheid
               bijgevoegd.2
            
Vraag 2
            
Kunt u de briefwisseling met de Kinderombudsman aan de Kamer doen toekomen, tezamen
               met uw appreciatie van de vraag of de Belastingdienst zich gehouden heeft aan het
               Internationaal Verdrag voor de Rechten van het Kind (IVRK)?
            
Antwoord 2
            
Met betrekking tot de briefwisseling met de Kinderombudsman verwijs ik naar het antwoord
               op vraag 1. Bij de uitvoering van de Wet op de kinderopvangtoeslag is er geen strijdigheid
               met het Verdrag inzake de rechten van het kind (hierna: Verdrag). Vanuit het Verdrag
               heeft een kind – in de Nederlandse situatie via de ouders – recht op een minimum voor
               levensonderhoud. De kinderopvangtoeslag is echter niet bedoeld om in dit minimum te
               voorzien, maar is een tegemoetkoming in de kosten van de opvang van kinderen van ouders
               die werken.
            
Vraag 3
            
Kunt u een reactie geven over de opmerking van de Kinderombudsvrouw over het beëindigen
               van de kinderopvangtoeslag en het niet opnieuw kunnen aanvragen van de kinderopvangtoeslag?
            
Antwoord 3
            
In de brief van de directeur-generaal Belastingdienst van 30 augustus 2018 aan de
               Kinderombudsman is aangegeven dat de toeslagen in de voorliggende casus niet meteen
               gestopt hadden moeten worden en die praktijk is gewijzigd. Dit heb ik ook aan uw Kamer
               gemeld in mijn brief van 11 oktober 2018.3  Voor wat betreft het niet opnieuw kunnen aanvragen heeft de directeur-generaal aangegeven
               dat ouders wel een nieuwe aanvraag konden indienen. Dat hebben verschillende ouders
               gedaan. Ook voor nieuwe aanvragen moest aan de hand van de te overleggen bewijstukken
               worden beoordeeld of er recht bestond op kinderopvangtoeslag. Deze beoordeling heeft,
               zoals vermeld in de brief van 11 oktober, te lang geduurd. Daarbij kan ik mij voorstellen
               dat de wijze waarop een nieuwe aanvraag kon worden ingediend, voor de ouders in deze
               zaak niet duidelijk is geweest.
            
Vraag 4
            
Hoeveel CAF-zaken (CAF 1, CAF 2, CAF16) zoals CAF 11 zijn er geweest? Kunt u van elk
               van deze zaken de evaluatie aan de Kamer doen toekomen?
            
Antwoord 4
            
CAF is een verzamelnaam voor een veelheid aan (voorstellen tot) projecten van het
               Combiteam Aanpak Facilitators (CAF) van de Belastingdienst. Doel van dit team is fraude
               gepleegd door facilitators gestructureerd en zichtbaar in kaart te brengen, aan te
               pakken en te voorkomen. Een deel van de CAF-projecten is niet volledig tot uitvoering
               gekomen, bijvoorbeeld omdat de opgevraagde informatie geen aanleiding heeft gegeven
               tot nader onderzoek. Als een CAF-zaak wel tot uitvoering komt wordt de voortgang gemonitord
               door het betreffende projectteam. Aangezien een uniforme werkwijze ontbreekt, ontbreekt
               ook een uniform overzicht van de projecten. Het CAF-11 project is, gezien het verloop
               en de afhandeling, een project dat heeft geleid tot een zelfevaluatie.
            
Vraag 5
            
Kunt u alle versies van het evaluatierapport CAF 11 aan de Kamer doen toekomen?
Antwoord 5
            
Het evaluatierapport CAF 11, ook wel de zelfevaluatie genaamd, zoals door de EDP-auditors
               aangetroffen, heb ik op 11 oktober 2018 ter vertrouwelijke inzage met uw Kamer gedeeld.
               Zoals gebruikelijk kunnen er natuurlijk wel onderhandenwerkversies zijn van dit rapport.
Vraag 6
            
Bij hoeveel ouders is de kinderopvangtoeslag in de periode 2013–2015 stopgezet en
               is zodanige actie ondernomen dat zij niet opnieuw een kinderopvangtoeslag konden aanvragen?
            
Antwoord 6
            
Ik kan helaas niet achterhalen bij hoeveel ouders de kinderopvangtoeslag in de betreffende
               periode is stopgezet. Bij Toeslagen zijn geen gevallen bekend waarbij het voor ouders
               niet mogelijk was om, digitaal, schriftelijk of telefonisch, een nieuwe aanvraag in
               te dienen. Bij het antwoord op vraag 3 beschrijf ik dat ouders wel een nieuwe aanvraag
               konden indienen en dat ik mij kan voorstellen dat de wijze waarop een nieuwe aanvraag
               kon worden ingediend, voor de ouders in deze zaak niet duidelijk is geweest. Ik heb
               eerder gemeld in de brief van 11 oktober 2018 dat ook de afhandeling te lang heeft
               geduurd.
            
Vraag 7
            
Bij hoeveel ouders is de kinderopvangtoeslag in de periode 2013–2015 stopgezet, werd
               verteld dat zij niet de juiste stukken hadden aangeleverd, maar werd niet verteld
               welke stukken zij konden aanleveren?
            
Antwoord 7
            
Ik kan helaas niet achterhalen bij hoeveel ouders het niet aanleveren van de juiste
               stukken de oorzaak was van het stopzetten van de toeslag. Dat dit niet goed is gegaan
               en dat de praktijk daarom is gewijzigd heb ik eerder aan uw Kamer gemeld.4
Vraag 8
            
Klopt het dat u de landsadvocaat nu de dossiers laat behandelen over de terugvorderingen
               van de kinderopvangtoeslag uit die periode? Kunt u aangeven hoeveel geld dat tot nu
               toe gekost heeft en in welke zaken?
            
Antwoord 8
            
Uit een oogpunt van zorgvuldigheid heb ik de Landsadvocaat gevraagd voorlopig de procedures
               in het CAF-11 project te begeleiden. Ik acht het van belang dat met een frisse juridische
               blik naar de nog lopende dossiers wordt gekeken. Het is staand beleid dat de kosten
               van lopende procedures niet openbaar worden gemaakt. Het bekend worden hiervan zou
               de procespositie en -strategie van de Staat of zijn bestuursorganen kunnen ondergraven,
               hetgeen onevenredig benadelend zou zijn.
            
Vraag 9
            
Hoeveel burgers in alle CAF-projecten hebben langer dan een half jaar moeten wachten
               op uitspraak in bezwaar? Op welke wijze zijn deze burgers later gecompenseerd?
            
Antwoord 9
            
Zoals ik bij vraag 4 heb aangegeven, betreft CAF een veelheid aan (voorstellen tot)
               projecten. Er is geen samenvattend overzicht dat inzicht geeft in de duur van de bezwaartermijn.
               Daarom is de overschrijding van de beslistermijnen voor het CAF-11 project handmatig
               in kaart gebracht. Daarover heb ik uw Kamer geïnformeerd in mijn brief van 11 oktober
               2018.
            
Bij overschrijding van de wettelijke termijn voor het nemen van een beslissing ontvangen
               ouders automatisch een compensatie voor gederfde rente. Daarnaast kunnen ouders aanspraak
               maken op een immateriële schadevergoeding bij overschrijding van de redelijke termijn.
               Bij het CAF-11 project wordt deze laatste schadevergoeding proactief toegekend.
            
Vraag 10
            
Kunt u aangeven hoe burgers op een toezichtslijst geplaatst worden (of werden), wat
               dat betekent voor hun rechten, of zij dan kinderopvangtoeslag konden aanvragen, of
               zij konden weten of zij op de lijst stonden en of zij daar bezwaar tegen konden maken?
            
Antwoord 10
            
Toeslagen werkt met geautomatiseerde processen. Daardoor kunnen burgers snel bediend
               worden en hun rechten effectueren. Tegelijkertijd dient misbruik en fraude te worden
               voorkomen. Bij Toeslagen is het toezicht, net als bij andere onderdelen van de Belastingdienst,
               risicogericht georganiseerd. In de geautomatiseerde processen zijn bepaalde risicomodules
               ingebouwd. Plaatsing op een lijst voorkomt dat een toeslag automatisch door het systeem
               toegekend wordt. Voor toekenning moet een behandelaar de aanvraag of wijziging handmatig
               beoordelen. Omdat plaatsing op een lijst geen gevolgen heeft voor de rechten van ouders,
               worden zij hier niet apart over geïnformeerd. Wel kunnen ouders in uitzonderlijke
               situaties worden uitgesloten van het burgerportaal. Ook in die situatie heeft de ouder
               nog steeds de mogelijkheid om een aanvraag doen. Ouders worden dan per brief gevraagd
               om telefonisch contact te zoeken met Toeslagen.
            
Tegen deze toezichthandelingen staat geen bezwaarmogelijkheid open. Wel is bezwaar
               en vervolgens beroep bij de onafhankelijke rechter mogelijk tegen handelingen die
               een direct financieel gevolg hebben, zoals een opschorting van een uitbetaling van
               een voorschot of een terugvordering.
            
Vraag 11
            
Kunt u aangeven welke wetten, regels en verdragen de Belastingdienst geschonden heeft
               in de CAF-zaken?
            
Antwoord 11
            
De volgende wetten zijn, in onderlinge samenhang bezien, van belang bij de aanvraag
               en toekenning van een kinderopvangtoeslag: de Algemene wet bestuursrecht, de Algemene
               wet inkomensafhankelijke regelingen en de Wet kinderopvang. Zoals ik in mijn brief
               van 11 oktober 2018 heb geschreven, heeft de behandeling in de CAF-11 zaak te lang
               geduurd en is de informatievoorziening richting de betrokken ouders tekort geschoten.
Vraag 12
            
Wilt u een precieze tijdlijn en feitenrelaas geven aangaande de vraag wanneer welke
               besluiten genomen zijn in de CAF-zaken, wanneer onjuiste instructies gegeven zijn,
               wanneer die zijn rechtgezet, hoeveel mensen het betrof, inclusief de achterliggende
               documenten?
            
Antwoord 12
            
In de brieven van 11 september en 11 oktober 2018 heb ik uw Kamer geïnformeerd over
               het verloop in de CAF-11 zaak. Er is geen samenvattend overzicht dat inzicht geeft
               in het verloop van andere CAF-zaken. Daarom is dat niet zonder grote inzet van mensen
               en middelen te achterhalen.
            
Vraag 13
            
In uw brief van 11 september 20185 geeft u een toelichting op de collegiale handreiking. Hoe verklaart u dat Belastingdienst/Toeslagen
               op pagina 15 van het rapport van de Nationale ombudsman deze handreiking als instructie
               benoemt?
            
Antwoord 13
            
De collegiale handreiking die toegelicht is in de brief van 11 september 2018 en de
               instructie die benoemd is in het rapport van de Nationale ombudsman van 9 augustus
               2017 zijn twee verschillende stukken. De collegiale handreiking is geen vastgestelde
               werkinstructie, maar betreft interne communicatie op operationeel niveau. De instructie
               in het rapport van de Nationale ombudsman betreft individuele aanwijzingen voor de
               klantbehandeling in de CAF-11 zaak.
            
Vraag 14
            
Wilt u deze vragen ten minste twee dagen voor het plenaire debat over de kinderopvangtoeslag
               en CAF-11 Hawaii aan de Kamer doen toekomen?
            
Antwoord 14
            
De vragen zijn zo spoedig mogelijk beantwoord.
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
M. Snel, staatssecretaris van Financiën 
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.