Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Den Boer over het bericht ‘Is Interpol being manipulated by authoritarian regimes’
Vragen van het lid Den Boer (D66) aan de Minister van Justitie en Veiligheid over het bericht «Is Interpol being manipulated by authoritarian regimes» (ingezonden 17 januari 2019).
Antwoord van Minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) (ontvangen 5 maart 2019).
            Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2018–2019, nr. 1473.
         
Vraag 1
            
Bent u bekend met het bericht «Is Interpol being manipulated by authoritarian regimes»?1
Antwoord 1
            
Ja.
Vraag 2
            
Deelt u de mening van Mr Browder dat er een patroon is waarbij Interpol in toenemende
               mate wordt ingezet door autoritaire en corrupte staten teneinde politieke vijanden
               en andere rivalen aan te pakken?2 Zo nee, waarom niet? Deelt u de mening dat deze observatie zorgelijk is?
            
Antwoord 2
            
Ik heb geen informatie die een trend onderbouwt dat instrumenten van de International
               Criminal Police Organisation INTERPOL, hierna Interpol, in toenemende mate worden
               misbruikt voor politieke doeleinden. Ik onderken evenwel dat er zowel in de media,
               bij maatschappelijke organisaties maar vooral ook binnen de Interpol organisatie zelf
               de afgelopen jaren in toenemende mate aandacht is voor het signaleren en bestrijden
               van eventueel misbruik. Ik ben van mening dat er strikt op moet worden toegezien dat
               de constitutie en de regels voor het verwerken van gegeven van Interpol, en dus ook
               het gebruik van red notices en diffusions correct worden toegepast. Nederland heeft
               afgelopen jaren actief deelgenomen aan de discussies die hierover binnen Interpol
               worden gevoerd en zal dit ook blijven doen.
            
Interpol is een organisatie waarbinnen 194 landen samenwerken om criminaliteit te
               bestrijden op basis van regels en afspraken en in goed vertrouwen. Ieder land heeft
               binnen de Interpol General Assemblee 1 gelijke stem in de besluitvorming over de koers
               die wordt gevaren. Majeure koerswijzigingen vergen een navenant zwaardere geclassificeerde
               meerderheid. De meest ingrijpende wijzigingen, zoals in de constitutie, vergen een
               2/3 meerderheid van de 194 leden. Dat impliceert een grote mate van stabiliteit in
               de basiswaarden van Interpol, waaronder het handelen in de geest van Universele Verklaring
               van de Rechten van de Mens.
            
De constitutie van Interpol stelt tevens duidelijk dat activiteiten van politieke,
               militaire, religieuze of racistische aard strikt verboden zijn.
            
Het is hierom dat dat Nederland sterk inzet op actieve deelname in de diverse bestuursorganen
               van Interpol. Zo heeft Nederland de afgelopen 4 jaar als gekozen lid deelgenomen aan
               het Interpol European Committee en is de politiechef van de Landelijke Eenheid met
               steun van de General Assemblee eind vorig jaar toegetreden als lid van het toezichthoudende
               Executive Committee.
            
De General Assembly van Interpol heeft op voordracht van dit Executive Committee in
               2016 het besluit genomen extra maatregelen te treffen voor het volgens de regels toepassen
               van red notices en het diffusion systeem. Deze maatregelen betreffen onder meer:
            
1. het instellen van een task force bestaande uit juristen, politiemedewerkers en analisten
                     die alle verzoeken voor red notices en diffusions onderzoekt,
                  
2. het aanstellen van een gegevensbeschermingsfunctionaris en
3. het versterken van de taak van de zogenaamde Commissie voor de Controle op Interpol-bestanden
                     (CCF) die toeziet op de rechtmatigheid van Interpol-bestanden, waaronder de signaleringen.
                  
Een belangrijke waarborg van deze commissie is dat personen hier een verzoek tot wijziging
               of verwijdering kunnen indienen als zij menen dat de informatie over hen in de Interpol
               systemen, waaronder signaleringen, niet correct is of in strijd met de Interpol regels.
            
Vraag 3
            
In hoeverre bent u van mening dat Interpol van binnenuit beter beschermd zou moeten
               worden tegen interne, kwaadwillende en mogelijke belangenverstrengeling?
            
Antwoord 3
            
In mijn antwoord op vraag 2 staan extra maatregelen genoemd die in de afgelopen jaren
               zijn genomen om toe te zien op een juiste toepassing van de Interpol systemen, diensten
               en producten.
            
Een belangrijke maatregel is de bevoegdheid van het Interpol-secretariaat (IPSG) om
               informatie, waaronder signaleringen, te verwijderen uit de Interpol systemen als wordt
               vermoed dat deze om politieke redenen via de Interpolsystemen worden verspreid. Daarbij
               dienen ontvangende landen deze informatie tevens te verwijderen uit hun nationale
               systemen.
            
De wens om deze internationale politieorganisatie effectief en relevant te laten blijven,
               mede door ongewenste politieke inmenging te voorkomen, wordt breed gedeeld onder de
               bij Interpol aangesloten landen. Bovendien is dit ook het nadrukkelijke streven van
               de Secretaris Generaal van Interpol.
            
Vraag 4
            
Hoe verklaart u de stijging van het aantal diffusions van 19,338 in 2015 naar 26,645
               in 2016 en de bijna verdubbeling naar 50,530 in 2017?3 Kunt u achterhalen waar deze stijging vandaan komt? Zijn er één of meerdere specifieke
               landen aan te wijzen die de afgelopen twee jaar een groter beroep op Interpol hebben
               gedaan?
            
Antwoord 4
            
Een aanzienlijk percentage van de stijging heeft te maken met het signaleren van de
               zogenoemde »Foreign Terrorist Fighters». Dit zijn personen die zijn overgehaald om
               af te reizen naar een buitenlands conflictgebied om daar deel te nemen aan een strijd.
            
Met het vertrek van deze «Foreign Terrorist Fighters» die zich hebben aangesloten
               bij IS in Syrië en Irak hebben veel landen ingezet op het verbeteren van de detectie
               van (verdachte) FTF’s en zijn landen meer informatie met elkaar gaan delen en met
               Interpol. Ook zetten verschillende landen in – en aangemoedigd door Interpol – op
               het versterken van de detectiecapaciteiten op de grens. Hierdoor vinden er meer «hits»
               plaats op de gedeelde databanken van Interpol, zoals de Interpol NOMINAL databank
               en de «Stolen en Lost Traveldocuments» (SLTD) databank,.
            
Vraag 5 en 7
            
Zijn er signalen dat er diffusions worden uitgevoerd die eigenlijk als red notice
               zouden moeten worden uitgezet of signalen dat diffusions op een andere manier worden
               ingezet dan waar zij voor zijn bedoeld?4
Is er een patroon te vinden in het soort diffusions dat wordt uitgezet, afgezien van
               de 27,000 diffusions uit 2017 waarover Interpol zegt dat het vooral ging om hun buitenlandse
               terroristen project?
            
Antwoord 5 en 7
            
Ik beschik niet over gegevens om te kunnen beoordelen of diffusions worden uitgevoerd
               die eigenlijk als red notice zouden moeten worden uitgezet, noch kan ik patronen daarin
               herkennen. Wel kan ik u melden dat de controlemechanismen die aanwezig zijn voor de
               publicatie van notices and diffusions inhouden dat wanneer een verzoek tot publicatie
               van een notice wordt geweigerd, deze niet alsnog als diffusion mag worden verspreid
               door een land.
            
Vraag 6
            
In hoeverre kunt u stellen dat het misbruik van Interpol en het red notice systeem
               door sommige lidstaten het afgelopen jaar is afgenomen? Kunt u dit onderbouwen met
               cijfers?
            
Antwoord 6
            
Er zijn geen cijfers over «misbruik» van het red notice systeem van Interpol op basis
               waarvan ik een uitspraak zou kunnen doen over het toenemen of afnemen van vermeend
               «misbruik».
            
Ik heb echter vertrouwen in het functioneren van de ingestelde multidisciplinaire
               taskforce die nieuwe aanvragen en reeds gepubliceerde Interpol signalering nog grondiger
               toetst op de constitutie en regels voor gegevensverwerking, als effectieve maatregelen
               om het niet-naleven van de Interpol-regels verder te beperken.
            
Vraag 8
            
Ziet u oplossingsmogelijkheden misbruik van opsporingslijsten door landen zoals Rusland
               en Turkije, zoals ook genoemd in het artikel, te voorkomen? Waar denkt u dan aan?
            
Antwoord 8
            
De bepalingen in de Interpol constitutie verbieden misbruik van de systemen, diensten
               en producten van Interpol. Interpol heeft de laatste jaren diverse maatregelen heeft
               genomen om de integriteit van signaleringen zoals red notices en diffusions te verbeteren.
            
In het huidige proces ten aanzien van red notices en diffusions zijn controlemechanismen
               ingebouwd die door verschillende partijen worden uitgevoerd. De NCB’s zijn verantwoordelijk
               voor het aanleveren van juiste en volledige informatie in overeenstemming met nationale
               wetgeving en de Interpol constitutie. Vervolgens heeft het IPSG de taken en verantwoordelijkheden
               die omschreven zijn in de antwoorden bij vraag 2 en 3. Tot slot kan een land dat twijfels
               heeft of een signalering in overeenstemming met de Interpol regels is, dit melden
               aan het signalerende land, het Secretartiaat Generaal en bij de Commissie voor Controle
               op Interpol dossier (CCF)
            
Als een signalering wordt ingetrokken, worden landen tevens verzocht de gegevens uit
               hun nationale database te verwijderen. Bovendien heeft een red notice of diffusion
               geen verplichtend karakter. Het is aan elk individueel land om te bepalen of er uitvoering
               aan wordt gegeven.
            
In geval van twijfel over de naleving van de voorwaarden voor gegevensverwerking,
               verplichten de Interpol regels het Secretariaat Generaal alle passende maatregelen
               te nemen om directe of indirecte schade te voorkomen die de gegevens kunnen veroorzaken
               voor de organisatie of de personen die de gegevens betreffen. Op basis van deze bepaling
               kan het Secretariaat-Generaal onmiddellijk stappen ondernemen wanneer een mogelijke
               schending van de is vastgesteld of waarschijnlijk zal plaatsvinden. Bij vermoeden
               van een flagrante schending bieden deze bepalingen zelfs de grondslag om de mogelijkheid
               voor een land om gegevens aan 1 of meerdere Interpol-systemen toe te voegen, voorlopig
               te ontnemen, hetgeen in uitzonderlijk geval ook is toegepast.
            
Vraag 9
            
Bent u van mening dat door de verhouding tussen private en publieke gelden bij Interpol
               de neutraliteit, dan wel de mate van onafhankelijkheid van bepaalde belangen nog steeds
               ter discussie staat? Heeft Nederland dit na 2015, sinds de nieuwe Secretaris-Generaal,
               de heer Stock is aangetreden, aan de orde gesteld? Heeft Nederland dit na 2015 aan
               de orde gesteld, zo ja, op welke wijze?
            
Antwoord 9
            
Interpol wordt gefinancierd door jaarlijkse contributies van leden van Interpol. Aanvullende
               publieke donaties lopen vaak via de Interpol Foundation for a Safer World. Aanvullende
               private donaties worden beheerd en gerapporteerd door het Interpol Fund for International
               Police Cooperation. Voor beide fondsen geldt dat het geld alleen kan worden aangewend
               voor projecten die Interpol van tevoren heeft gedefinieerd. Met de donaties kan dus
               geen invloed worden uitgeoefend op de besteding ervan. Bovendien kunnen deze fondsen
               niet worden aangewend voor de financiering van de kerntaken van Interpol. De fondsen
               kunnen dus alleen worden aangewend voor op zich zelf staande projecten. Het toezichthoudende
               Executief Committee heeft een belangrijke rol in het due dilligence proces voor donaties,
               en hanteert daarbij sinds 2015 transparante richtlijnen criteria ter bescherming van
               de reputatie, neutraliteit, onpartijdigheid en integriteit van de Interpol. Het bewaakt
               onder meer dat bijdragen geen organisatorisch of individueel belangenconflict met
               zich mee brengen.
            
Ik zie nu geen reden om de Secretaris-Generaal van Interpol nader aan te spreken op
               de neutraliteit en onafhankelijkheid in relatie tot de financiering van Interpol.
            
Vraag 10
            
Bent c.q. deelt u de mening dat Interpol te veel afhankelijk is van giften van derden?
               Bent u van mening dat Interpol kwetsbaar wordt voor manipulatie vanwege extra bijdragen
               van landen als Saoedi Arabië? Waarom wel of niet?
            
Antwoord 10
            
Donaties aan Interpol door derden kunnen enkel worden ingezet voor de financiering
               van door Interpol van tevoren geïdentificeerde organisatiebehoefte in de vorm van
               vastgestelde projectvoorstellen. Donaties en donerende private partijen ondergaan
               een zorgvuldige due dilligence toets. De uitvoering van essentiële activiteiten van
               Interpol is bovendien niet afhankelijk van donaties van derden. Ik ben daarom van
               mening dat Interpol niet kwetsbaar wordt voor manipulatie middels dergelijke extra
               bijdragen. Er zijn diverse landen die een aanvullende donatie doen aan Interpol. En
               dat is goed want zonder die middelen zou de organisatie niet voldoende kunnen door-ontwikkelen
               en innoveren om ook in de toekomst effectief en relevant te blijven voor de internationale
               opsporingsgemeenschap. Ook voor deze aanvullende donaties geldt echter dat zij enkel
               kunnen worden aangewend voor van tevoren door Interpol bepaalde projecten en niet
               voor de kerntaken van Interpol.
            
Vraag 11
            
Wat zijn de concrete resultaten van het actief inzetten op de afbouw van dergelijke
               private financieringspraktijken?
            
Antwoord 11
            
Het toepassen van de due diligence procedure5 heeft er in 2015 al toe geleid dat lopende contracten met bepaalde bedrijven niet
               zijn verlengd. Daarnaast worden sinds november 2015 in geen enkel geval donaties geaccepteerd
               van de tabaks-, wapen-, alcohol-, seks- en gokindustrie.
            
Vraag 12
            
Deelt u de mening van de in het artikel aan het woord zijnde Jago Russel, CEO van
               Fair Trials, dat de dreigende verzoeken vanuit Interpol, autoritaire bewinden kan
               helpen bij het creëren van een angstklimaat met als gevolg dat dissidenten zich niet
               meer veilig voelen, terwijl het doel van Interpol juist is veiligheid te waarborgen?
            
Antwoord 12
            
Ik keur misbruik van red notices en diffusions door landen af. Signaleringen van Interpol
               hebben als doel om veiligheid te vergroten en criminaliteit te bestrijden.
            
Vraag 13
            
Bent u van mening dat Interpol op dit moment de juiste voorzorgsmaatregelen in acht
               neemt teneinde misbruik te voorkomen? Ziet u hiervoor nog ruimte voor verbetering?
               Zo ja, bent u bereid zich hiervoor in te spannen op Europees niveau?
            
Antwoord 13
            
Ik heb vertrouwen dat de landen en het Secretariaat Generaal zich inzetten voor de
               naleving van de vastgestelde regels en afspraken opdat de Interpol informatiesystemen
               worden gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn en dus niet voor politieke, militaire, religieuze
               of racistische doeleinden. Toch kan niet altijd voorkomen worden dat individuele landen
               de regels en gemaakte afspraken niet, of niet volledig nakomen. Zoals gezegd, moeten
               zowel het CCF, IPSG als de deelnemende Interpollanden daar alert en kritisch op blijven
               en zo nodig de corrigerende maatregelen nemen die daartoe ter beschikking staan. Nederland
               zal actief, samen met gelijkgestemde landen, bijdragen aan het in stand houden van
               deze cruciale «checks and balances».
            
Vraag 14
            
Hoe verhoudt de zin in uw brief6 «Sinds november 2015 accepteert Interpol in geen enkel geval donaties van de tabaks-,
               wapen-, alcohol, seks- en gokindustrie» zich met het gegeven dat in de Interpol overzichten
               na 2015 van private donateurs er nog wel donaties zijn opgenomen van bijvoorbeeld
               de wapenindustrie? Waarom staat bij noot 2 in diezelfde overzichten dat nog niet alle
               namen van donateurs zijn opgenomen?7 Hoe kunt u dit verklaren? Deelt u de mening dat alle namen van alle donateurs openbaar
               moeten zijn?
            
Antwoord 14
            
Ik heb Interpol op deze punten bevraagd. In het overzicht waar u op doelt is een bedrijf,
               Ultra Electronic Forensic Technology, opgenomen. Dit bedrijf is gespecialiseerd in
               forensisch ballistisch vuurwapenonderzoek en vuurwapenidentificatie en speelt een
               belangrijke rol bij het Interpol Ballistic Information Network (IBIN). Op dit bedrijf
               is de due diligence procedure toegepast met een positief resultaat voor continuering
               voor de samenwerking.
            
Dat nog niet alle namen van donateurs zijn opgenomen, hangt samen met het feit dat
               deze reeds voor 2016 bestaande donateurs nog toestemming moeten geven voor het publiceren
               van hun naam. Geen van deze donateurs valt binnen de categorie tabaks-, wapen-, alcohol,
               seks- en gokindustrie Sinds 2016 wordt systematisch in alle overeenkomsten met particuliere
               entiteiten een clausule opgenomen die voorziet in openbaarmaking van de naam van de
               donateur, de grote van de donatie en het gesteunde initiatief. Net als Interpol ben
               ik van mening dat uiteindelijk alle namen van private donateurs openbaar gemaakt moeten
               worden.
            
Vraag 15
            
Hoe verhoudt dit bericht zich tot diezelfde brief waarin u aangeeft dat de balans
               tussen private en publieke gelden momenteel op een gezond niveau is? Bent u van mening
               dat deze stelling in strijd is met de observaties uit het eerst genoemde artikel?
            
Antwoord 15
            
Zie mijn antwoord op vraag 10.
Vraag 16
            
Vindt u dat samenwerkingsverbanden tussen private en publieke partijen en financiering
               door derden, waaronder private partijen of bedrijven, moeten worden opgeschort als
               bepaalde landen zich niet blijken te houden aan internationale mensenrechtenverdragen?8
Antwoord 16
            
Ik onderschrijf het belang van publiek-private samenwerking door Interpol, maar uiteraard
               alleen zolang deze in aard en opzet verenigbaar is met de principes, doelstellingen,
               regels en activiteiten van Interpol en mits de juiste voorzorgsmaatregelen in acht
               worden genomen. De eerder genoemde due dilligence procedure ziet hierop.
            
De mogelijkheid tot publieke-private samenwerking is met strenge waarborgen omkleed
               en ik verwacht dat als niet aan deze waarborgen wordt voldaan, Interpol de maatregelen
               treft die binnen haar mogelijkheden liggen.
            
Vraag 17
            
Is het volgens u wenselijk de governance van Interpol meer in te richten op de manier
               waarop de governance van Europol is georganiseerd, zoals bijvoorbeeld in de vorm van
               de Joint Parliamentary Scrutiny Group van Europol? Zo ja, worden hiertoe al stappen
               ondernomen? Zo nee, waarom niet?
            
Antwoord 17
            
Interpol is een samenwerkingsorganisatie van uitvoerende politiekorpsen en opsporingsdiensten
               en geen supranationaal agentschap van een statenverband. Europol daarentegen is een
               vol agentschap van de Europese Unie geworden. Dat verklaart het verschil. Een Joint
               Parliamentry Scrutiny Group zie ik dan ook niet zo snel ontstaan. Evenwel zal ik er
               mij voor inspannen om uw Kamer meer proactief te informeren over belangwekkende ontwikkelingen
               binnen Interpol.
            
Vraag 18
            
Welke verbeteringen ziet u verder voor het verbeteren van toezicht en transparantie
               bij Interpol? Hoe zet u zich hiervoor in op EU-niveau? Bent u bereid met collega’s
               daarin gelijk op te trekken en de Kamer hierover te informeren?
            
Antwoord 18
            
De Nederlandse politie neemt actief deel aan de bestuursorganen (Executive Committee
               en het Interpol European Committee) en de nieuwe werkgroep betreffende de besturing
               van Interpol de en de werkgroep voor gegevensverwerking welke door de General Assembly
               weer bijeen is geroepen ten behoeve van een brede review en modernisering van de Interpol
               regels voor de verwerking van gegevens. Afgelopen november is de huidige politiechef
               van de Landelijke Eenheid door de General Assembly als lid gekozen van het genoemde
               Executive Committee, op basis van een verkiezingsprogramma dat zich mede richtte op
               strikte naleving en doorontwikkeling van het versterkte raamwerk van besturingsmodel,
               checks and balances en regelgeving van de Organisatie.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.