Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Westerveld over uitreiking Predicaten Excellente School
Vragen van het lid Westerveld (GroenLinks) aan de Minister van Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media over de uitreiking van de Excellentere Predicaten van het LAKS (ingezonden 22 januari 2019).
Antwoord van Minister Slob (Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media) (ontvangen 18 februari
2019).
Vraag 1
Wat vindt u van de actie van het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) die een
eigen predicaat uitreiken op basis van tevredenheid van de leerlingen?
Antwoord 1
Het is van belang dat de mening en de tevredenheid van de leerlingen wordt betrokken
bij het beleid van de school en, vervolgens ook, bij het onderzoek van de Inspectie
van het Onderwijs (hierna: de inspectie) en de jury Excellente Scholen. LAKS onderstreept
dit met deze actie. Ik stel vast dat de inspectie en de jury Excellente scholen dit
uitgangspunt niet alleen delen, maar ook toepassen.
Vraag 2
Wat vindt u van de kritiek van Jordy Klaas, voorzitter van het LAKS die stelt dat
de tevredenheid van leerlingen niet serieus wordt meegewogen bij de uitreiking van
het predicaat «Excellente school»?
Antwoord 2
Die kritiek deel ik niet. De jury Excellente Scholen spreekt bij haar onderzoek naar
excellent met een delegatie van de leerlingen. In dat gesprek onderzoekt de jury in
hoeverre de leerlingen het excellentieprofiel van hun school herkennen en hoe zij
dit terugzien in de school. De jury neemt dit mee in haar beoordeling.
Vraag 3
Begrijpt u de kritiek dat het predicaat «Excellent» misleidend is omdat het weinig
zegt over de algehele kwaliteit van de school?
Antwoord 3
Van misleiding is geen sprake. Een school kan het predicaat alleen verwerven, als
de school van de inspectie eerst de waardering «goed» heeft gekregen. De waardering
«goed» gaat over de algehele kwaliteit van de school. De toekenning van het predicaat
Excellente School betekent dat een school (of schoolsoort) met de waardering «goed»
zich tevens onderscheidt door een specifiek excellentieprofiel.
Vraag 4
Deelt u de mening dat de tevredenheid van leerlingen en leraren een goede graadmeter
is voor de prestaties van de school?
Antwoord 4
De tevredenheid van leraren en leerlingen is, ook in mijn ogen, een belangrijke graadmeter
voor de onderwijskwaliteit op een school. Daarom voert de jury in de onderzoeken naar
excellent ook gesprekken met een delegatie van leraren en leerlingen. En daarom voert
de inspectie bij de onderzoeken naar de waardering «goed» ook dergelijke gesprekken.
De inspectie betrekt daarnaast de schooldocumenten over de tevredenheid van leraren,
leerlingen en ouders in haar onderzoek.
Vraag 5
Bent u bereid om te kijken naar een andere invulling van het traject en leerlingen
en leraren inspraak te geven in het huidige beoordelingskader van de jury?
Antwoord 5
Ik zie daar op dit moment geen aanleiding voor. De jury Excellente Scholen neemt de
inbreng van leraren en leerlingen mee in haar onderzoek (zie ook het antwoord op vraag 2).
In 2019 zal de inspectie een algehele evaluatie uitvoeren naar het traject Excellente
Scholen.
Vraag 6
Bent u bereid om de uitreiking van de predicaten af te schaffen of in een andere vorm
te gieten waardoor de mening van leerlingen en leraren beter tot hun recht komt? Zo
nee, hoe wilt u scholen met een hoge tevredenheid van leerlingen en leraren dan de
aandacht geven die zij verdienen?
Antwoord 6
Het traject Excellente Scholen helpt om goed presterende scholen extra aandacht te
geven en deze scholen aan te moedigen om blijvend in te zetten op het bieden van goed
onderwijs. Ik nodig scholen waar leerlingen en leraren tevreden zijn, van harte uit
om de waardering «goed» en het predicaat Excellente School aan te vragen. Het uitreiken
van het predicaat heeft als doel het erkennen en waarderen van goede scholen, die
zich nog onderscheiden van andere goede scholen door te excelleren met een specifiek
profiel. De bekendheid en waardering dragen bij aan het creëren van een onderwijscultuur
waarin het voor alle betrokkenen vanzelfsprekend wordt te streven naar verbetering
en het delen van expertise. Zelf heb ik recent het predicaat Excellente School uitgereikt
aan een school voor praktijkonderwijs in Gouda. Het was hartverwarmend om te zien
hoe ook de leerlingen trots waren op deze waardering van hun school.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A. Slob, minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.