Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Schonis over het bericht ‘Merwedebrug was bijna ingestort, Nederland aan ramp ontsnapt’
Vragen van het lid Schonis (D66) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Merwedebrug was bijna ingestort, Nederland aan ramp ontsnapt» (ingezonden 18 januari 2019).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
12 februari 2019).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Merwedebrug was bijna ingestort, Nederland aan ramp
ontsnapt»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Is een restlevensduur van zes dagen een levensduur die volgens u als veilig bestempeld
kan worden? Zo ja, waarom wel? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 2
Voorafgaande aan de sluiting van de Merwedebrug voor vrachtverkeer heeft er een uitgebreid
traject plaatsgevonden van inspecties en berekeningen. Met deze berekeningen kan het
moment van bereiken van het einde van de restlevensduur worden aangegeven. Hierbij
worden ruime veiligheidsmarges gehanteerd. Dit betekent dat de brug op het moment
van einde levensduur constructief nog veilig genoeg is, maar dat de brug mogelijk
op termijn niet meer aan de veiligheidsnormen voldoet. Het betekent niet dat de brug
daadwerkelijk bezwijkt.
Wel dienen passende maatregelen te worden genomen om ook op termijn aan de vereiste
veiligheidsnormen te blijven voldoen. Gedurende het traject staat de veiligheid voor
de weggebruiker altijd voorop.
Vraag 3
Bij welke levensduur dan wel restlevensduur valt een brug of kunstwerk binnen een
verhoogd risicoprofiel en wordt overgegaan tot versterking?
Antwoord 3
Het Bouwbesluit schrijft, voor bestaande bouw, voor hoe om dient te worden gegaan
met de bepaling van de restlevensduur van bruggen. Met berekeningen kan het moment
van bereiken van het einde van de restlevensduur worden aangegeven. Hierbij worden
ruime veiligheidsmarges gehanteerd. De brug is op dat moment constructief nog veilig
genoeg, maar voldoet mogelijk op termijn niet meer aan de ruime veiligheidsnormen.
Vanaf dat moment wordt overgegaan naar een verhoogd inspectieregime. Daarnaast kan
besloten worden tot versterking of vervanging, bijvoorbeeld als dat op de langere
termijn rendabel is of als reparaties op langere termijn niet meer afdoende zouden
kunnen zijn. Dit wordt onder andere beoordeeld en uitgevoerd in het programma «Vervanging
en Renovatie».
Vraag 4
Is dit aanleiding voor een onderzoek naar de restlevensduur van andere bruggen en
kunstwerken?
Antwoord 4
Naar aanleiding van de afsluiting van de Merwedebrug is het onderzoek naar de strategische
bruggen in Nederland versneld uitgevoerd. Hierover bent u geïnformeerd in de brief
«Onderhoud Strategische Bruggen Hoofdwegennet» van 10 juli 2017. De daarin benoemde
vervolgacties worden uitgevoerd binnen het reguliere inspectie- en onderhoudsprogramma
en binnen het programma Vervanging en Renovatie.
Vraag 5
Deelt u de mening dat een actieplan voor langdurig onderhoud van bruggen en/of kunstwerken
nodig is? Zo ja, wanneer komt dat actieplan?
Antwoord 5
Dit actieplan is er al met het programma Vervanging en Renovatie van Rijkswaterstaat
en het inspectieprogramma waarbinnen het onderhoud is geborgd.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.