Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Jasper van Dijk over het personeelstekort bij de IND
Vragen van het lid Jasper van Dijk (SP) aan de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid over het personeelstekort bij de IND (ingezonden 19 december 2018).
Antwoord van Staatssecretaris Harbers (Justitie en Veiligheid) (ontvangen 16 januari
2019).
Vraag 1
Kent u het bericht dat de IND steeds vaker afwezig is in de rechtszaal en daardoor
zaken verliest?1 wat us uw reactie daarop?
Antwoord 1
Ja, ik ken het bericht. Zie beantwoording hieronder.
Vraag 2
Klopt het dat de IND in sommige gevallen, in 75% van de zaken, niet in de rechtbank
komt opdagen?
Antwoord 2
Het genoemde percentage herkent de IND niet. Uit cijfers van de IND blijkt dat de
IND vanaf april 2018 in 20% van de zaken niet aanwezig is geweest bij een zitting.
In deze gevallen is een afweging gemaakt om niet ter zitting aanwezig te zijn en is
voor de zitting een schriftelijk standpunt (verweerschrift) van de IND ingestuurd.
Vraag 3
Wat is de standaardprocedure als de IND niet komt opdagen in de rechtbank? Loopt een
zaak automatisch vertraging op en zo ja, hoelang?
Antwoord 3
Er is geen sprake van automatische vertraging van de beroepszaak door de afwezigheid
van de IND. Een zitting zal ook zonder aanwezigheid van de IND doorgang vinden. Als
de IND afwezig is bij een zitting dan zal de rechter in eerste instantie bezien of
hij door middel van alle in het dossier aanwezige stukken, waaronder de schriftelijke
reactie van de IND, voldoende geïnformeerd is om over de zaak te beslissen. Als dat
niet het geval is dan kan er een korte extra termijn gemoeid zijn met het beantwoorden
van schriftelijke vragen die ter zitting zijn gerezen en die bij afwezigheid van de
IND niet beantwoord konden worden. Doorgaans wordt daar enkele dagen voor gegeven.
Ook in zaken waarin de IND wel verschijnt komt het voor dat er schriftelijke vragen
worden gesteld waardoor de procedure wat langer kan duren.
Vraag 4
Hoeveel openstaande vacatures zijn er momenteel bij de IND? Kunt u deze uitsplitsen
naar type werk en op welke contractbasis het werk wordt aangeboden?
Antwoord 4
In december 2018 is er ongeveer 50 fte uitgevraagd bij de detacheringsbureaus. Dit
betreft functies voor de positie van medewerker voor het behandelen van aanvragen
om een verblijfsvergunning bij het primair proces. Het gaat hierbij om zowel extra
capaciteit als vervanging van externen die vertrokken zijn. Daarnaast zijn er op dit
moment circa 50 openstaande vacatures bij de IND zelf voor allerlei posities. Twintig
vacatures hebben betrekking op de functie voor de positie van medewerker voor het
behandelen van aanvragen om een verblijfsvergunning bij het primair proces.
Verder breidt de IND de komende periode structureel uit met circa 35 fte procesvertegenwoordigers.
Het wervingsproces hiervoor is reeds gestart. De verwachting is dat de eerste nieuwe
medewerkers rond februari 2019 zullen starten. Gezien de inwerkperiode, afhankelijk
van de werksoort kan het een half jaar tot meer dan een jaar duren voor een nieuwe
medewerker zelfstandig en volledig op ingezet kan worden, is de verwachting dat de
eerste procesvertegenwoordigers na de zomer van 2019 volledig ingewerkt zijn.
Voor het behandelen van aanvragen om een verblijfsvergunning asiel bij het primair
proces worden in 2019 150 extra medewerkers geworven. Vanwege het absorptievermogen
van de IND, als het gaat om het opleiden en plaatsen van nieuwe medewerkers, gebeurt
dit in verschillende tranches gedurende het jaar.
Vraag 5
Hoe lang blijven vacatures thans gemiddeld onvervuld?
Antwoord 5
In principe worden alle vacatures vervuld. Het is echter afhankelijk van de aard van
de vacature (niveau, intern of extern, de duur van aangeboden contract, vast of tijdelijk,
etc) hoe lang een vacature openstaat. De huidige situatie op de arbeidsmarkt maakt
het in zijn algemeenheid wel lastiger om snel goed gekwalificeerd personeel te werven.
Dit is overigens geen uniek probleem voor de IND.
Vraag 6
Hoe komt het dat het nog onvoldoende lukt extra personeel bij de IND aan te trekken?
Antwoord 6
Het is niet zo dat het de IND niet lukt extra personeel aan te trekken. Echter, met
het aantrekken van nieuw personeel is tijd gemoeid, niet alleen als het om het werven
gaat maar ook als het gaat om opleiden en inwerken. Afhankelijk van de werksoort kan
het een half jaar tot meer dan een jaar duren voor een nieuwe medewerker hier zelfstandig
en volledig op ingezet kan worden.
Vraag 7
Wat is er gedaan teneinde het werken bij de IND aantrekkelijker te maken? Zijn de
salarissen bijvoorbeeld verhoogd en de secundaire voorwaarden verbeterd? Zo ja, met
hoeveel en op welke manier? Zo nee, waarom niet en bent u bereid dit alsnog te doen?
Antwoord 7
In het algemeen geldt dat de IND valt onder de cao voor rijksambtenaren. Hierin zijn
de (secundaire) arbeidsvoorwaarden vastgelegd. In deze cao zijn diverse maatregelen
benoemd die het werken bij de rijksoverheid aantrekkelijk maken. Daarnaast is de IND
in 2018 gestart met het Programma Gezond en Vitaal. Met dit programma wil de IND bevorderen
dat het een organisatie is waar medewerkers met plezier aan het werk zijn, vanuit
hun vakmanschap weten wat hun toegevoegde waarde is voor de IND, weten wat daarvoor
nodig is en daarin worden ondersteund.
De IND is gebonden aan het Functiegebouw Rijk. Alle functies bij de IND zijn, op basis
van de criteria uit dit functiegebouw, beschreven en gewogen. Dit bepaalt uiteindelijk
de arbeidsvoorwaarden conform ARAR.
De IND vindt het ook van belang om voor externen een goed werkgever te zijn. De IND
wil daarom externe medewerkers zo veel mogelijk zekerheid geven en sluit waar mogelijk
contracten af voor een langere periode. Daarnaast heeft de IND zowel in 2016 als in
2018 externen die langere tijd voor de IND werkten een vaste aanstelling aangeboden.
Vraag 8 en 9
Klopt het, dat de IND om het personeelstekort te dichten vaak onderbetaalde en tijdelijke
krachten inhuurt? Waarom?2
Klopt het, dat hiermee de wet op het uitzendwerk wordt overtreden? Wat onderneemt
u hiertegen?
Antwoord 8 en 9
De IND heeft te maken met een sterk fluctuerend werkaanbod. Om hierop in te kunnen
spelen heeft de IND naast de medewerkers in vaste dienst behoefte aan flexibele medewerkers
die al naar gelang het werkaanbod kunnen worden ingezet. Hiervoor werkt de IND samen
met detacheringsbureaus.
De IND heeft in 2015 een openbare aanbestedingsprocedure uitgeschreven waarna drie
detacheringsbureaus zijn geselecteerd (Yacht, USG en DPA). Hierin is meegenomen dat
de detacheringsbureaus zich moeten houden aan alle relevante wet- en regelgeving op
het gebied van de inhuur van Personeel, zoals de Participatiewet, de Wet Werk en Zekerheid
en de Wet Waadi. De IND heeft in de aanbestedingsprocedure de bureaus om één tarief
gevraagd voor de gedetacheerde medewerkers waarin naast loonkosten ook onder meer
reiskosten en opleidingskosten worden meegenomen. Welk tarief de detacheringsbureaus
aan hun medewerkers betalen is destijds geen onderdeel geweest van de afspraken. Dit
is ook gebruikelijk bij raamovereenkomsten voor externe inhuur. Het vereiste dat de
bureaus zich aan de wet moeten houden moet voldoende borging zijn dat de medewerkers
ofwel het zelfde loon krijgen als vaste medewerkers ofwel volgens de eigen cao betaald
krijgen. De mogelijkheden hiertoe worden eveneens door de wet bepaald en beperkt.
Vraag 10
Deelt u de mening dat in tijden van krapte op de arbeidsmarkt het niet verwonderlijk
is dat er onvoldoende mensen dit uitzendwerk willen doen en dat het daarom van groot
belang is dat mensen in vaste dienst en voor hetzelfde salaris in dienst worden genomen?
Antwoord 10
Zoals in het antwoord op de voorgaande vraag reeds is aangegeven heeft de IND gezien
de fluctuaties in het werkaanbod behoefte aan enige flexibiliteit en zal om die reden
indien noodzakelijk altijd gebruik willen maken van het inhuren van medewerkers via
detacheringsbureaus. De IND vindt het daarentegen ook belangrijk om een goede werkgever
te zijn en goed personeel aan zich te binden. De IND heeft daarom in 2016 en in de
afgelopen maanden veel gedetacheerden in vaste dienst genomen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, staatssecretaris van Justitie en Veiligheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.