Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Remco Dijkstra over het bericht 'Veerstoep bij pontje moet beter beveiligd'
Vragen van het lid RemcoDijkstra (VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Veerstoep bij pontje moet beter beveiligd» (ingezonden 14 december 2018).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
11 januari 2019).
Vraag 1
Kent u het bericht «Veerstoep bij pontje moet beter beveiligd»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Kloppen de genoemde cijfers in dit bericht? Wat vindt u van deze cijfers? Zijn de
oorzaken van deze ongelukken duidelijk in beeld dan wel te achterhalen?
Antwoord 2
Deze cijfers zijn tot stand gekomen na inventarisatie van «de Gelderlander». Ik heb
geen eigen gegevens om deze cijfers aan te toetsen. Ik kan niet achterhalen wat de
omstandigheden zijn geweest van deze ongelukken. De politie registreert een aantal
kenmerken van het ongeval als zij erbij wordt geroepen. Ongevallen ontstaan vaak door
een samenloop van omstandigheden. In hoeverre de bestuurder tijdens het ongeval was
afgeleid, vermoeid was of onder invloed was van alcohol, kan de politie lang niet
altijd betrouwbaar vaststellen.
Bij dodelijke slachtoffers van ongevallen mag geen bloedonderzoek worden uitgevoerd
waardoor politieonderzoeken niet altijd een antwoord opleveren over de oorspronkelijke
oorzaak van het ongeval.
Vraag 3
Erkent u dat de huidige situatie onveilig is?
Antwoord 3
Ik ken de omstandigheden rondom deze ongelukken niet. Gezien het feit dat het gemeentelijke
wegen betreft, is het aan de wegbeheerder om samen met de veerpont-eigenaar deze risico’s
in kaart te brengen en naar aanleiding daarvan afwegingen te maken met betrekking
tot mogelijke maatregelen.
In het kader van het strategisch plan verkeersveiligheid gaan regionale overheden
gerichte risicoanalyses uitvoeren per gebied op basis waarvan gerichte uitvoeringsplannen
worden gemaakt, hierin kunnen specifieke situaties zoals de stoepen bij veerpontjes
worden meegenomen.
Vraag 4
Wie is er verantwoordelijk voor de infrastructuur bij weg- en veerstoep?
Antwoord 4
De verantwoordelijkheid voor de infrastructuur ligt bij de gemeente, dan wel de provincie,
afhankelijk van waar de veerstoep zich bevindt.
Vraag 5
Is het mogelijk om waterovergangen zoals veerstoepen mee te nemen in de onderzoeken
die momenteel gedaan worden naar de veiligheid van spoorwegovergangen?
Antwoord 5
De overwegveiligheidsopgave verschilt ten aanzien van onder meer techniek en problematiek
dusdanig van de veiligheidsopgave van veerstoepen bij pontjes, dat het gecombineerd
onderzoeken van mogelijke veiligheidsmaatregelen naar verwachting geen toegevoegde
waarde zal hebben.
Vraag 6
Zijn slagbomen bij veerstoepen ter voorkoming van ongelukken zoals deze in Duitsland
bestaan ook bij u bekend? Zou het mogelijk zijn zulke slagbomen ook in Nederland bij
veerstoepen aan te brengen? Wat zijn uw afwegingen om dit al of niet te doen? Zijn
er voor- en/of nadelen te benoemen?
Antwoord 6
Per verkeerssituatie zullen de omstandigheden moeten worden bezien. De afweging in
deze is aan de lokale wegbeheerder samen met de eigenaar van het veer.
Vraag 7
Is er een alternatief voor slagbomen denkbaar waardoor de veerstoep veiliger kan worden?
Vraag 7
Is er een alternatief voor slagbomen denkbaar waardoor de veerstoep veiliger kan worden?
Antwoord 8
Het informeren is aan de lokale wegbeheerder en het betreffende openbaar bestuur.
In het kader van het SPV zal ik naar verwachting einde dit jaar de Kamer informeren
over de uitkomsten van de eerder genoemde risicoanalyses.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.