Schriftelijke vragen : Een werkbezoek aan de vissers Lauwersoog d.d. 6 januari 2019 en diverse berichten in de media over de overboord geslagen zeecontainers van MSC Zoe
Vragen van de leden Weverling, RemcoDijkstra en Aukje deVries (allen VVD) aan de Ministers van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en van Infrastructuur en Waterstaat over een werkbezoek aan de vissers Lauwersoog d.d. 6 januari 2019 en diverse berichten in de media over de overboord geslagen zeecontainers van MSC Zoe (ingezonden 8 januari 2019).
Vraag 1
Bent u bekend met de problemen en gevolgen van de overboord geslagen zeecontainers
van het schip MSC Zoe boven de Waddeneilanden voor de visserijsector?1
Vraag 2
Welke risico’s zijn er voor de visserijsector in het Wadden- en Noordzeegebied? Wat
wordt gedaan om de gevolgen voor de visserijsector te beperken? In hoeverre kan de
rederij MSC ook aansprakelijk gesteld worden voor deze gevolgen dan wel in hoeverre
wordt de rederij MSC daarvoor ook aansprakelijk gesteld?
Vraag 3
Tijdens het werkbezoek hebben de vissers aangegeven dat de MSC Zoe om de Terschelling
Plaat heen had moeten varen. Het schip heeft namelijk een diepgang van 17 meter en
de vaargeul was maximaal 20 meter diep. Bij de deining van de zee is het goed mogelijk
geweest dat het schip meerdere keren de bodem heeft geraakt waardoor het de vracht
heeft verloren. Het schip had dus om de Noord moeten varen, zeker een schip van deze
omvang. Er is dus willens en wetens de kortste route genomen, terwijl een schipper
weet dat dit niet kan. Wordt dit ook besproken in uw overleg met de eigenaren van
het schip?
Vraag 4
Welk overleg heeft er plaatsgevonden met de visserijsector en wat is daaruit gekomen?
Welk overleg gaat er nog plaatsvinden met de visserijsector?
Vraag 5
Wat zijn de gevolgen voor de overige scheepvaart in het Wadden- en Noordzeegebied?
Hoe worden de gevolgen daarvoor tot een minimum beperkt? In hoeverre kan de rederij
MSC ook aansprakelijk gesteld worden voor deze gevolgen dan wel in hoeverre wordt
de rederij MSC daarvoor ook aansprakelijk gesteld?
Vraag 6
Ervaring leert dat afval uit containers nog jarenlang de natuur blijft vervuilen;
blijft de rederij MSC dat ook in de toekomst vergoeden?
Vraag 7
Wat gaat er gebeuren met de 220 (van de 281) gelokaliseerde containers en wanneer?
Welke actie wordt ondernomen om de overige overboord geslagen zeecontainers in kaart
te brengen en te bergen?
Vraag 8
Welke deadline stelt u voor het uit zee halen (bergen) van alle containers?
Vraag 9
Bent u in gesprek met de ruim 100 garnalenvissers die regelmatig in het getroffen
gebied vissen? Krijgen zij hun schade ook vergoed van de reder of anderszins?
Vraag 10
Er is al veel inzet geweest van de overheden en vrijwilligers om de rommel op de stranden
en de kust op te ruimen; hoe wordt de resterende én toekomstige rommel op de stranden,
de kust en in het Wadden- en Noordzeegebied opgeruimd? Hoe wordt (meer) schade aan
de natuur voorkomen?
Vraag 11
Wat is er gebeurd naar aanleiding van de vragen van de leden De Boer en Aukje De Vries
op 27 oktober 2014 over overboord geslagen zeecontainers ten noorden van Ameland en
welke ontwikkelingen hebben er sindsdien plaatsgevonden met betrekking tot het vastsjorren
van containers op zeeschepen?2
Vraag 12
In 2010 is door het Havenbedrijf Rotterdam en de Inspectie Verkeer en Waterstaat/Scheepvaart
tijdens een thema-actie vastgesteld dat 46% van de containers aan boord van zeeschepen
conform de daarvoor gestelde normen zijn vastgesjord; hoe hoog is dat percentage nu?
Vraag 13
Gezien het naleeftekort wilde de inspectie aandacht blijven geven aan het continueren
van inspecties naar het vastsjorren van containers in de toekomst; welke acties zijn
er door de inspectie ondernomen in de afgelopen vijf jaar?
Vraag 13
Welke acties worden ondernomen om het vastsjorren van containers op zeeschepen te
verbeteren, zodat het overboord slaan van zeecontainers tot het verleden behoort dan
wel tot een minimum kan worden beperkt?
Toelichting:
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van de leden Von Martels
(CDA), ingezonden 7 januari 2019 (vraagnummer 2019Z00066), De Groot (D66), ingezonden 7 januari 2019 (vraagnummer 2019Z00069) en Gijs van Dijk (PvdA), ingezonden 7 januari 2019 (vraagnummer 2019Z00074).
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A. Weverling, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Aukje de Vries, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
R.J. (Remco) Dijkstra, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.