Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Amhaouch en Ronnes over problemen op de Maaslijn
Vragen van de leden Amhaouch en Ronnes (beiden CDA) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over problemen op de Maaslijn (ingezonden 3 december 2018).
Antwoord van Staatssecretaris Van Veldhoven-van der Meer (Infrastructuur en Waterstaat)
            (ontvangen 27 december 2018).
         
Vraag 1
            
Kent u de berichten «Maaslijn blijft probleem: reiziger moet maar wennen aan storingen»
               en «Weer klachten over te volle treinen op de Maaslijn»?1 2
Antwoord 1
            
Ja.
Vraag 2
            
Deelt u de mening dat een structurele oplossing niet in de nabije toekomst gerealiseerd
               zal worden?
            
Antwoord 2
            
Het is prematuur om een verbetering van de situatie van de exploitatie van de Maaslijn
               op korte termijn uit te sluiten. Om de uitvoering van de exploitatie van de Maaslijn
               te verbeteren zijn er onder verantwoordelijkheid van de provincies als concessieverleners
               meerdere maatregelen in voorbereiding en uitvoering en er staan maatregelen gepland
               in de toekomst. Zo zijn er aan het begin van het lopende studiejaar vraagbeïnvloedingmaatregelen
               getroffen en is het de bedoeling van de drie provincies om met subsidie van het rijk
               zowel de lijn te elektrificeren, alsook om met behulp van een aantal maatregelen de
               Maaslijn robuuster te maken. De laatst vermelde maatregelen zijn echter wel pas over
               enige tijd gerealiseerd.
            
Vraag 3
            
Is er een verklaring voor het feit dat in 2018 de problemen op de Maaslijn flink zijn
               toegenomen? Heeft u daarover contact gehad met de concessieverlener en de -houder?
               Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat is daar de uitkomst van?
            
Antwoord 3
            
Zowel de provincie Limburg, mede namens de andere concessieverleners en Arriva, als
               ProRail hebben mij desgevraagd meegedeeld dat er drie belangrijke oorzaken zijn aan
               te geven voor de actuele problemen.
            
Ten eerste geldt voor de Maaslijn dat er sprake is van een langere duur van herstel
               van een aantal storingen aan de infrastructuur, ook wel de functiehersteltijd (FHT)
               genoemd. Dit wordt grotendeels verklaard door schade bij graafwerkzaamheden bij de
               aanleg van nieuwe treinbeveiliging. Bij een dergelijk grote scope, waarbij over vele
               tientallen kilometers zo uitgebreid gegraven wordt en in totaal 912,9 km. kabel, 141
               seinen en 8 relaishuizen worden vervangen, is de kans op schade aanwezig. Er zijn
               door ProRail diverse maatregelen genomen om deze storingen als gevolg van het project
               rondom te treinbeveiliging te voorkomen. ProRail blijft het project continu monitoren
               om herhaling te voorkomen en te kijken waar verdere verbetering mogelijk is. De oplevering
               van deze nieuwe beveiliging wordt in mei 2019 verwacht. De verwachting is dat, zodra
               de nieuwe treinbeveiliging is opgeleverd, de FHT en de daaruit volgende hinder weer
               daalt naar het niveau van voorgaande jaren.
            
Verder speelt mee dat Arriva een aantal storingsgevoelige treinstellen noodgedwongen
               moet inzetten omdat er geen alternatief voor handen is, maar dat omwille van de benodigde
               capaciteit Arriva niet kan afzien van de inzet van deze treinstellen.
            
Tot slot beschikte Arriva door een brand in het motorcompartiment van een
treinstel en een aanrijding met een tractor eerder dit jaar over twee treinstellen
               minder dan gebruikelijk. Met het inwerking treden van de nieuwe dienstregeling van
               9 december 2018 is één van de terzijde staande stellen weer terug in dienst (het stel
               met aanrijdschade tractor). Het tweede stel (brand motorcompartiment) komt waarschijnlijk
               in de loop van volgend jaar weer in dienst.
            
Vraag 4
            
Kunt u aangeven wat de oorzaken van de verstoringen zijn en wie daarvoor verantwoordelijk
               is of zijn? Kunt u daarbij in ieder geval aangeven wanneer de concessiehouder aansprakelijk
               is en/of wanneer ProRail aansprakelijk is en/of wanneer er sprake is van «spookstoringen»?
            
Antwoord 4
            
Voor de oorzaken verwijs ik naar het antwoord op vraag 3.
Arriva is als concessiehouder in de basis verantwoordelijk voor verstoringen, die
               door haar handelen of nalaten van handelen ontstaan, zoals bijvoorbeeld «geen personeel»
               of «defect materieel». In de praktijk is het echter lastiger om de verantwoordelijkheden
               één op één toe te delen. «Geen personeel» kan immers het gevolg zijn van een eerdere
               verstoring elders op de Maaslijn als gevolg van een infrastructuurdefect. Dit geldt
               op dezelfde wijze voor NS op het hoofdrailnet.
            
ProRail is als beheerder verantwoordelijk voor de hoofdspoorweginfrastructuur.
In de toegangsovereenkomst die ProRail sluit met alle vervoerders is de aansprakelijkheid
               tussen partijen geregeld.
            
Spookstoringen zijn «sectiestoringen» of «stroomstoringen», waar na onderzoek geen
               aanwijsbare oorzaak of defecte onderdelen kunnen worden aangewezen. ProRail is verantwoordelijk
               voor het afhandelen van storingen op hun systemen. Zie voor de afhandeling het antwoord
               op vraag 5.
            
Vraag 5
            
Kunt u uiteenzetten waarom ProRail aangeeft sommige problemen niet onder controle
               te kunnen krijgen?
            
Antwoord 5
            
De problemen waar ProRail op duidt zijn verstoringen met betrekking tot de treindetectie
               assentelsystemen en vormen 6% van het totaal aan technische storingen. Het lastige
               van deze storingen is dat deze niet technisch detecteerbaar zijn. Deze worden afgehandeld
               door het systeem direct te resetten, waardoor er weer treinverkeer mogelijk is en
               vervolgens worden evt. onderdelen preventief vervangen en kabels nagemeten. Om eventuele
               toekomstige storingen sneller op te lossen zit ProRail er bovenop met een team specialisten
               van ProRail, de leverancier en de aannemer.
            
Vraag 6
            
Deelt u de mening van Reizigers Openbaar Vervoer (Rover) dat de redding van dubbelspoor
               komt en dat pas als de Maaslijn over de hele afstand van Roermond tot Nijmegen dubbelspoor
               krijgt de huidige problemen op dit traject opgelost zullen zijn? Zo ja, welk perspectief
               kan dan aan de betrokken reizigers geboden worden?
            
Antwoord 6
            
Nee. Om de basiskwaliteit van de infrastructuur op de Maaslijn op orde te krijgen
               en te houden zijn er al verbetermaatregelen in gang gezet. Deze maatregelen zijn in
               het antwoord op vraag 2 beschreven. Verder heeft Arriva, in het kader van de aanbesteding
               in Limburg, nieuw (elektrisch) treinmaterieel in bestelling dat de storingsgevoelige
               dieselexploitatie kan vervangen op het moment dat de elektrificatie van de Maaslijn
               gereed is.
            
Vraag 7
            
Is het waar dat er kortere treinen worden ingezet? Zo ja, wat is daar de achtergrond
               van? En hoeveel reizigers zijn hier nu dagelijks de dupe van?
            
Antwoord 7
            
Zie voor gedeeltelijke beantwoording van deze vraag het antwoord op vraag 3. In aanvulling
               daarop heeft de Provincie Limburg in september 2018 onderzoek laten doen naar de bezetting
               van de treinen. Uit dit onderzoek blijkt dat gemiddeld gezien per ochtendspits de
               ingezette capaciteit volstaat, mits er geen sprake is van verstoringen. De verdeling
               van de ingezette capaciteit over de verschillende treinen verdient volgens de provincie
               wel nog aandacht en zal verder worden geoptimaliseerd. In geval van (substantieel)
               boven het gemiddelde liggende reizigersvraag volstaat de ingezette capaciteit niet.
               Dit is een actueel aandachtspunt van de provincies en de vervoerder.
            
Vraag 8
            
Wat is de maatschappelijke schade als dit nog een aantal jaren doorgaat?
Antwoord 8
            
De maatschappelijke schade van de problemen op de Maaslijn is voor zover mij bekend
               niet berekend, maar het is duidelijk dat er de afgelopen periode regelmatig problemen
               zijn geweest, hetzij met een te hoge bezetting van bepaalde treinen, hetzij met (herstel
               van) verstoringen aan de infrastructuur, resulterend in een slechte punctualiteit
               of uitval van treinen. Dat is ongewenst en heeft negatieve consequenties voor de reizigers.
               Het is de verantwoordelijkheid van de concessiehouder en concessieverleners om daar
               samen met ProRail actie op te ondernemen.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
S. van Veldhoven-van der Meer, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.