Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Ploumen over het bericht dat VGZ-verzekerden op de wachtlijst moeten bij Zuyderland omdat de verzekeraar te weinig zorg heeft ingekocht
Vragen van het lid Ploumen (PvdA) aan de Minister voor Medische Zorg over het bericht dat VGZ-verzekerden op de wachtlijst moeten bij Zuyderland omdat de verzekeraar te weinig zorg heeft ingekocht (ingezonden 23 november 2018).
Antwoord van Minister Bruins (Medische Zorg) (ontvangen 11 december 2018).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Zuyderland: VGZ-verzekerden op wachtlijst»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Vindt u het acceptabel dat mensen op een wachtlijst komen te staan omdat de verzekeraar
te weinig zorg heeft ingekocht? Zo ja, waarom?
Antwoord 2
In tegenstelling tot mensen met een acute zorgvraag, kunnen mensen met een electieve
zorgvraag te maken hebben met wachttijden. Zij moeten wel binnen de maximaal aanvaardbare
wachttijd (Treeknorm) geholpen kunnen worden. Lukt dat niet bij Zuyderland, zoals
nu het geval is voor bepaalde groepen VGZ-verzekerden, dan moeten betreffende patiënten
de mogelijkheid krijgen om tijdig uit te wijken naar een andere zorgaanbieder in de
omgeving. Het is in deze casus aan VGZ om dat zeker te stellen, gezien de zorgplicht
die de verzekeraar heeft richting zijn verzekerden. Zuyderland is er in dit proces
aan gehouden zijn patiënten goed te informeren, bijvoorbeeld door hen attent te maken
op de mogelijkheid tot wachtlijstbemiddeling bij VGZ.
VGZ en Zuyderland hebben aangegeven dat de betreffende mensen de keuze voorgelegd
krijgen of zij de extra wachttijd in Zuyderland accepteren of dat zij voor snellere
toegang willen worden doorverwezen naar een andere zorgaanbieder in de regio. Ik vind
het positief dat VGZ en Zuyderland een gezamenlijke verklaring naar buiten hebben
gebracht (zie onder meer https://www.zuyderland.nl/nieuws/wachttijd-van-8-weken-voor-deel-vgz-pa…).
Vraag 3
Komt naar uw mening de verzekeraar zijn zorgplicht na als mensen met bijvoorbeeld
een liesbreuk twee maanden moeten wachten? Zo nee, wat gaat u hier tegen doen?
Antwoord 3
Nee, maar zoals ik in mijn antwoord op vraag 2 aangaf is dat in deze casus ook niet
het geval. Betreffende patiënten kunnen kiezen of zij de extra wachttijd bij Zuyderland
accepteren of dat zij liever snellere toegang krijgen tot een andere zorgaanbieder
in de omgeving.
Vraag 4
Kunt u aangeven in hoeverre er sprake is van overschrijding van de Treeknormen? Wat
is de waarde van de Treeknormen volgens u?
Antwoord 4
De reguliere wachttijden van Zuyderland zijn op hun eigen website te vinden (https://www.zuyderland.nl/wacht-toegangstijden/). Verzekerden van VGZ hebben bij de volgende electieve zorgvragen te maken met een
toegangstijd voor een eerste bezoek van acht weken: een heup- of knievervanging, (niet-acute)
oogheelkunde, een liesbreuk en enkele electieve KNO-aandoeningen. Met een wachttijd
van acht weken wordt de Treeknorm overschreden. Maar zoals eerder aangegeven, kunnen
betreffende patiënten kiezen of zij de extra wachttijd bij het Zuyderland accepteren
of dat zij liever snellere toegang krijgen tot een andere zorgaanbieder in de omgeving.
De Treeknormen zijn afspraken die zorgverzekeraars en aanbieders hebben gemaakt. Zij
geven de patiënt een houvast/indicatie binnen hoeveel tijd hij bij een zorgaanbieder
terecht moet kunnen voor electieve zorg (voor acute zorg kunnen mensen altijd terecht
bij een zorgaanbieder). Als een patiënt te lang moet wachten bij een bepaalde zorgaanbieder,
kan hij contact opnemen met zijn zorgverzekeraar voor bemiddeling naar een andere
aanbieder. Zorgverzekeraars zijn verplicht te bemiddelen, gezien de zorgplicht die
zij hebben richting hun verzekerden. De NZa ziet erop toe dat zorgverzekeraars de
zorgplicht naleven, en grijpt indien nodig in.
Vraag 5
Kunt u bevestigen dat de verzekerden zich op geen enkele wijze hebben kunnen voorbereiden
op het feit dat ze ineens op een wachtlijst komen? En op welke wijze had de zorgverzekeraar
dit naar uw mening anders kunnen oplossen?
Antwoord 5
Nee, dat kan ik niet bevestigen. VGZ heeft mij laten weten dat het zijn verzekerden
via Zorgzoeker sinds eind 2017 attendeert op de mogelijkheid dat zij naar een ander
ziekenhuis worden omgeleid, vanwege de gemaakte afspraken met Zuyderland. Ook hebben
de partijen mij aangegeven hoe verzekerden van VGZ met een betreffende zorgvraag (zie
mijn antwoord op vraag 4) worden geïnformeerd en geholpen als deze zich vanaf 1 november
bij Zuyderland melden/hebben gemeld voor een eerste bezoek. Na verwijzing door de
huisarts wordt de patiënt tijdens het eerste telefonische contact door Zuyderland
geïnformeerd over de extra wachttijd. Tevens wordt hij gewezen op de mogelijkheid
tot wachttijdbemiddeling bij VGZ. Er wordt altijd een afspraak ingepland, rekening
houdend met de toegangstijd van acht weken. Deze wordt uit de agenda gehaald als VGZ
heeft aangegeven dat de patiënt is bemiddeld naar een andere zorgaanbieder. Voor nadere
toelichting kan de patiënt terecht op de website van Zuyderland, waar veelgestelde
vragen worden beantwoord. Huisartsen in de regio zijn door Zuyderland geïnformeerd.
Vraag 6
Heeft u al contact opgenomen met VGZ om deze situatie aan de orde te stellen? Zo nee,
wanneer gaat u dat doen?
Antwoord 6
Voor de beantwoording van uw vragen heb ik inderdaad contact gehad met VGZ en Zuyderland.
De NZa houdt toezicht op het naleven van de zorgplicht door verzekeraars, en heeft
mij laten weten dat VGZ voldoende electieve zorg heeft ingekocht elders in de omgeving.
Vraag 7
Welke andere gevallen bekend waarbij verzekerden moeten wachten op zorg omdat er te
weinig is ingekocht?
Antwoord 7
Bij het Medisch Spectrum Twente hebben groepen verzekerden van Zilveren Kruis te maken
met een extra wachttijd bovenop de reguliere wachttijd. Op 14 november heeft het lid
Van Gerven hier schriftelijke vragen over gesteld. De antwoorden daarop heb ik u onlangs
doen toekomen (Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2018–2019, nr. 851). Over extra wachttijd voor verzekerden van Zilveren Kruis bij het Deventer Ziekenhuis
heeft het lid Ploumen op 6 december schriftelijke vragen gesteld. Ik beantwoord deze
binnenkort. Daarnaast is tijdens het ordedebat van 22 november gevraagd om een brief
inzake patiëntenstops. Deze stuur ik u binnenkort. Ik zal in de brief ook ingaan op
extra wachttijden in de thuiszorg.
Vraag 8
Kunt u een overzicht geven van verzekeraars die, terwijl ze dat inmiddels dat wel
al hadden moeten doen, nog niet klaar zijn met het sluiten van contracten voor 2019?
Antwoord 8
Zorgverzekeraars moeten uiterlijk 12 november hun premie bekend maken en op de website
aangeven welke vergoeding zij gaan geven (Regeling informatieverstrekking ziektekostenverzekeraars
aan consumenten (TH/NR-010)). Er is geen wettelijke verplichting dat op 12 november
ook alle contracten gesloten moeten zijn. Dat is een zaak tussen zorgaanbieders enerzijds
en verzekeraars anderzijds. De NZa monitort de contractering en de thematiek wordt
ook besproken in het bestuurlijk overleg met de koepelorganisaties in de ziekenhuiszorg.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B.J. Bruins, minister voor Medische Zorg
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.