Mededeling (uitstel antwoord) : Uitstel beantwoording vragen van het lid Van der Molen over een mogelijk ICT-fiasco bij het Rijk
Vragen van het lid Van der Molen (CDA) aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over een mogelijk ICT-fiasco bij het Rijk (ingezonden 16 november 2018).
Mededeling van Minister Ollongren (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) (ontvangen
10 december 2018).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het bericht «Rijksintranet komt niet van de grond»?1 2
Vraag 2
Kunt u bevestigen dat het intranet voor alle ministeries en uitvoeringsorganisaties,
het Rijksportaal, met de ontwikkeling waarvan in 2010 is gestart, nog steeds niet
goed werkt en dat de kosten gestaag oplopen?
Vraag 3
Is het waar dat organisatieadviesbureau Berenschot middels een quick-scan in oktober
2016 heeft aangetoond dat de gemiddelde kosten per gebruiker van het Rijksportaal
met € 64 per jaar, twee keer zo hoog blijken als vergelijkbare voorzieningen bij andere
private en publieke organisaties?
Vraag 4
Heeft dit bureau tevens geadviseerd nader onderzoek te doen naar de mogelijk niet-marktconforme
kosten? Klopt het dat dit onderzoek nooit is uitgevoerd? Zo ja, om welke redenen is
dat niet gebeurd en hoe kijkt u daar achteraf op terug?
Vraag 5
Welke verklaring heeft u voor de niet-marktconforme kosten en wat is uw oordeel over
het feit dat dat de gemiddelde kosten tweemaal hoger zijn dan die van vergelijkbare
voorzieningen bij private en andere publieke organisaties?
Vraag 6
Wilt u het rapport van Berenschot uit oktober 2016 aan de Tweede Kamer overleggen,
en ook mogelijk andere rapporten die daarna, al dan niet van andere bureaus, over
het Rijksportaal zijn gevolgd, tevens voorzien van een beleidsconclusie? Zo nee, waarom
niet?
Vraag 7
Is het waar dat sinds voorjaar/medio 2014 drie nieuwe versies in de planning staan:
Rijksportaal 1.6, 1.7 en 2.0?
Vraag 8
Moet vastgesteld worden dat release 1.6 op een mislukking is uitgedraaid en ook Rijksportaal
1.7 uiteindelijk toch afgeblazen is na aanhoudende problemen? Zo ja, wat is uw oordeel
daarover?
Vraag 9
Heeft de Dienst Publiek en Communicatie in juli 2017 vastgesteld dat de huidige systemen
uit controle zijn gegroeid, en zij geen basis meer voor doorontwikkeling zijn?
Vraag 10
Wat zijn de totale kosten voor de ontwikkeling van het Rijksportaal in de periode
2010 – (geprognosticeerd) 2018, tevens uitgesplitst naar de mislukte releases 1.6
en 1.7, per jaar voor die gehele periode? Kunt u daarbij tevens een specificatie van
de kosten over die jaren geven voor de licenties, hosting, het functioneel en technisch
applicatiebeheer, de helpdesk, de redactie en de inrichting van het Rijksportaal?
Vraag 11
Welke kosten zijn er intussen gemaakt voor de ontwikkeling van Rijksportaal 2.0 vanaf
de start daarvan tot (geprognosticeerd) december 2018? Wat zijn daarvan de opbrengsten
en wat is de laatste stand van zaken?
Vraag 12
Welke kosten, eveneens gespecificeerd, zoals hiervoor in vraag 10 bedoeld, zijn precies
geraamd voor 2019 en de resterende jaren van deze kabinetsperiode voor de ontwikkeling
van een nieuw Rijksportaal?
Vraag 13
Tot welk oordeel over de ontwikkeling van Rijksportaal brengen deze kosten u terugkijkend
en ook afgezet tegen de gewenste «return on investment» en de achteraf gebleken desinvesteringen?
Welke lessen trekt u daaruit?
Vraag 14
Heeft uw ministerie in een reactie op het artikel in Binnenlands Bestuur laten weten
dat «de gekozen invalshoek van de verhalen in onze optiek te beperkt is en – gezien
de complexiteit van Rijksportaal – niet juist. Er wordt een nogal eenzijdig beeld
geformuleerd (...)»? Kunt u gemotiveerd aantonen waarin het artikel een eenzijdig
beeld heeft geformuleerd en kunt u dat onderbouwd weerleggen?
Vraag 15
Wordt de werkplekdienst uitgevoerd door één organisatie, SSC-ICT, voor de hele Rijksdienst?
Indien er geen sprake is van één organisatie voor de Rijksdienst, waarom is daar niet
voor gekozen?
Vraag 16
Gaat het hier om een organisatie(-onderdeel), waarvan de medewerkers een aanstelling
in Rijksdienst hebben? Wat is de standaardformatie in fte’s van SSC-ICT en vanuit
welk ministerie worden zij aangestuurd? Welke kosten zijn gemoeid met de werkplekdienst,
uitgesplitst naar ministerie per jaar voor de periode 2010 – 2018?
Vraag 17
Vindt daarnaast, al dan niet vanuit SSC-ICT, ook inhuur en opdrachtverlening plaats
aan particuliere organisaties/bedrijven? Zo ja, welke kosten zijn daarmee (aanvullend)
gemoeid over de jaren 2010 – (geprognosticeerd) 2018 en geraamd voor de resterende
jaren van deze kabinetsperiode?
Vraag 18
Wat is de rol en verantwoordelijkheid geweest van SSC-ICT voor de (mede-)ontwikkeling
van het (nieuwe) Rijksportaal en heeft deze dienst in uw ogen daarin naar behoren
gefunctioneerd? Zo nee, welke verklaring heeft u daarvoor?
Vraag 19
Wat betekent het niet goed tot ontwikkeling brengen en tijdig in gebruik nemen van
(de voorziene releases van) het (nieuwe) Rijksportaal concreet voor het dagelijks
werk van de ambtenaren binnen de Rijksdienst? Welke (geschatte) kosten aan inefficiëncy
als gevolg daarvan zijn daarmee gemoeid?
Vraag 20
Kunt u ook bevestigen dat de ministeries niet één standaard applicatie hebben voor
de regulering van de zogenaamde interne stukkenstroom, zoals bijvoorbeeld voor brieven
en nota’s aan de Tweede Kamer en brieven aan burgers, vanaf de directies naar de bewindslieden
voor de beoordeling en ondertekening?
Vraag 21
Hoeveel verschillende systemen/applicaties voor de regulering van de interne stukkenstroom
bestaan er naast elkaar binnen de Rijksdienst?
Vraag 22
Waarom is, nu de aard van werkzaamheden en die van de interne stukkenstroom nagenoeg
op alle ministerie gelijk is, niet gekozen voor het ontwikkelen, gebruiken en beheren
van één standaardsysteem/-applicatie binnen de Rijksdienst voor die interne stukkenstroom?
Vraag 23
Welke kosten zijn met de ontwikkeling, het gebruik en het beheer van de eigen departementale
systemen/applicaties jaarlijks gemoeid, uitgesplitst per jaar vanaf 2010 per ministerie
tot (geprognosticeerd) voor 2018? Wat is uw oordeel daarover?
Vraag 24
Is ooit een onderzoek gedaan naar de besparingen die mogelijk zijn indien wel gekozen
zou worden voor de ontwikkeling, het gebruik en het beheer van één standaardsysteem/-applicatie
voor de regulering van die interne stukkenstroom en zo ja, wat waren daarvan de uitkomsten?
Zo nee, wilt u dat alsnog doen?
Vraag 25
Heeft het tijdelijk Bureau ICT Toetsing (BIT), opgericht als uitvloeisel van het rapport
«Grip op ICT», opgesteld door de commissie-Elias, over de ontwikkelingen rondom het
Rijksportaal zich uitgesproken? Zo ja, wat was het oordeel? Zo nee, wanneer zal dat
alsnog aan het tijdelijk BIT worden gevraagd en worden de resultaten aan de Kamer
overlegd?
Vraag 26
Heeft datzelfde tijdelijke BIT zich eveneens uitgesproken over het naast elkaar bestaan
binnen de Rijksdienst van verschillende systemen/applicaties voor het reguleren van
de interne stukkenstroom? Zo ja, hoe luidde dat oordeel? Zo nee, wanneer zal dat alsnog
aan het tijdelijke BIT worden gevraagd en worden de resultaten aan de Kamer overlegd?
Vraag 27
Kunt u bevestigen dat ministeries geleidelijk aan overgaan op een nieuwe digitale
werkplek? Welke ministeries betreft het dit jaar en volgende jaren?
Vraag 28
Kunt u tevens bevestigen dat met deze overgang tevens de ICT-apparatuur van de ambtenaren
binnen de Rijksdienst wordt vervangen? Zo ja, om hoeveel laptops, I-pads, notebooks,
etc. gaat het daarbij per ministerie? Welke kosten zijn daarmee, per ministerie voor
2017, 2018 en, geraamd, voor 2019 gemoeid?
Vraag 29
Klopt het dat tevens ICT-apparatuur, soms zelfs ver voor de technische en economische
afschrijvingstermijn, zoals bijvoorbeeld verstrekt aan sinds kort in Rijksdienst aangestelde
ambtenaren, wordt vervangen? Zo ja, wat is daarvan de reden en waarom is voor het
moment van vervanging niet gekozen voor tenminste de technische en economische afschrijvingstermijnen?
Vraag 30
Herinnert u zich dat u eerder de Kamer via een brief d.d. 4 december 2017 heeft laten
weten dat in 2016 en 2017 twee pilots zijn uitgevoerd waarin ICT-materiaal werd aangeboden
voor hergebruik in plaats van vernietiging via de shredder en dat op basis van deze
pilots het hergebruik van ICT Rijksbreed wordt voortgezet via een proefperiode tot
1 juni 2018?3
Vraag 31
Herinnert u zich tevens uw brief aan de Tweede Kamer d.d. 24 september 2018 waarin
u zegt dat de evaluatie van de pilot naar verwachting per 1 november 2018 gereed is?4
Vraag 32
Wat waren de uitkomsten van deze evaluatie en is door u besloten dat de via de pilot
opgezette methode de standaard werkwijze wordt?
Vraag 33
Welke bestemming heeft, in het licht van de bedoelingen van uw brief d.d. 4 december
2017 en uw besluit naar aanleiding van de evaluatie van de pilots, hoeveel van de
totaal ingeleverde ICT-apparatuur, zoals de (nog niet technisch en economisch afgeschreven)
laptops, I-pads, notebooks, etc., gekregen met de overgang naar een nieuwe digitale
werkplek?
Mededeling
Hierbij deel ik u mede dat de schriftelijke vragen van het lid Van der Molen (CDA)
van uw Kamer aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over het
bericht «Rijksintranet komt niet van de grond» (ingezonden 16 november 2018) niet
binnen de gebruikelijke termijn kunnen worden beantwoord, aangezien nog niet alle
benodigde informatie is ontvangen.
Ik streef ernaar de vragen zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 27 december a.s., te
beantwoorden.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
K.H. Ollongren, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.