Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Lodders en Middendorp over het bericht ‘Beveiliging data fiscus ondermaats’
Vragen van de leden Lodders en Middendorp (beiden VVD) aan de Staatssecretarissen van Financiën en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over het bericht «Beveiliging data fiscus ondermaats» (ingezonden 23 oktober 2018).
Antwoord van Staatssecretaris Snel (Financiën), mede namens de Minister en de Staatssecretaris
van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (ontvangen 19 november 2018).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Beveiliging data fiscus ondermaats»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Welke technische onmogelijkheden om persoonsgegevens goed te beveiligen bedoelt de
Belastingdienst precies? Kunt u specifieker zijn over wat er wel en niet mogelijk
is?
Antwoord 2
Op 28 september heb ik een afschrift van een brief aan de AP aan uw Kamer gestuurd,
waarin wordt ingegaan op de gerealiseerde verbetermaatregelen bij de afdeling Datafundamenten
en Analytics (DF&A) van de Belastingdienst. In die brief is aangegeven dat «vanuit
de dataomgeving bij afdeling DF&A, waar wel een exportfunctie aanwezig is, technische
logging niet mogelijk [is] noch het aanpassen van autorisaties». Op basis van deze
zin wordt in het artikel de indruk gewekt dat de gegevensbeveiliging bij de Belastingdienst
in den brede niet op orde is. Dat is niet het geval.
De situatie is dat het niet mogelijk is om ieder gebruik van gegevens te loggen als
de te analyseren gegevens eenmaal uit de centrale dataomgeving zijn gehaald en in
de digitale werkomgeving (PC of laptop) van de medewerker van DF&A zijn geplaatst.
Dat komt omdat in de digitale werkomgeving van de medewerker ook standaardapplicaties
worden gebruikt die geen logmogelijkheid kennen. Daarom zijn technische- en organisatorische
maatregelen getroffen in het werkproces, waarmee het risico van een datalek wordt
geminimaliseerd (zie het antwoord op vraag 7). Handelingen met gegevens in de centrale
dataomgeving van DF&A worden wel gelogd en gemonitord.
Vraag 3
Wordt met «technisch onmogelijk» bedoelt de huidige IT-security-middelen die nu ter
beschikking zijn, of meer in algemene zin?
Antwoord 3
Met technisch onmogelijk is inderdaad bedoeld dat dit niet mogelijk is in de huidige
digitale werkomgeving van de medewerkers. Dit zal worden opgelost met invoering van
de zogenoemde Analytical Data Perimeter (ADP). Dit is een technisch volledig afgesloten
digitale werkomgeving waar enkel vooraf gedefinieerde, gecontroleerde en geaccordeerde
dataroutes mogelijk zijn, die steeds gelogd en gemonitord worden. De ADP wordt op
dit moment gebouwd en zal in de loop van 2019 beschikbaar zijn.
Vraag 4
Zou het met meer kennis en kunde en/of een betere algemene ICT-architectuur bij de
overheid (denk aan de door Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties geleverde DigiD-architectuur)
wel mogelijk zijn om persoonsgegevens bij de Belastingdienst te beveiligen? Zo nee,
waarom niet?
Antwoord 4
Er is geen sprake van dat persoonsgegevens bij de Belastingdienst niet beveiligd zijn.
Zoals in de beantwoording onder vraag 2 is aangegeven, betreft het in het geval van
de Belastingdienst de beveiligingsmaatregel logging op één onderdeel van het werkproces
bij DF&A. Maatregelen om een adequate beveiliging van dat specifieke onderdeel te
borgen, zijn getroffen (zie het antwoord op vraag 7). Verder is de informatiebeveiliging
(inclusief het toegangsbeheer) bij de Belastingdienst gebaseerd op rijksbrede kaders
zoals de Baseline informatiebeveiliging Rijk (BIR).
De overheid blijft uiteraard investeren in kennis en kunde en in het leveren van een
goede architectuur. Toepassing van DigiD of de DigiD-architectuur biedt in dezen geen
oplossing, aangezien DigiD specifiek is ontwikkeld voor authenticatie (het verifiëren
van de identiteit) van natuurlijke personen die inloggen bij digitale loketten zoals
MijnBelastingdienst of MijnOverheid. Het werkproces van de afdeling DF&A betreft analyse
van gegevens in de interne systemen van de Belastingdienst.
Vraag 5
Klopt de berichtgeving dat de Belastingdienst geen inzicht heeft in waar welke data
zich bevindt in de systemen? Deelt u de mening dat dit een zorgelijke constatering
is, aangezien die namelijk niet alleen gevolgen heeft voor de privacy, maar ook voor
de business in het algemeen alsook de cybersecurity in het algemeen? Hoe kan de Belastingdienst
de data voor 100% beveiligen als niet alles kenbaar of zichtbaar is?
Antwoord 5
Het is mij niet duidelijk op welke berichtgeving in deze vraag wordt gedoeld. Het
is niet zo dat de Belastingdienst geen inzicht heeft in de plaatsen waar (persoons)gegevens
zich bevinden in de ICT-systemen, en welke gegevens dat zijn.
Vraag 6
Deelt u de mening dat het opslaan van geselecteerde persoonsgegevens in één heldere
en unieke bron het probleem van het gebrek aan overzicht bij de Belastingdienst waar
persoonsgegevens zich bevinden zou oplossen? Zo ja, wat wordt er bij de Belastingdienst
gedaan om dit voor elkaar te krijgen? Zo nee, waarom niet? Krijgen medewerkers van
de Belastingdienst en andere overheidsinstellingen die werken met persoonsdata hier
speciale trainingen voor? Zo ja, hoe zien deze trainingen eruit? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 6
Zoals aangegeven in het antwoord op vraag 5 is geen sprake van het ontbreken van inzicht
waar persoonsgegevens zich bevinden.
De ICT-systemen bij Belastingdienst zijn ingericht per belastingmiddel en er zijn
afzonderlijke systemen voor toeslagen en douane. Dat is voor een goede uitvoering
van de verschillende taken ook noodzakelijk. Wel wordt er naar gestreefd gegevens
voor analysedoeleinden (zoals de afdeling DF&A die verricht) op te slaan in één bron.
Daarbij worden specifieke maatregelen genomen (zie ook vraag 7) om de informatieveiligheid
te verzekeren; hierop wordt een audit uitgevoerd.
Alle medewerkers van de Belastingdienst zijn verplicht de training iBewustzijn Overheid
te volgen, die onder meer modules bevat over verantwoord omgaan met persoonsgegevens
en met digitale middelen die het werk ondersteunen, en over het veilig houden van
de fysieke werkomgeving. Vanaf het voorjaar van 2018 is hier een specifieke AVG-module
aan toegevoegd. De certificaten die worden behaald bij het doorlopen van de training
worden toegevoegd aan het personeelsdossier.
Vraag 7
Wat heeft de Belastingdienst veranderd aan de beveiliging van persoonsgegevens sinds
de uitzending van Zembla begin 2017? Heeft deze verandering alleen plaatsgevonden
bij de afdeling Data & Analytics of ook bij andere afdelingen? Zo ja, welke afdelingen
en wat is er precies veranderd? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 7
Sinds de uitzending van Zembla zijn bij het dienstonderdeel DF&A de volgende maatregelen
getroffen:
• De gegevens zijn gecompartimenteerd, zodat medewerkers alleen de gegevens te zien
krijgen die zij nodig hebben voor hun werk.
• Toegang tot de datacompartimenten is strikt geregeld via autorisaties.
• De autorisaties worden maandelijks volledig beoordeeld op actualiteit en geldigheid.
• Iedere gegevensverwerking in de dataomgeving werd al gelogd en wordt nu actief gemonitord;
er wordt gecontroleerd of voldaan is aan vooraf gedefinieerde beveiligingsregels (bijvoorbeeld:
er mag niet gezocht worden op een specifieke persoon). Zo niet dan volgt een signaal
naar de medewerker en zijn leidinggevende. Als blijkt dat van een onrechtmatigheid
sprake is, wordt het reguliere proces voor integriteitsschendingen gevolgd.
• In de beveiligde werkomgeving van de medewerker met datatoegang is extern mailverkeer
niet meer mogelijk. Het via een mobile device (die zijn voorzien van een wachtwoord
en afgedwongen beveiligingsmaatregelen) opslaan en versturen van bijlagen is alleen
mogelijk door middel van doelbewuste handelingen. In de trainingen en bewustwordingssessies
van alle medewerkers wordt het verrichten van deze handelingen bestempeld als een
bewuste en kwaadwillende actie, die kan leiden tot sancties.
• Gebruik van internet is alleen mogelijk naar goedgekeurde websites; export van gegevens
naar het internet is afgesloten.
• De medewerkers die geautoriseerd zijn voor het werken met data beschikken niet over
USB-ontheffingen en kunnen deze ook niet verkrijgen. Alleen beheerders kunnen een
USB-ontheffing aanvragen van enkele uren (dit is het afgelopen jaar niet gebeurd).
• Alle bevoegdheden voor gebruik van file transfer (FTP) naar buiten zijn ingetrokken.
Verder zijn bij de Belastingdienst met behulp van risico- en issueanalyses op verwerkingen
van persoonsgegevens verbetermaatregelen geformuleerd. Op het gebied van informatiebeveiliging
betreffen deze verbetermaatregelen met name de actualisering en het beheer van autorisaties
van medewerkers voor het gebruik van gegevens.
Vraag 8
Zijn er naast de Belastingdienst en het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen
nog meer overheidsinstellingen die problemen ervaren met de beveiliging van persoonsdata?
Hoe bent u voornemens persoonsgegevens in de toekomst overheidsbreed wel optimaal
te beveiligen? Wat wordt er in samenwerking met andere departementen door u gedaan
om dit te implementeren?
Antwoord 8
Voorop staat dat overheidsorganisaties zelf verantwoordelijk zijn en blijven voor
de beveiliging van hun persoonsgegevens. Nog niet alle organisaties hebben dit volledig
op orde, maar er wordt hard aan gewerkt en dit onderwerp heeft overheidsbreed hoge
prioriteit. De openbare onderzoekrapportages van de Autoriteit Persoonsgegevens2 geven een goede indicatie van het type problemen dat overheidsinstellingen op dit
terrein ervaren. In samenwerking met andere ministeries worden de nodige initiatieven
ontplooid om duurzame naleving van de AVG op dit vlak binnen het Rijk te bevorderen.
Het Ministerie van BZK faciliteert dit onder meer door de introductie van een nieuwe
rol, de Privacy Adviseur Rijksbrede Kaders & Voorzieningen (PAR) en een bijbehorende
procedure voor rijksbrede projecten. Met deze aanpak wordt centraal, in afstemming
met alle ministeries, één privacy-advies opgesteld voor Rijksbrede kaders en voorzieningen.
In de update van de Strategische I-agenda voor de Rijksdienst, die uw Kamer na het
Kerstreces ontvangt, zal de Minister van BZK nader ingaan op de verdere uitwerking
van deze en andere privacy-versterkende maatregelen voor de sector Rijk.
Vraag 9
Wanneer verwacht u dat de Belastingdienst kan voldoen aan de striktere regels omtrent
de Algemene Verordening Gegevensbescherming?
Antwoord 9
Ik verwacht dat de Belastingdienst per mei 2019 de implementatie van de verbetermaatregelen
afgerond zal hebben en in lijn zal zijn met de AVG. Bij de afdeling DF&A is dit, zoals
ook aangegeven in de brief aan de AP, eind mei 2018 al gerealiseerd. Naleving van
de AVG is echter een continu proces dat structureel aandacht en maatregelen vraagt
en nooit «af» is.
Vraag 10
Wanneer verwacht u dat technische onmogelijkheden bij het beveiligen van persoonsgegevens
zijn opgelost? Welke stappen moeten naast bovengenoemde nog gezet worden?
Antwoord 10
Zoals aangegeven in het antwoord op vraag 3 zal het in gebruik nemen van de ADP de
technische onmogelijkheid van met logging in de werkomgeving van de medewerkers van
DF&A oplossen.
Voor de andere onderdelen van de Belastingdienst geldt dat het nemen van informatiebeveiligingsmaatregelen,
afgestemd op aard en omvang van de gegevensverwerkingen, een reguliere activiteit
is. Specifieke stappen hoeven daarvoor niet te worden gezet.
Vraag 11
Kunt u de Kamer zo snel mogelijk informeren over mogelijke vervolgstappen van de Autoriteit
Persoonsgegevens? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 11
Ik zal uw Kamer informeren over vervolgstappen van de Autoriteit Persoonsgegevens
zodra ik daarover door de Autoriteit word geïnformeerd.
Vraag 12
Wilt u alle vragen één voor één beantwoorden?
Antwoord 12
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M. Snel, staatssecretaris van Financiën -
Mede namens
R.W. Knops, staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties -
Mede namens
K.H. Ollongren, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.