Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Sienot en Remco Dijkstra over het artikel 'Lightyear in Helmond wil lage bijtelling zonne-auto’s'
Vragen van de leden Sienot (D66) en RemcoDijkstra (VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat en de Staatssecretaris van Financiën over het artikel «Lightyear in Helmond wil lage bijtelling zonne-auto's» (ingezonden 11 september 2018).
Antwoord van Staatssecretaris Van Veldhoven-van der Meer (Infrastructuur en Waterstaat),
mede namens de Staatssecretaris van Financiën (ontvangen 30 november 2018). Zie ook
Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2018–2019, nr. 153.
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «Lightyear in Helmond wil lage bijtelling zonne-auto's»?1
Antwoord 1
Ja, ik heb kennisgenomen van het artikel in het Eindhovens Dagblad.
Vraag 2
Bent u bekend met de techniek van de zonne-auto? Zo ja, op welke wijze ondersteunt
u deze innovatie?
Antwoord 2
Ja, ik ben bekend met de techniek van de zonne-auto. Innovaties die ervoor zorgen
dat auto?s via zonnepanelen in het voertuig kunnen opladen vind ik een positieve ontwikkeling.
Dit draagt bij aan de kabinetsdoelstelling om de CO2-uitstoot te reduceren. Het Rijk ondersteunt deze innovatie op meerdere manieren.
Allereerst is het mooi om te zien dat een innovatie als de Lightyear voortkomt uit
de studententeams van Solar Challenges, die door het Rijk via innovatievouchers, in
samenwerking met Dutch Incert, financieel zijn ondersteund. Het Rijk heeft die teams
en daaruit voortvloeiende startups de afgelopen jaren geholpen om zich te profileren
op internationale beurzen en tijdens handelsmissies.
Daarnaast heeft het Rijk vanuit de Topsector Energie subsidie verstrekt aan het bedrijf
achter de Lightyear en heeft ditzelfde bedrijf gebruik kunnen maken van fiscale voordelen
bij investering in Research and Development.
Tevens investeert de Provincie Noord-Brabant in de aanleg van een productiehal met
een projectsubsidie van 100.000 euro en heeft zij een garantstelling van 400.000 euro
aan het bedrijf Lightyear verstrekt.2 Tot slot kunnen de particuliere en zakelijke rijders van volledig elektrische zonne-auto?s
uiteraard gebruik maken van de belastingvoordelen voor elektrische voertuigen. Dit
heeft een stimulerende werking op de verkoop van deze voertuigen.
Vraag 3
In hoeverre is het mogelijk om een houdbare definitie van een zonne-energie auto te
formuleren en is de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) bereid hieraan medewerking te
verlenen? Welke criteria zouden hiervoor een uitgangspunt kunnen zijn?
Antwoord 3
Het is mijn verwachting dat het mogelijk is om een houdbare definitie van een zonne-energie
auto te formuleren, waarbij ook de praktische uitvoerbaarheid door de RDW in ogenschouw
zal worden genomen. De RDW is bereid hier medewerking aan te verlenen. Het is te vroeg
om hier nu al concrete criteria aan te hangen. Dit vergt nader onderzoek.
Vraag 4
Deelt u de mening dat duurzame innovaties zoals de zonne-auto van Lightyear nieuwe
kansen bieden voor de auto-industrie in Nederland en daarmee de steun verdienen van
de overheid in de start-upfase?
Antwoord 4
Ik deel de mening dat de zonne-auto nieuwe kansen biedt voor de auto-industrie in
Nederland. In antwoord op vraag 2 heb ik aangegeven hoe de Nederlandse overheid hieraan
bijdraagt.
Vraag 5
Ziet u kansen om de uitzondering op de bijtelling die voor waterstofauto's geldt ook
toe te passen op auto?s die direct op zonne-energie rijden?
Antwoord 5
Het kabinet heeft een ambitie op het gebied van emissieloze auto?s en ziet dat meerdere
technologieën zich op dit vlak ontwikkelen. Mijn insteek is om de stimuleringsmaatregelen
voor emissieloze auto?s technologieneutraal vorm te geven. Echter, afhankelijk van
de marktfase waarin een innovatie zich bevindt, kunnen bepaalde technologieën een
extra steuntje in de rug nodig hebben.
Duidelijk is dat met zorgvuldig gekozen maatregelen de fiscaliteit een belangrijke
bijdrage kan leveren aan de transitie naar emissieloos rijden en een betere luchtkwaliteit.
De Staatssecretaris van Financiën streeft ernaar, rekening houdend met de ambitie
van het kabinet en de toekomstige afspraken uit het klimaatakkoord, uw Kamer medio
2019 te informeren in hoeverre een dergelijke uitzondering past in de visie op het
stelsel van autobelastingen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S. van Veldhoven-van der Meer, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat -
Mede namens
M. Snel, staatssecretaris van Financiën
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.