Schriftelijke vragen : De behandeling van assistentiehonden door luchtvaartmaatschappijen
Vragen van de leden Bergkamp en Paternotte (beiden D66) aan de ministers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en van Infrastructuur en Waterstaat over de behandeling van assistentiehonden door luchtvaartmaatschappijen (ingezonden 9 november 2018).
Vraag 1
Bent u bekend met het document «Reizen met uw assistentiehond» van KLM?1
Vraag 2
Hoe wordt in Nederland vastgesteld of een hond een assistentiehond is? Klopt het dat
er in Nederland geen officieel accreditatie systeem is voor assistentiehonden zelf?
Hoe wordt hier in de praktijk mee omgegaan?
Vraag 3
Welke aanvullende informatie, waarnaar verwezen wordt onder de kop «Omstandigheden
waaronder uw hond kan worden geweigerd», kan door KLM gevraagd worden om te bevestigen
dat het een assistentiehond betreft? Hoe verhoudt dit zich tot het «toelaten van assistentiehonden»
conform artikel 2, tweede lid, van de Wet gelijke behandeling op grond van handicap
of chronische ziekte?2 Hoe gaan andere luchtvaartmaatschappijen hiermee om?
Vraag 4
Naar welke details van de training van assistentiehonden, waarnaar verwezen wordt
op het «Aanvraagformulier Hulphond in de cabine»3, kan gevraagd worden door KLM personeel? Vinden de ministers het redelijk dat een
assistentiehond gebruiker van deze details op de hoogte dient te zijn? Hoe gaan andere
luchtvaartmaatschappijen hiermee om?
Vraag 5
Hoe gaan luchtvaartmaatschappijen om met situaties wanneer er geen geschikte ruimte
gevonden kan worden voor een assistentiehond? Klopt het dat assistentiehonden dan
in het ruim vervoerd worden? Vindt u dit wenselijk?
Vraag 6
Hoe verhoudt de passage «assistentiehonden in training voldoen nog niet direct aan
de juridische definitie van een assistentiehond»1 zich tot de «assistentiehond» in
artikel 2, tweede lid, van de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische
ziekte? Is deze passage niet in strijd met het bovengenoemde wetsartikel? Hoe gaan
andere luchtvaartmaatschappijen hiermee om?
Vraag 7
Betekent de passage «KLM is niet verplicht om een andere passagier op een vlucht te
weigeren om een passagier met een assistentiehond te kunnen plaatsen», dat iemand
met een assistentiehond geweigerd kan worden? In welke situaties? Hoe gaan andere
luchtvaartmaatschappijen hiermee om?
Vraag 8
Wat vindt u van het verschil in aanvraagformulieren voor en behandeling van «hulphonden»
en «emotionele assistentiehonden»?4 Klopt het dat beide honden vallen onder de term «assistentiehond» zoals vermeld in
artikel 2, tweede lid, van de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische
ziekte? Is dit verschil toegestaan? Hoe gaan andere luchtvaartmaatschappijen hiermee
om?
Vraag 9
Wordt er op Nederlandse luchthavens onderscheid gemaakt tussen luchtvaartmaatschappijen
en de wijze waarop zij omgaan met assistentiehonden op basis van het land waar zij
geregistreerd zijn?
Vraag 10
Deelt u de mening dat er een Europese oplossing moet komen om te voorkomen dat passagiers
met assistentiehonden in onwenselijke situaties terechtkomen?
Vraag 11
Bent u bereid om in gesprek te gaan met luchtvaartmaatschappijen, assistentiehond-organisaties
en Ieder(in) over de informatievoorziening over en de behandeling van (mensen met)
een assistentiehond? Zo ja, kunt u de uitkomsten hiervan voor het jaarlijkse debat
over toegankelijkheid sturen? Zo nee, waarom niet?
Indieners
-
Gericht aan
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Gericht aan
H.M. de Jonge, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport -
Indiener
V.A. Bergkamp, Tweede Kamerlid -
Medeindiener
Jan Paternotte, Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.