Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
Tweede Kamer der Staten-Generaal
InhoudsopgaveA. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL B. BEGROTINGSTOELICHTING1 Leeswijzer2 Beleid2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties3 Beleidsartikelen3.1 Artikel 1 VolksgezondheidBudgettaire gevolgen van beleidToelichting1. Gezondheidsbeleid2. ZiektepreventieOntvangsten3.2 Artikel 2 Curatieve ZorgBudgettaire gevolgen van beleidToelichting1. Kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg3. Ondersteuning van het zorgstelsel5. NRG PallasOntvangsten3.3 Artikel 3 Langdurige Zorg en ondersteuningBudgettaire gevolgen van beleidToelichting1. Participatie en zelfredzaamheid van kwetsbare groepenOntvangsten3.4 Artikel 4 Zorgbreed BeleidBudgettaire gevolgen van beleidToelichting2. Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt5. Zorg, welzijn en jeugdzorg op Caribisch Nederland3.5 Artikel 5 JeugdBugdgettaire gevolgen van beleid3. Effectief en efficiënt werkend jeugdstelsel3.6 Artikel 6 Sport en BewegenBudgettaire gevolgen van beleidToelichting4. Sport verenigt NederlandOntvangsten3.7 Artikel 7 Oorlogsgetroffenen en Herinnering WO IIBudgettaire gevolgen van beleidToelichting2. Pensioenen en uitkeringen voor verzetsdeeln. en oorlogsgetroffenen WOII3.8 Artikel 8 Tegenmoetkoming specifieke kosten en RijksbijdragenBudgettaire gevolgen van beleid4 Niet-beleidsartikelen4.1 Artikel 9 AlgemeenBudgettaire gevolgen van beleid4.2 Artikel 10 Apparaat KerndepartementBudgettaire gevolgen apparaatsuitgaven departement3. Kerndepartement4. Inspecties4.3 Artikel 11 Nog onverdeeldBudgettaite gevolgen van beleid5 Premiegefinancierde uitgaven5.1 Inleiding5.2 Begrotingsstaat premiegefinancierde zorguitgaven5.3 Ontwikkeling van de netto premiegefinancierde zorguitgaven5.4 Verticale ontwikkeling van de premiegefinancierde zorguitgaven en -ontvangsten
36 850 XVI Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2025 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
Vergaderjaar 2025‒2026
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2025 wijzigingen aan te brengen in:
1. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI).
2. de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie;
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,Jan Anthonie Bruijn
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1 Leeswijzer
De gepresenteerde cijfers sluiten aan bij de Najaarsnota 2025, die de minister van Financiën aan de Tweede Kamer aanbiedt (Kamerstukken II, 36 850, nr 1)
De mutaties in deze suppletoire begroting bestaan uit herschikkingen binnen de begrotingsuitgaven, overboekingen van en naar andere begrotingshoofdstukken, financieringsverschuivingen en middelen die ten laste of ten gunste van het generale beeld aan de begroting van VWS worden toegevoegd of vrijvallen.
De mutaties op de instrumenten worden toegelicht op basis van onderstaande grenzen voor het totale mutatiebedrag voor de uitgaven en ontvangsten. Hiermee wordt aangesloten bij de RBV 2025.
Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)
< 50
1
2
=> 50 en < 200
2
4
=> 200 en < 1000
5
10
=> 1000
10
20
2 Beleid
2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 2 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2025 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
Art.
Uitgaven 2025
Vastgestelde begroting 2025
36.498.950
Stand suppletoire begroting September 2025
35.237.642
Belangrijkste suppletoire mutaties
1) SOV Regeling
2
‒ 13.600
2) Vertraging Wet versterking regie op de volkshuisvesting
3
‒ 6.800
3) Stimuleringsregeling Technologie in Ondersteuning en Zorg (STOZ)
3
‒ 10.500
4) Vrijvallende Covid-middelen
1
‒ 32.500
4) Overige mutaties
‒ 160.030
Stand 2e suppletoire begroting 2025
35.014.212
Toelichting
1. Uit de meest recente prognose van het CAK voor de SOV regeling blijkt dat er € 11,6 miljoen minder nodig is dan vooraf verwacht. Daarnaast valt op basis van de prognose voor Oekraïne € 2,0 miljoen vrij. In totaal valt er € 13,6 miljoen vrij.
2. Door vertraging Wet versterking regie op de volkshuisvesting valt er in 2025 € 6,8 miljoen vrij.
3. Door een meevaller bij Stimuleringsregeling Technologie in Ondersteuning en Zorg (STOZ) valt er € 10,5 miljoen vrij.
4. Voor 2025 waren er middelen gereserveerd voor Covidrechtszaken. Hiervan valt € 27 miljoen nu vrij. Daarnaast wordt valt € 5,5 miljoen vrij omdat er minder vaccins zijn aangekocht en de uitvoeringskosten voor de GGD'en daarmee lager uitvallen. In totaal valt er € 32,5 miljoen vrij aan Covid-middelen.
Tabel 3 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2025 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
Art.
Ontvangsten 2025
Vastgestelde begroting 2025
296.247
Stand suppletoire begroting September 2025
1.044.650
Belangrijkste suppletoire mutaties
1) Covid ontvangsten
1, 4
106.705
2) Afrekening RIVM
1
36.205
3) Vaststelling SPUK IZA
3
25.500
4) Stimuleringsregeling Wonen en zorg
3
50.000
5) Overige mutaties
61.751
Stand 2e suppletoire begroting 2025
1.324.811
Toelichting
1. Vanuit de afrekening Covid-activiteiten in eerdere jaren zijn middelen teruggevloeid naar het ministerie van VWS. Het betreft onder meer de afrekeningen van de SPUK Covid GGD'en, de SPUK versterking GGD'en en de afrekeningen van de rioolwatersurveillance door waterschappen.
2. In 2022 en 2023 zijn voorschotten verstrekt aan het RIVM voor het uitvoeren van verschillende programma's. Bij de vaststellingen dit jaar blijkt dat voor voornamelijk de Covid-vaccinatieprogramma's en de vaccinatie tegen pneukokken te hoge bedragen zijn bevoorschot. Deze worden nu teruggestort. Daarmee worden de ontvangsten met € 36,2 miljoen verhoogd.
3. Uit de vaststelling van SPUK IZA 2023 volgen meer ontvangsten. Dit betreft € 25,5 miljoen.
4. Vanwege de afbouw van de begrotingsreserve van de stimuleringsregeling wonen en zorg wordt de ontvangstenraming met € 50 miljoen verhoogd.
3 Beleidsartikelen
3.1 Artikel 1 Volksgezondheid
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid art. 1 Volksgezondheid (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
2.208.778
400.614
2.609.392
Uitgaven
2.392.491
‒ 44.935
2.347.556
1.10
Gezondheidsbeleid
999.197
‒ 14.700
984.497
Subsidies (regelingen)
53.561
‒ 4.514
49.047
(Lokaal) gezondheidsbeleid
53.561
‒ 4.514
49.047
Opdrachten
4.272
127
4.399
(Lokaal) gezondheidsbeleid
4.272
127
4.399
Bijdrage aan agentschappen
192.336
3.875
196.211
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit
153.029
463
153.492
RIVM: Wettelijke taken en beleidsondersteuning zorgbreed
38.868
3.551
42.419
Overige
439
‒ 139
300
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
443.636
‒ 17.114
426.522
ZonMw: Programmering
443.221
‒ 17.086
426.135
Overige
415
‒ 28
387
Bijdrage aan medeoverheden
305.392
2.926
308.318
Lokale aanpak
305.237
3.081
308.318
Overige
155
‒ 155
0
1.20
Ziektepreventie
1.176.547
‒ 30.045
1.146.502
Subsidies (regelingen)
448.085
‒ 2.031
446.054
Ziektepreventie
92.460
1.169
93.629
Bevolkingsonderzoeken
266.412
5.500
271.912
Vaccinaties
89.213
‒ 8.700
80.513
Opdrachten
48.950
‒ 37.140
11.810
Ziektepreventie
40.959
‒ 31.461
9.498
Pandemische paraatheid
7.991
‒ 5.679
2.312
Bijdrage aan agentschappen
569.541
10.675
580.216
RIVM: Opdrachtverlening aan kenniscentra
305.070
4.664
309.734
RIVM: Bevolkingsonderzoeken
61.605
3.614
65.219
RIVM: Vaccinaties
199.924
5.097
205.021
Pandemische paraatheid
2.928
‒ 2.700
228
Overige
14
0
14
Bijdrage aan medeoverheden
109.971
‒ 1.549
108.422
Pandemische paraatheid
42.324
0
42.324
Overige
67.647
‒ 1.549
66.098
1.30
Gezondheidsbevordering
167.457
1.092
168.549
Subsidies (regelingen)
81.468
6.466
87.934
Preventie van schadelijk middelengebruik
30.346
1.720
32.066
Gezonde leefstijl en gezond gewicht
29.294
2.811
32.105
Letselpreventie
7.564
1.030
8.594
Bevordering van seksuele gezondheid
12.986
917
13.903
Overige
1.278
‒ 12
1.266
Opdrachten
10.651
‒ 1.660
8.991
Gezondheidsbevordering
10.651
‒ 1.660
8.991
Bijdrage aan agentschappen
4.475
‒ 1.084
3.391
Overige
4.475
‒ 1.084
3.391
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
60
‒ 60
0
Overige
60
‒ 60
0
Bijdrage aan medeoverheden
70.803
‒ 2.570
68.233
Heroïnebehandeling op medisch voorschrift
17.277
‒ 1.312
15.965
Seksuele gezondheid
53.526
‒ 1.258
52.268
1.40
Ethiek
49.290
‒ 1.282
48.008
Subsidies (regelingen)
44.077
‒ 1.677
42.400
Abortusklinieken
29.585
‒ 1.602
27.983
Medische ethiek
14.492
‒ 75
14.417
Opdrachten
2.399
437
2.836
Medische ethiek
2.399
437
2.836
Bijdrage aan agentschappen
2.814
‒ 42
2.772
CIBG: Uitvoeringstaken medische ethiek
2.814
‒ 42
2.772
Ontvangsten
150.920
157.411
308.331
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget op artikel 1 wordt met € 400,6 miljoen verhoogd. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door een verhoging van het verplichtingenbudget van het RIVM met € 327 miljoen. Dit in verband met de verstrekking van de opdrachtbrief 2026. Ook wordt het verplichtingenbudget van de NVWA met € 70,6 miljoen verhoogd in verband met de vastlegging van het jaarplan 2026. Daarnaast is in verband met de verstrekkingen van de SPUK ASG en SPUK Versterking GGD'en voor 2026 respectievelijk € 26 en € 16 miljoen toegevoegd aan de verplichtingenruimte. Daarnaast zijn er een aantal mutaties waarmee het verplichtingenbudget verlaagd wordt. Deze hangen samen met de uitgaven op artikel 1 en worden daar verder toegelicht. Tezamen met een aantal kleinere mutaties komt de mutatie neer op bovenstaand bedrag.
1. Gezondheidsbeleid
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
ZonMw: Programmering
Wegens vertraging rondom opdrachten voor ZonMw is er € 16 miljoen vrijgevallen. Tezamen met enkele andere mutaties valt er in totaal € 17,1 miljoen vrij.
2. Ziektepreventie
Opdrachten
Ziektepreventie
Er zijn in 2025 minder kosten aan juridische procedures vanuit de covidpandemie waardoor er in 2025 € 27 miljoen vrij valt. Tezamen met enkele andere mutaties valt er in totaal € 31,5 miljoen vrij.
Ontvangsten
Vanuit de afrekening Covid-activiteiten in eerdere jaren zijn middelen teruggevloeid naar het ministerie van VWS. Het betreft onder meer de afrekeningen van de SPUK Covid GGD'en, de SPUK versterking GGD'en en de afrekeningen van de rioolwatersurveillance door waterschappen. Tezamen bedraagt dit € 106 miljoen.
Ook zijn er in 2022 en 2023 voorschotten verstrekt aan het RIVM voor het uitvoeren van verschillende programma's. Hieronder vallen bijvoorbeeld het Covid vaccinatie programma en het vaccinatie programma pneumokokken. Bij de vaststelling zijn te hoge bedragen bevoorschot die nu terugvloeien, dit betreft € 48,5 miljoen.
In totaal worden de ontvangsten met € 157,4 miljoen verhoogd.
3.2 Artikel 2 Curatieve Zorg
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid art. 2 Curatieve Zorg (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
2.306.136
32.501
2.338.637
Uitgaven
942.513
‒ 39.796
902.717
2.10
Kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg
277.541
‒ 9.348
268.193
Subsidies (regelingen)
202.985
‒ 7.508
195.477
Medisch specialistische zorg
76.542
8.469
85.011
Curatieve ggz
18.808
‒ 8.098
10.710
Eerstelijnszorg
12.588
‒ 6.329
6.259
Lichaamsmateriaal
25.508
0
25.508
Medische producten
69.539
‒ 1.550
67.989
Opdrachten
20.081
‒ 2.089
17.992
Medisch specialistische zorg
14.993
‒ 2.630
12.363
Curatieve ggz
1.338
‒ 47
1.291
Eerstelijnszorg
997
‒ 717
280
Lichaamsmateriaal
937
0
937
Medische producten
1.816
1.305
3.121
Bijdrage aan agentschappen
27.620
249
27.869
aCBG
6.848
249
7.097
CIBG
20.162
0
20.162
Overige
610
0
610
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
25.855
0
25.855
Overige
25.855
0
25.855
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
1.000
0
1.000
Overig
1.000
0
1.000
2.34
Ondersteuning van het zorgstelsel
293.177
‒ 30.448
262.729
Subsidies (regelingen)
151.842
‒ 15.073
136.769
Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen
1.816
0
1.816
Regeling medisch noodzakelijke zorg onverzekerden
116.640
‒ 13.600
103.040
Regeling veelbelovende zorg
25.445
‒ 1.200
24.245
Medisch specialistische zorg
6.399
‒ 240
6.159
Medisch specialistische zorg
753
‒ 33
720
Curatieve ggz
173
0
173
Eerstelijnszorg
139
0
139
Overige
477
0
477
Bekostiging
65.608
1.400
67.008
Zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen
65.608
1.400
67.008
Inkomensoverdrachten
35.320
590
35.910
Overgangsregeling FLO/VUT ouderenregeling ambulancepersoneel
35.220
590
35.810
Overige
100
0
100
Opdrachten
22.072
‒ 17.365
4.707
Risicoverevening
2.580
‒ 250
2.330
Uitvoering zorgverzekeringsstelsel
11.288
‒ 11.000
288
Curatieve ggz
765
0
765
Eerstelijnszorg
115
0
115
Passende Zorg
5.150
‒ 4.600
550
Overige
2.174
‒ 1.515
659
Bijdrage aan agentschappen
9.307
0
9.307
CJIB: Onverzekerden en wanbetalers
9.307
0
9.307
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
9.028
0
9.028
Sociale Verzekeringsbank: Onverzekerden
8.279
404
8.683
Overige
749
‒ 404
345
2.50
NRG Pallas
371.795
0
371.795
Leningen
97.505
‒ 73.851
23.654
Pallas nieuwbouw programma
97.505
‒ 73.851
23.654
Vermogensverschaffing/-onttrekking
274.290
73.851
348.141
Pallas nieuwbouw programma
198.029
73.851
271.880
Instandhouding NRG
76.261
0
76.261
Ontvangsten
99.801
7.213
107.014
Toelichting
Verplichtingen
Voor de aanvullende aanpak van de beschikbaarheid van geneesmiddelen moeten in 2025 meerjarige verplichtingen worden aangegaan. Bij de Miljoenennota 2025 is al verplichtingenbudget naar voren gehaald, maar dit bleek onvoldoende. Daarom moet aanvullend € 25,0 miljoen aan verplichtingenruimte over de jaren 2026 tot en met 2028 naar 2025 worden gehaald.
Daarnaast is er een verplichting aangegaan voor een aanvullende bijdrage vanuit het programma Werk aan Uitvoering (WAU) voor de periode 2025 tot en met 2031. Hiervoor dient € 15,0 miljoen aan verplichtingenruimte uit latere jaren naar voren te worden gehaald.
1. Kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg
Subsidies
Medisch specialistische zorg
Door herschikking van middelen wordt er geschoven met budget. In totaal valt het budget € 8,5 miljoen hoger uit dan begroot.
Curatieve GGZ
Door vertraging in de uitvoering komen de middelen gereserveerd in 2025 voor de sluitende aanpak voor personen met verward gedrag niet geheel tot besteding. Hierdoor valt € 8,1 miljoen op dit budget vrij.
Eerstelijnszorg
Door herschikking van middelen wordt er geschoven met het budget. In totaal valt het budget € 6,3 miljoen lager uit dan begroot.
3. Ondersteuning van het zorgstelsel
Subsidies
Regeling medisch noodzakelijke zorg onverzekerden
Het doel van de SOV is het vergoeden van zorgkosten die aanbieders maken voor het verstrekken van medisch noodzakelijke zorg aan onverzkerde (verwarde) personen. Uit de meest recente prognose van het CAK voor de SOV regeling blijkt dat er € 11,6 miljoen minder nodig is dan vooraf verwacht.
Daarnaast valt € 2,0 miljoen vrij door lager uitgevallen kosten in het kader van zorg aan Oekraïense ontheemden.
Opdrachten
Uitvoering zorgverzekeringsstelsel
Ter behoeve van leefstijlcoalitie wordt € 9,4 miljoen overgeheveld van de VWS-begroting naar de EZ-begroting voor de in 2023 aangegane verplichting inzake Leefstijl Coalitie.
Er zijn minder kosten gemaakt dan begroot (€ 0,3 miljoen) ten behoeve van de uitvoering van het zorgverzekeringsstelsel als gevolg van het niet doorgaan van een aantal geplande onderzoeken. Daarnaast wordt er € 1,2 miljoen minder uitgegeven aan preventie.
5. NRG Pallas
Leningen
Pallas nieuwbouw programma
Er wordt € 73,9 miljoen verplaatst van het instrument leningen naar het instrument vermogensverschaffing/-onttrekking voor het nieuwbouwprogramma van Pallas.
Vermogensverschaffing/-onttrekking
Pallas nieuwbouw programma
Er wordt € 73,9 miljoen verplaatst van het instrument leningen naar het instrument vermogensverschaffing/-onttrekking voor het nieuwbouwprogramma van Pallas.
Ontvangsten
Door onder andere hogere ontvangsten naar aanleiding van een actuele raming in de uitvoering van de regeling BAZ (Betalingsachterstand zorgpremie) en enkele kleinere mutaties zijn de totale ontvangsten met € 7,2 miljoen naar boven bijgesteld.
3.3 Artikel 3 Langdurige Zorg en ondersteuning
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid art. 3 Langdurige Zorg en Ondersteuining (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
793.355
‒ 59.014
734.341
Uitgaven
950.319
‒ 58.364
891.955
3.10
Participatie en zelfredzaamheid van kwetsbare groepen
433.896
‒ 53.081
380.815
Subsidies (regelingen)
106.292
‒ 9.438
96.854
Toegang tot zorg en ondersteuning
24.546
221
24.767
Inclusieve samenleving
51.339
‒ 15.429
35.910
Kennis en informatiebeleid
30.407
5.770
36.177
Opdrachten
85.107
‒ 4.189
80.918
Bovenregionaal gehandicaptenvervoer
69.381
320
69.701
Overige
15.726
‒ 4.509
11.217
Bijdrage aan agentschappen
11.793
‒ 196
11.597
Overige
11.793
‒ 196
11.597
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
25.014
‒ 5.690
19.324
Doventolkvoorzieningen
19.624
‒ 300
19.324
Participatie en zelfredzaamheid kwetsbare groepen
5.390
‒ 5.390
0
Bijdrage aan medeoverheden
205.690
‒ 33.568
172.122
Oekraïne
35.228
‒ 35.228
0
Overige
170.462
1.660
172.122
3.21
Langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten
516.423
‒ 5.283
511.140
Subsidies (regelingen)
258.042
‒ 1.833
256.209
Zorg merkbaar beter maken
148.033
‒ 1.333
146.700
Kennis, informatie en innovatiebeleid
30.737
‒ 500
30.237
Palliatieve zorg en ondersteuning
79.272
0
79.272
Opdrachten
26.677
‒ 1.150
25.527
Zorgdragen voor langdurige zorg
26.677
‒ 1.150
25.527
Bijdrage aan agentschappen
745
0
745
Algemeen
745
0
745
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
205.265
0
205.265
Uitvoeringskosten Sociale Verzekeringsbank
55.089
0
55.089
Uitvoeringskosten Centrum Indicatiestelling Zorg
150.176
0
150.176
Bijdrage aan medeoverheden
25.694
‒ 2.300
23.394
Overige
25.694
‒ 2.300
23.394
Ontvangsten
8.376
76.900
85.276
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget is in totaal met ongeveer € 59 miljoen verlaagd. De verlaging van het verplichtingenbudget hangt samen met de mutaties op de uitgaven op artikel 3.
1. Participatie en zelfredzaamheid van kwetsbare groepen
Subsidies
Inclusieve samenleving
De inwerktreding van de Wet versterking regie op de volkshuisvesting is door de kabinetswissel Rutte IV naar Schoof vertraagd van 1 juli 2025 naar 1 januari 2026. Hierdoor valt er in 2025 € 6,8 miljoen vrij.
Daarnaast vindt een deel van de uitgaven voor 2025 van de Stimuleringsregeling Technologie in Ondersteuning en Zorg (STOZ) niet plaats. Dit komt voornamelijk doordat subsidieaanvragen later binnen zijn gekomen en daardoor ook later beschikt worden. Hierdoor wordt een deel niet in 2025 verleend en valt € 10,5 miljoen vrij.
Tezamen met een aantal andere kleine mutaties valt dit budget € 15,4 miljoen lager uit.
Ontvangsten
Vanwege de afbouw van de begrotingsreserve van de stimuleringsregeling wonen en zorg wordt de ontvangstenraming met € 50 miljoen verhoogd. Daarnaast volgen uit de vaststelling van SPUK IZA 2023 meer ontvangsten van € 25,5 miljoen.
Voorts wordt de ontvangstenraming met € 1,4 miljoen verhoogd. Dit betreft een resultaat van de jaarrekening van de uitvoeringskosten trekkingsrecht PGB voor het jaar 2023.
Daarmee worden de totale ontvangsten verhoogd met € 76,9 miljoen.
3.4 Artikel 4 Zorgbreed Beleid
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 7 Budgettaire gevolgen van beleid art. 4 Zorgbreed Beleid (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
1.039.661
285.030
1.324.691
Uitgaven
1.406.358
‒ 47.759
1.358.599
4.10
Positie cliënt en transparantie van zorg
74.190
‒ 8.955
65.235
Subsidies (regelingen)
61.809
‒ 8.355
53.454
Patiënten- en gehandicaptenorganisaties
40.002
‒ 1.515
38.487
Transparantie van zorg
21.807
‒ 6.840
14.967
Opdrachten
1.826
‒ 600
1.226
Transparantie van zorg
9
0
9
Overige
1.817
‒ 600
1.217
Bijdrage aan agentschappen
10.555
0
10.555
CIBG
10.555
0
10.555
4.20
Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt
582.740
‒ 20.789
561.951
Subsidies (regelingen)
550.162
‒ 18.180
531.982
Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt
363.831
‒ 25.915
337.916
Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt
176.711
7.735
184.446
Overige
9.620
0
9.620
Opdrachten
13.236
‒ 648
12.588
Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt
13.166
‒ 578
12.588
Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt
20
‒ 20
0
Overige
50
‒ 50
0
Bijdrage aan agentschappen
19.204
‒ 2.269
16.935
Overig
19.204
‒ 2.269
16.935
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
78
308
386
Overig
78
308
386
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
60
0
60
OECD
60
0
60
4.30
Informatiebeleid
155.003
‒ 8.292
146.711
Subsidies (regelingen)
89.037
‒ 6.130
82.907
Informatiebeleid
82.830
‒ 6.130
76.700
Overige
6.207
0
6.207
Opdrachten
40.901
‒ 3.268
37.633
Informatiebeleid
38.834
‒ 2.368
36.466
Overige
2.067
‒ 900
1.167
Bijdrage aan agentschappen
24.176
1.106
25.282
Informatiebeleid
24.176
1.106
25.282
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
889
0
889
Overige
889
0
889
4.40
Inrichting zorgstelsel
335.808
5.199
341.007
Opdrachten
619
0
619
Overige
619
0
619
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
335.189
5.199
340.388
CAK
158.156
‒ 600
157.556
NZa
76.560
5.299
81.859
ZiNL
95.731
500
96.231
CSZ
1.442
0
1.442
Overige
3.300
0
3.300
4.50
Zorg, welzijn en jeugdzorg op Caribisch Nederland
258.617
‒ 14.922
243.695
Subsidies (regelingen)
4.933
452
5.385
Algemeen
4.933
452
5.385
Bekostiging
241.638
‒ 16.783
224.855
Jeugd, Welzijn en Sport
9.200
‒ 2.480
6.720
Zorg
232.438
‒ 14.303
218.135
Opdrachten
1.075
1.017
2.092
Zorg
986
‒ 568
418
Welzijn
89
1.585
1.674
Bijdrage aan medeoverheden
10.971
392
11.363
Overige
10.971
392
11.363
Ontvangsten
36.600
2.833
39.433
Toelichting
Verplichtingen
Voor de uitvoering van zorg op de BES-eilanden worden in 2025 contractafspraken gemaakt met zorginstellingen voor te leveren zorg in 2026. Om de zorgcontracten tijdig te kunnen aangaan wordt het verplichtingenbudget op bekostiging met € 83 miljoen opgehoogd.
Omdat de goedkeuringsbrief voor het jaarplan van het Zorginstituut in december wordt verstuurd, wordt het verplichtingenbudget met € 83 miljoen in 2025 opgehoogd.
Het verplichtingenbudget wordt verhoogd met € 11 miljoen in verband met het aangaan van meerjarige verplichtingen voor het Nationaal Groeifonds-project DUTCH.
Daarnaast wordt het verplichtingenbudget met € 57,6 miljoen verhoogd voor het aangaan van verschillende subsidies voor 2026.
Tezamen met een aantal kleinere mutaties wordt het verplichtingenbudget met € 285 miljoen verhoogd.
2. Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt
Subsidies
Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt
Er is minder beroep gedaan op het beschikbare budget voor de subsidieregeling Inrichten Opleidingsstructuur Helpenden, Verzorgenden en Verpleegkundigen (IOHVV) dan verwacht. Hierdoor valt in 2025 circa € 19 miljoen vrij.
Tezamen met een aantal andere kleine mutaties wordt dit budget met € 25,9 miljoen verlaagd.
5. Zorg, welzijn en jeugdzorg op Caribisch Nederland
Bekostiging
Zorg
De middelen die zijn bedoeld voor de bekostiging van de zorg op de BES-eilanden worden per saldo met € 14,3 miljoen verlaagd. De zorguitgaven vallen € 6 miljoen lager uit als gevolg van wisselkoerseffecten. Daarnaast is € 8,3 miljoen ongerealiseerd gebleven, doordat uitgekeerde loon- en prijscompensatie niet meer in 2025 kon worden ingezet.
3.5 Artikel 5 Jeugd
Bugdgettaire gevolgen van beleid
Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid art. 5 Jeugd (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
203.195
3.719
206.914
Uitgaven
197.645
‒ 19.387
178.258
5.30
Effectief en efficiënt werkend jeugdstelsel
197.645
‒ 19.387
178.258
Subsidies (regelingen)
100.565
‒ 13.310
87.255
Kennis en informatiebeleid
15.846
9.588
25.434
Jeugdbeleid
51.106
‒ 24.808
26.298
Jeugdstelsel
33.613
1.910
35.523
Opdrachten
10.168
‒ 5.106
5.062
Kennis en informatiebeleid
2.572
‒ 1.107
1.465
Jeugdbeleid
6.954
‒ 3.599
3.355
Jeugdstelsel
642
‒ 400
242
Bijdrage aan agentschappen
1.656
689
2.345
Overige
1.656
689
2.345
Bijdrage aan medeoverheden
85.256
‒ 1.660
83.596
Overige
85.256
‒ 1.660
83.596
Ontvangsten
2.400
0
2.400
3. Effectief en efficiënt werkend jeugdstelsel
Subsidies
Jeugdbeleid
Er is € 10,7 miljoen van de middelen die zijn vrijgemaakt als bijdrage voor de kosten kinderopvang en bso voor pleegouders in 2025 overgeheveld naar de Algemene uitkering (AU) van het Gemeentefonds. Voor 2026 en 2027 wordt dit nog verder uitgewerkt.
Daarnaast is er € 2,2 miljoen van de middelen voor de Hervormingsagenda overgeboekt naar de algemene uitkering van het Gemeentefonds. Dit bedrag bestaat voor circa € 1,4 miljoen uit de algemene uitvoeringsmiddelen en € 0,8 miljoen uit de investeringsmiddelen.
De overige mutaties betreffen diverse overboekingen en mutaties ten behoeve van (inter)departementale samenwerkingen op het gebied van jeugdhulp. Daarnaast valt er ook budget vrij op programmamiddelen jeugd vanwege vertraging van geplande activiteiten. Tezamen met een aantal andere kleine mutaties zijn de wijzigingen op dit budget met € 24,8 miljoen verlaagd.
3.6 Artikel 6 Sport en Bewegen
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 9 Budgettaire gevolgen van beleid art. 6 Sport en Bewegen (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
418.824
87.597
506.421
Uitgaven
465.864
‒ 6.303
459.561
6.40
Sport verenigt Nederland
465.864
‒ 6.303
459.561
Subsidies (regelingen)
213.074
15.443
228.517
Sportakkoord
120.175
16.633
136.808
Duurzame en toegankelijke sportaccommodaties
77.022
0
77.022
Kennis en innovatie
15.877
‒ 1.190
14.687
Inkomensoverdrachten
19.286
‒ 19.286
0
Financiële voorziening topsporters
19.286
‒ 19.286
0
Opdrachten
3.594
40
3.634
Sportakkoord
3.141
0
3.141
Kennis en innovatie
410
40
450
Overige
43
0
43
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
4.862
‒ 55
4.807
Dopingautoriteit
4.862
‒ 55
4.807
Bijdrage aan medeoverheden
224.475
‒ 2.500
221.975
Duurzame en toegankelijke sportaccommodaties
224.475
‒ 2.500
221.975
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
500
55
555
Dopingbestrijding
500
55
555
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
73
0
73
Sportakkoord
73
0
73
Ontvangsten
93.627
35.000
128.627
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget is in 2025 in totaal met € 93,9 miljoen verhoogd voor het administratief vastleggen van verplichtingen voor 2026 en verder. Deze ophoging van het verplichtingenbudget heeft geen gevolgen voor de geraamde kasuitgaven in 2025. Voor kasuitgaven in 2026 en verder is het vaak noodzakelijk om een verplichting aan te gaan op een eerder moment. Het betreft de verhoging van het verplichtingenbudget voor het vastleggen van subsidieverplichtingen op onder andere topsportevenementen, topsportprogramma, kennis en innovatie, de BOSA-regeling en het Stipendium voor topsporters.
Daarnaast is het verplichtingenbudget verlaagd met een aantal kleine mutaties die samenhangen met geraamde kasuitgaven 2025 van in totaal € 6,3 miljoen.
In totaal is het verplichtingenbudget verhoogd met € 87,6 miljoen.
4. Sport verenigt Nederland
Subsidies
Sportakkoord
De bijdrage in het kader van het Stipendium en de Kostenvergoeding Topsporters binnen artikel 6 Sport en Bewegen wordt voortaan verantwoord onder het financiële instrument Subsidie in plaats van Inkomensoverdracht. Daarmee wordt het Sportakkoord met € 19,3 miljoen verhoogd. Tezamen met enkele andere kleine mutaties is het budget verhoogd met € 16 miljoen.
Inkomensoverdrachten
Financiële voorziening topsporters
De bijdrage in het kader van het Stipendium en de Kostenvergoeding Topsporters binnen artikel 6 Sport en Bewegen wordt voortaan verantwoord onder het financiële instrument Subsidie in plaats van Inkomensoverdracht. Daarmee wordt Financiële voorziening topsporters met € 19,3 miljoen verlaagd.
Ontvangsten
Door vaststelling en afrekeningen op diverse regelingen vindt incidenteel in 2025 hogere ontvangsten plaats op artikel 6. Dit betreft onder andere de SPUK Meerkosten Energie Openbare Zwembaden (MEOZ), de Tegemoetkoming Amateur Sport Organisaties (TASO), de regeling voor topsportcompetities en -evenementen (STIK) en de Stimulering Sport. In totaal worden de ontvangsten in 2025 verhoogd met € 35 miljoen.
3.7 Artikel 7 Oorlogsgetroffenen en Herinnering WO II
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 10 Budgettaire gevolgen van beleid art. 7 Oorlogsgetroffenen en Herinnering WO II (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
213.570
‒ 7.881
205.689
Uitgaven
213.936
‒ 7.881
206.055
7.10
De zorg- en dienstverlening aan verzetsdeeln. en oorlogsgetroffenen WOII en de herinnering aan WOII
27.974
‒ 391
27.583
Subsidies (regelingen)
26.866
233
27.099
Nationaal Comité
6.159
2.252
8.411
Nationale herinneringscentra
3.270
1.685
4.955
Herinnering Indisch Molukse Doelgroep
3.441
‒ 1.775
1.666
Zorg- en dienstverlening
7.389
‒ 1.117
6.272
Overige
6.607
‒ 812
5.795
Bekostiging
400
‒ 190
210
Overige
400
‒ 190
210
Opdrachten
482
‒ 297
185
Overige
482
‒ 297
185
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
226
‒ 137
89
Overige
226
‒ 137
89
7.20
Pensioenen en uitkeringen voor verzetsdeeln. en oorlogsgetroffenen WOII
185.962
‒ 7.490
178.472
Inkomensoverdrachten
175.165
‒ 6.725
168.440
Wetten/regelingen verzetsdeelnemers/oorlogsgetroffenen
175.165
‒ 6.725
168.440
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
10.797
‒ 765
10.032
Sociale Verzekeringsbank
10.152
‒ 120
10.032
Pensioen- en Uitkeringsraad
645
‒ 645
0
Ontvangsten
3.339
0
3.339
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget is in totaal met ongeveer € 7,9 miljoen verlaagd. De verlaging van het verplichtingenbudget hangt samen met de mutaties op de uitgaven op artikel 7.
2. Pensioenen en uitkeringen voor verzetsdeeln. en oorlogsgetroffenen WOII
Inkomensoverdrachten
Wetten/regelingen verzetsdeelnemers/oorlogsgetroffenen
Op diverse budgetten zijn de middelen voor 2025 niet langer benodigd. Daarnaast zijn er minder uitkeringsgerechtigden dan vooraf begroot, waardoor er minder uitkeringen uitgekeerd zijn. In totaal bedraagt deze meevaller € 6,7 miljoen.
3.8 Artikel 8 Tegenmoetkoming specifieke kosten en Rijksbijdragen
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 11 Budgettaire gevolgen van beleid art. 8 Tegemoetkoming specifieke kosten en Rijksbijdragen (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
32.465.849
0
32.465.849
Uitgaven
27.937.049
0
27.937.049
8.10
Tegemoetkoming specifieke kosten
7.465.449
0
7.465.449
Inkomensoverdrachten
7.465.449
0
7.465.449
Zorgtoeslag
7.377.500
0
7.377.500
Tegemoetkoming specifieke kosten
87.949
0
87.949
8.40
Rijksbijdragen
20.471.600
0
20.471.600
Bekostiging
20.471.600
0
20.471.600
Rijksbijdrage Zorgverzekeringsfonds 18-
3.397.700
0
3.397.700
Rijksbijdrage in de kosten van kortingen (BIKK)
6.073.900
0
6.073.900
Bijdrage Wlz
11.000.000
0
11.000.000
Ontvangsten
616.800
375
617.175
4 Niet-beleidsartikelen
4.1 Artikel 9 Algemeen
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 12 Budgettaire gevolgen van beleid art. 9 Algemeen (Bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
54.783
1.857
56.640
Uitgaven
63.184
348
63.532
9.10
Internationale samenwerking
14.778
348
15.126
Bijdrage aan agentschappen
1.687
0
1.687
Overige
1.687
0
1.687
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
13.091
348
13.439
World Health Organization
4.648
0
4.648
EMA
3.861
‒ 37
3.824
Overige
4.582
385
4.967
9.30
Eigenaarsbijdrage
43.406
0
43.406
Bijdrage aan agentschappen
43.406
0
43.406
Eigenaarsbijdrage RIVM
43.406
0
43.406
9.40
Begrotingsreserve achterborg WFZ-garanties
5.000
0
5.000
Garanties
5.000
0
5.000
Overige
5.000
0
5.000
Ontvangsten
20.816
0
20.816
4.2 Artikel 10 Apparaat Kerndepartement
Tabel 13 Apparaatsuitgaven Kerndepartement (Bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
655.499
647
656.146
Uitgaven
668.283
647
668.930
Personele uitgaven
551.946
1.400
553.346
Waarvan eigen personeel
433.115
‒ 1.754
431.361
Waarvan inhuur externen
110.469
3.073
113.542
Inhuur deskundigen
2.000
81
2.081
Overige
6.362
0
6.362
Materiële uitgaven
116.337
‒ 753
115.584
Waarvan ICT
21.556
‒ 822
20.734
Waarvan bijdrage aan SSO's
70.775
434
71.209
Waarvan overige materiële uitgaven
24.006
‒ 365
23.641
Ontvangsten
11.971
429
12.400
Budgettaire gevolgen apparaatsuitgaven departement
Tabel 14 Nadere uitpsplitsing apparaatsuitgaven (Bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
655.499
647
656.146
Uitgaven
668.283
647
668.930
10.30
Kerndepartement
489.235
‒ 3.588
485.647
Personele uitgaven
406.110
‒ 3.865
402.245
Eigen personeel
292.968
‒ 7.519
285.449
Eigen personeel
2.367
0
2.367
Externe inhuur
102.713
3.573
106.286
Inhuur deskundigen
2.000
81
2.081
Overige
6.062
0
6.062
Materiële uitgaven
83.125
277
83.402
ICT
6.856
‒ 392
6.464
Bijdrage SSO's
65.500
979
66.479
Overige
10.769
‒ 310
10.459
10.40
Inspecties
132.779
5.168
137.947
Personele uitgaven
108.791
5.348
114.139
Eigen personeel
104.689
6.148
110.837
Externe inhuur
3.802
‒ 800
3.002
Overige
300
0
300
Materiële uitgaven
23.988
‒ 180
23.808
ICT
12.522
‒ 180
12.342
Bijdrage SSO's
3.910
0
3.910
Overige
7.556
0
7.556
10.50
SCP en Raden
46.269
‒ 933
45.336
Personele uitgaven
37.045
‒ 83
36.962
Eigen personeel
33.091
‒ 383
32.708
Externe inhuur
3.954
300
4.254
Materiële uitgaven
9.224
‒ 850
8.374
ICT
2.178
‒ 250
1.928
Bijdrage SSO's
1.365
‒ 545
820
Overige
5.681
‒ 55
5.626
Ontvangsten
11.971
429
12.400
3. Kerndepartement
Personele uitgaven
Eigen personeel
De geraamde uitgaven worden verlaagd met € 7,5 miljoen. Dit is deels een gevolg van interne verschuiving van uitgaven aan eigen personeel naar uitgaven aan externe inhuur. Het andere deel van de verlaging wordt veroorzaakt door vertraging van of niet ingevulde vacatures. Daarnaast hebben diverse (kleinere) technische mutaties plaatsgevonden.
4. Inspecties
Personele uitgaven
Eigen personeel
Het huidige budget binnen IGJ is niet toereikend voor de actuele formatie. In 2025 leidt dit tot een budgetoverschrijding van € 6,8 miljoen. Daarnaast is er sprake van een meevaller die tezamen resulteren in een budgetoverschrijding van € 6,1 miljoen.
4.3 Artikel 11 Nog onverdeeld
Budgettaite gevolgen van beleid
Tabel 15 Budgettaire gevolgen van beleid art. 11 Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
0
0
0
Uitgaven
0
0
0
11.4
Nog onverdeeld
0
0
0
Nog te verdelen
0
0
0
Ontvangsten
0
0
0
5 Premiegefinancierde uitgaven
5.1 Inleiding
Deze paragraaf bevat de premiegefinancierde zorguitgaven en -ontvangsten binnen de Zorgverzekeringswet (Zvw) en de Wet langdurige zorg (Wlz), de uitgaven voor Wmo beschermd wonen uit het Gemeentefonds en de middelen op de aanvullende post (AP) bij Financiën. Hierin worden de nieuwe mutaties sinds de ontwerpbegroting 2026 toegelicht.
Dit deel van de tweede suppletoire begroting 2025 bestaat uit de volgende paragrafen:
– Paragraaf 5.1: Inleiding
– Paragraaf 5.2: Begrotingsstaat premiegefinancierde zorguitgaven
– Paragraaf 5.3: Ontwikkeling van de netto premiegefinancierde zorguitgaven
– Paragraaf 5.4: Verticale ontwikkeling van de premiegefinancierde zorguitgaven en -ontvangsten
5.2 Begrotingsstaat premiegefinancierde zorguitgaven
Tabel 16 geeft de begrotingsstaat weer van de premiegefinancierde zorguitgaven. In de definitie van de totale zorguitgaven worden ook de middelen in het gemeentefonds voor Wmo beschermd wonen en de zorgreserveringen op de Aanvullende Post bij het Ministerie van Financiën meegenomen.
Tabel 16 Wijziging begrotingsstaat premiegefinancierde zorguitgaven voor het jaar 2025 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Art.
Omschrijving
Ontwerpbegroting 2026
Mutaties 2e suppletoire begroting 2025 t.o.v. ontwerpbegroting 2026
Uitgaven
Ontvangsten
Uitgaven
Ontvangsten
Totaal
106.257.508
5.955.117
‒ 43.539
3.800
11
Zorgverzekeringswet (Zvw)
65.788.716
3.395.217
‒ 23.119
0
12
Wet Langdurige Zorg (Wlz)
38.635.748
2.559.900
‒ 20.420
3.800
Wmo beschermd wonen
1.833.044
0
0
0
Aanvullende post (AP)
0
0
0
0
5.3 Ontwikkeling van de netto premiegefinancierde zorguitgaven
Tabel 17 geeft op hoofdlijnen de ontwikkeling van de netto zorguitgaven Zvw, Wlz, Wmo beschermd wonen en de AP ten opzichte van de Ontwerpbegroting 2025.
Tabel 17 Ontwikkeling van de netto premiegefinancierde zorguitgaven 2025 (bedragen x € 1 miljoen)1
2025
1
Netto zorguitgaven ontwerpbegroting 2025
102.427
2
Bijstellingen t/m ontwerpbegroting 2026
‒ 2.125
Zorgverzekeringswet
‒ 973
Wet langdurige zorg
‒ 1.239
Wmo beschermd wonen
87
Aanvullende post (AP)
0
3
Netto zorguitgaven stand ontwerpbegroting 2026 (= 1+2)
100.302
4
Bijstellingen 2e suppletoire begroting 2025
‒ 47
Zorgverzekeringswet
‒ 23
Wet langdurige zorg
‒ 24
Wmo beschermd wonen
0
Aanvullende post (AP)
0
5
Netto zorguitgaven stand 2e suppletoire begroting 2025 (= 3+4)
100.255
X Noot
1
Door afronding kan de som der delen afwijken van het totaal.
Toelichting
In de ontwerpbegroting 2026 zijn de premiegefinancierde netto zorguitgaven 2025 ten opzichte van de stand ontwerpbegroting 2025 met € 2,1 miljard neerwaarts bijgesteld.
Dit was het gevolg van de neerwaartse bijstelling van de Zvw-uitgaven met € 1,0 miljard (voornamelijk door de onderschrijding bij de wijkverpleging conform het AZWA) en de Wlz-uitgaven met € 1,2 miljard, met name door de verwachte lagere uitgaven binnen het Wlz-kader op basis van de februari- en julibrief van de NZa. Deze bijstellingen zijn opgenomen en toegelicht in de ontwerpbegroting 2026 (TK 36800 XVI, nr. 2).
In deze tweede suppletoire begroting zijn de zorguitgaven ten opzichte van de ontwerpbegroting 2026 neerwaarts bijgesteld met € 47 miljoen. Dit is het gevolg van de Zvw-uitgaven met € 23 miljoen en de Wlz-uitgaven met € 24 miljoen.
5.4 Verticale ontwikkeling van de premiegefinancierde zorguitgaven en -ontvangsten
De onderstaande tabel laat vanaf de ontwerpbegroting 2026 de verticale ontwikkeling van de premiegefinancierde zorguitgaven en -ontvangsten in 2025 zien. De bijstellingen in de raming voor 2025 die reeds hebben plaatsgevonden in de ontwerpbegroting 2025, de eerste suppletoire begroting 2025 en in de ontwerpbegroting 2026 zijn in die stukken toegelicht.
Tabel 18 Verticale ontwikkeling van de premiegefinancierde zorguitgaven en –ontvangsten 2025 (bedragen x € 1 miljoen)
2025
Bruto zorguitgaven ontwerpbegroting 2026
106.257,5
Bijstellingen 2e suppletoire begroting 2025
Autonoom
‒ 43,5
Actualisering Zvw-uitgaven
‒ 23,1
Actualisering Wlz-uitgaven
‒ 20,4
Totaal bijstelling uitgaven
‒ 43,5
Bruto zorguitgaven 2e suppletoire begroting 2025
106.214,0
Ontvangsten ontwerpbegroting 2026
5.955,1
Bijstellingen 2e suppletoire begroting 2025
Autonoom
3,8
Actualisering eigen bijdragen Wlz
3,8
Totaal bijstelling ontvangsten
3,8
Ontvangsten 2e suppletoire begroting 2025
5.958,9
Netto zorguitgaven ontwerpbegroting 2026
100.302,4
Totaal bijstelling netto zorguitgaven 2e suppletoire begroting 2025
‒ 47,3
Netto zorguitgaven 2e suppletoire begroting 2025
100.255,1
Bron: VWS, Zorginstituut Nederland, NZa en CAK.
Uitgaven
Autonoom
Actualisering van de Zvw-uitgaven
Tabel 19 Actualisering Zvw-uitgaven 2025 (bedragen x € 1 miljoen)
2025
Huisartsenzorg
‒ 3,9
Multidisciplinaire zorgverlening
‒ 9,3
Medisch-specialistische zorg
63,3
Geneeskundige geestelijke gezondheidszorg
2,1
Wijkverpleging
‒ 22,0
Apotheekzorg en hulpmiddelen
‒ 49,3
Paramedische zorg
17,2
Geriatrische revalidatiezorg en eerstelijnsverblijf
‒ 14,1
Overige Zvw-sectoren
‒ 7,2
Totaal 2e suppletoire begroting 2025
‒ 23,1
In bovenstaande tabel is het onderdeel ‘Actualisering Zvw-uitgaven’ uit de tabel verticale ontwikkeling uitgesplitst. De uitgaven binnen de Zorgverzekeringswet (Zvw) zijn geactualiseerd op basis van de meest recente informatie van het Zorginstituut en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Deze bijstellingen resulteren in een wijziging in 2025 van de geraamde uitgaven, die per saldo € 23,1 miljoen lager uitvallen ten opzichte van de ontwerpbegroting 2026.
Actualisering Wlz-uitgaven
De geraamde uitgaven voor onderdelen van de Wlz die buiten het vastgestelde kader vallen, zijn geactualiseerd op basis van recente gegevens van het Zorginstituut en de NZa. Dit betreft bijstellingen voor de tandheelkundige zorg, hulpmiddelen en beheerskosten, die in 2025 per saldo € 20,4 miljoen lager uitvallen ten opzichte van de ontwerpbegroting 2026.
Ontvangsten
Autonoom
Actualisering eigen bijdragen Wlz
De geraamde ontvangsten aan eigen bijdragen Wlz zijn op basis van de meest recente informatie van het Zorginstituut geactualiseerd. Dit leidt tot een meevaller van € 3,8 miljoen bij de eigen bijdragen binnen de Wlz ten opzichte van de ontwerpbegroting 2026.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
J.A. Bruijn, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.