Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
Tweede Kamer der Staten-Generaal
InhoudsopgaveA. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL B. BEGROTINGSTOELICHTING1 Leeswijzer2 Beleid2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties3 Beleidsartikelen3.1 Beleidsartikel 1 Goed functionerende economie en marktenBudgettaire gevolgen van beleidToelichting 3.2 Beleidsartikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatie en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei Budgettaire gevolgen van beleidToelichting 3.3 Beleidsartikel 3 Toekomstfonds Budgettaire gevolgen van beleidToelichting 4 De niet-beleidsartikelen4.1 Artikel 40 Apparaat Kerndepartement4.2 Artikel 41 Nog onverdeeld
36 850 XIII Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken (XIII) voor het jaar 2025 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
Vergaderjaar 2025‒2026
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2025 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Economische Zaken,V.P.G. Karremans
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1 Leeswijzer
Opbouw tweede suppletoire begroting 2025
Deze tweede suppletoire begroting geeft een geactualiseerd beeld van de begrotingsuitvoering 2025. Onderdeel B, de begrotingstoelichting, is als volgt opgebouwd:
1. Leeswijzer.
2. Overzicht belangrijkste suppletoire uitgaven- en ontvangstenmutaties. De belangrijkste verplichtingenmutaties zijn toegelicht in de artikelen.
3. De beleidsartikelen. Voor ieder beleidsartikel is de tabel «Budgettaire gevolgen van beleid» opgenomen. Hierin zijn de begrotingsmutaties voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten weergegeven.
4. De niet-beleidsartikelen. In de budgettaire tabellen zijn de begrotingsmutaties voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten opgenomen.
Ondergrenzen toelichtingen
Voor het toelichten van de begrotingsmutaties zijn in deze tweede suppletoire begroting de ondergrenzen gehanteerd zoals opgenomen in de onderstaande tabel.
Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerp-begroting) in € miljoen
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)
< 50
1
2
=> 50 en < 200
2
4
=> 200 < 1000
5
10
=> 1000
10
20
In sommige gevallen, waar politiek relevant, worden ook posten toegelicht beneden deze ondergrenzen.
2 Beleid
2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2025
Tabel 2 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2025 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Art.
Uitgaven 2025
Vastgestelde begroting 2025
3.274.362
Stand suppletoire begroting september 2025
3.529.451
Belangrijkste suppletoire mutaties
AI-fabriek
1
5.100
Bijdrage Metrologie
1
6.000
NGF - project NXTGEN HIGH TECH
2
25.000
NGF - project PhotonDelta
2
21.000
Bedrijfssteun
2
‒ 270.000
Bijdrage aan TNO
2
37.238
Kamer van Koophandel
2
11.665
Overige mutaties
‒ 45.097
Stand 2e suppletoire begroting 2025
3.320.357
Toelichting
AI-fabriek
Het bedrag van in totaal € 5,1 mln betreft het naar voren halen van eerder toegekende middelen voor de AI-fabriek. Zodra de supercomputer van de AI-fabriek operationeel is, is het essentieel dat er voldoende use cases beschikbaar zijn om AI-modellen te trainen, en dat er tijdig een breed scala aan databronnen op een verantwoorde manier toegankelijk wordt gemaakt voor het gebruik van AI. Om deze voorbereidingen uit te voeren, is een deel van het budget naar voren gehaald zodat de benodigde activiteiten tijdig kunnen worden opgestart.
Bijdrage Metrologie
Het Ministerie van Economische Zaken is systeemverantwoordelijke voor de Metrologiewet. De uitvoering hiervan is belegd bij VSL en is als het Nationaal Metrologie Instituut verantwoordelijk voor het beheer van de meetstandaarden (Metrologiewet) in Nederland. Voor de uitvoering van deze wettelijke taak, wordt gebuik gemaakt van verschillende meetapparaturen. Verschillende meetapparaturen zijn inmiddels verouderd en dienen vervangen te worden. Het bedrag van € 6 mln wordt ingezet om deze verouderde (meet)apparaturen te vervangen die bijdragen aan de kalibraties van meetstandaarden in de Nederlandse industrie, maatschappelijke instellingen en binnen de zorg.
NGF-project NXTGEN HIGH TECH
Op basis van de huidige uitvoeringsinformatie en prognoses van RVO wordt het kasbuget voor 2025 met € 25 mln naar boven bijgesteld. Deze verhoging is nodig voor de uitvoering van het NGF-project NXTGEN. Eerder dit jaar zijn op basis van de toen geldende inzichten kasbudgetten uit 2025 en 2026 naar latere jaren geschoven, maar op basis van de huidige realisatie en prognose is in 2025 kasbudget nodig.
NGF-project PhotonDelta
Op basis van de huidige uitvoeringsinformatie en prognoses van RVO wordt het kasbuget voor 2025 met € 21 mln naar boven bijgesteld. Deze verhoging is nodig voor de uitvoering van het NGF-project PhotonDelta. Eerder dit jaar zijn op basis van de toen geldende inzichten kasbudgetten uit 2025 en 2026 naar latere jaren geschoven, maar op basis van de huidige realisatie en prognose is in 2025 kasbudget nodig.
Bedrijfssteun
Het budget van € 270 mln is middels de tweede incidentele suppletoire begroting van Economische Zaken beschikbaar gesteld vanuit het Defensiematerieelbegrotingsfonds naar aanleiding van een verzoek tot bedrijfssteun. Nu het verzoek tot steun is ingetrokken worden deze middelen weer terug overgeheveld naar het Defensiematerieelbegrotingsfonds bij het Ministerie van Defensie.
Bijdrage aan TNO
Bij de 2e suppletoire begroting is € 37,2 mln aan kasbudget toegevoegd aan het budget voor de Rijksbijdrage aan TNO. Deze ophoging betreft aanvullende bijdragen vanuit andere departementen (o.a. J&V, I&W, BZK, VWS, en SZW) voor onderzoeken en opdrachten die TNO uitvoert.
Kamer van Koophandel
Bij de 2e suppletoire begroting is € 11,7 mln aan kasbudget toegevoegd aan het budget voor de Kamer van Koophandel. Deze ophoging betreft o.a. aanvullende bijdragen vanuit andere departementen (o.a. SZW, J&V, I&W, BZK, LVVN, Fin, en VWS) voor het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. De verhoging is het gevolg van sterk gestegen kosten.
Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2025
Tabel 3 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2025 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Art.
Ontvangsten 2025
Vastgestelde begroting 2025
497.336
Stand suppletoire begroting september 2025
626.894
Belangrijkste suppletoire mutaties
High Trust
1
‒ 20.000
F-35
2
‒ 10.576
Diverse ontvangsten
2
14.959
Tegemoetkoming vaste lasten
2
‒ 40.000
Overige mutaties
15.493
Stand 2e suppletoire begroting 2025
586.770
Toelichting
High Trust
De High Trust-ontvangsten bestaan voornamelijk uit door de ACM ontvangen boetes. Die fluctueren door de jaren heen. Dit komt onder andere door het aantal en de hoogte van door de ACM opgelegde boetes. De ACM is hierin volledig onafhankelijk. Op basis van de huidige realisatie is de raming van de boete ontvangsten met € 20 mln verlaagd.
F-35
Voor het instrument Joint Strike Fighter (JSF) zijn de ontvangsten met € 10,6 mln naar beneden bijgesteld. Eind 2023 is besloten om de afdracht voor 2023-2025 te pauzeren. De reden hiervoor is dat in de contracten van deze jaren geen rekening gehouden is met de hoge inflatie in Nederland. Er is afgesproken dat deze vrijstelling mogelijk is omdat de leveranciers voor het afgesproken jaar 2062 alsnog de totale afdracht kunnen doen.
Diverse ontvangsten
Voor het instrument Diverse ontvangsten is het kasbudget met € 15 mln naar boven bijgesteld. Dit betreft onder andere het desalderen van de afrekening van de RVO opdracht 2024. Hierbij wordt een ontvangst geregistreerd van € 10 mln, die tegelijkertijd ook aan de uitgavenkant wordt opgeboekt.
Tegemoetkoming vaste lasten
Voor de Tegemoetkoming vaste lasten (TVL) wordt het ontvangstenbudget met € 40 mln naar beneden bijgesteld op basis van de nu bekende uitvoeringsinformatie. De TVL wordt teruggevorderd wanneer bij de definitieve vaststelling blijkt dat de daadwerkelijke omzetderving lager is geweest dan aanvankelijk door de aanvrager was geraamd. In dergelijke gevallen wordt (een deel van) het eerder uitgekeerde voorschot teruggevorderd.
3 Beleidsartikelen
3.1 Beleidsartikel 1 Goed functionerende economie en markten
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid art. 1 Goed functionerende economie en markten (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
522.924
8.347
531.271
Uitgaven
450.128
2.920
453.048
Subsidies (regelingen)
114.406
3.911
118.317
Cyber security
4.348
2.549
6.897
Subsidiemaatregel telecom Caribisch Nederland
5.200
‒ 400
4.800
EU-cofinanciering Digital Europe
9.731
‒ 3.850
5.881
AI-fabriek
500
5.100
5.600
NGF - project AiNed
19.860
22
19.882
NGF - project Nationaal Onderwijslab
6.360
6.360
NGF - project 6G Future Network Services
26.728
26.728
NGF - project Subsidie route
22.207
490
22.697
Digitale veiligheid
19.472
19.472
Opdrachten
29.852
‒ 5.640
24.212
Onderzoek&opdrachten
3.036
911
3.947
Beleidsvoorbereiding en evaluaties Veiligheid en Frequenties
4.863
‒ 53
4.810
Digital trust centre
3.906
‒ 3.375
531
Cyber security
7.774
4
7.778
ICT beleid
5.391
‒ 1.127
4.264
CSIRT - DSP
2.651
‒ 2.000
651
Nationaal Groeifonds
2.231
2.231
Bijdrage aan agentschappen
82.176
‒ 2.253
79.923
Bijdrage RVO.nl
26.678
‒ 150
26.528
Bijdrage RDI
55.498
‒ 2.103
53.395
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
218.609
7.041
225.650
Bijdrage Metrologie
13.332
6.000
19.332
Raad voor de Accreditatie
675
675
Bijdrage ACM
945
945
Bijdrage aan het CBS
203.657
1.041
204.698
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
5.085
‒ 139
4.946
Bijdrage Nederlands Normalisatie Instituut
1.507
‒ 139
1.368
Bijdrage aan internationale organisaties
3.578
3.578
Ontvangsten
43.906
‒ 16.542
27.364
Ontvangsten ACM
162
162
Ontvangsten High Trust
41.550
‒ 20.000
21.550
NGF - project AINed
0
22
22
NGF - projecten subsidie route
0
490
490
Diverse ontvangsten
2.194
2.946
5.140
Budgetflexibiliteit
De oorspronkelijke budgetflexibiliteit in de ontwerpbegroting 2025 was 7%. Dit betekent dat 93% van het kasbudget al juridisch verplicht was. De resterende 7% aan flexibele budget was volledig bestuurlijk gebonden. Bij de 1e suppletoire begroting 2025 steeg dit naar 98%. Van de 2% van de flexibele budgetten was 100% bestuurlijk gebonden. Dit betrof onder andere budgetten voor het ‘Opdracht en Onderzoeksbudget Nationaal Groeifonds’ en voor de subsidie-instrumenten ‘Digital Europe’ en ‘Kennis en innovatie ICT’
Het percentage juridisch verplicht bij de 2e suppletoire begroting is 99,5%, Dit heeft te maken met reeds aangegane verplichtingen bij onder andere Cybersecurity, AI-fabriek, Digital Europe en onderzoeksbudgetten.
Toelichting
Verplichtingen
Ten opzichte van de stand in de Suppletoire begroting september is het verplichtingenbudget voor artikel 1 van de EZ-begroting verhoogd met € 8,3 mln. Dit is het saldo van met name de volgende mutaties:
– Aanvullende verplichtingbudget die beschikbaar is gesteld voor het vervangen van verouderde meetappartuur in het kader van de Metrologiewet (€ 4,2 mln).
– De verplichtingsruimte die naar voren is gehaald voor de uitvoering van de AI-fabriek (€ 3 mln).
Uitgaven
Subsidies
AI-Fabriek
Het bedrag van in totaal € 5,1 mln betreft het naar voren halen van eerder toegekende middelen voor de AI-fabriek. Zodra de supercomputer van de AI-fabriek operationeel is, is het essentieel dat er voldoende praktijktoepassingen beschikbaar zijn om AI-modellen te trainen, en dat er tijdig een breed scala aan databronnen op een verantwoorde manier toegankelijk wordt gemaakt voor het gebruik van AI. Om deze voorbereidingen uit te voeren, is een deel van het budget naar voren gehaald zodat de benodigde activiteiten tijdig kunnen worden opgestart.
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
Bijdrage Metrologie
Het Ministerie van Economische Zaken is systeemverantwoordelijke voor de Metrologiewet. De uitvoering hiervan is belegd bij VSL en is als het Nationaal Metrologie Instituut verantwoordelijk voor het beheer van de meetstandaarden (Metrologiewet) in Nederland. Voor de uitvoering van deze wettelijke taak, wordt gebuik gemaakt van verschillende meetapparaturen. Verschillende meetapparaturen zijn inmiddels verouderd en dienen vervangen te worden. Het bedrag van € 6 mln wordt ingezet om deze verouderde (meet)apparaturen te vervangen die bijdragen aan de kalibraties van meetstandaarden in de Nederlandse industrie, maatschappelijke instellingen en binnen de zorg.
Ontvangsten
Ontvangsten High Trust
De High Trust-ontvangsten bestaan voornamelijk uit door de ACM ontvangen boetes. Die fluctueren door de jaren heen. Dit komt onder andere door het aantal en de hoogte van door de ACM opgelegde boetes. De ACM is hierin volledig onafhankelijk. Op basis van de huidige realisatie is de raming van de boete ontvangsten met € 20 mln verlaagd.
3.2 Beleidsartikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatie en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid art. 2 Bedrijvenbeleid: innovatie en duurzaam ondernemen (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
3.437.381
‒ 154.778
3.282.603
Uitgaven
2.181.579
‒ 199.984
1.981.595
Subsidies (regelingen)
629.236
14.172
643.408
MKB-Innovatiestimulering Topsectoren (MIT)
6.520
‒ 2.000
4.520
Eurostars
22.447
‒ 2.447
20.000
Bevorderen ondernemerschap
19.991
849
20.840
Cofinanciering EFRO
32.077
‒ 7.348
24.729
Bijdrage aan ROM's
13.550
13.550
Startup beleid
4.325
1.400
5.725
Invest-Nl
12.811
‒ 71
12.740
Tegemoetkoming vaste lasten
25.643
‒ 4.055
21.588
Europees Defensie Fonds cofinanciering
1.200
1.200
Tegemoetkoming vaste lasten Startersregeling
500
500
Herstructurering winkelgebieden
9.388
6.000
15.388
R&D mobiliteitssectoren
28.981
‒ 3.066
25.915
SEG
2.474
2.474
NGF - project Health-RI
11.000
11.000
NGF - project RegMed XB
4.424
4.424
NGF - project QuantumDeltaNL
75.951
75.951
NGF - project Oncode-PACT
58.543
58.543
NGF - project NXTGEN HIGH TECH
52.957
25.000
77.957
NGF - project PhotonDelta
47.234
21.000
68.234
NGF - project Opschaling PPS beroepsonderwijs
30.996
1.789
32.785
NGF - project Material Independence & Circulair Batteries
33.825
‒ 8.825
25.000
IPCEI Cloudinfrastructuur en services
9.070
850
9.920
IPCEI Micro elektronica
22.925
‒ 117
22.808
Aanvullende tegemoetkoming evenementen
41
41
EuroHPC
5.853
5.853
Euro QCI
3.416
‒ 3.180
236
Tegemoetkoming Energiekosten
4.280
‒ 3.422
858
Qredits duurzaamheid
4.000
4.000
Actieplan Groene en Digitale Banen
5.066
5.066
Maritieme Maakindustrie
1.150
700
1.850
Nationaal Versterkingsplan Microchip-talent
41.509
‒ 156
41.353
PEGA - Ruimte voor economie
21.783
‒ 500
21.283
Brexit Adjustment Reserve
541
541
Ruimte voor economie / bedrijventerreinen
9.422
‒ 8.770
652
Overig
5.884
5.884
Leningen
275.000
‒ 270.000
5.000
Bedrijfssteun
270.000
‒ 270.000
0
PEGA econonomische bedrijvigheid
5.000
5.000
Garanties
65.632
0
65.632
BMKB
39.887
39.887
Groeifaciliteit
8.000
8.000
Garantie Ondernemersfinanciering
11.745
11.745
Garantie Ondernemersfinanciering Corona
5.000
5.000
Maatwerkgaranties
1.000
1.000
Opdrachten
11.832
‒ 2.305
9.527
Onderzoek en opdrachten
7.297
‒ 145
7.152
Caribisch Nederland
1.470
‒ 1.030
440
Regeldruk
2.290
‒ 990
1.300
Budget Samenwerking regio
775
‒ 140
635
Bijdrage aan agentschappen
155.451
‒ 5.613
149.838
Bijdrage RVO.nl
154.642
‒ 5.613
149.029
Bijdrage RDI
809
809
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
515.498
48.903
564.401
Bijdrage aan TNO
308.868
37.238
346.106
Kamer van Koophandel
174.809
11.665
186.474
Bijdrage aan NWO-TTW
31.821
31.821
Bijdrage aan medeoverheden
31.862
0
31.862
MKB Innovatiestimulering Topsectoren (MIT)
31.862
31.862
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
467.068
14.859
481.927
Internationaal Innoveren
52.872
3.882
56.754
PPS toeslag
187.371
3.445
190.816
TO2 (excl. TNO)
75.957
‒ 114
75.843
Topsectoren overig
14.209
‒ 4.670
9.539
Ruimtevaart (ESA)
86.590
8.240
94.830
Bijdrage NBTC
10.447
500
10.947
Overige bijdragen aan organisaties
5.410
‒ 358
5.052
Economische ontwikkeling en technologie
262
5.879
6.141
EU-cofinanciering JTF
16.331
‒ 1.758
14.573
Faciliteiten toegepast onderziek TO2 en RKI
9.330
‒ 187
9.143
NGF project NXTGEN Ruimtevaart
8.289
8.289
Storting begrotingsreserve
30.000
0
30.000
Storting reserve maatwerkgarantie
30.000
30.000
Ontvangsten
472.811
‒ 29.802
443.009
Rijksoctrooiwet
49.474
4.026
53.500
Eurostars
4.250
4.250
F-35
10.576
‒ 10.576
0
Diverse ontvangsten
1.244
14.959
16.203
Bedrijfssteun
40.367
40.367
Tegemoetkoming vaste lasten
76.700
‒ 40.000
36.700
BMKB
33.000
33.000
Onttrekking reserve BMKB
56.000
56.000
Onttrekking reserve KKC
2.000
2.000
Groeifaciliteit
8.000
8.000
Garantie Ondernemingsfinanciering
13.000
13.000
Onttrekking reserve GO corona
166.000
166.000
Maatwerkgaranties
1.000
1.000
NGF - project Opschaling PPS beroepsonderwijs
0
1.789
1.789
Tegemoetkoming Energiekosten
11.200
11.200
Tabel 6 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
3.437.381
‒ 154.778
3.282.603
waarvan garantieverplichtingen
1.211.928
1.211.928
waarvan overige verplichtingen
2.225.453
‒ 154.778
2.070.675
Budgetflexibiliteit
De oorspronkelijke budgetflexibiliteit in de ontwerpbegroting 2025 was 11%. Dit betekent dat 89% van het kasbudget al juridisch verplicht was. De resterende 11% aan flexibele budget was nagenoeg bestuurlijk gebonden en klein deel beleidsmatig gereserveerd. Bij de 1e suppletoire begroting 2025 bleef dit bij 89%.
Het percentage juridisch verplicht bij de 2e suppletoire begroting is 94,5%, dit heeft te maken met reeds aangegane verplichtingen bij onder andere KVK, TNO en RVO. De flexibele budgetten zijn bestuurlijk gebonden. Dit betreft onder andere budgetten voor NGF-projecten die nog niet juridisch zijn vastgelegd maar wel bestuurlijk vastgelegd in Project Specifieke Afspraken.
Toelichting
Verplichtingen
Ten opzichte van de stand in de Suppletoire begroting september is het verplichtingenbudget voor artikel 2 van de EZ-begroting verlaagd met € 154,78 mln. Dit is het saldo van met name de volgende mutaties:
– De middelen die middels de tweede incidentele suppletoire begroting van Economische Zaken beschikbaar zijn gesteld voor bedrijfssteun worden terug overgeheveld naar de begroting van het Ministerie van Defensie.
– Het verplichtingenbudget voor de TO2-instellingen is met € 13,4 mln naar boven bijgesteld. Deze ophoging betreft aanvullende bijdragen vanuit verschillende departementen voor onderzoeken en opdrachten.
– De Rijksbijdrage aan TNO wordt verhoogd met € 55,6 mln verplichtingenruimte. Deze ophoging betreft aanvullende bijdragen vanuit andere departementen (o.a. J&V, I&W, BZK, VWS, en SZW) voor onderzoeken en opdrachten die TNO uitvoert.
Uitgaven
Subsidies
NGF-Project NXTGEN HIGH TECH
Op basis van de huidige uitvoeringsinformatie en prognoses van RVO wordt het kasbuget voor 2025 met € 25 mln naar boven bijgesteld. Deze verhoging is nodig voor de uitvoering van het NGF-project NXTGEN. Eerder dit jaar zijn op basis van de toen geldende inzichten kasbudgetten uit 2025 en 2026 naar latere jaren geschoven, maar op basis van de huidige realisatie en prognose is in 2025 kasbudget nodig.
NGF-Project PhotonDelta
Op basis van de huidige uitvoeringsinformatie en prognoses van RVO wordt het kasbuget voor 2025 met € 21 mln naar boven bijgesteld. Deze verhoging is nodig voor de uitvoering van het NGF-project PhotonDelta. Eerder dit jaar zijn op basis van de toen geldende inzichten kasbudgetten uit 2025 en 2026 naar latere jaren geschoven, maar op basis van de huidige realisatie en prognose is in 2025 kasbudget nodig.
Leningen
Bedrijfssteun
Het budget van € 270 mln is middels de tweede incidentele suppletoire begroting van Economische Zaken beschikbaar gesteld vanuit het Defensiematerieelbegrotingsfonds naar aanleiding van een verzoek tot bedrijfssteun. Nu het verzoek tot steun is ingetrokken worden deze middelen weer terug overgeheveld naar het Defensiematerieelbegrotingsfonds bij het Ministerie van Defensie.
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
Bijdrage aan TNO
Bij de 2e suppletoire begroting is € 37,2 mln aan kasbudget toegevoegd aan het budget voor de Rijksbijdrage aan TNO. Deze ophoging betreft aanvullende bijdragen vanuit andere departementen (o.a. J&V, I&W, BZK, VWS, en SZW) voor onderzoeken en opdrachten die TNO uitvoert.
Kamer van Koophandel
Bij de 2e suppletoire begroting is € 11,7 mln aan kasbudget toegevoegd aan het budget voor de Kamer van Koophandel. Deze ophoging betreft o.a. aanvullende bijdragen vanuit andere departementen (o.a. SZW, J&V, I&W, BZK, LVVN, Fin, en VWS) voor het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. De verhoging is het gevolg van sterk gestegen kosten.
Ontvangsten
Joint Strike Fighter
Voor het instrument Joint Strike Fighter (JSF) zijn de ontvangsten met € 10,6 mln naar beneden bijgesteld. Eind 2023 is besloten om de afdracht voor 2023-2025 te pauzeren. De reden hiervoor is dat in de contracten van deze jaren geen rekening gehouden is met de hoge inflatie in Nederland. Er is afgesproken dat deze vrijstelling mogelijk is omdat de leveranciers voor het afgesproken jaar 2062 alsnog de totale afdracht kunnen doen.
Tegemoetkoming vaste lasten
Voor de Tegemoetkoming vaste lasten (TVL) wordt het ontvangstenbudget met € 40 mln naar beneden bijgesteld op basis van de nu bekende uitvoeringsinformatie. De TVL wordt teruggevorderd wanneer bij de definitieve vaststelling blijkt dat de daadwerkelijke omzetderving lager is geweest dan aanvankelijk door de aanvrager was geraamd. In dergelijke gevallen wordt (een deel van) het eerder uitgekeerde voorschot teruggevorderd.
Diverse ontvangsten
Voor het instrument Diverse ontvangsten is het kasbudget met € 15 mln naar boven bijgesteld. Dit betreft onder andere het desalderen van de afrekening van de RVO opdracht 2024. Hierbij wordt een ontvangst geregistreerd van € 10 mln, die tegelijkertijd ook aan de uitgavenkant wordt opgeboekt.
Toelichting op de begrotingsreserves
De begrotingsreserves zijn bedoeld om inkomsten uit premies en uitgaven voor schades, die over de jaren kunnen fluctueren, te verevenen. De reserve dient als buffer voor uitgaven door EZ in geval bedrijven niet aan hun terugbetalingsverplichtingen kunnen voldoen inzake leningen bij financieringsinstellingen waarop EZ een borgstelling heeft afgegeven.
Op de EZ-begroting zijn begrotingsreserves voor de Borgstelling MKB-kredieten (BMKB) (inclusief het Coronaluik), de Borgstelling MKB-kredieten groen (BMKB groen), de regeling Garantie Ondernemingsfinanciering (GO) (inclusief de Coronamodule van de GO), de Groeifaciliteit (GF), de garanties voor nieuwe aanbieders van MKB-financiering en de regeling Klein Krediet Corona (KKC).
Hoewel de GF en de verschillende coronaluiken geen nieuwe garanties afgeven wordt de reserve aangehouden tot alle reeds bestaande garanties zijn afgelopen.
De reguliere GO en BMKB zijn kostendekkende garanties, waarvan de te realiseren premieontvangsten naar verwachting toereikend zijn voor het afdekken van eventuele verliesdeclaraties. Er wordt bij het sluiten van boekjaar 2025 een onttrekking voorzien van € 224 mln uit de begrotingsreserves van de BMKB, GO en KKC. Doordat een aantal garanties van met name covid-regelingen aflopen, wordt uitstaande risico verlaagd. Dat betekent dat ook de reserves die worden aangehouden voor dit risico kunnen worden afgebouwd. Deze onttrekking gaat ten guste van het generale beeld.
Bij het sluiten van het begrotingsjaar 2025 wordt mede op basis van het gebruik van deze faciliteiten en de daarbij behorende gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor deze regelingen definitief vastgesteld of er een aanvullende onttrekking of storting dient plaats te vinden. De definitieve onttrekkingen uit de begrotingsreserves worden via de Slotwet met de Tweede Kamer gedeeld.
Tabel 7 Begrotingsreserve Borgstelling MKB-kredieten (BMKB) (bedragen x € 1 mln)
Stand 1/1/2025
241,0
+ Geraamde storting
– Geraamde onttrekking
‒ 56,0
Stand (raming) per 31/12/2025
185,0
Tabel 8 Begrotingsreserve Borgstelling MKB-kredieten groen (BMKB groen) (bedragen x € 1 mln)
Stand 1/1/2025
13,1
+ Geraamde storting
– Geraamde onttrekking
Stand (raming) per 31/12/2025
13,1
Tabel 9 Begrotingsreserve Garantie Ondernemingsfinanciering (GO) (bedragen x € 1 mln)
Stand 1/1/2025
230,0
+ Geraamde storting
– Geraamde onttrekking
‒ 166,0
Stand (raming) per 31/12/2025
64,0
Tabel 10 Begrotingsreserve maatwerk garantie (bedragen x € 1 mln)
Stand 1/1/2025
+ Geraamde storting
30,0
– Geraamde onttrekking
Stand (raming) per 31/12/2025
30,0
Tabel 11 Begrotingsreserve Groeifaciliteit (bedragen x € 1 mln)
Stand 1/1/2025
58,6
+ Geraamde storting
– Geraamde onttrekking
Stand (raming) per 31/12/2025
58,6
Tabel 12 Begrotingsreserve Garantie MKB-faciliteiten (bedragen x € 1 mln)
Stand 1/1/2025
22,9
+ Geraamde storting
– Geraamde onttrekking
Stand (raming) per 31/12/2025
22,9
Tabel 13 Begrotingsreserve Klein Krediet Corona (bedragen x € 1 mln)
Stand 1/1/2025
14,0
+ Geraamde storting
– Geraamde onttrekking
‒ 2,0
Stand (raming) per 31/12/2025
12,0
3.3 Beleidsartikel 3 Toekomstfonds
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 14 Budgettaire gevolgen van beleid art. 3 Toekomstfonds (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
374.351
0
374.351
Uitgaven
324.590
‒ 3.522
321.068
Subsidies (regelingen)
3.806
‒ 1.787
2.019
Thematisch Technology Transfer
3.806
‒ 1.787
2.019
Leningen
310.950
‒ 1.761
309.189
Startups / MKB financiering
Volledig revolverend
ROM's
2.457
2.457
Dutch Future Fund
2.000
2.000
Deep Tech Fund
50.000
50.000
Fonds Alternatieve Financiering
10.000
10.000
Economische Veiligheid Fonds
22.735
22.735
European Tech Champions Initiative (ETCI)
35.000
35.000
SecFund
75.000
75.000
Deels revolverend
Innovatiekrediet
55.000
55.000
Risicokapitaal SEED
31.000
31.000
Vroege fase / informal investors
19.092
‒ 1.761
17.331
Met vermogensbehoud
Onco research
4.125
4.125
Thematische Technology Transfer
4.040
4.040
Regmed
501
501
Bijdrage aan agentschappen
9.834
26
9.860
Bijdrage RVO.nl
9.834
26
9.860
Ontvangsten
60.227
0
60.227
ROM's
15.504
15.504
Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek
354
354
Thematische Technology Transfer
100
100
Smart industry
227
227
Innovatiekredieten
25.000
25.000
SEED
18.000
18.000
VFF
1.042
1.042
Budgetflexibiliteit
De budgetflexibiliteit naar aanleiding van de wijzigingen uit de 2e suppletoire begroting is 2%. Dit betekent dat 98% van het beschikbare kasbudget op artikel 3 van de EZ-begroting juridisch verplicht is. Deze 2% aan bestuurlijk verplichte budgetten betreft een deel van de middelen van het instrument Innovatiekredieten.
Vergeleken met de stand uit de 1e suppletoire begroting 2025 is het percentage juridisch verplicht met 35% gestegen. Dit komt onder andere door het verplichten van aanvullende bijdragen en doordat er bij de Suppletoire begroting september een deel van de middelen uit 2025 naar latere jaren zijn geschoven als gevolg van de herijking van alle ramingen op het Toekomstfonds.
Toelichting
Bij beleidsartikel 3 Toekomstfonds is er bij de 2e suppletoire begroting geen sprake van noemenswaardige begrotingsmutaties.
4 De niet-beleidsartikelen
4.1 Artikel 40 Apparaat Kerndepartement
Tabel 15 Apparaatsuitgaven Kerndepartement (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
573.154
‒ 8.508
564.646
Uitgaven
573.154
‒ 8.508
564.646
Personele uitgaven
429.546
2.171
431.717
waarvan eigen personeel
374.136
‒ 4.929
369.207
waarvan inhuur externen
29.734
16.577
46.311
waarvan overige personele uitgaven
25.676
‒ 9.477
16.199
Materiële uitgaven
143.608
‒ 10.679
132.929
waarvan ICT
23.526
‒ 13.518
10.008
waarvan bijdrage aan SSO's
28.839
0
28.839
waarvan DICTU
27.256
0
27.256
waarvan overige materiële uitgaven
63.987
2.839
66.826
Ontvangsten
49.950
6.220
56.170
Overig
49.950
6.220
56.170
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Personele uitgaven
De raming van de personele uitgaven is met ongeveer € 2,2 mln verhoogd. De toelichting hierop is als volgt:
– Het budget voor eigen personeel is met € 4,9 mln verlaagd. Dit komt mede door een verschuiving van budget voor eigen personeel naar externe inhuur (ongeveer € 4,0 mln). Daarnaast is de raming voor het eigen personeel van SodM verlaagd met € 0,8 mln op basis van de laatste prognoses.
– Het budget voor externe inhuur is met € 16,6 mln verhoogd. De verhoging van dit budget is vooral het gevolg van doorbelasting van de kosten voor externe inhuur aan de (beleids)directies die het betreft.
– De overige personele uitgaven zijn per saldo met ongeveer € 9,5 mln verlaagd. Hoewel het budget voor de Landsadvocaat is verhoogd met € 3,1 mln (met name door het doorbelasten van kosten aan afnemers van externe juridische expertise), is het budget ook verlaagd voor problematiek elders op de begroting (€ 21,3 mln). Tot slot heeft EZ € 1,5 mln van IenW ontvangen voor het toezicht dat ACM uitvoert op de vervoerssector.
Materiële uitgaven
De raming van de materiële uitgaven is verlaagd met € 10,7 mln. Dit komt door:
– Een verlaging van het budget voor ICT van ongeveer € 13,5 mln. Dit komt onder andere door diverse overhevelingen naar dienst- of concernonderdelen voor het programma Transparantie in Informatie (€ 1,9 mln). Daarnaast is € 5 mln als onderuitputting afgeboekt van de ACM-begroting. Tot slot is € 4 mln ingezet voor dekking elders op de begroting.
– Een verhoging van de raming van de overige materiële uitgaven met € 2,8 mln. Dit komt mede door de ophoging van het budget voor de bijdrage aan O&P Rijk (€ 2 mln).
Ontvangsten
De raming van de ontvangsten is verhoogd met € 6,2 mln. Dit komt door een bijstelling van de raming voor retributieontvangsten. Voor ACM gaat het om € 1,6 mln en voor SodM gaat het om € 4,6 mln.
4.2 Artikel 41 Nog onverdeeld
Tabel 16 Nog onverdeeld (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
0
0
0
Uitgaven
0
0
0
Prijsbijstelling
0
0
0
Loonbijstelling
0
0
0
Onvoorzien
0
0
0
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting op de verplichtingen en uitgaven
Er zijn geen mutaties bij het artikel «Nog onverdeeld».
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
V.P.G. Karremans, minister van Economische Zaken
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.