Amendement : Amendement van het lid Stoffer over het schrappen van de pseudo-eindheffing fossiele personenauto's
36 812 Wijziging van enkele belastingwetten en enige andere wetten (Belastingplan 2026)
Nr. 30
AMENDEMENT VAN HET LID STOFFER
Ontvangen 17 november 2025
De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
I
In artikel IV vervallen de aanhef alsmede de aanduiding «A» voor het eerste onderdeel
en in dat onderdeel wordt «In» vervangen door «In de Wet op de loonbelasting 1964
wordt met ingang van 1 januari 2027 in». Voorts wordt «eerste lid, wordt» vervangen
door «eerste lid,».
II
Artikel IV, onderdeel B, vervalt.
III
Artikel IV, onderdeel C, vervalt.
IV
Artikel VI vervalt.
V
Artikel IX vervalt.
Toelichting
Dit amendement haalt de maatregel om per 1 januari 2027 een pseudo-eindheffing voor
fossiele personenauto’s in te voeren uit het wetsvoorstel Belastingplan 2026. In samenhang
daarmee vervallen ook de bijbehorende bepalingen met betrekking tot het overgangsrecht
en de evaluatie.
Hoewel de indiener het stimuleren van elektrificatie van het wagenpark steunt, is
de voorgestelde maatregel volgens hem niet wenselijk om diverse redenen. Zo wijst
de indiener erop dat de lastendruk voor ondernemers, zowel financieel als administratief,
door de pseudo-eindheffing flink stijgt. Ook behelst de voorgestelde maatregel in
het Belastingplan 2026 een extra heffing, wat voor extra uitvoeringsproblemen kan
zorgen bij de Belastingdienst. Ook is de kans groot dat werkgevers uitwijken naar
alternatieven opties, zoals het aanbieden van tweedehands brandstofauto’s of alternatieve
reiskostenvergoedingen. Ten slotte, eind 2025 komt de Europese Commissie met een voorstel
over de ingroei van emissievrije zakelijke auto’s. De maatregel uit het voorliggende
wetsvoorstel loopt daarop vooruit. Kortom, indiener is van mening dat er betere manieren
zijn om de elektrificatie van het wagenpark te stimuleren.
Dit amendement levert tot en met 2034 cumulatief 1.029 miljoen euro op, en vanaf 2035
structureel 43 miljoen euro. De voorgestelde maatregel zou ingaan per 2027. Er is
dus nog tijd om te komen tot een alternatieve maatregel, die effect heeft vanaf 2027.
Daarom verzoekt de indiener het vrijgekomen budget te reserveren voor één of meer
alternatieve maatregelen, waarmee hetzelfde doel wordt bereikt, namelijk het stimuleren
van verduurzaming van personenauto’s. Indiener verzoekt de regering uiterlijk bij
Voorjaarsnota 2026 dit alternatief te presenteren.
Budgettaire effecten pakket in mln. € prijspeil 2025
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2031
2032
2033
2034
2035
struc
niet invoeren pseudo-eindheffing
– 208
313
276
178
135
100
104
61
70
43
43
Stoffer
Indieners
-
Indiener
Chris Stoffer, Kamerlid