Schriftelijke vragen : Het bericht ‘Koop nu, baal later: hoe Klarna-klanten vastlopen in dubieuze incassotrajecten’
Vragen van het lid Ceder (ChristenUnie) aan de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid over het bericht «Koop nu, baal later: hoe Klarna-klanten vastlopen in dubieuze incassotrajecten» (ingezonden 12 november 2025).
Vraag 1
Bent u bekend met de werkwijze van incassobedrijven, zoals Alektum (aan wie BNPL-bedrijf
(Buy Now Pay Later) Klarna vorderingen heeft overgedragen), die duizenden rechtszaken
aanhangig maken, vaak zonder deugdelijke onderbouwing, niet verschijnen bij de rechtbank
en schuldenaren confronteren met torenhoge rente- en incassokosten?1
Vraag 2
Hoe beoordeelt u deze handelwijze in het licht van de beginselen van een behoorlijke
procesorde en de bescherming van schuldenaren? In hoeverre is hier volgens u sprake
van (structureel) misbruik van procesrecht?
Vraag 3
Kunt u toelichten welke maatregelen momenteel bestaan om te voorkomen dat incassobureaus
op dergelijke wijze misbruik maken van het rechtssysteem?
Vraag 4
Op welke wijze heeft u de aangenomen motie Ceder c.s. (Kamerstuk 35 915, nr. 27) afgedaan? Acht u de genomen maatregelen afdoende om het doorverkopen van schulden
als verdienmodel te hebben bestreden? Zo nee, welke maatregelen bent u voornemens
te nemen en/of te laten onderzoeken?
Vraag 5
Bent u bekend met de algemene consumentenvoorwaarden van Klarna, waarin staat dat
de vordering van de (web)winkel op de consument wordt overgedragen aan Klarna Bank
AB? Deelt u dat een dergelijke overdracht van een vordering valt onder de reikwijdte
van artikel 2, sub b, van de Wet kwaliteit incassodienstverlening?2
Vraag 6
Bent u van mening dat de activiteiten van Klarna onder de Wet kwaliteit incassodienstverlening
vallen? Zo ja, voldoet het bedrijf, naar uw oordeel, aan de verplichtingen die de
wet stelt? Is het juist dat Klarna niet geregistreerd staat in het register van incassodienstverleners?
Vraag 7
Bent u bekend met het feit dat Klarna, in het kader van haar BNPL-activiteiten, aan
consumenten betalingsherinneringen en aanmaningen verstuurt wanneer facturen onbetaald
blijven? Deelt u de opvatting dat het versturen van herinneringen en aanmaningen moet
worden aangemerkt als het verrichten van «buitengerechtelijke incassowerkzaamheden»
in de zin van artikel 1 van de Wet kwaliteit incassodienstverlening?
Vraag 8
Is het correct dat de reikwijdte van de wet gebaseerd is op de feitelijke uitvoering
van buitengerechtelijke incassowerkzaamheden richting natuurlijke personen, ongeacht
door wie deze worden uitgevoerd? Zijn er organisaties uitgezonderd van de reikwijdte
van deze wet?
Vraag 9
Klopt het, zoals in het artikel gepubliceerd door Follow the Money staat, dat u in
gesprek bent met het bedrijf Klarna over de naleving van de Wet kwaliteit incassodienstverlening?
Vraag 10
Wat is de reden voor dit overleg? Is het gebruikelijk en wenselijk dat er overleg
plaatsvindt tussen u en een bedrijf over naleving van de wet? Wat is hierin de rol
van de Inspectie Justitie en Veiligheid? Is de Inspectie (al dan niet op handhavende
wijze) betrokken bij dit overleg?
Vraag 11
Kunt u aangeven waarom met Klarna wordt «overlegd» terwijl in het nieuwsbericht van
de Inspectie Justitie en Veiligheid staat dat «incassodienstverleners die niet zijn
geregistreerd hun werkzaamheden met onmiddellijke ingang [moeten] staken en gestaakt
houden»?3
Vraag 12
Klopt het dat het overtreden van de registratieplicht in het incassoregister wordt
aangemerkt als een economisch delict in de zin van de Wet op de economische delicten
(WED)? Kunnen burgers in dit geval zelf aangifte doen van een vermoedelijke overtreding
van deze registratieplicht door een incassodienstverlener?
Vraag 13
Op welke wijze wordt er gehandhaafd op de Wet kwaliteit incassodienstverlening? Kunt
u cijfers delen van de hoeveelheid boetes et cetera die zijn opgelegd?
Vraag 14
Heeft de Inspectie Justitie en Veiligheid volgens u voldoende instrumenten en capaciteit
om adequaat te kunnen handhaven om een afschrikwekkende werking te hebben waardoor
bedrijven zich genoodzaakt voelen om te voldoen aan de wet?
Vraag 15
Wat vindt u van de suggestie die gedaan wordt in het artikel om de wetgeving aan te
scherpen ten aanzien van de wijze waarop zogeheten BNPL-bedrijven mogen samenwerken
met incassobureaus? Bent u bereid te onderzoeken of aanvullende regelgeving of toezicht
nodig is om consumenten beter te beschermen tegen agressieve incassopraktijken in
deze sector?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Don Ceder, Tweede Kamerlid