Lijst van vragen : 36800-XII Verslag houdende een lijst van vragen inzake Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII) voor het jaar 2026
2025D43226 Verslag houdende een lijst van vragen
De vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat, belast met het voorbereidend
onderzoek van dit voorstel van wet, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm
van een lijst van vragen. De vragen zijn op 2 oktober 2025 voorgelegd aan de Minister
van Infrastructuur en Waterstaat.
De voorzitter van de commissie,
P. de Groot
De griffier van de commissie,
Schukkink
Nr
Vraag
1.
Kunt u een concreet overzicht geven van de uitwerking van de 22 procent bezuiniging
op apparaatslasten vanuit het regeerprogramma? Graag in een tabel waarin is aangegeven
op welke organisaties of organisatieonderdelen deze bezuiniging neerslaat, en per
organisatieonderdeel hoeveel externe inhuur teruggedrongen wordt, hoeveel fte verdwijnen
en welk type functies het daar betreft.
2.
Lopen er gesprekken met de NS om de prijsstijging van treinkaarten in 2026 te voorkomen?
Hoeveel zou het kosten om de prijsstijging te voorkomen?
3.
Hoeveel zou het kosten om de btw op openbaar vervoer op nihil te stellen?
4.
Hoeveel zou het kosten om de prijzen in het openbaar vervoer met 10 procent te verlagen?
5.
Hoeveel zou het kosten om de prijzen in het openbaar vervoer met 25 procent te verlagen?
6.
Hoeveel zou het kosten om de prijzen in het openbaar vervoer met 50 procent te verlagen?
7.
Hoeveel zou het kosten om het openbaar vervoer gratis te maken?
8.
Heeft u zicht op het aantal NS-medewerkers dat vrijwillig een bodycam wil dragen?
Zo ja, hoeveel zou het kosten om hoofdconducteurs met een bodycam op te leiden tot
boa?
9.
Klopt het dat in het verkeer een hoge leeftijd een groter ongevalsrisico heeft dan
alcohol en drugs?
10.
Wanneer komt de circulaire-economiewet naar de Kamer?
11.
Welke beleidsprogramma’s en middelen zijn gericht op het afbouwen van de lineaire
economie en het opbouwen van de circulaire economie?
12.
Welke beleidsmatige ontwikkelingen die genoemd worden, vormen nieuw of reeds ingezet
Nederlands beleid?
13.
Welke beleidsmatige ontwikkelingen die genoemd worden, vormen nieuw of reeds ingezet
Europees beleid?
14.
Welke beleidsmatige ontwikkelingen dragen bij aan het stimuleren van tweedehands consumptie?
15.
Welke beleidsmatige ontwikkelingen dragen bij aan het stimuleren van minder consumptie?
16.
Wat zijn de financiële ontwikkelingen (hoeveelheid, welke subsidies, welke middelen,
allocatie van de middelen) sinds 2015 op het gebied van financiering van de circulaire
economie?
17.
Wat is de verhouding tussen uitgaven aan agentschappen en aan de financiering van
circulariteit zelf ten opzichte van de afgelopen vijf jaar, uitgesplitst per jaar?
18.
Welk bedrag zou nodig zijn om de gestelde doelen voor de circulaire economie te bereiken
in 2030? En welk bedrag om de doelen van 2035 te halen?
19.
Hoeveel investeert u nog in circulaire ambachtscentra (CA’s)?
20.
Hoeveel van het budget rondom CA’s komt terecht in werkprogramma’s en op de werkvloer?
Hoeveel van het budget blijft binnen ministeries en hoeveel bij Rijkswaterstaat?
21.
Wat is de beleidsmatige evaluatie van het verlagen van het budget voor de circulaire
economie? Welke keuzes zitten hierachter, en dragen deze bij aan het halen van de
circulariteitsdoelstellingen?
22.
Waarvoor kunnen de KF – DEI + CE-gelden (Klimaatfonds – regeling Demonstratie Energie-
en Klimaatinnovatie Circulaire economie) precies ingezet worden?
23.
Waarvoor kunnen de KF-circulair-doen-en-gedrag-gelden precies ingezet worden?
24.
In welke mate is NEN betrokken bij het versimpelen van de CENELEC/WEEELABEX-reparatievereisten?
25.
Wordt de gezondheidseffectrapportage (GER) meegenomen bij de versterking van het stelsel
van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH-stelsel)?
26.
Wordt er bij het efficiënt en effectief functioneren van het VTH-stelsel ook gedacht
aan de onafhankelijkheid van de omgevingsdiensten, zodat deze niet bestuurlijk onder
druk (kunnen) worden gezet bij het verlenen van vergunning?
27.
Wordt er in de monitor Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) ook gekeken
naar het effect op de gezondheid van inwoners?
28.
Wordt er in de jaarlijkse monitoring luchtkwaliteit van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid
en Milieu (RIVM) rekening gehouden met het fijnstof dat vrijkomt door houtstook?
29.
Gezien het feit dat in de begroting IenW 2026 staat opgenomen dat ov-boa's toegang
krijgen tot het rijbewijzenregister, maar er niets staat over toegang tot de strafrechtketendatabank
en de Basisvoorziening vreemdelingen, en er sprake is van uitstel van beantwoording
van schriftelijke vragen hierover; wanneer kan de Kamer hier antwoord op verwachten?
30.
Kunt u aangeven hoe groot het financieringstekort is voor het project Zuidasdok?
31.
Wat is het tijdpad en de planning om dit financieringstekort te dichten?
32.
Wanneer komt het project Zuidasdok in de knel qua planning en aanbesteding, als het
financieringstekort niet wordt opgelost?
33.
Klopt het dat de Noord/Zuidlijn randvoorwaardelijk is voor het vergroten van het aantal
internationale treinverbindingen?
34.
Hoe staat het met de planning van de Noord/Zuidlijn? Hoe verhoudt de planning in het
Regeerprogramma, waarin staat dat er in 2026 een voorkeursbesluit wordt genomen, zich
tot de financiering?
35.
Hoe belangrijk is de Schipholtunnel als onderdeel van de kritieke infrastructuur?
En hoe kwetsbaar is het systeem bij incidenten in deze tunnel?
36.
Hoeveel middelen zijn er vanaf 2026 beschikbaar voor het verbeteren van de verkeersveiligheid,
en zijn deze toereikend om de doelstellingen te behalen?
37.
Welke middelen worden besteed aan de veiligheid in het ov en worden alle aanbieders
van reizigersvervoer per spoor hier gelijkelijk in ondersteund?
38.
Wat is de inschatting van het aantal fatbikes dat momenteel rondrijdt in Nederland?
39.
Hoe wordt gehandhaafd op de verkoop en handel van illegale fatbikes?
40.
Welke acties worden ondernomen om verkoop van goedkope illegale fatbikes op de Beverwijkse
bazaar te stoppen?
41.
Kan in een schema worden weergegeven hoeveel het rijk en de medeoverheden bijdragen
aan de ov-concessies?
42.
Hoeveel is er in miljoenen euro’s beschikbaar voor het ontsluiten van (nieuwe) woningbouwlocaties,
en in welke jaren (graag een meerjarenoverzicht in tabelvorm)?
43.
Staat bij de VTH de gezondheid van omwonenden centraal?
44.
Welke maatregelen heeft u nu op het oog als het gaat om de eindsprintfase van het
behalen van de doelen van de Kaderrichtlijn Water (KRW), zoals u dit noemde in het
commissiedebat Water? Wanneer kan de Kamer een brief hierover verwachten?
45.
Ziet u een rol voor het rijk voor u om een platform te creëren waar grote grondwateropgaven
die bestuurlijke grenzen overschrijden met decentrale overheden gezamenlijk kunnen
worden besproken en aangepakt?
46.
Wordt er naast de bijdrage van wegverkeer ook gekeken naar de uitstoot van andere
stoffen, zoals van veehouderijen, houtstook en industrie?
47.
Wordt in de 15e Monitoringsrapportage NSL ook rekening gehouden met de WHO-advieswaarden? En bent
u bereid deze te betrekken bij de rapportage?
48.
Ziet u, mede gezien het stijgend aantal fietsslachtoffers (door de introductie van
nieuwe vormen van mobiliteit), de noodzaak om ook een campagne op te zetten rond gedrag
op de fiets?
49.
In hoeverre speelt het Meerjarenplan Fietsveiligheid in op recente ontwikkelingen
rond bijvoorbeeld de fatbike?
50.
Kunt u aangeven op welke wijze de inzet op valpreventie vanuit het Ministerie van
VWS wordt meegenomen in het plan als het gaat om ouderen?
51.
Op welke wijze wordt aandacht besteed aan gedragsinterventies binnen het plan?
52.
Kunt u aangeven hoe wordt gewaarborgd dat goede data over fietsslachtoffers beschikbaar
blijven, aangezien politiedata onvoldoende inzicht geven in deze kwetsbare groep verkeersslachtoffers?
53.
Kunt u toelichten hoe de middelen van het Actieplan Verkeersveiligheid concreet worden
ingezet en wat de verwachte effecten zijn?
54.
Kunt u aangeven op welke wijze actuele kennis wordt betrokken bij het thema gedragsbeïnvloeding?
55.
Constaterende dat onder «opdrachten» onderzoeken en activiteiten in het kader van
het Landelijk Actieprogramma Verkeersveiligheid vallen, onderdeel van het Strategisch
Plan Verkeersveiligheid 2030, en dat dit o.a. beleidsontwikkeling voor beginnende
bestuurders (0,1 miljoen euro), maatregelen fietsveiligheid (0,4 miljoen euro) en
het verbeteren van de verkeersveiligheid voor specifieke doelgroepen zoals ouderen
betreft; kunt u toelichten hoe deze middelen concreet worden ingezet en wat de verwachte
effecten zijn?
56.
Kunt u specifieker aangeven hoe de bedragen verdeeld zijn?
57.
Kunt u aangeven welke andere doelgroepen dan ouderen in beeld zijn?
58.
Wat is de staat van de haven van West-Terschelling?
59.
Wat is de mogelijke invloed van stagnatie in de renovatieplannen van de haven van
West-Terschelling op de bereikbaarheid van het eiland?
60.
Zijn er voldoende middelen gereserveerd om de veerinstallaties aan wal van de Waddenveren
in een goede staat te behouden, gezien het groot aantal reizigers dat er gebruik van
maakt, bijvoorbeeld de walinstallatie op Texel?
61.
Hoe gaat u ervoor zorgen dat overal in Nederland aan de aangescherpte EU-grenswaarden
in 2030 wordt voldaan? En hoe zorgt u ervoor dat, ondanks het teruggebrachte budget,
de doelstellingen nog steeds behaald worden?
62.
In hoeverre vindt u dat de Europese richtlijn Luchtkwaliteit aansluit bij de advieswaarden
van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) uit 2021?
63.
Ziet u een rol voor organisaties, zoals het Longfonds, KWF Kankerbestrijding en Natuur
& Milieu, om te helpen bij het effectiever maken en behalen van de streefwaarden en
doelstellingen omtrent luchtkwaliteit en de uitvoering van het Schone Lucht Akkoord?
64.
Welke stappen onderneemt u om de toelating van biologische gewasbeschermingsmiddelen
te versnellen, gezien de knelpunten en vertragingen bij het College voor de toelating
van gewasbeschermingsmiddelen en biociden (Ctgb) en de Europese toelatingsprocedures
en de herziening van de biocidenverordening in 2026?
65.
Is de huidige capaciteit bij de vergunningverlenende instanties (zoals RIVM/Bureau
GGO en COGEM) voldoende om de aantallen aanvragen, zoals weergegeven in tabel 97 tijdig
te verwerken? Wordt er rekening gehouden met een mogelijke toename van aanvragen door
nieuwe Europese regelgeving (zoals de Biotech Act of NGT-wetgeving)?
66.
Welk deel van de apparaatsuitgaven van het ministerie heeft betrekking op apparaatskosten
voor infrastructurele ontsluiting van woningbouw? Is de meerjarenraming hiervan in
de afgelopen maanden ineens significant gestegen en, zo ja, waarom?
67.
Kan worden aangegeven op welke (sub)artikelen in welke jaren de bedragen die gemoeid
zijn met zijn met een overboeking naar de beleidsbegroting HXII vanuit de Reservering
Woningbouwmiddelen à 100 miljoen euro in de jaren 2025–2031, bedoeld voor de apparaatskosten
voor woningbouw, terug te vinden zijn in de IenW-begroting, voor de dekking van welke
apparaatskosten deze bestemd zijn, en op welk moment het inzicht is ontstaan dat deze
(extra) apparaatskosten bestaan (zie ook blz. 79 in de memorie van toelichting bij
de begroting 2026 van het Mobiliteitsfonds)?
68.
Welke specifieke uitkeringen (SPUK’s) die van belang zijn voor de infrastructurele
ontsluiting van woningbouw zijn niet structureel, welke daarvan lopen ergens in de
jaren 2026 t/m 2030 af, wat zijn de consequenties hiervan (hoeveel budget valt er
weg en wat kan daardoor niet meer gerealiseerd worden?) en wat zijn in die gevallen
de vooruitzichten en eventuele plannen of alternatieven?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
P.C. (Peter) de Groot, voorzitter van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat -
Mede ondertekenaar
M. Schukkink, griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.