Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
36 820 X Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Defensie voor het jaar 2025 (suppletoire begroting september)
Nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van
artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld
en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar
2025 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie
van Defensie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van
deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Defensie,
R.P. Brekelmans
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1. Leeswijzer
De voorliggende suppletoire begroting september (SBS) bevat de voorgestelde wijzigingen
ten opzichte van de ontwerpbegroting 2025 van hoofdstuk X van de begroting van het
Rijk.
Per artikel worden de mutaties groter dan of gelijk aan onderstaande staffel op het
niveau van de financiële instrumenten (en eventueel artikelonderdeel) toegelicht.
Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)
< 50
1
2
=> 50 en < 200
2
4
=> 200 en < 1.000
5
10
=> 1.000
10
20
2. Beleidsartikelen
2.1. Artikel 1 Inzet
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 2 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1 Inzet (bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
5.023.086
4.129
5.027.215
Uitgaven
4.378.429
– 535
4.377.894
Apparaatsuitgaven
0
0
0
Programmauitgaven
4.378.429
– 535
4.377.894
1.1
Programmauitgaven
4.378.429
– 535
4.377.894
Opdrachten
4.378.429
– 436.535
3.941.894
Crisisbeheersingsoperaties
4.358.903
– 436.535
3.922.368
Financiering nationale inzet krijgsmacht
3.827
0
3.827
Overige inzet
15.699
0
15.699
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
0
436.000
436.000
Bijdrage aan Internationale Samenwerking
0
436.000
436.000
Ontvangsten
151.718
0
151.718
Toelichting op de verplichtingen
Er zijn geen mutaties toe te lichten die hoger zijn dan de staffelwaarde van dit artikel.
Toelichting op de uitgaven
Defensie draagt met contributies bij aan diverse vormen van militaire samenwerkingen,
zoals de European Peacy Facility (EPF) of de NAVO, en werkt voor de steun aan Oekraïne samen met partnerlanden. Van
de uitgaven die hieraan zijn verbonden wordt het financiële instrument geherclassificeerd
van opdracht naar bijdrage aan internationale samenwerking. Met de herclassificering handelt Defensie in lijn met de aanbevelingen van zowel
de Algemene Rekenkamer (Algemene Rekenkamer (2025) Verantwoordingsonderzoek Ministerie van Defensie (X) en Defensiematerieelbegrotingsfonds
(K). Rapport bij het Jaarverslag 2024, p. 58) als de Auditdienst Rijk (Auditdienst Rijk (2025) Auditrapport 2024. Ministerie van Defensie (X) en Defensiematerieelbegrotingsfonds
(K), p. 13).
2.2. Artikel 2 Koninklijke Marine
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 2 Koninklijke Marine (bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
1.219.724
– 6.083
1.213.641
Uitgaven
1.291.865
– 6.998
1.284.867
Apparaatsuitgaven
1.186.496
– 3.865
1.182.631
2.2
Apparaatsuitgaven
1.186.496
– 3.865
1.182.631
Personele uitgaven
1.161.439
– 4.713
1.156.726
Eigen personeel
1.034.309
582
1.034.891
Externe inhuur
11.208
780
11.988
Overige personele exploitatie
69.784
– 241
69.543
Kustwacht NL
19.814
– 5.354
14.460
Kustwacht CARIB
26.324
– 480
25.844
Materiële uitgaven
25.057
848
25.905
Overige materiële exploitatie
23.658
154
23.812
Kustwacht NL
108
0
108
Kustwacht CARIB
1.291
694
1.985
Programmauitgaven
105.369
– 3.133
102.236
2.1
Programmauitgaven
105.369
– 3.133
102.236
Opdrachten
105.292
– 3.136
102.156
Gereedstelling
22.203
– 239
21.964
Kustwacht NL
79.145
– 2.683
76.462
Kustwacht CARIB
3.944
– 214
3.730
(Schade)vergoeding
77
3
80
Schadevergoeding overig
77
3
80
Ontvangsten
12.324
0
12.324
Toelichting op de verplichtingen
Er zijn geen mutaties toe te lichten die hoger zijn dan de staffelwaarde van dit artikel.
Toelichting op de uitgaven
Er zijn geen mutaties toe te lichten die hoger zijn dan de staffelwaarde van dit artikel.
2.3. Artikel 3 Koninklijke Landmacht
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4 Koninklijke Landmacht (bedragen
x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
2.143.983
343
2.144.326
Uitgaven
2.143.983
343
2.144.326
Apparaatsuitgaven
2.038.920
343
2.039.263
3.2
Apparaatsuitgaven
2.038.920
343
2.039.263
Personele uitgaven
2.002.593
343
2.002.936
Eigen personeel
1.883.383
540
1.883.923
Externe inhuur
37.914
– 185
37.729
Overige personele exploitatie
81.296
– 12
81.284
Materiële uitgaven
36.327
0
36.327
Overige materiële exploitatie
36.327
0
36.327
Programmauitgaven
105.063
0
105.063
3.1
Programmauitgaven
105.063
0
105.063
Opdrachten
105.063
0
105.063
Gereedstelling
105.063
0
105.063
Ontvangsten
8.054
0
8.054
Toelichting op de verplichtingen
Er zijn geen mutaties toe te lichten die hoger zijn dan de staffelwaarde van dit artikel.
Toelichting op de uitgaven
Er zijn geen mutaties toe te lichten die hoger zijn dan de staffelwaarde van dit artikel.
2.4 Artikel 4 Koninklijke Luchtmacht
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4 Koninklijke Luchtmacht (bedragen
x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
1.058.230
– 42.939
1.015.291
Uitgaven
1.073.230
– 42.939
1.030.291
Apparaatsuitgaven
1.045.062
– 61.654
983.408
4.2
Apparaatsuitgaven
1.045.062
– 61.654
983.408
Personele uitgaven
952.807
– 14.880
937.927
Eigen personeel
816.610
– 22.124
794.486
Externe inhuur
23.510
7.000
30.510
Overige personele exploitatie
112.687
244
112.931
Materiële uitgaven
92.255
– 46.774
45.481
Overige materiële exploitatie
92.255
– 46.774
45.481
Programmauitgaven
28.168
18.715
46.883
4.1
Programmauitgaven
28.168
18.715
46.883
Opdrachten
28.168
18.715
46.883
Gereedstelling
28.168
18.715
46.883
Ontvangsten
12.111
0
12.111
Toelichting op de verplichtingen
Het verplichtingenbudget voor 2025 is met € 42,9 miljoen afgenomen en kent een direct
verband met een verlaging van de uitgaven die hieronder worden toegelicht.
Toelichting op de uitgaven
Het uitgavenbudget voor 2025 wordt verlaagd met € 42,9 miljoen. Dit wordt verklaard
door:
Personele uitgaven
De personele uitgaven zijn per saldo gedaald met € 14,9 miljoen. Het budget voor eigen
personeel is vanuit DN22 € 5,1 miljoen budget verhoogd om het personeelsbestand te
laten groeien. Toch blijft de personele groei achter. Als gevolg van deze ondervulling
is € 22 miljoen herschikt binnen de begroting. Deze herschikkingen zijn ingezet voor
materiële exploitatie en gereedstelling (respectievelijk € 7 miljoen en € 13 miljoen).
Tot slot is er € 7 miljoen budget van eigen personeel als gevolg van ondervulling
aangewend voor externe inhuur, beide onderdeel van de personele uitgaven.
Materiële uitgaven
Het budget is per saldo gedaald met € 46,8 miljoen. Ten behoeve van de instandhouding
van 4 extra MQ-9’s is budget geboekt op de materiële exploitatie (€ 55,1 miljoen).
Dit budget is gecorrigeerd en geboekt naar de instandhouding in het DMF. Vanuit de
onderrealisatie eigen personeel is budget (€ 7 miljoen) toegevoegd aan de materiële
exploitatie voor onder andere een simulator (€ 2 miljoen) en voor transport van personeel
dat wordt belast binnen de overige materiële exploitatie (€ 5 miljoen). Tot slot is
in verband met de versterking van het cyberdomein € 1,3 miljoen aan het budget toegevoegd.
Gereedstelling
Het gereedstellingsbudget is met € 18,7 miljoen gestegen. De verhoging komt onder
andere door de herschikking vanuit eigen personeel (€ 13 miljoen). Een deel uit de
herschikking is toegevoegd aan budgetten van de operationele afdelingen ten behoeve
van hun oefenprogramma’s (€ 4,3 miljoen). Momenteel wordt tijdens oefeningen invulling
gegeven aan het trainen binnen een hoogwaardige en realistische trainingsomgeving.
Hiertoe wordt voor diverse oefeningen Adversery Air (ADAIR) ingehuurd. Dit budget
komt uit DN22 Maatregel Operational Training Infrastructure (€ 4,7 miljoen) en uit
de herschikking vanuit eigen personeel (€ 8,7 miljoen). Tot slot is € 1 miljoen aan
het gereedstellingsbudget toegevoegd voor tactische communicatieapparatuur en software
voor helikopters.
2.5. Artikel 5 Koninklijke Marechaussee
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 5 Koninklijke Marechaussee (bedragen
x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
834.955
61
835.016
Uitgaven
840.955
61
841.016
Apparaatsuitgaven
833.872
61
833.933
5.2
Apparaatsuitgaven
833.872
61
833.933
Personele uitgaven
815.081
239
815.320
Eigen personeel
772.385
45
772.430
Externe inhuur
6.208
– 6
6.202
Overige personele exploitatie
36.488
200
36.688
Materiële uitgaven
18.791
– 178
18.613
Overige materiële exploitatie
18.791
– 178
18.613
Programmauitgaven
7.083
0
7.083
5.1
Programmauitgaven
7.083
0
7.083
Opdrachten
7.083
0
7.083
Gereedstelling
7.083
0
7.083
Ontvangsten
4.459
0
4.459
Toelichting op de verplichtingen
Er zijn geen mutaties toe te lichten die hoger zijn dan de staffelwaarde van dit artikel.
Toelichting op de uitgaven
Er zijn geen mutaties toe te lichten die hoger zijn dan de staffelwaarde van dit artikel.
2.6. Artikel 7 Commando Materieel en IT
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 7 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 7 Commando Materieel en IT (bedragen
x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
941.132
46.956
988.088
Uitgaven
965.050
46.956
1.012.006
Apparaatsuitgaven
772.255
46.956
819.211
7.2
Apparaatsuitgaven
772.255
46.956
819.211
Personele uitgaven
748.709
38.506
787.215
Eigen personeel
650.597
4.192
654.789
Externe inhuur
72.546
34.116
106.662
Overige personele exploitatie
25.566
198
25.764
Materiële uitgaven
23.546
8.450
31.996
Overige materiële exploitatie
23.546
8.450
31.996
Programmauitgaven
192.795
0
192.795
7.1
Programmauitgaven
192.795
0
192.795
Opdrachten
192.795
0
192.795
Gereedstelling
192.795
0
192.795
Ontvangsten
25.765
0
25.765
Toelichting op de verplichtingen
Het verplichtingenbudget voor 2025 is met € 46,9 miljoen toegenomen wat in hoofdzaak
samenhangt met de uitgaven die hieronder worden toegelicht.
Toelichting op de uitgaven
Het uitgavenbudget voor 2025 wordt verhoogd met € 46,9 miljoen. Dit wordt verklaard
door:
Personele uitgaven
Het budget voor de personele uitgaven is met € 38,5 miljoen verhoogd. Dit wordt met
name veroorzaakt door het toevoegen van budget (€ 34,1 miljoen) voor Externe inhuur.
De vraag naar IT-dienstverlening op het gebied van innovatie en vernieuwing en instandhouding
blijft stijgen. In combinatie met de achterblijvende vulling van de organisatie als
gevolg van de krappe arbeidsmarkt en vertraging op een aantal IT-projecten is de inhuur
voor het JIVC toegenomen. De verhoging van Eigen personeel (€ 4,2 miljoen) betreft
budget voor versterking van capaciteit (€ 2,5 miljoen) en het overige verschil van
€ 1,7 miljoen bestaat uit een aantal kleinere herschikkingen.
Materiële uitgaven
Het uitgavenbudget voor overige materiele exploitatie wordt met € 8,5 miljoen verhoogd.
Het betreft aanvullend budget (€ 7,6 miljoen) in verband met de versterking van het
cyberdomein. Het gaat hierbij om de aanschaf van materiaal en licenties, en de inrichting
van een beveiligde ruimte. Daarnaast is € 0,9 miljoen toegevoegd voor kort cyclische
innovatie.
2.7. Artikel 8 Defensie Ondersteuningscommando
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 8 Defensie Ondersteuningscommando
Inzet (bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
1.878.407
– 21.004
1.857.403
Uitgaven
1.893.322
– 21.004
1.872.318
Apparaatsuitgaven
1.737.705
3.824
1.741.529
8.2
Apparaatsuitgaven
1.737.705
3.824
1.741.529
Personele uitgaven
1.275.137
– 120
1.275.017
Eigen personeel
944.914
– 32.596
912.318
Externe inhuur
5.326
38.922
44.248
Overige personele exploitatie
304.358
– 6.446
297.912
Attaches
20.539
0
20.539
Materiële uitgaven
462.568
3.944
466.512
Overige materiële exploitatie
454.842
3.944
458.786
Attaches
7.726
0
7.726
Programmauitgaven
155.617
– 24.828
130.789
8.1
Programmauitgaven
155.617
– 24.828
130.789
Opdrachten
0
6.500
6.500
Gereedstelling
0
6.500
6.500
(Schade)vergoeding
155.617
– 31.328
124.289
Schadevergoeding overig
9.510
3.944
13.454
Nationaal Fonds Ereschuld
141.789
– 31.454
110.335
Reservering schadevergoedingen Chroom-6 Defensie
4.318
– 3.818
500
Ontvangsten
72.995
1.200
74.195
Toelichting op de verplichtingen
Het verplichtingenbudget voor 2025 is met € 21,0 miljoen verlaagd wat samenhangt met
de uitgaven die hieronder worden toegelicht.
Toelichting op de uitgaven
Het uitgavenbudget voor 2025 is verlaagd met € 21,0 miljoen. Dit wordt onder andere
verklaard door:
Personele uitgaven
Het budget voor eigen personeel is per saldo met € 32,6 miljoen verlaagd. Dit is als
gevolg van een aantal herschikkingen. Eerst is het budget met € 3,2 miljoen verhoogd
als gevolg van nieuwe opdrachten die het DOSCO ontvangen heeft. Een aantal kleine
herschikkingen leidt tot een aanvullende verhoging van het budget met € 0,7 miljoen.
Daarnaast is het budget met € 36,5 miljoen naar beneden bijgesteld. Ondanks dat de
organisatie groeit wordt, mede door krapte op de arbeidsmarkt, een lagere personele
vulling verwacht. Deze € 36,5 miljoen is overgeheveld naar het budget voor externe
inhuur van personeel. Dit verklaart grotendeels de verhoging van € 38,9 miljoen voor
externe inhuur.
Schadevergoeding
Het budget voor het Nationaal Fonds Ereschuld (NFE) daalt met € 31,5 miljoen. De Belastingdienst
heeft bepaald dat Defensie over de schadevergoedingen vanuit de Regeling Volledige
Schadevergoeding (RVS) in het NFE, geen belasting meer verschuldigd is. Het te verwachten
overschot dat door deze terugbetaling in 2025 ontstaat, wordt doorgeschoven naar latere
jaren als reservering voor de in latere jaren te verwachten uit te keren schadevergoedingen.
3. Niet-beleidsartikelen
3.1. Artikel 9 Algemeen
Tabel 9 Artikel 9 Algemeen (Bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
268.879
– 1.347
267.532
Uitgaven
269.697
– 1.563
268.134
9.1
Programmauitgaven
269.697
– 1.563
268.134
Subsidies (regelingen)
51.633
0
51.633
Subsidies
51.633
0
51.633
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
76.144
0
76.144
Kennisopbouw TNO via EZ
64.601
0
64.601
Kennisopbouw NLR via EZ
6.205
0
6.205
Kennisopbouw MARIN via EZ
5.183
0
5.183
Overige Bijdragen
155
0
155
Opdrachten
23.213
– 1.563
21.650
Opdrachten beleid
7.861
0
7.861
opdrachten milieu beleid
15.352
– 1.563
13.789
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
98.554
0
98.554
Bijdrage aan de NAVO
88.550
0
88.550
Bijdrage aan internationale samenwerking
10.004
0
10.004
Bekostiging
4.141
0
4.141
Bekostiging diverse instellingen
4.141
0
4.141
Inkomensoverdrachten
4.242
0
4.242
Overige bijdragen
4.242
0
4.242
(Schade)vergoeding
11.770
0
11.770
Schadevergoeding overig
1.870
0
1.870
Regeling Chroom 6 Defensie
9.200
0
9.200
Civielrechtelijke Regeling Srebrenica 2020
700
0
700
Ontvangsten
1.600
0
1.600
Toelichting op de verplichtingen
Er zijn geen mutaties toe te lichten die hoger zijn dan de staffelwaarde van dit artikel.
Toelichting op de uitgaven
Er zijn geen mutaties toe te lichten die hoger zijn dan de staffelwaarde van dit artikel.
3.2. Artikel 10 Apparaat Kerndepartement
Tabel 10 Artikel 10 Apparaatsuitgaven Kerndepartement (Bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
1.867.509
65.669
1.933.178
Uitgaven
1.911.390
49.255
1.960.645
10.2
Apparaatsuitgaven
1.911.390
49.255
1.960.645
Personele uitgaven
1.846.261
60.602
1.906.863
Eigen personeel
559.814
– 31.681
528.133
Externe Inhuur
51.842
23.683
75.525
Overige personele exploitatie
34.614
5.668
40.282
Uitkeringen (pensioenen en wachtgelden)
1.199.991
62.932
1.262.923
Materiële uitgaven
65.129
– 11.347
53.782
Overige materiële exploitatie
65.129
– 11.347
53.782
Ontvangsten
7.987
322
8.309
Toelichting op de verplichtingen
Het verplichtingenbudget voor 2025 is met € 65,7 miljoen verhoogd. Dit hangt samen
met de uitgaven die hieronder worden toegelicht. Daarnaast wordt het verplichtingenbudget
met € 16,4 miljoen verhoogd voor het programma Defensie Open op Orde (DOO) voor activiteiten
in 2026 en 2027.
Toelichting op de uitgaven
Het uitgavenbudget voor 2025 wordt verhoogd met € 49,3 miljoen. Dit wordt onder andere
verklaard door onderstaande bijstellingen in de personele en materiële uitgaven:
Personele uitgaven
Het budget voor eigen personeel is met € 31,7 miljoen verlaagd. Dit wordt grotendeels
(€ 40,2 miljoen) verklaard door een budgetoverheveling naar uitkeringen (pensioenen
en wachtgelden). Dit betreft de verwerking van de salarisverhoging en de eenmalige
uitkering, conform het arbeidsvoorwaardenakkoord 2025, binnen de uitkeringsregelingen
van Defensie. Het verschil wordt verklaard door meerdere kleinere herschikkingen die
gezamenlijk het budget verhogen met € 8,2 miljoen.
Verder is het budget op externe inhuur verhoogd met € 23,7 miljoen, waarvan € 23,5
miljoen wordt verklaard door een budgetoverheveling vanuit artikel 12. De structurele
middelen voor het programma DOO stonden nog centraal op artikel 12 en zijn toegevoegd
aan dit artikel, alwaar het programma wordt uitgevoerd. Dit programma implementeert
de Rijksbrede maatregelen bij Defensie, met de focus op informatiehuishouding en transparantie.
Tot slot is het budget voor uitkeringen (pensioenen en wachtgelden) per saldo met
€ 62,9 miljoen verhoogd. Er is vanuit artikel 12 € 102,0 miljoen overgeheveld. De
middelen zijn bestemd voor de openstaande vordering die het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds
(ABP) op Defensie heeft. Deze vordering heeft betrekking op militairen die vóór 1 juni
2001 zijn overgestapt naar een functie als burgerambtenaar. Op dit moment rekent Defensie
de pensioenen van deze medewerkers maandelijks af met het ABP, op het moment dat zij
met pensioen gaan. Als gevolg van de transitie naar een nieuwe ABP-pensioenregeling
in verband met de invoering van de Wet toekomst pensioenen (Wtp), moet de volledige
vordering voorafgaand aan deze transitie worden voldaan. Daarnaast is er vanuit eigen
personeel € 40,2 miljoen budget overgeheveld voor de verwerking van de salarisverhoging
en de eenmalige uitkering, conform het arbeidsvoorwaardenakkoord 2025, binnen de uitkeringsregelingen
van Defensie. Tot slot is het budget met € 82,5 miljoen verlaagd. De Belastingdienst
heeft bepaald dat Defensie over de schadevergoedingen vanuit de Regeling Volledige
Schadevergoeding (RVS) geen belasting meer verschuldigd is. De eerder betaalde eindheffing
is terugbetaald aan Defensie en initieel ontvangen op artikel 10. Dit is door middel
van een budgetoverheveling gecorrigeerd naar artikel 8. Dit artikel valt onder het
defensieonderdeel DOSCO, alwaar de RVS wordt uitgevoerd.
Materiële uitgaven
Het budget voor materiële uitgaven is met € 11,3 miljoen verlaagd. Dit bestaat uit
meerdere kleinere herschikkingen, waaronder budgetoverhevelingen naar eigen personeel
voor projectfuncties.
3.3. Artikel 11 Geheim
Tabel 11 Artikel 11 Geheim
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
20.049
5.000
25.049
Uitgaven
20.049
5.000
25.049
11.0
Geheim
20.049
5.000
25.049
Geheim
20.049
5.000
25.049
Geheim
20.049
5.000
25.049
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting op de verplichtingen
Het verplichtingenbudget voor 2025 is met € 5,0 miljoen toegenomen wat samenhangt
met de uitgaven.
Toelichting op de uitgaven
Het uitgavenbudget voor 2025 wordt verhoogd met € 5,0 miljoen. Vanwege de aard van
dit artikel wordt deze mutatie niet toegelicht.
3.4. Artikel 12 Nog onverdeeld
Tabel 12 Artikel 12 Nog onderdeeld (Bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
367.411
– 274.017
93.394
Uitgaven
367.411
– 274.017
93.394
12.3
Nog onverdeeld Loon
172.354
– 102.000
70.354
Nog onverdeeld Loon
172.354
– 102.000
70.354
Nog onverdeeld Loon
172.354
– 102.000
70.354
12.4
Nog onverdeeld Prijs
195.057
– 172.017
23.040
Nog onverdeeld Prijs
195.057
– 172.017
23.040
Nog onverdeeld Prijs
195.057
– 172.017
23.040
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting op de verplichtingen
Het verplichtingenbudget voor 2025 is met € 274,0 miljoen afgenomen wat geheel samenhangt
met de uitgaven.
Toelichting op de uitgaven
Het uitgavenbudget voor 2025 wordt verlaagd met € 274,0 miljoen.
Nog onverdeeld loon
Het budget wordt met € 102,0 miljoen naar beneden bijgesteld, omdat er budget is overgeheveld
naar artikel 10. Met deze budgetoverheveling kan de nog openstaande vordering, die
het ABP op Defensie heeft, in één keer worden voldaan. In artikel 10 wordt de vordering
nader toegelicht.
Nog onverdeeld prijs
Het budget wordt met € 172,0 miljoen naar bendeden bijgesteld, waarvan € 93,0 miljoen
is overgeheveld naar artikel 5 van het Defensiematerieelbegrotingsfonds voor hogere
uitgaven van instandhoudingsbudgetten, € 34,1 miljoen naar artikel 7 voor hogere uitgaven
externe inhuur en € 23,5 miljoen naar artikel 10 voor het project Defensie Open op
Orde.
4. Bijlage
4.1. Bijlage Subsidieoverzicht
Tabel 13 Subsidies1
Subsidies (bedragen x 1.000 euro)
Naam
2023
2024
vastgestelde begroting 2025
Stand 1e suppletoire begroting 2025
Stand suppletoire begroting september 2025
Afwijking suppletoire begroting september 2025 t.o.v. 1e suppletoire begroting 2025
mutatie 2026
mutatie 2027
mutatie 2028
mutatie 2029
Reden afwijking suppletoire begroting september 2024 t.o.v. 1e suppletoire begroting
2024
Laatste evaluatie
Volgende evaluatie
Einddatum
Stichting Nederlands Veteraneninstituut (NLVi)
28.410
35.098
28.285
28.285
28.285
0
2022
2026
2026
Nationaal Comité Herdenking Capitulatie 1945 Wageningen
25
25
25
50
75
25
0
0
0
0
incidentele ophoging i.v.m. 80 jaar vrijheid
2021
2026
2026
Stichting Veteranen Platform (VP)
245
285
366
489
489
0
2022
2027
2027
Stichting Koninklijke Defensiemusea
18.184
18.940
19.817
19.817
19.817
0
2019
2025
2025
Stichting Nationale Taptoe
322
346
322
460
360
– 100
0
0
0
0
bijstelling n.a.v. lagere subsidieaanvraag
2022
2027
2027
Universiteit van Amsterdam
0
148
74
79
79
0
2022
2027
2027
Stichting Maritiem Kenniscentrum
25
25
25
25
25
0
2022
2027
2027
Stichting Historische Vlucht
123
125
129
134
134
0
2022
2027
2027
SWoon NLDA
23
25
25
25
25
0
2022
2027
2027
Stichting Klachtentelefoon Luchtverkeer Limburg
75
75
75
75
75
0
n.v.t.
2027
2027
Europees Jeugdparlement Nederland
0
0
0
22
22
0
n.v.t.
Subsidies te verstrekken na evaluatie/ nader te verdelen
0
1.109
427
2.172
2.247
75
Totaal subsidies
47.432
56.201
49.570
51.633
51.633
0
0
0
0
0
X Noot
1
De genoemde bedragen betreffen het wettelijk plafond voor subsidies.
4.2. Beleidskeuzes uitgelegd (CW 3.1 kader)
Artikel 3.1 van de Comptabiliteitswet (CW 2016) verplicht de regering om in beleidsvoorstellen
duidelijke informatie te geven over de nagestreefde doelen, ingezette instrumenten,
financiële gevolgen en de verwachte doeltreffendheid en doelmatigheid.
In het kader daarvan heeft de kamer nog vier CW 3.1 kaders ter inzage. Dit betreffen
de beleidskeuzes KMar Grensbewaking, Ophoging SecFund, Steun Oekraine en Middelen
Nationale Veiligheid MIVD.
Middels de SBS wordt de kamer geinformeerd over de beleidskeuzes KMar Grensbewaking
en ophoging SecFund. Het CW 3.1 kader voor de steun aan Oekraine volgt via de periodieke
leveringenbrief die uiterlijk september wordt verstuurd aan de kamer. Het kader voor
Middelen Nationale Veiligheid MIVD is vertrouwelijk en wordt daardoor niet openbaar
gemaakt. Dit volgt via de bekende procedure.
4.2.1. CW 3.1 kader SecFund
Bij de Kamerbrief Actieagenda productie- en leveringszekerheid munitie en defensiematerieel
(Kamerstuk 36410 nr. 93) is melding gemaakt van het op te richten Security Fund (SecFund) met een omvang
van € 25 miljoen voor innovatieve Nederlandse startups in de defensiemarkt, inclusief
een CW 3.1 kader. Nu wordt besloten tot het ophogen van het SecFund tot € 100 miljoen.
Derhalve ontvangt u hierbij een update van het CW 3.1 kader gebaseerd op de huidige
stand van zaken.
4.2.2 CW 3.1 kader Brede grensclaim Kmar
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.P. Brekelmans, minister van Defensie
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.