Brief regering : Positionering Schuldenknooppunt vanaf januari 2026
24 515 Preventie en bestrijding van stille armoede en sociale uitsluiting
Nr. 797
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 28 april 2025
Momenteel lopen er te veel mensen met problematische schulden te lang rond met deze
schulden. Schulden blijven hierdoor oplopen en voor deze mensen is er weinig perspectief
op een schuldenvrije toekomst. Het is heel belangrijk dat mensen eerder en sneller
geholpen worden en zij de weg naar hulp vinden. Wanneer mensen hulp zoeken voor hun
problemen duurt het soms wel zes maanden om zicht te krijgen op al hun schulden en
dus op een toekomst zonder schulden. Het Schuldenknooppunt kan deze periode fors terugbrengen.
In de derde Voortgangsrapportage Aanpak geldzorgen, armoede en schulden van 25 juni
2024 jl.1 informeerden wij u dat het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een verkenning
heeft laten uitvoeren of een publiek eigenaarschap van het Schuldenknooppunt mogelijk
is en wat daarvoor nodig is. Via deze brief informeer ik u, mede namens de Minister
van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, over de uitkomsten van dit onderzoek (bijlage
1) en over de te nemen vervolgstappen.
Meerwaarde Schuldenknooppunt
De totstandkoming van een schuldregeling voor mensen met problematische schulden duurt
vaak lang. Dit komt vaak doordat zij geen overzicht hebben van hun schulden. Schuldhulpverleners
en schuldeisers moeten daarnaast verschillende communicatiemogelijkheden naast elkaar
gebruiken om met elkaar te communiceren zoals per brief, email, en verschillende webportalen
met eigen inlogprocedures. Via het Schuldenknooppunt kunnen schuldhulpverleners en
schuldeisers eenvoudig en snel berichten met elkaar kunnen uitwisselen. Zo kunnen
schuldhulpverleners en schuldeisers op één standaard manier en via één kanaal veilig
met elkaar communiceren.
Verkenning positionering Schuldenknooppunt
Het Schuldenknooppunt is ooit opgericht als een publiek-private stichting, waarbij
de financiering verloopt via abonnementsgelden van schuldeisers en gemeenten. De stichting
is daarnaast op dit moment voor een belangrijk deel afhankelijk van een rijkssubsidie
en zal ook in de toekomst deels afhankelijk van een Rijksbijdrage blijven. De huidige
vorm van financiering via subsidie is niet passend om tot een duurzame oplossing te
komen.
De publieke meerwaarde van de stichting is evenwel evident. Het Schuldenknooppunt
biedt een goed werkende oplossing bij het voorkomen van oploop van schulden en biedt
mensen sneller perspectief op een schuldenvrije toekomst. Daarom heeft het Ministerie
van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een verkenning laten uitvoeren of een publiek
eigenaarschap van het Schuldenknooppunt mogelijk is en wat daarvoor nodig is.
Uit deze verkenning blijkt dat het Inlichtingenbureau (IB) de meest aangewezen partij
is. IB heeft aangegeven bereid te zijn te onderzoeken hoe het Schuldenknooppunt bij
hen kan worden ondergebracht en welke juridische, financiële en technische implicaties
dat heeft. De beoogde overgangsdatum is afhankelijk van de mogelijkheden die het Inlichtingenbureau
ziet, maar het streven is om dit per 1 januari 2026 te realiseren.
Zoals het verkenningsrapport adviseert, zal het Schuldenknooppunt zoals het nu is
(«as is») overgaan naar het IB, waarbij bestaande taken en verantwoordelijkheden meegenomen
worden. Het Schuldenknooppunt heeft verschillende modules beschikbaar, die de komende
tijd worden doorontwikkeld op basis van gebruikerservaringen, vereisten vanuit aangesloten
gemeenten, bewindvoerders, schuldeisende partijen en (aan te sluiten) uitvoeringsorganisaties,
of verzoeken van branches. Daarnaast blijft het Schuldenknooppunt zich inzetten om
meer partijen aan te laten sluiten en hen daarin te ondersteunen met als doel het
bereik en de effectiviteit van schuldhulpverlening te vergroten.
Relatie met het schuldendomein
Het kabinet kiest op deze manier voor continuïteit van de dienstverlening van het
Schuldenknooppunt. De reden hiervoor is dat toegevoegde waarde van het platform breed
wordt erkend. Ook is de toekomstambitie duidelijk. Aansluiting op het Schuldenknooppunt
is één van de elementen van de basisdienstverlening die gemeenten moeten bieden in
het schuldendomein.2 Verder is voor het operationeel krijgen van de Landelijke Pauzeknop een technische
applicatie nodig om pauzesignalen uit te wisselen. Het Schuldenknooppunt is hiervoor
een logische route en heeft deze applicatie specifiek voor de Landelijke Pauzeknop
reeds gebouwd. Tot slot is het Schuldenknooppunt van belang voor de totstandkoming
van het Integraal Schuldenoverzicht, zoals in de kabinetsreactie het IBO problematische
schulden eerder is aangegeven.3
Doordat het Schuldenknooppunt op meerdere dossiers binnen het schuldendomein een bijdrage
levert, zorgt investeren in dit instrument voor een efficiënte besteding van overheidsmiddelen
en voor het creëren van een standaard in het schuldenlandschap.
De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
J.N.J. Nobel
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
J.N.J. Nobel, staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid