Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
36 725 XX Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Asiel en Migratie (XX) voor het jaar 2025 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)
Nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 2
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van
artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve
ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2025 wijzigingen
aan te brengen in:
de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Asiel en Migratie;
de begrotingsstaat inzake het agentschap van dit ministerie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van
deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Asiel en Migratie, M.H.M. Faber-Van de Klashorst
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1. Leeswijzer
De eerste suppletoire begroting 2025 geeft een beeld van de uitvoering van de begroting
2025 en bevat de voorgestelde -meerjarige- wijzigingen ten opzichte van de begroting
2025.
In hoofdstuk 2 is een meerjarig overzicht opgenomen van de belangrijkste uitgaven en
ontvangsten mutaties. Het betreft de mutaties die groter zijn dan 10 miljoen euro.
In hoofdstuk 3 is per beleidsartikel de tabel «budgettaire gevolgen van beleid» opgenomen.
In hoofdstuk 4 gebeurt dit voor de niet-beleidsartikelen.
Na de tabel budgettaire gevolgen van beleid wordt een meerjarige toelichting op de
«mutaties eerste suppletoire begroting» gegeven voor zover deze groter zijn dan 5 miljoen
euro. De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als financieel-technisch van aard zijn.
Financieel-technische mutaties worden conform de Rijksbegrotingsvoorschriften niet
nader toegelicht.
In de regel geldt dat uitgavenmutaties en verplichtingenmutaties aan elkaar gelijk
zijn. De toelichtingen gelden daarom voor zowel de uitgaven- als de verplichtingenmutaties.
Wanneer dit niet het geval is, wordt voor de verplichtingmutaties een aparte toelichting
opgenomen als er sprake is van een opmerkelijk verschil met de uitgavenmutaties.
In hoofdstuk 5 zijn de exploitatie- en kasstroomoverzichten van de agentschappen weergegeven
indien de cumulatieve mutaties (in totaal) groter zijn dan 5% van de oorspronkelijk
vastgestelde begroting of de cumulatieve mutaties (in totaal) groter zijn dan 20 miljoen
euro ten opzichte van de oorspronkelijk vastgestelde begroting.
2. Beleid
2.1. Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 1 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2025 (Eerste suppletoire begroting)
(bedragen x € 1.000)
Artikelnummer
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Vastgestelde begroting 2025
9.480.898
9.769.219
2.854.239
1.218.804
1.218.804
0
Belangrijkste suppletoire mutaties
1
Dwangsommen IND
37
20.000
50.000
0
0
0
0
2
Richtlijn Tijdelijke Bescherming IND
37
0
10.000
0
0
0
0
3
Meerjaren Productie Prognose (MPP)
37
250.337
– 228.122
454.002
590.440
374.120
374.120
4
Faciliteitenbesluit opvangcentra 2025
37
– 11.427
0
0
0
0
0
5
Spredingswet bonussen
37
31.122
0
0
0
0
0
6
Identificatie en Registratie
37
16.800
16.800
16.800
16.800
16.800
16.800
7
Nationaal Programma Oekraïense Ontheemden
37
– 1.182.334
– 1.051.162
0
0
0
0
8
Herverkaveling apparaatsuitgaven
37, 91
120.734
111.804
104.405
103.705
103.425
103.425
9
Loonbijstelling 2025
92
97.485
92.201
34.763
25.683
25.683
25.683
10
Prijsbijstelling 2025
92
27.336
24.902
7.372
5.133
5.133
5.133
11
Middelen wetsvoorstellen
92
115.000
115.000
115.000
115.000
115.000
115.000
12
Extrapolatie
92
0
0
0
0
0
1.218.804
Overige mutaties
1.408
909
– 3.559
– 5.254
– 5.956
– 5.956
Stand 1e suppletoire begroting 2025
8.967.359
8.911.551
3.583.022
2.070.311
1.853.009
1.853.009
Toelichting
1. Dwangsommen IND
Als de IND een aanvraag voor een verblijf in Nederland niet binnen de wettelijke termijn
kan afhandelen hebben aanvragers in sommige gevallen recht op een dwangsom. Met de
huidige geraamde asielinstroom, afhandeling van asielaanvragen en bij ongewijzigd beleid
rondom dwangsommen, zullen in de komende periode niet alle asiel aanvragen binnen
de wettelijke beslistermijn worden afgehandeld. Hiervoor is in 2025 € 20 mln. en in
2026 € 50 mln. beschikbaar gesteld.
Richtlijn Tijdelijke Bescherming IND
Vanwege de looptijd van de Richtlijn Tijdelijke Bescherming (RTB) voor Oekraïense
ontheemden tot 4 maart 2026 door de Europese Commissie, wordt de IND verzocht de werkzaamheden
in het kader van de RTB het komende jaar voort te zetten.
Meerjaren Productie Prognose (MPP)
De raming van het mediaanscenario van de Meerjaren Productie Prognose (MPP) leidt
tot de volgende bijstellingen op het budget:
Bij de IND leidt de MPP-raming tot een budgetverhoging van € 33,8 mln. in 2025; € 87,6
mln. in 2026; € 454,0 mln. in 2027; € 590,4 mln. in 2028 met een afloop naar € 374,1
mln. vanaf 2029. Op basis van het aantal verwachte zaken en de productie die de IND
de komende jaren kan leveren om de werkvoorraden terug te brengen van asielaanvragen,
zijn in de komende jaren aanvullende middelen nodig.
Bij het COA leidt de MPP-raming tot een budgetverhoging van € 779,4 mln. in 2025 en
€ 401,5 mln. in 2026.
In elk geval de komende twee jaren moet zowel de reguliere opvang als de opvang van
statushouders worden gerealiseerd. Daarbij blijft duurdere noodopvang noodzakelijk.
Conform de reguliere systematiek wordt een deel van de kosten van eerstejaarsasielopvang
gefinancierd uit het Official Development Assistance (ODA) budget. Als gevolg van
de lagere geprognotiseerde bezetting ten opzichte van de voorgaande MPP en de afrekening
over 2024, wordt de toerekening aan ODA van eerstejaarsasielopvang neerwaarts bijgesteld
in 2025 en 2026. Vanaf 2027 is de toerekening van eerstejaarsasielopvang gemaximeerd
tot 10% van het ODA budget. In 2025 met € -571,2 mln. en in 2026 € -712,2 mln.
De MPP-raming laat voor de stichting Nidos in 2025 (€ -8 mln.) en in 2026 (€ -21,6
mln.) een meevaller zien.
Het identificeren en registreren van vreemdelingen die asiel aanvragen is in 2025
geen taak meer van de politie. Vanaf 1 januari wordt dit uitgevoerd door de Dienst
Identificatie en Screening Asielzoekers (DISA). Op basis van de MPP-raming wordt het
budget verhoogd omdat de komende jaren meer registraties worden uitgevoerd door DISA.
Voor 2025 en 2026 betreft dit € 8,8 mln.
Bij Dienst Terugkeer en Vertrek (DTenV) leidt de MPP-raming tot een budgetverhoging
van € 7,5 mln. in 2025 en € 7,8 mln. In 2026.
Faciliteitenbesluit opvangcentra
Aan een gemeente waarin een opvangcentrum is gevestigd, wordt jaarlijks door het COA
een uitkering verstrekt op basis van het aantal door asielzoekers permanent te bezetten
capaciteitsplaatsen verminderd met het aantal op 1 januari van het uitkeringsjaar
in de Basisregistratie Personen ingeschreven bewoners van het opvangcentrum. In het
Faciliteitenbesluit is geregeld dat de gemeenten die een opvangcentrum voor asielzoekers
hebben, uitkeringen krijgen vanuit een decentrale uitkering (DU). Het Faciliteitenbesluit
is per wet geregeld en daarmee is deze DU een juridische verplichting. Voor het jaar
2025 wordt door Asiel en Migratie € 11,4 mln. overgeboekt naar BZK /Gemeenten middels
de meicirculaire van het gemeentefonds.
Spreidingswet bonussen
Ter uitvoering van de Spreidingswet moeten bonussen worden uitgekeerd aan gemeenten.
Om de afgesproken systematiek te handhaven is besloten deze bonussen in 2025 uit te
keren in plaats van in 2024. Met deze mutatie zetten we de middelen hiervoor op onze
begroting.
Identificatie en Registratie
Per 1 januari 2025 is de politie gestopt met het uitvoeren van de Identificatie en
Registratiewerkzaamheden (I&R) ten behoeve van asielaanvragers. De hierbij behorende
taken en activiteiten zijn overgedragen aan de nieuw opgerichte Dienst Identificatie
en Screening Asielzoekers (DISA). Met deze overboeking worden de I&R middelen bij
de politie structureel overgeheveld naar de DISA.
Nationaal Programma Oekraïense Ontheemden
De verwachte uitgaven voor de Oekraïense ontheemden in Nederland zijn meerjarig aangepast.
In 2025 is een aanvullend bedrag van € 10,2 mln. aan taallessen voor ontheemden nodig.
Op basis van de Meerjaren Productie Prognose (MPP) is het gemiddelde aantal gemeentelijke
opvangplekken lager dan waar in de ontwerpbegroting mee was gerekend, daarnaast is
het normbedrag voor gemeenten verlaagd naar € 44 per dag per Gemeentelijke Opvang
Oekraïners (GOO) plek. Het budget in 2025 (€ -1.046 mln.) en 2026 (€ -975,7 mln.)
wordt navenant verlaagd.
Minder uitgaven aan de opvang van Oekraïense ontheemden heeft ook een lagere afdracht
aan het btw-compensatiefonds tot gevolg in 2025 (€ -71,5 mln.) en 2026 (€ -69,3 mln.).
De verwachte uitgaven voor transitiekosten zijn lager omdat er minder nieuwe opvangplekken
in 2025 (€ -106 mln.) en 2026 (€ -47,8 mln.) verwacht worden dan waar in de ontwerpbegroting
mee was gerekend.
Het subsidiebudget Oekraïense ontheemden wordt de komende jaren afgebouwd. In 2025
wordt het budget verlaagd met € -11,3 mln. en in 2026 met € -17,7 mln.
Voor de Regeling Medische zorg Ontheemden (RMO) is meer budget nodig doordat de gemiddelde
zorgkosten per ontheemden zijn gestegen. In 2025 € 41,5 mln. en in 2026 € 58,3 mln.
Het restant saldo betreft een aantal kleinere mutaties.
Herverkaveling apparaatsuitgaven
Met ingang van de begroting 2025 heeft het onderdeel Asiel en Migratie een eigen begrotingshoofdstuk
(XX). Het budget apparaatsuitgaven Asiel en Migratie stond nog op de begroting van
Justitie en Veiligheid en wordt nu bij de eerste suppletoire begroting meerjarig overgeboekt
naar de begroting van Asiel en Migratie.
Loonbijstelling 2025
De tranche loonbijstelling 2025 is na aftrek van de loonbijstelling externe inhuur
met deze mutatie aan de begroting van Asiel en Migratie toegevoegd.
Prijsbijstelling 2025
De jaarlijkse prijsbijstelling is bij Voorjaarsnota met 50% gekort en de toekenning
van deze prijsbijstelling wordt met deze mutatie toegevoegd aan de Asiel en Migratie
begroting.
Middelen wetsvoorstellen
Er volgen vanuit de asielwetgeving, waaronder het tweestatusstelsel, de asielnoodmaatregelenwetgeving
en de terugkeer en vreemdelingenbewaring, budgettaire consequenties voor onder andere
de IND en rechtspraak. Deze worden deels gedekt uit de reservering van 50 miljoen
euro op de Aanvullende Post. En er is aanvullend 65 miljoen euro beschikbaar gesteld
voor de gevolgen bij de uitvoering. Voor deze mutatie ontvangt uw Kamer voor het zomerreces
de onderbouwing conform de werkwijze Beleidskeuzes uitgelegd.
Extrapolatie
Dit zijn de standen van het jaar 2029 die nu ook voor 2030 zijn opgenomen (ook wel
de extrapolatiestanden genoemd).
Tabel 2 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2025 (Eerste suppletoire begroting)
(bedragen x € 1.000)
Artikelnummer
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Vastgestelde begroting 2025
12.826
13.826
13.826
13.826
13.826
0
Belangrijkste suppletoire mutaties
1
Asielreserve
37
9.000
0
0
0
0
0
2
Extrapolatie
37
0
0
0
0
0
13.826
Overige mutaties
0
0
0
0
0
0
Stand 1e suppletoire begroting 2025
21.826
13.826
13.826
13.826
13.826
13.826
Toelichting
1. Asielreserve
Door een technische omissie is de asielreserve vorig jaar abusievelijk niet op de
begroting van AenM geboekt waardoor deze niet is vrijgevallen. Met deze mutatie laten
we de asielreserve dit jaar alsnog vrijvallen.
Extrapolatie
Dit zijn de standen van het jaar 2029 die nu ook voor 2030 zijn opgenomen (ook wel
de extrapolatiestanden genoemd).
3. Beleidsartikelen
3.1. Artikel 37 Migratie
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid art.37 Migratie (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting t (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)
Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Mutatie 2028
Mutatie 2029
Mutatie 2030
Art.
Verplichtingen
9.490.898
0
9.490.898
– 795.662
8.695.236
– 1.131.441
538.953
685.406
468.323
1.687.127
Uitgaven
9.480.898
0
9.480.898
– 789.105
8.691.793
– 1.124.477
544.180
685.406
468.323
1.687.127
37.1
Apparaat Dienst Terugkeer en Vertrek
0
0
0
90.708
90.708
89.805
86.072
85.920
85.859
85.859
Personele uitgaven
0
0
0
75.468
75.468
74.562
71.570
71.418
71.357
71.357
Eigen personeel
0
0
0
68.793
68.793
68.141
65.268
65.234
65.221
65.221
Externe inhuur
0
0
0
6.662
6.662
5.672
5.553
5.435
5.387
5.387
Overig Personeel
0
0
0
13
13
749
749
749
749
749
Materiële uitgaven
0
0
0
15.240
15.240
15.243
14.502
14.502
14.502
14.502
ICT
0
0
0
7.786
7.786
7.775
7.037
7.037
7.037
7.037
SSO's
0
0
0
3.282
3.282
3.910
3.908
3.908
3.908
3.908
Overig materieel
0
0
0
4.172
4.172
3.558
3.557
3.557
3.557
3.557
37.2
Toegang, toelating en opvang vreemdelingen
9.452.543
0
9.452.543
– 9.452.543
0
– 9.740.097
– 2.832.388
– 1.204.218
– 1.204.218
0
Bijdrage aan agentschappen
951.214
0
951.214
– 951.214
0
– 894.507
– 537.886
– 402.279
– 402.279
0
IND
866.372
0
866.372
– 866.372
0
– 809.634
– 453.013
– 317.406
– 317.406
0
DJI – Vreemdelingsbewaring en uitzetcentra
84.842
0
84.842
– 84.842
0
– 84.873
– 84.873
– 84.873
– 84.873
0
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
4.502.164
0
4.502.164
– 4.502.164
0
– 4.890.105
– 1.016.100
– 691.390
– 691.390
0
COA
4.062.600
0
4.062.600
– 4.062.600
0
– 4.422.334
– 906.455
– 616.857
– 616.857
0
NIDOS – opvang
439.564
0
439.564
– 439.564
0
– 467.771
– 109.645
– 74.533
– 74.533
0
Bijdrage aan medeoverheden
3.602.515
0
3.602.515
– 3.602.515
0
– 3.716.988
– 1.152.348
0
0
0
Nationaal Programma Oekraïense Ontheemden
3.602.515
0
3.602.515
– 3.602.515
0
– 3.716.988
– 1.152.348
0
0
0
Subsidies (regelingen)
49.191
0
49.191
– 49.191
0
– 49.191
– 33.145
– 17.801
– 17.801
0
Vluchtingenwerk Nederland
13.052
0
13.052
– 13.052
0
– 13.052
– 13.050
– 13.049
– 13.049
0
Nationaal Programma Oekraïense Ontheemden
31.385
0
31.385
– 31.385
0
– 31.385
– 15.342
0
0
0
Internationale Organisatie voor Migratie (IOM)
2.776
0
2.776
– 2.776
0
– 2.776
– 2.776
– 2.775
– 2.775
0
Overige Subsidies
1.978
0
1.978
– 1.978
0
– 1.978
– 1.977
– 1.977
– 1.977
0
Opdrachten
347.459
0
347.459
– 347.459
0
– 189.306
– 92.909
– 92.748
– 92.748
0
Programma Ketenvoorzieningen
9.178
0
9.178
– 9.178
0
– 10.093
– 9.978
– 9.978
– 9.978
0
Versterking vreemdelingenketen
125.429
0
125.429
– 125.429
0
– 87.284
– 82.621
– 82.770
– 82.770
0
Nationaal Programma Oekraïense Ontheemden
212.852
0
212.852
– 212.852
0
– 91.929
– 310
0
0
0
37.3
Terugkeer en bewaring vreemdelingen
28.355
0
28.355
– 28.355
0
– 29.122
– 21.851
– 14.586
– 14.586
0
Bijdrage aan agentschappen
9.024
0
9.024
– 9.024
0
– 7.556
– 5.669
– 3.784
– 3.784
0
DJI – Dienst vervoer en ondersteuning
9.024
0
9.024
– 9.024
0
– 7.556
– 5.669
– 3.784
– 3.784
0
Subsidies (regelingen)
10.103
0
10.103
– 10.103
0
– 10.667
– 8.005
– 5.342
– 5.342
0
REAN-regeling
6.557
0
6.557
– 6.557
0
– 6.965
– 5.227
– 3.488
– 3.488
0
Overige Subsidies
3.546
0
3.546
– 3.546
0
– 3.702
– 2.778
– 1.854
– 1.854
0
Opdrachten
9.228
0
9.228
– 9.228
0
– 10.899
– 8.177
– 5.460
– 5.460
0
Vreemdelingen vertrek
9.228
0
9.228
– 9.228
0
– 10.899
– 8.177
– 5.460
– 5.460
0
37.4
Toegang, toelating en opvang vreemdelingen
0
0
0
5.903.331
5.903.331
5.738.391
2.129.131
1.803.704
1.586.682
1.586.682
Bijdrage aan agentschappen
0
0
0
1.005.858
1.005.858
1.040.705
986.333
985.553
768.590
768.590
IND
0
0
0
921.016
921.016
955.832
901.460
900.680
683.717
683.717
DJI – Vreemdelingenbewaring
0
0
0
84.842
84.842
84.873
84.873
84.873
84.873
84.873
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
0
0
0
4.690.930
4.690.930
4.556.952
1.015.659
690.802
690.743
690.743
COA
0
0
0
4.259.362
4.259.362
4.110.890
906.069
616.342
616.290
616.290
NIDOS – opvang
0
0
0
431.568
431.568
446.062
109.590
74.460
74.453
74.453
Bijdrage aan medeoverheden
0
0
0
31.122
31.122
0
0
0
0
0
Samenwerkingsverbanden asielketen
0
0
0
31.122
31.122
0
0
0
0
0
Subsidies (regelingen)
0
0
0
20.458
20.458
17.806
17.803
17.801
17.801
17.801
Vluchtingenwerk Nederland
0
0
0
13.052
13.052
13.052
13.050
13.049
13.049
13.049
IOM
0
0
0
2.776
2.776
2.776
2.776
2.775
2.775
2.775
Overige Subsidies
0
0
0
4.630
4.630
1.978
1.977
1.977
1.977
1.977
Opdrachten
0
0
0
154.963
154.963
122.928
109.336
109.548
109.548
109.548
Programma Ketenvoorzieningen
0
0
0
9.178
9.178
10.093
9.978
9.978
9.978
9.978
Versterking vreemdelingenketen
0
0
0
120.172
120.172
87.222
82.558
82.770
82.770
82.770
Identificatie en Registratie vreemdelingen
0
0
0
25.613
25.613
25.613
16.800
16.800
16.800
16.800
37.5
Terugkeer en bewaring vreemdelingen
0
0
0
33.336
33.336
34.103
21.851
14.586
14.586
14.586
Bijdrage aan agentschappen
0
0
0
9.024
9.024
10.533
5.669
3.784
3.784
3.784
DJI – Dienst vervoer en ondersteuning
0
0
0
9.024
9.024
10.533
5.669
3.784
3.784
3.784
Subsidies (regelingen)
0
0
0
10.778
10.778
11.342
8.005
5.342
5.342
5.342
REAN-regeling
0
0
0
6.557
6.557
6.965
5.227
3.488
3.488
3.488
Overige Subsidies
0
0
0
4.221
4.221
4.377
2.778
1.854
1.854
1.854
Opdrachten
0
0
0
13.534
13.534
12.228
8.177
5.460
5.460
5.460
Vreemdelingen vertrek
0
0
0
13.534
13.534
12.228
8.177
5.460
5.460
5.460
37.7
Nationaal Programma Oekraïense Ontheemden
0
0
0
2.664.418
2.664.418
2.782.443
1.161.365
0
0
0
Bijdrage aan medeoverheden
0
0
0
2.389.193
2.389.193
2.496.788
1.055.744
0
0
0
Nationaal Programma Oekraïense Ontheemden
0
0
0
2.389.193
2.389.193
2.496.788
1.055.744
0
0
0
Subsidies (regelingen)
0
0
0
20.108
20.108
13.721
15.342
0
0
0
Nationaal Programma Oekraïense Ontheemden
0
0
0
20.108
20.108
13.721
15.342
0
0
0
Opdrachten
0
0
0
255.117
255.117
271.934
90.279
0
0
0
Nationaal Programma Oekraïense Ontheemden
0
0
0
255.117
255.117
271.934
90.279
0
0
0
Ontvangsten
12.826
0
12.826
9.000
21.826
0
0
0
0
13.826
Budgetflex artikel 37: het percentage juridisch verplichte uitgaven voor dit artikel
bedraagt 100%.
Toelichting
Mutaties uitgaven
37.1 Apparaat Dienst Terugkeer en Vertrek (DTenV)
Het apparaatsbudget van DTenV wordt meerjarig opgehoogd. Deze verhoging wordt grotendeels
veroorzaakt door de herverkaveling op de apparaatsuitgaven.
Met ingang van de begroting 2025 heeft het onderdeel Asiel en Migratie een eigen begrotingshoofdstuk
(XX). Het budget apparaatsuitgaven Asiel en Migratie stond nog op de begroting van
Justitie en Veiligheid en wordt nu bij de eerste suppletoire begroting meerjarig overgeboekt
naar de begroting van Asiel en Migratie. Het betreft € 87,5 mln. in 2025; € 86,3 mln.
in 2026; € 86,1 mln. in 2027 en vanaf 2028 € 85,9 mln. Het restant saldo betreft een
aantal kleinere mutaties.
37.2 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen
Met ingang van de begroting 2025 heeft het onderdeel Asiel en Migratie een eigen begrotingshoofdstuk
(XX) gekregen. Na de implementatie in het financiële systeem is herziening van de
artikelonderdelen noodzakelijk gebleken om de budgetmutaties op nieuwe artikelonderdelen
te verwerken. Het meerjarig saldo op de artikelonderdelen 37.2 en 37.3 is meerjarig
onderverdeeld naar de onderdelen 37.4, 37.5 en 37.7. Zie onderstaande tabellen.
Tabel 4 Hernummering Artikelonderdeel 37.2 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen
(x 1.000)
2025
2026
2027
2028
2029
2030
37.2
Toegang, toelating en opvang vreemdelingen
– 9.452.543
– 9.740.097
– 2.832.388
– 1.204.218
– 1.204.218
– 1.204.218
37.4
Toegang, toelating en opvang vreemdelingen
5.605.791
5.899.795
1.664.388
1.204.218
1.204.218
1.204.218
37.7
Nationaal Programma Oekraïense Ontheemden
3.846.752
3.840.302
1.168.000
–
–
–
37.3 Terugkeer en bewaring vreemdelingen
Zie toelichting bij 37.2
Tabel 5 Hernummering Artikelonderdeel 37.3 Terugkeer en bewaring vreemdelingen (x
1.000)
2025
2026
2027
2028
2029
2030
37.3
Terugkeer en bewaring vreemdelingen
– 28.355
– 29.122
– 21.851
– 14.586
– 14.586
– 14.586
37.5
Terugkeer en bewaring vreemdelingen
28.355
29.122
21.851
14.586
14.586
14.586
37.4 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen
Tabel 6 Hernummering Artikelonderdeel 37.4 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen
2025
2026
2027
2028
2029
2030
37.4
Totaalbedrag artikelonderdeel 37.4
5.903.331
5.738.391
2.129.131
1.803.704
1.586.682
1.586.682
waarvan hernummering artikel 37.2 (technisch)
5.605.791
5.899.795
1.664.388
1.204.218
1.204.218
1.204.218
Mutaties 1e suppletoire begroting
297.540
– 161.404
464.743
599.486
382.464
382.464
Toelichting mutaties 1e suppletoire begroting.
Deze post bestaat uit onder meer de volgende mutaties:
– Als de IND een aanvraag voor een verblijf in Nederland niet binnen de wettelijke termijn
kan afhandelen hebben aanvragers in sommige gevallen recht op een dwangsom. Met de
huidige geraamde asielinstroom, afhandeling van asielaanvragen en bij ongewijzigd
beleid rondom dwangsommen, zullen in de periode 2025–2027 niet alle asielaanvragen
binnen de wettelijke beslistermijn worden afgehandeld. Hiervoor is in 2025 € 20 mln.
en in 2026 € 50 mln. beschikbaar gesteld.
– Richtlijn Tijdelijke Bescherming IND: Vanwege de verlenging van de Richtlijn Tijdelijke
Bescherming (RTB) tot 4 maart 2026 door de Europese Commissie, wordt de IND verzocht
de werkzaamheden in het kader van de RTB het komende jaar voort te zetten. Dit leidt
tot een ophoging van het budget in 2026 met € 10 mln.
– Meerjaren Productie Prognose (MPP): Het mediaan-scenario van de MPP-raming leidt tot
een budgetverhoging die onder andere wordt veroorzaakt door:
• De MPP-raming leidt bij de IND tot een budgetverhoging van € 33,8 mln. in 2025; € 87,6
mln. in 2026; € 454,0 mln. in 2027; € 590,4 mln. in 2028 met een afloop naar € 374,1
mln. vanaf 2029. Op basis van het aantal verwachte zaken en de productie die de IND
de komende jaren kan leveren om de werkvoorraden terug te brengen van asielaanvragen.
• De MPP-raming leidt bij het COA tot een budgetverhoging van € 779,4 mln. in 2025 en
€ 401,5 mln. in 2026. In elk geval de komende twee jaren moet zowel de reguliere opvang
als de opvang van statushouders worden gerealiseerd. Daarbij blijft duurdere noodopvang
noodzakelijk.
Conform de reguliere systematiek wordt een deel van de kosten van eerstejaarsasielopvang
gefinancierd uit het Official Development Assistance (ODA) budget. Als gevolg van
de lagere geprognotiseerde bezetting ten opzichte van de voorgaande MPP en de afrekening
over 2024, wordt de toerekening aan ODA van eerstejaarsasielopvang neerwaarts bijgesteld
in 2025 en 2026. Vanaf 2027 is de toerekening van eerstejaarsasielopvang gemaximeerd
tot 10% van het ODA budget. In 2025 met € -571,2 mln. en in 2026 € -712,2 mln.
• De MPP-raming laat voor de stichting Nidos in 2025 (€ -8 mln.) en 2026 (€ -21,6 mln.)
een meevaller zien.
• Op basis van de MPP-raming wordt het budget verhoogd omdat de komende jaren meer registraties
worden uitgevoerd door Dienst Identificatie en Screening Asielzoekers (DISA). Voor
2025 en 2026 betreft dit € 8,8 mln.
– Faciliteitenbesluit opvangcentra: In het Faciliteitenbesluit is geregeld dat de gemeenten
die een opvangcentrum voor asielzoekers hebben, uitkeringen krijgen vanuit een decentrale
uitkering (DU). Het Faciliteitenbesluit is per wet geregeld en daarmee is deze DU
een juridische verplichting. Voor het jaar 2025 wordt door Asiel en Migratie € 11,4
mln. overgeboekt naar BZK /Gemeenten middels de meicirculaire van het gemeentefonds.
– Spreidingswet bonussen: Ter uitvoering van de Spreidingswet moeten bonussen worden
uitgekeerd aan gemeenten. Om de afgesproken systematiek te handhaven is besloten deze
bonussen in 2025 uit te keren in plaats van in 2024. Met deze mutatie zetten we de
middelen hiervoor op onze begroting. Het betreft € 31,1 mln. in 2025.
– Per 1 januari 2025 is de politie gestopt met het uitvoeren van de Identificatie en
Registratiewerkzaamheden (I&R) ten behoeve van asielaanvragers. De hierbij behorende
taken en activiteiten zijn overgedragen aan de nieuw opgerichte Dienst Identificatie
en Screening Asielzoekers (DISA). Met deze overboeking worden de I&R middelen bij
de politie structureel overgeheveld naar de DISA. Betreft € 16,8 mln. meerjarig.
– De mutatie apparaatstaakstelling volgend uit het hoofdlijnenakkoord. Betreft € -2,8
in 2026 oplopend naar € -6,1mln. in 2029 op het instrument externe inhuur IND.
37.5 Terugkeer en bewaring vreemdelingen
Tabel 7 Hernummering Artikelonderdeel 37.5 Terugkeer en bewaring vreemdelingen (x
1.000)
2025
2026
2027
2028
2029
2030
37.5
Totaalbedrag artikelonderdeel 37.5
33.336
34.103
21.851
14.586
14.586
14.586
waarvan hernummering artikel 37.3 (technisch)
28.355
29.122
21.851
14.586
14.586
14.586
Mutaties 1e suppletoire begroting
4.981
4.981
–
–
–
–
Toelichting mutaties 1e suppletoire begroting.
Deze post bestaat uit onder meer de volgende mutaties:
– Meerjaren Productie Prognose (MPP): De raming van de MPP leidt tot een budgetverhoging
bij Dienst Terugkeer en Vertrek (DTenV). Op basis van het hogere aantal zaken uit
het MPP zijn structureel aanvullende middelen benodigd voor DTenV. In 2025 en 2026
€ 4,3 mln.
– Het restant saldo bestaat uit een aantal kleinere mutaties.
37.7 Nationaal Programma Oekraïense Ontheemden
Tabel 8 Hernummering Artikelonderdeel 37.7 Nationaal Programma Oekraïense Ontheemden
(x € 1.000)
2025
2026
2027
2028
2029
2030
37.7
Totaalbedrag artikelonderdeel 37.7
2.664.418
2.782.443
1.161.365
–
–
–
waarvan hernummering artikel 37.2 (technisch)
3.846.752
3.840.302
1.168.000
–
–
–
Mutaties 1e suppletoire begroting
– 1.182.334
– 1.057.859
– 6.635
–
–
–
Toelichting mutaties 1e suppletoire begroting.
Deze post bestaat uit onder meer de volgende mutaties:
De verwachte uitgaven voor de Oekraïense ontheemden in Nederland zijn meerjarig aangepast.
– In 2025 een aanvullend bedrag van € 10,2 mln. aan taallessen voor ontheemden benodigd.
– Op basis van de Meerjaren Productie Prognose (MPP) is het gemiddelde aantal gemeentelijke
opvangplekken lager dan waar in de ontwerpbegroting mee was gerekend, daarnaast is
het normbedrag voor gemeenten verlaagd naar € 44 per dag per Gemeentelijke Opvang
Oekraïners (GOO) plek. Het budget in 2025 (€ -1.046 mln.) en 2026 (€ -975,7) wordt
navenant verlaagd.
– Minder uitgaven aan de opvang van Oekraïense ontheemden heeft ook een lagere afdracht
aan het btw-compensatiefonds tot gevolg in 2025 (€ -71,5 mln.) en 2026 (€ -69,3 mln.).
– De verwachte uitgaven voor transitiekosten zijn lager omdat er minder nieuwe opvangplekken
in 2025 (€ -106 mln.) en 2026 (€ -47,8 mln.) verwacht worden dan waar in de ontwerpbegroting
mee was gerekend.
– Het subsidiebudget Oekraïense ontheemden wordt de komende jaren afgebouwd. In 2025
wordt het budget verlaagd met € -11,3 mln. en in 2026 met € -17,7 mln.
– Voor de Regeling Medische zorg Ontheemden (RMO) is meer budget nodig doordat de gemiddelde
zorgkosten per ontheemden zijn gestegen. In 2025 € 41,5 mln.; in 2026 € 58,3 mln.
– Het restant saldo betreft een aantal kleinere mutaties.
Mutaties Ontvangsten
Door een technische omissie is de asielreserve vorig jaar abusievelijk niet op de
begroting van AenM geboekt waardoor deze niet is vrijgevallen. Met deze mutatie laten
we de asielreserve dit jaar alsnog vrijvallen. Betreft € 9 mln. in 2025.
4. Niet-beleidsartikelen
4.1. Artikel 91 Apparaat kerndepartement
Tabel 9 Artikel 91 Apparaat kerndepartement (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting t (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)
Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Mutatie 2028
Mutatie 2029
Mutatie 2030
Art.
Verplichtingen
0
0
0
33.245
33.245
32.206
24.968
17.785
17.566
17.566
Uitgaven
0
0
0
33.245
33.245
32.206
24.968
17.785
17.566
17.566
91.2
Apparaatsuitgaven kerndepartement
0
0
0
33.245
33.245
32.206
24.968
17.785
17.566
17.566
Personele uitgaven
0
0
0
30.342
30.342
29.305
22.931
16.585
16.366
16.366
Eigen personeel
0
0
0
23.628
23.628
22.658
17.314
12.418
12.211
12.211
Externe inhuur
0
0
0
6.301
6.301
6.234
5.205
3.755
3.743
3.743
Overig personeel
0
0
0
413
413
413
412
412
412
412
Materiële uitgaven
0
0
0
2.903
2.903
2.901
2.037
1.200
1.200
1.200
ICT
0
0
0
100
100
100
17
0
0
0
SSO's
0
0
0
100
100
100
17
0
0
0
Overig materieel
0
0
0
2.703
2.703
2.701
2.003
1.200
1.200
1.200
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Toelichting
Mutaties uitgaven
91.2 Apparaatsuitgaven kerndepartement
Het apparaatsbudget van het kerndepartement wordt meerjarig opgehoogd. Deze verhoging
wordt grotendeels veroorzaakt door de herverkaveling op de apparaatsuitgaven.
Met ingang van de begroting 2025 heeft het onderdeel Asiel en Migratie een eigen begrotingshoofdstuk
(XX). Het budget apparaatsuitgaven Asiel en Migratie stond nog op de begroting van
Justitie en Veiligheid en wordt nu bij de eerste suppletoire begroting meerjarig overgeboekt
naar de begroting van Asiel en Migratie. Het betreft € 33,2 mln. in 2025; € 25,5 mln.
in 2026; € 18,3 mln. in 2027; € in 2028 € 17,8 mln. en vanaf 2029 € 17,6 mln. Het
restant saldo betreft een aantal kleinere mutaties.
4.2. Artikel 92 Nog onverdeeld
Tabel 10 Artikel 92 Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting t (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)
Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Mutatie 2028
Mutatie 2029
Mutatie 2030
Art.
Verplichtingen
0
0
0
242.321
242.321
234.603
159.635
148.316
148.316
148.316
Uitgaven
0
0
0
242.321
242.321
234.603
159.635
148.316
148.316
148.316
92.2
Nog onverdeeld
0
0
0
242.321
242.321
234.603
159.635
148.316
148.316
148.316
Nog te verdelen
0
0
0
242.321
242.321
234.603
159.635
148.316
148.316
148.316
Nog onverdeeld
0
0
0
242.321
242.321
234.603
159.635
148.316
148.316
148.316
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Toelichting
Artikel 92 is een doorverdeelartikel. Dat houdt in dat bepaalde budgettaire toevoegingen
en taakstellingen in eerste instantie op artikel 92 worden verwerkt en later doorverdeeld
naar de desbetreffende artikelen. Ten laste van artikel 92 worden geen uitgaven en
ontvangsten gedaan, dit gebeurt alleen op de overige artikelen.
De mutatie betreft € 2,5 mln. meerjarig aan meerkosten voor oprichting van een nieuwe
ministerie. De toegekende loon- en prijsbijstelling is toegevoegd op artikel 92 voor
een nadere doorverdeling naar de desbetreffende artikelen.
5. Agentschappen
5.1. Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND)
Tabel 11 Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap IND Eerste Suppletoire begroting
2025 (bedragen x € 1.000)
(1) Vastgestelde begroting 2025
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting
(3) = (1) + (2) Totaal geraamd
Baten
Omzet
926.372
54.644
981.016
waarvan omzet moederdepartement
866.372
54.644
921.016
waarvan omzet overige departementen
0
waarvan omzet derden
60.000
60.000
Rentebaten
0
0
Vrijval voorzieningen
0
0
Bijzondere baten
0
0
Totaal baten
926.372
54.644
981.016
Lasten
Apparaatskosten
816.222
– Personele kosten
628.919
34.644
663.563
waarvan eigen personeel
573.118
573.118
waarvan inhuur externen
50.801
34.644
85.445
waarvan overige personele kosten
5.000
5.000
– Materiële kosten
187.303
20.000
207.303
waarvan apparaat ICT
1.000
1.000
waarvan bijdrage aan SSO's
70.000
70.000
waarvan overige materiële kosten
116.303
20.000
136.303
Materiele programmakosten
104.150
104.150
Afschrijvingskosten
6.000
6.000
– Materieel
2.000
2.000
waarvan apparaat ICT
1.800
1.800
waarvan overige materiële kosten
200
200
– Immaterieel
4.000
4.000
Rentelasten
0
0
Overige lasten
0
0
waarvan dotaties voorzieningen
0
0
waarvan bijzondere lasten
0
0
Totaal lasten
926.372
54.644
981.016
Saldo van baten en lasten
0
0
0
Tabel 12 Kasstroomoverzicht IND (Bedragen x € 1.000)
(1) Vastgestelde begroting 2025
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting
(3) = (1) + (2) Totaal geraamd
1.
Rekening courant RHB 1 januari 2025 + depositorekeningen
92.549
92.549
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)
926.372
54.644
981.016
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)
– 920.372
– 54.644
– 975.016
2.
Totaal operationele kasstroom
6.000
6.000
Totaal investeringen (-/-)
– 3.660
– 3.660
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
0
0
3.
Totaal investeringskasstroom
– 3.660
– 3.660
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)
0
0
Eenmalige storting door moederdepartement (+)
0
0
Aflossingen op leningen (-/-)
– 4.000
– 4.000
Beroep op leenfaciliteit (+)
0
0
4.
Totaal financieringskasstroom
– 4.000
– 4.000
5.
Rekening courant RHB 31 december 2025 (=1+2+3+4)
90.889
0
90.889
Toelichting
Het verschil tussen de begroting en de stand van de eerste suppletoire begroting wordt
verklaard door de dekking voor uitkering dwangsommen. Daarnaast wordt het budget bijgesteld
op basis van de Meerjaren Productie Prognose (MPP) raming.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.H.M. Faber-van de Klashorst, minister van Asiel en Migratie
Stemmingsuitslagen
Aangenomen met handopsteken
Fracties | Zetels | Voor/Tegen |
---|---|---|
PVV | 37 | Voor |
GroenLinks-PvdA | 25 | Voor |
VVD | 24 | Voor |
NSC | 20 | Voor |
D66 | 9 | Tegen |
BBB | 7 | Voor |
CDA | 5 | Voor |
SP | 5 | Tegen |
ChristenUnie | 3 | Voor |
DENK | 3 | Tegen |
FVD | 3 | Voor |
PvdD | 3 | Tegen |
SGP | 3 | Voor |
Volt | 2 | Tegen |
JA21 | 1 | Voor |
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.