Amendement : Amendement van het lid Dijk over het vervallen van de doorstootregeling
36 602 Wijziging van enkele belastingwetten en enige andere wetten (Belastingplan 2025)
Nr. 47
AMENDEMENT VAN HET LID DIJK
Ontvangen 4 november 2024
De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
I
In artikel I wordt na onderdeel H een onderdeel ingevoegd, luidende:
Ha
Artikel 3.95b, vijfde lid, vervalt.
II
Aan artikel I wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:
V
Aan hoofdstuk 10A wordt een artikel toegevoegd, luidende:
Artikel 10a.30 Overgangsbepaling vervallen doorstootregeling
Artikel 3.95b, vijfde lid, zoals dat luidde op 31 december 2024, blijft tot en met
31 december 2029 van toepassing op door de belastingplichtige genoten voordelen met
betrekking tot middellijk gehouden vermogensbestanddelen die op 31 december 2024 behoorden
tot een werkzaamheid als bedoeld in artikel 3.92b.
Toelichting
De fiscale uitzonderingspositie van fondsmanagers van private equity fondsen is niet
de bedoeling van de wet. Dit amendement zorgt ervoor dat carried interest geen gekunstelde
beloning meer is voor geleverde werkzaamheden. Nederland zal niet meer alleen staan
in de wereld wanneer carried interest als arbeidsinkomen wordt belast.
Voordelen uit lucratief belang zijn belast in box 1 (hoofdregel). Bij een middellijk
gehouden lucratief belang vindt de belastingheffing over deze voordelen niet in box
1, maar in box 2 plaats mits wordt voldaan aan de zogenoemde doorstootbepaling. Deze
doorstootbepaling houdt in dat de vennootschap, waarin de belastingplichtige een aanmerkelijk
belang houdt, jaarlijks ten minste 95% van de voordelen uit lucratief belang moet
«doorstoten» naar de belastingplichtige (de aandeelhouder) in privé. Hierdoor vindt
een jaarlijkse heffing plaats over de voordelen uit lucratief belang in box 2. Dit
amendement regelt de afschaffing van de doorstootbepaling in de lucratiefbelangregeling.
Hiermee worden de voordelen uit lucratief belang uitsluitend belast in box 1 van de
inkomstenbelasting. De mogelijkheid om deze voordelen te belasten in box 2 komt daarmee
te vervallen. Dit amendement regelt tevens overgangsrecht voor bestaande situaties
met een middellijk gehouden lucratief belang gedurende een periode van vijf jaar.
De eventueel geheven dividendbelasting is in beginsel een voorheffing op de door een
belastingplichtige verschuldigde inkomstenbelasting. Deze dividendbelasting kan worden
verrekend met de te betalen inkomstenbelasting als de belastingplichtige gerechtigd
is tot de opbrengst (de zogenoemde opbrengstgerechtigde). Bij een buitenlands belastingplichtige
kan de situatie voorkomen dat de geheven dividendbelasting niet volledig kan worden
verrekend. In dat geval kan de buitenlands belastingplichtige in beginsel aanspraak
maken op de teruggaafregeling in de dividendbelasting. Bij de uitwerking van deze
maatregel dienen in dit verband de eventueel van toepassing zijnde belastingverdragen
en het EU-recht meegenomen te worden, om te waarborgen dat de uitwerking ervan geen
strijdigheid met enig belastingverdrag of EU-recht oplevert.
Budgettaire gevolgen
De opbrengst van de maatregel is onzeker en wordt vooralsnog ingeschat op nihil. Door
de invoering van de lucratiefbelangregeling per 2009 werd de belastingheffing verduidelijkt
en beter uitvoerbaar gemaakt.1 Het afschaffen van de regeling doet dit weer teniet. Voorts betreft het een zeer
mobiele groep belastingplichtigen en vermogensbestanddelen die gemakkelijk naar het
buitenland verplaatst kunnen worden. Er loopt bovendien op dit moment een gerechtelijke
procedure waardoor het onzeker is of Nederland het heffingsrecht in box 1 kan effectueren
onder belastingverdragen, terwijl gelet op het internationale karakter van de private
equity markt een aanzienlijk deel van de structuren grensoverschrijdend is.
Dijk
Indieners
-
Indiener
Jimmy Dijk, Kamerlid
Stemmingsuitslagen
Verworpen met handopsteken
Fracties | Zetels | Voor/Tegen |
---|---|---|
PVV | 37 | Tegen |
GroenLinks-PvdA | 25 | Voor |
VVD | 24 | Tegen |
NSC | 20 | Tegen |
D66 | 9 | Tegen |
BBB | 7 | Tegen |
CDA | 5 | Tegen |
SP | 5 | Voor |
ChristenUnie | 3 | Tegen |
DENK | 3 | Voor |
FVD | 3 | Tegen |
PvdD | 3 | Voor |
SGP | 3 | Tegen |
Volt | 2 | Tegen |
JA21 | 1 | Tegen |