Lijst van vragen : Lijst van vragen over de Voortgangsrapportage Hersteloperatie Toeslagen periode september - december 2023 (Kamerstuk 31066-1341)
2024D08012 LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Financiën heeft een aantal vragen voorgelegd aan de Staatssecretaris
van Financiën over de brief van 16 februari 2024 inzake de Voortgangsrapportage Hersteloperatie
Toeslagen periode september–december 2023 (Kamerstuk 31 066, nr. 1341)
De fungerend voorzitter van de commissie,
Tielen
De adjunct-griffier van de commissie,
Kruithof
Nr
Vraag
1
In de Voortgangsrapportage (VGR) staat dat 7.700 ouders nu zijn afgemeld voor het
herstelproces. In de 15e VGR waren dat er 7.400, dus maar 300 meer. Doel was om voor
zoveel mogelijk ouders zo spoedig mogelijk het proces af te ronden, zodat minder opstopping
ontstaat. Hoe loopt dat nu?
2
Sinds begin 2021 zijn er 8.276 bezwaren ingediend, daarvan zijn er eind 2023 1.576
afgehandeld. Waarop is de prognose gebaseerd dat eind 2026 alle bezwaren op de eerste
toets en integrale beoordeling zijn afgehandeld?
3
De prognose is dat in 2025 alle integrale beoordelingen zijn afgerond, wat is de meest
recente status van deze prognose?
4
Hoe komt het dat de doorlooptijden bij de Commissie van Wijzen zo kort zijn (twee
dagen), bijvoorbeeld vergeleken met de Bezwaarschriftenadviescommissie (BAC) en de
Commissie Werkelijke Schade (CWS)?
5
In 5–6% van de zaken adviseert de Commissie van Wijzen afwijkend van de Uitvoeringsorganisatie
Herstel Toeslagen (UHT). In hoeveel procent van de gevallen worden de adviezen van
Commissie van Wijzen door UHT overgenomen?
6
In paragraaf 1.3 staat dat de aanmeldtermijn voor aanvullende schade voor alle ouders
wiens aanvullende schade nog niet is vergoed is verlengd tot 1 januari 2025. Voor
ouders van wie de integrale beoordeling na 1 juli 2024 onherroepelijk is vast komen
te staat geldt dat ze zes maanden de tijd hebben zich te melden voor aanvullende schade.
Is dat zes maanden tot en met 1 januari 2025, of altijd zes maanden vanaf het moment
dat de integrale beoordeling wordt afgerond, ook na 1 juli 2024?
7
CWS komt in april 2024 met een planning op basis van prognoses. Is CWS nu al opgeschaald
en wordt bij de prognose ook een wervingsopgave meegenomen?
8
Er staat in de VGR genoemd dat voor versnelling CWS meer capaciteit nodig heeft. Hoeveel
mensen werken nu bij CWS, hoeveel zijn er afgelopen tijd bij gekomen en hoeveel moeten
er nog bij?
9
Wat is de gemiddelde doorlooptijd voor een beslissing door CWS na aanmelding bij CWS?
10
Hoe komen ouders bij de Regieroute Vaststellingsovereenkomst (VSO) terecht?
11
Waarom kunnen gedupeerden zich niet zelf aanmelden voor de Regieroute VSO?
12
Waarom is de opdracht bij de regieroute VSO nu 100 zaken voor een volledig operationeel
team, en niet gewoon zoveel ouders als deze route willen doorlopen?
13
Waarom duurt de evaluatie van de pilot van de route via Stichting Gelijkwaardig Herstel
(SGH) drie maanden?
14
Hoeveel zaken waren aangemeld voor de pilot SGH-route?
15
Wat is de huidige stand van zaken bij BAC voor wat betreft de werkvoorraad aantal
bezwaren die zij van UHT krijgen?
16
Wat is de doorlooptijd voor advisering door de BAC, dus vanaf het moment dat zij het
bezwaarschrift van UHT krijgen, tot beoordeling en advisering door de BAC?
17
Wat is de huidige capaciteit van de BAC en wat is de wervingsopgave?
18
Er zijn nu twee VSO’s na mediation afgerond die zowel zien op bezwaar na de integrale
beoordeling (IB), alsook de werkelijke schade meenemen. Wat was de doorlooptijd van
deze VSO’s?
19
Hoe lang duurt het om een ouderdossier op te stellen?
20
Wat is voor UHT de tijdswinst van het opstellen van een ouderdossier ten opzichte
van het separaat opstellen van een hersteldossier, een bezwaardossier en een CWS-dossier?
21
Is de handreiking voor het inzetten van gedupeerde ouders als ervaringsdeskundigen
ter ondersteuning van onder andere gemeenten bij hulp aan andere ouders openbaar beschikbaar,
of alleen onder betrokkenen verspreid?
22
Is bij het onderzoek naar inzetten van gedupeerde ouders als ervaringsdeskundigen
ter ondersteuning van onder andere gemeenten bij hulp aan andere ouders, ook de Stichting
Lotgenotencontact betrokken?
23
Bij brede ondersteuning staat in de VGR dat er een grote groep ouders is die na de
eerste toets niet als gedupeerde ouder is beoordeeld, en moet wachten op IB, maar
die al wel in aanmerking komt voor brede ondersteuning. Hoe groot is deze groep?
24
In de VGR staat dat er 1.250 gedupeerde ouders zijn in het buitenland, terwijl verderop
staat dat ongeveer de helft van alle 442 ouders in het buitenland aangeeft (op termijn)
terug te willen keren naar Nederland. Hoe moeten de 1.250 worden begrepen in relatie
tot de 442?
25
Krijgen de schade-experts in de pool ook de ouderdossiers?
26
In hoeveel gevallen verleent de kredietverstrekker geen medewerking aan verwijderen
van een BKR-registratie van een schuld die door Sociale Banken Nederland (SBN) is
afbetaald, en waarom niet?
27
Hoeveel klachten zijn inmiddels ingediend bij het Kifid over niet verwijderde BKR-registraties
van afbetaalde schulden van gedupeerde ouders?
28
Wat waren de reacties van de Raad voor Rechtsbijstand (RvR) en de Nederlandse Orde
van Advocaten (NOvA) op het gewijzigde instellingsbesluit van de BAC?
29
Aanmelden voor herstel kon tot en met 31 december 2023. Zijn er desalniettemin nog
steeds ouders die zich melden als zijnde gedupeerd? En zo ja, hoe wordt daar mee omgegaan?
30
Recent heeft de rechtbank Amsterdam (Rb. Amsterdam, 05-02-2024, nr. AMS 23/2601) geoordeeld
dat onder omstandigheden een notariële akte (in verband met informele schulden) achterwege
kan blijven. Kunt u aangeven welke gevolgen deze uitspraak heeft voor de praktijk?
31
Is het de bedoeling dat het ouderdossier het persoonlijk dossier volledig gaat vervangen?
32
Stel dat het conceptwetsvoorstel beslistermijnen wordt aangenomen, heeft deze dan
terugwerkende kracht? Zo ja, wat zijn de gevolgen dan voor gedupeerden?
33
Kunt u een overzicht geven van het budgettaire beslag van de hersteloperatie in de
tijd (kortweg vanaf de eerste voortgangsrapportage tot aan de voortgangsrapportage
die heden voorligt) en het verloop van het budgettaire beslag nader duiden? Kunt u
hierbij extra aandacht besteden aan (oplopende) apparaatskosten?
34
Hoe hoog is het financiële steuntje die kinderen en jongeren hebben ontvangen?
35
Hoe lang is de gemiddelde doorlooptijd van de route VSO?
36
Gemeenten kunnen een ouder aandragen voor een urgentieprocedure bij UHT. Zijn er landelijke
normen voor deze urgentieprocedure? Zo ja, welke?
37
Aan welke (nieuwe) manieren denkt het kabinet om ernstig gedupeerde ouders sneller
in beeld te krijgen?
38
Waarom ligt het aantal bezwaarschriften (fors) hoger dan eerdere prognoses? Welke
prognoses betrof het en op welke aannames waren deze gestoeld?
39
Hoe verklaart u dat jongeren aangeven dat zij moeilijkheden ervaren bij de toegang
tot passende ondersteuning? Waarom voldoet de brede ondersteuning niet aan hun verwachtingen?
40
Op welke termijn zal er een oplossing zijn voor de gegevensuitwisseling tussen UHT
en gemeenten verder te verbeteren?
41
Hoeveel mensen hebben in het verleden of maken op dit moment gebruik van het mediationtraject?
42
Hoe lang bedraagt de wachttijd voor het mediationtraject?
43
Zijn er personen die zich melden bij de UHT als gedupeerde, niet vanwege de kinderopvangtoeslag
maar vanwege een andere toeslag of belastingaftrekpost? Zo ja, om hoeveel personen
gaat dit, en om welke toeslagen en belastingaftrekposten gaat dit?
44
Hoeveel personen hebben zich geprobeerd aan te melden als gedupeerde in 2024? Voor
hoeveel van deze personen wordt de eerste toets alsnog uitgevoerd?
45
Kunt u de toename van het aantal afgeronde integrale beoordelingen nader toelichten?
Zijn hier lessen uit te trekken en zo ja, welke?
46
Hoe verklaart u het grote aantal niet-erkenden bij zowel de eerste als de integrale
toets?
47
Welke opties heeft u onderzocht om tijdig te opereren binnen de wettelijke termijnen
zodat een wetsvoorstel om beslistermijnen aan te passen niet noodzakelijk is?
48
Wat zijn de meest voorkomende redenen waarom een ouder/aanvrager die erkend is als
gedupeerde af ziet van integrale beoordeling? Hoeveel geven als reden aan dat het
te lang duurt?
49
Wat is de doorlooptijd van de versnelde integrale beoordeling voor urgente gevallen?
50
Hoe wordt een aanvraag door een ouder om als urgent geval te worden behandeld beoordeeld?
51
Is de capaciteit van het aantal medewerkers bij het UHT nu voldoende om processen
binnen gestelde termijnen af te ronden?
52
Hoeveel boetes zijn er inmiddels opgelegd aan de overheid voor het overschrijden van
de wettelijke beslistermijn?
53
Heeft het kabinet aanvullende plannen om de wettelijke beslistermijn in het vervolg
wél te halen? Zo ja, welke?
54
Wat verklaart het substantieel minder afmeldingen bij IB’s in 2023 ten opzichte van
2022?
55
Is de capaciteit van het aantal juridisch geschoolde medewerkers bij de CWS nu op
een dusdanig niveau?
56
Zijn er vooruitlopend op de evaluatie al resultaten bekend over de ervaringen met
de pilot alternatieve schaderoute? Zo ja, kunt u dat nader toelichten?
57
Worden er exitgesprekken gevoerd met ouders na afronding van de regieroute VSO en
de alternatieve schaderoute via SGH? Zo ja, hoe ervaren ouders deze alternatieve routes?
Hoe zien de forfaitaire bedragen van de alternatieve schaderoute er uit? Zijn er klachten
ontvangen over de bedragen?
58
Wanneer hoopt u het proces rond werkelijke schade voor alle aanvragers af te hebben
gehandeld?
59
In een jaar tijd is het aantal bezwaren bijna verdubbeld (van 4.463 d.d. 31 december
2022 naar 9.033 d.d. 9.033). Welke verklaring heeft u hiervoor?
60
Veruit de meeste bezwaren zijn gericht tegen de integrale beoordeling, welke verklaring
heeft u daarvoor?
61
Aan welke oplossingen wordt gedacht bij het overnemen van werk van bezwaarbehandelaren?
62
De belangrijkste inzet is er op gericht om de instroom van bezwaren te voorkomen,
welke nieuwe maatregelen gaat u nemen en waarom verwacht u dat die nieuwe maatregelen
wel het aantal bezwaren zullen terugdringen? Waarom worden die nieuwe maatregelen
nu pas ingezet?
63
Wat kunnen redenen zijn dat UHT bij ingebrekestellingen niet binnen de wettelijke
termijn de verschuldigde dwangsom van de resterende 8% betaald?
64
Hoeveel capaciteit gaat er gemoeid met de afhandeling van de ingebrekestellingen en
wat is de impact hiervan, los van het financiële, op de voortgang van de gehele operatie?
65
Welke wettelijke termijn staat er voor het behandelen van een bezwaarschrift, wat
is de gemiddelde wachttijd in bezwaar (in de brief van 16 februari 2024, Kamerstuk
31 066, nr. 1341, pagina 4, wordt gesproken over meer dan twee jaar en in de voorgangsrapportage wordt
gesproken over meer dan een jaar)? Wat zijn de gevolgen van het overschrijden van
de wettelijke termijnen? Kunt u deze vragen tevens beantwoorden voor de ingebrekestellingen
en beroepen niet-tijdig beslissen?
66
Hoe wordt werkelijke schade behandeld bij mediation bij bezwaar? Worden leden van
CWS betrokken bij de mediation?
67
Hoeveel dossiers moeten er nog gelakt worden?
68
Wat is de tijdwinst van een ouderdossier ten opzichte van een persoonlijk dossier?
69
Welke wettelijke termijn staat er voor het aanleveren van een persoonlijk dossier,
hoe lang duurt het om een persoonlijk dossier samen te stellen (in de voortgangsrapportage
wordt gesproken van mogelijk meerdere jaren) en wat zijn de gevolgen van het niet
tijdig aanleveren van een persoonlijk dossier (voor zowel de gedupeerde als het Rijk)?
70
Hoelang duurt het om het ouderdossier samen te stellen?
71
Kunt u nader toelichten welke moeilijkheden jongeren ervaren bij de toegang tot passende
ondersteuning en wat er wordt gedaan om dit te verhelpen?
72
Kunt u naar aanleiding van het enquêtebeeld nader toelichten wat de nieuwe en aanvullende
behoeften van ouders en kinderen aan gemeenten zijn?
73
Een derde van de gemeenten geeft aan dat wantrouwen richting de overheid een belemmerende
factor is voor het realiseren van een nieuwe start. Wat wordt er gedaan om gemeenten
meer handvaten te geven om het vertrouwen van gedupeerden in de overheid te herstellen?
74
Kunnen gedupeerde ouders die momenteel in het buitenland verblijven en nu hebben aangegeven
geen behoefte te hebben aan ondersteuning vanuit het Ondersteuningsteam Ouders in
het Buitenland (OTB) op een later moment alsnog een beroep doen op ondersteuning?
Zo ja, bestaan hiervoor termijnen?
75
Waarom neemt het aantal ouders dat niet gekoppeld is aan een advocaat toe? Wat doet
het kabinet om dit aantal terug te dringen?
76
Hoe groot wordt de totale groep ex-partners die aanspraak gaan maken op het forfaitair
bedrag geschat? Tot wanneer kunnen zij zich melden?
77
Is het mogelijk om de start van de regeling voor de huurtoeslag, zorgtoeslag en/of
het kindgebonden budget (hkz-regeling) eerder te laten plaatsvinden dan in 2025?
78
Wat zijn de criteria om gebruik te kunnen maken van een noodprocedure en van hoeveel
ouders wordt verwacht dat zij zich in 2024 melden voor de noodprocedure?
79
Heeft u inmiddels meer informatie over punt 4.5 Jongeren en schulden?
80
Hoeveel fte heeft het cluster Bezwaar, Beroep en Ingebrekestellingen nu en hoeveel
fte is er nodig om de personele bezetting op niveau te krijgen?
81
Hoeveel procent van het fte bij de UHT heeft inmiddels een vast contract? Waar gaat
dit personeel ingezet worden als de hersteloperatie afgerond is?
82
wat is het percentage externe inhuur op de totale fte (2.116) van de UHT?
83
In de voortgangsrapportage wordt gesproken over een additioneel budget van circa 0,8
tot 1 miljard euro en een risico met een bandbreedte van 0 tot circa 1,2 miljard euro.
Kunt u deze bedragen nader concretiseren en toelichten (inclusief beoogde dekking)?
84
Hoe hoog was het totale bedrag die was teruggevorderd van toeslagenouders en hoeveel
heeft de hele hersteloperatie nu gekost?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
J.Z.C.M. Tielen, voorzitter van de vaste commissie voor Financiën -
Mede ondertekenaar
L.N. Kruithof, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.