Lijst van vragen : Lijst van vragen inzake het Meerjarenplan ILT 2024-2028 (Kamerstuk 36410-XII-9)
2023D49959 LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat heeft een aantal vragen voorgelegd
aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over zijn brief houdende het Meerjarenplan ILT 2024–2028 (Kamerstuk
36 410 XII, nr. 9
).
De fungerend voorzitter van de commissie,
Tjeerd de Groot
Adjunct-griffier van de commissie,
Koerselman
Nr
Vraag
1
Ziet de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een veranderende opgave, nu steeds
meer aandacht in de publieke opinie uitgaat naar de gezondheidseffecten als gevolg
van uitstoot of productie?
2
In hoeverre speelt de ILT een rol bij het versterken van de omgevingsdiensten en hun
werk op gemeentelijk en provinciaal niveau?
3
Hoe ziet de samenwerking tussen de ILT en de omgevingsdiensten eruit?
4
Heeft de ILT, aangezien zij aangeeft ondanks de arbeidskrapte enthousiaste mensen
in dienst hebben, dit beeld ook van de omgevingsdiensten met wie zij nauw samenwerkt?
5
Waarom worden de controles van de ILT op de beheerders van de primaire waterkeringen
om de twaalf jaar herhaald? Waarom is er gekozen voor een interval van twaalf jaren?
6
Zijn de conclusies en leerpunten wat betreft vergunningverlening, toezicht en handhaving
(VTH) uit het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid «Industrie en Omwonenden»
verwerkt in dit Meerjarenplan en, zo ja, op welke manier?
7
Met welke concrete maatregelen worden de omgevingsdiensten versterkt om beter in staat
te zijn te werken aan een gezondere leefomgeving?
8
Hoe gaat de ILT precies het burgerperspectief in het toezicht toepassen? Wordt dit
ook gefaciliteerd voor lagere overheden en wordt daarvoor bijvoorbeeld ook geïnvesteerd
in het faciliteren van metingen door burgers (burgerwetenschap)?
9
Wat betekenen de woorden van de ILT over klantgerichte vergunningverlening, met extra
aandacht voor het perspectief van de aanvrager, concreet en hoe voorkomt de ILT dat
er niet te veel wordt meegedacht met de aanvrager, die vaak economische belangen heeft,
en dat kwetsbare belangen, zoals gezondheid, milieu en natuur hierdoor te veel benadeeld
worden?
10
Krijgt de Kamer een brief over de resultaten van het denkproces bij de ILT over de
vraag hoe zij de burger kan betrekken in het toezicht? Zo ja, wanneer?
11
Is Tata Steel een onderwerp dat volgens het Meerjarenplan wordt gezien als een groot
maatschappelijk risico?
12
Gaat de ILT extra aandacht besteden aan VTH bij Tata Steel?
13
Gaat het u, gezien het feit dat bij Tata Steel de meerwaarde is gebleken van de inzet
van camera’s, Artificial Intelligence (AI) en meer meten vanuit de overheid om de
gezondheid effectiever en efficiënter te kunnen beschermen, meer continu cameratoezicht,
inzet van AI, metingen en een fijnmazig meetnetwerk bij hoge risico-bedrijven stimuleren?
14
Gaat de ILT de mogelijkheden van AI benutten om het milieu en de gezondheid beter
te beschermen? Zo ja, hoe?
15
Op welke manier gaat u, aangezien overheden bij vergunningverlening, toezicht en handhaving
nog steeds grotendeels afhankelijk zijn van data van de bedrijven waarop toezicht
wordt gehouden zelf, investeren in meer eigen metingen als het gaat om schadelijke
stoffen, zoals NO2, SO2, polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK’s) en zeer zorgwekkende stoffen
(ZZS)?
16
Welke mogelijkheden heeft de ILT om lagere overheden aan te spreken, indien daar onvoldoende
of te laat wordt ingezet op toezicht, aanscherping van vergunningen en handhaving
om het milieu en gezondheid te beschermen? Hoe vaak heeft de ILT tot nu toe gebruik
gemaakt van deze mogelijkheden en in welke gevallen?
17
Welke impact heeft de nieuwe Handhavingsstrategie ILT, die naar verwachting op 1 januari
2024 van start gaat, op het aantal strafrechtelijke interventies en het huidige toezicht?
18
Hoe verhoudt de inzet van de ILT voor het beperken van geluidsoverlast, het verminderen
van uitstoot van schadelijke stoffen en het beperken van klimaatschade zich tot de
belangrijke economische en maatschappelijke positie die luchthavens in Nederland hebben?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
T.C. (Tjeerd) de Groot, voorzitter van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat -
Mede ondertekenaar
G.B. Koerselman, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.