Nota van wijziging : Nota van wijziging
36 410 XIII Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (XIII) voor het jaar 2024
Nr. 7
NOTA VAN WIJZIGING
Ontvangen 9 oktober 2023
Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:
A
De begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (XIII) voor
het jaar 2024 komt te luiden:
Vaststelling van de begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat
(XIII) voor het jaar 2024 (bedragen x € 1.000)
Art.
Omschrijving
Verplichtingen
Uitgaven
Ontvangsten
Totaal
23.708.846
12.593.601
5.619.765
Beleidsartikelen
23.089.817
11.974.572
5.532.840
1
Goed functionerende economie en markten
426.226
406.745
74.579
2
Bedrijvenbeleid: innovatie en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei
3.132.997
2.343.412
258.597
3
Toekomstfonds
219.039
282.206
80.300
4
Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatverandering
11.775.356
4.543.049
1.935.077
5
Een veilig Groningen met perspectief
2.928.159
2.942.594
3.184.287
6
Bijdrage Nationaal Groeifonds
4.608.040
1.456.566
0
Niet-beleidsartikelen
619.029
619.029
86.925
40
Apparaat
619.029
619.029
86.925
41
Nog onverdeeld
0
0
0
TOELICHTING
Algemeen
Met deze nota van wijziging op de EZK-ontwerpbegroting 2024 wordt de begrotingsstaat
van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (XIII) gewijzigd in verband met
de overhevelingen van drie projecten van het Nationaal Groeifonds en de aanpassingen
in de schadeafhandeling in Groningen. Daarnaast wordt het voedingsbudget voor het
Nationaal Groeifonds bijgesteld vanwege de definitieve toekenningen.
Onderdeel A
Artikelsgewijze toelichting bij de begrotingsartikelen
De meerjarige doorwerking verplichtingen en uitgaven met betrekking tot het gewijzigde
beleidsartikel 1 Goed functionerende economie en markten, artikel 2 Bedrijvenbeleid:
innovatie en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei, artikel 5 Een veilig Groningen
met perspectief en artikel 6 Bijdrage Nationaal Groeifonds komen er als volgt uit
te zien:
Tabel 1 Meerjarige doorwerking verplichtingen (bedragen x € 1.000)
Art.
Omschrijving
2024
2025
2026
2027
2028
1
Goed functionerende economie en markten
Stand vóór nota van wijziging
365.226
361.939
322.194
366.989
325.434
6G Future Network Services (EZK)
61.000
Stand na nota van wijziging
426.226
361.939
322.194
366.989
325.434
2
Bedrijvenbeleid: innovatie en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei
Stand vóór nota van wijziging
2.912.997
2.600.915
2.505.820
2.502.298
2.414.851
Bio Based Circular (EZK)
102.000
Material Independence & Circular Batteries (EZK)
118.000
Stand na nota van wijziging
3.132.997
2.600.915
2.505.820
2.502.298
2.414.851
5
Een veilig Groningen met perspectief
Stand vóór nota van wijziging
2.579.159
1.736.904
1.020.394
786.775
838.006
Vergoeding fysieke schade
273.000
296.000
238.000
151.000
74.000
Uitvoeringskosten RVO
89.000
96.000
78.000
49.000
24.000
Dekking aanpassing schadeafhandeling
– 13.000
– 8.000
– 8.000
– 8.000
– 8.000
Stand na nota van wijziging
2.928.159
2.120.904
1.328.394
978.775
928.006
6
Bijdrage Nationaal Groeifonds
Stand vóór nota van wijziging
4.889.040
5.312.095
4.631.369
93.393
30.766
6G Future Network Services (EZK)
– 61.000
Bio Based Circular (EZK)
– 102.000
Material Independence & Circular Batteries (EZK)
– 118.000
SolarNL(geïntegreerde zonnepanelen) (EZK)
Stand na nota van wijziging
4.608.040
5.312.095
4.631.369
93.393
30.766
Totaal
Ministerie van Economische Zaken en Klimaat
Stand vóór nota van wijziging
23.359.846
13.250.817
11.488.993
6.509.798
6.214.263
mutatie artikel 1
61.000
mutatie artikel 2
220.000
mutatie artikel 5
349.000
384.000
308.000
192.000
90.000
mutatie artikel 6
– 281.000
0
0
0
0
Stand na nota van wijziging
23.708.846
13.634.817
11.796.993
6.701.798
6.304.263
Tabel 2 Meerjarige doorwerking uitgaven (bedragen x € 1.000)
Art.
Omschrijving
2024
2025
2026
2027
2028
1
Goed functionerende economie en markten
Stand vóór nota van wijziging
365.745
366.097
372.591
392.930
363.661
6G Future Network Services (EZK)
41.000
20.000
Stand na nota van wijziging
406.745
386.097
372.591
392.930
363.661
2
Bedrijvenbeleid: innovatie en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei
Stand vóór nota van wijziging
2.268.712
2.044.744
1.738.054
1.496.706
1.452.867
Bio Based Circular (EZK)
21.700
32.900
47.400
Material Independence & Circular Batteries (EZK)
53.000
64.000
1.000
Stand na nota van wijziging
2.343.412
2.141.644
1.786.454
1.496.706
1.452.867
5
Een veilig Groningen met perspectief
Stand vóór nota van wijziging
2.593.594
1.713.594
1.184.423
952.055
1.008.292
Vergoeding fysieke schade
273.000
296.000
238.000
151.000
74.000
Uitvoeringskosten RVO
89.000
96.000
78.000
49.000
24.000
Dekking aanpassing schadeafhandeling
– 13.000
– 8.000
– 8.000
– 8.000
– 8.000
Stand na nota van wijziging
2.942.594
2.097.594
1.492.423
1.144.055
1.098.292
6
Bijdrage Nationaal Groeifonds
Stand vóór nota van wijziging
1.572.266
1.471.460
1.791.932
2.080.473
3.253.187
6G Future Network Services (EZK)
– 41.000
– 20.000
Bio Based Circular (EZK)
– 21.700
– 32.900
– 47.400
Material Independence & Circular Batteries (EZK)
– 53.000
– 64.000
– 1.000
Stand na nota van wijziging
1.456.566
1.354.560
1.743.532
2.080.473
3.253.187
Totaal
Ministerie van Economische Zaken en Klimaat
Stand vóór nota van wijziging
12.244.601
10.482.395
12.432.700
12.126.820
13.211.933
mutatie artikel 1
41.000
20.000
mutatie artikel 2
74.700
96.900
48.400
mutatie artikel 5
349.000
384.000
308.000
192.000
90.000
mutatie artikel 6
– 115.700
– 116.900
– 48.400
0
0
Stand na nota van wijziging
12.593.601
10.866.395
12.740.700
12.318.820
13.301.933
Toelichting verplichtingen en uitgaven
Artikel 1 Goed functionerende economie en markten
6G Future Network Service
Het voorstel 6G Future Network Services (FNS) heeft als ambitie om Nederland één van
de koplopers te maken ten aanzien van 6G ontwikkeling. De commissie stelt vast dat
het consortium relevante stappen heeft gezet om te voldoen aan de gestelde voorwaarden
ten aanzien van op de governance, fasering van het projectplan, financiële onderbouwing
en evaluatie. Aangezien er op dit moment lopende gesprekken zijn over het standaardisatieproces
van 6G, is het van belang dat het consortium hieraan kan deelnemen. Dit vergroot de
effectiviteit van het voorstel. Hiervoor is versnelde financiering gewenst. De adviescommissie
adviseert om de voorwaardelijke toekenning van € 61,0 mln om te zetten in een toekenning.
Artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatie en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei
Bio Based Circular
Het voorstel BioBased Circular (BBC) richt zich op het creëren en demonstreren van
circulaire waardeketens in Nederland voor polymeren (kunststoffen) op basis van koolhydraatrijke
biogrondstoffen. De commissie adviseert om de voorwaardelijke toekenning van € 102,0
mln om te zetten in een toekenning, omdat het consortium aan alle gestelde voorwaarde
voldoet. Daarnaast acht de commissie de kans reëel dat private investeerders afhaken
en mogelijk een ander land wordt gekozen als vestigingsplaats voor opschalingsactiviteiten
van een circulaire kunststoffabriek als de omzetting volgend jaar budgettair verwerkt
zou worden. Om die reden is versnelde financiering gewenst.
Material Independence & Circular Batteries
Dit voorstel heeft als doel Nederland een positie te laten verwerven op belangrijke
gebieden van de batterijwaardeketen, waardoor zowel klimaatdoelstellingen als het versterking
van duurzaam verdienvermogen gerealiseerd kunnen worden. De commissie is enthousiast
over het voorstel, maar verbond de toekenning aan aanpassing van het plan op het gebied
van de verschillende ontwikkelpaden, de samenhang tussen programmalijnen en de begroting.
Na bestudering van het aangepaste plan adviseert de commissie om de voorwaardelijke
toekenning van € 118,0 mln volledig om te zetten in een toekenning. Om Nederland deze
positie te laten verwerven is het belangrijk dat batterijfabrieken zich ook in Nederland
vestigen. Op dit moment maken veel grote buitenlandse bedrijven de keuze waar zij een
nieuwe fabriek willen vestigen. Een versnelde NGF-bijdrage kan deze partijen mogelijk
overtuigen en daarom de effectiviteit van het programma vergroten.
Artikel 5 Een veilig Groningen met perspectief
Vergoeding fysieke schade
In reactie op het rapport van de parlementaire enquêtecommissie aardgaswinning Groningen
heeft het kabinet aangegeven de schadeafhandeling fundamenteel te willen verbeteren.
In overleg met het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) is inmiddels een nieuwe
aanpak voor de afhandeling van schades uitgewerkt. Deze uitwerking is beschreven in
de Kamerbrief «Van schadeaanvraag naar daadwerkelijk schadeherstel» van 6 oktober
2023. Op basis van een eerste inschatting van het IMG verwacht ik dat de voorgestelde
verbeteringen in de schadeafhandeling tot circa € 1,4 mld uitgaven (budgettair verwerkt
over de periode 2024–2028) leidt ten opzichte van een status quo scenario. Deze uitgaven
worden verwerkt middels een bijstelling op zowel de uit te keren schadevergoedingen
als de uitvoeringskosten van het IMG. De ontvangsten (doorbelasting aan NAM) worden
momenteel nog niet verwerkt, maar worden integraal bezien bij de bijstelling van de
schaderaming in de Voorjaarsnota 2024 en zo nodig bijgesteld.
Uitvoeringskosten RVO
Zie de toelichting op het kopje Vergoeding fysieke schade. De aanpassingen in de schadeafhandeling
door IMG leiden, naast een hoger bedrag aan uit te keren schadevergoedingen, tot extra
uitvoeringskosten. RVO stelt personeel ter beschikking en levert ondersteunende diensten
voor het IMG ten behoeve van de schadeafwikkeling.
Dekking aanpassing schadeafhandeling
De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat heeft aangekondigd de waardevermeerderingsregeling
te verlengen tot 1 februari 2024 (Kamerstuk 33 529, nr. 1171). Daarna zal de regeling definitief eindigen. Het dan nog voor de regeling beschikbare
budget uit de bij VJN2022 vrijgemaakte € 145 mln wordt ingezet als dekking voor de
aanpassingen van schadeafhandeling. De budgetmutatie voor de jaren 2024 t/m 2028 wordt
verwerkt in deze nota van wijziging, de mutatie voor 2023 in de tweede suppletoire
begroting van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.
Artikel 6 Bijdrage Nationaal Groeifonds
Omdat het Nationaal Groeifonds gevoed wordt door de EZK-begroting geldt dat een negatieve
bijstelling van het budget op de fondsbegroting, na overheveling van middelen naar
een andere begroting, op gelijke wijze in mindering wordt gebracht op het voedingsartikel
op de EZK-begroting.
De Minister van Economische Zaken en Klimaat,
M.A.M. Adriaansens
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.A.M. Adriaansens, minister van Economische Zaken en Klimaat