Inbreng verslag schriftelijk overleg : Inbreng verslag van een schriftelijk overleg over het onderzoek indicatieve kosten-batenanalyse kansspelen (Kamerstuk 24557-210)
2023D40802 INBRENG VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG
Binnen de vaste commissie voor Justitie en Veiligheid hebben de onderstaande fracties
                  de behoefte vragen en opmerkingen voor te leggen aan de Minister voor Rechtsbescherming
                  over het onderzoek indicatieve kosten-batenanalyse kansspelen (Kamerstuk 24 557, nr. 210).
               
De voorzitter van de commissie,
Kat
De adjunct-griffier van de commissie,
Burger
Inhoudsopgave
I Vragen en opmerkingen vanuit de fracties
Vragen en opmerkingen van de leden van de VVD-fractie
Vragen en opmerkingen van de leden van de D66-fractie
Vragen en opmerkingen van de leden van de CDA-fractie
Vragen en opmerkingen van de leden van de PvdA- en GroenLinks-fracties
Vragen en opmerkingen van de leden van de SP-fractie
Vragen en opmerkingen van de leden van de ChristenUnie- en SGP-fracties
II Antwoord / Reactie van de Minister
I Vragen en opmerkingen vanuit de fracties
               
Vragen en opmerkingen van de leden van de VVD-fractie
De leden van de VVD-fractie hebben met interesse kennisgenomen van de verkenning van
                  de maatschappelijke kosten en baten van kansspelen en hebben daarover nog enkele vragen.
               
In het onderzoek worden de maatschappelijke kosten en baten van kansspelen onderzocht,
                  waarbij onderscheid gemaakt wordt tussen risicovolle en risicoarme kansspelen. De
                  leden van de VVD-fractie lezen dat de maatschappelijke kosten van loterijen beperkt
                  zijn vanwege het lage verslavingsrisico. Tevens zijn de maatschappelijke baten groot
                  dankzij de afdrachten aan goede doelen en de sportsector. Het onderscheid tussen risicovolle
                  en risicoarme kansspelen is meermaals ter sprake gekomen en bekrachtigd met de motie
                  van het lid Rudmer Heerema over het verankeren van het onderscheid tussen risicovolle
                  en risicoarme kansspelen (Kamerstuk 24 557, nr. 182). Echter merken voornoemde leden dat dit onderscheid nog altijd onvoldoende wordt
                  gewaarborgd. Deze leden vragen daarom of naar aanleiding van dit onderzoek het risicoprofiel
                  van het kansspel centraler kan worden gesteld tijdens het ontwikkelen van beleid en
                  invoeren van maatregelen.
               
De leden van de VVD-fractie constateren dat de laatste verhoging van de kansspelbelasting
                  tot complexe problemen in de sportsector heeft geleid, immers de afdrachten aan de
                  sport worden lager als de kansspelbelasting wordt verhoogd. De sportsector heeft na
                  corona en na de energiecrisis geen vet meer op de botten dus een verhoging van de
                  kansspelbelasting kan desastreus uitpakken voor deze sector. Deelt de Minister deze
                  mening? Op welke wijze gaat de Minister garanderen dat de afdrachten aan de sport
                  op ministens hetzelfde niveau blijven zodat de sportsector weet waar ze aan toe is?
               
De leden van de VVD-fractie hebben kennisgenomen van het hoofdstuk waarin de bruikbaarheid
                  van het onderzoek wordt beschreven voor verdere beleidsvorming en toekomstige beleidsevaluaties.
                  Hoe zullen de resultaten van dit onderzoek worden meegenomen in de ontwikkeling van
                  toekomstig beleid?
               
Vragen en opmerkingen van de leden van de D66-fractie
De leden van de D66-fractie hebben kennisgenomen van de brief van de Minister over
                  het onderzoek indicatieve kosten-batenanalyse kansspelen en het onderzoek «Rood-zwart
                  ontward». Zij hebben hierover nog een aantal vragen en opmerkingen.
               
Kwantificering maatschappelijke kosten en baten
De leden van de D66-fractie lezen in de brief van de Minister en in het onderzoek
                  «Rood-zwart ontward» dat de tot nu toe ingeschatte kosten voor kansspelverslaving
                  aanzienlijk zijn. Volgens deze leden bevestigt dit dat de risico’s omtrent kansspelen
                  groot zijn, bijvoorbeeld op het gebied van veel geldverlies en het ontstaan van verslavingen.
                  Wat zijn volgens de Minister geschikte maatregelen om ervoor te zorgen dat de verslavingscijfers
                  omlaag gaan? Kan hij daarbij specifiek ingaan op het opstellen van richtlijnen over
                  de inhoud van de zorgplicht van kansspelaanbieders, speellimieten, verdergaande (gerichte)
                  reclameverboden en het vergroten van de bekendheid en vindbaarheid van bijvoorbeeld
                  het Cruks?
               
De leden van de D66-fractie constateren dat de Minister in de brief het belang onderkent
                  van verslavingspreventie en onderzoek en monitoring hieromtrent en dat hij de komende
                  tijd in beleid de nadruk gaat leggen op verslavingspreventie. Deze leden onderschrijven
                  dat dit een belangrijk punt is om op te focussen, zeker waar het gaat om kwetsbare
                  groepen zoals jongeren tussen de 18 en 24 jaar. Kan de Minister toelichten wat hij
                  concreet wil gaan doen om de nadruk meer op preventie te leggen?
               
De leden van de D66-fractie lezen dat de kosten van schuldhulpverlening als gevolg
                  van gokschulden meetellen als materiële maatschappelijke kosten en dat het evenwel
                  lastig is om de causaliteit van een schuldhulpverleningstraject goed te ontrafelen.
                  Vaak spelen er ook andere factoren een rol, zoals financiële laaggeletterdheid. Kan
                  de Minister toelichten wat hij concreet wil gaan doen om dit op te lossen?
               
De leden van de D66-fractie lezen dat hoog-risicospelers terecht een speerpunt van
                  het kansspelbeleid zijn, maar ook dat midden-risicospelers een categorie zijn die
                  niet moet afglijden richting ernstigere vormen van speelgedrag. Hoe gaat de Minister
                  voorkomen dat dit gebeurt?
               
De leden van de D66-fractie lezen in het onderzoek «Rood-zwart ontward» een aanbeveling
                  om de periodieke bevolkingsenquête aan te passen met vragen specifiek gericht op gambling harms, die toegespitst zijn op het uitgebreid meten van de financiële, psychische, werkgerelateerde
                  en relatieproblemen die veroorzaakt kunnen worden door gokproblematiek en op effecten
                  op de arbeidsproductiviteit. Ook zou er meer aandacht kunnen komen voor de ervaringen
                  van de mensen in de directe omgeving/het huishouden van de probleemgokker. Verder
                  kan de registratie van de gemeentelijke schuldhulpverlening worden verbeterd zodat
                  de link met problematisch gokgedrag beter gelegd kan worden. Het zou goed zijn om
                  gokgerelateerde suïcide(pogingen) scherper in beeld te brengen. Is de Minister voornemens
                  om deze aanbevelingen op te volgen? Zo ja, welke en hoe? Zo nee, welke niet en waarom
                  niet?
               
Vervolg
De leden van de D66-fractie lezen dat het vooronderzoek voor de evaluatie van de Wet
                  Kansspelen op afstand (Wet Koa) loopt en dat de Minister op basis van dit onderzoek
                  nog geen conclusies voor het kansspelbeleid trekt maar de evaluatie in 2024 afwacht.
                  Deze leden merken op dat er in de tussentijd een advies is uitgebracht door de Nationaal
                  Rapporteur Verslavingen over online kansspelen, waarin 22 concrete voorstellen zijn
                  gedaan om bijvoorbeeld de risico’s op verslavingen te verkleinen. Is de Minister voornemens
                  om al eerder met deze voorstellen aan de slag te gaan en zo ja, met welke?
               
Vragen en opmerkingen van de leden van de CDA-fractie
De leden van de CDA-fractie hebben kennisgenomen van de brief van de Minister voor
                  Rechtsbescherming over het onderzoek indicatieve kosten-batenanalyse kansspelen. Deze
                  leden zijn allereerst van mening dat het legaliseren van online kansspelen heeft geleid
                  tot meer gokkers, verslavingen en schulden. Dit is volgens deze leden een pijnlijke
                  waarheid, dus vraagt het om directe actie om te voorkomen dat nog meer gokkers verstrikt
                  raken in de verslavende wereld van het online gokken. Deze leden vragen daarom allereerst
                  of de Minister het met deze leden eens is of een averechts effect is bereikt met de
                  Wet Koa, waardoor maatregelen genomen moeten worden om het huidige beleid rondom online
                  kansspelen te herzien.
               
De leden van de CDA-fractie lezen dat op basis van de beschikbare informatie en de
                  keuzes die de onderzoekers gemaakt hebben bij het wegen van de informatie over de
                  kosten en baten, het consumentensurplus voor een groot deel bijdraagt aan de baten
                  en kansspelverslaving aan de kosten. Risicovolle kansspelen, in het bijzonder casino’s,
                  speelautomaten en kansspelen op afstand, laten aanzienlijk hogere kosten van kansspelverslaving
                  zien. Deze leden vragen een reflectie hierop van de Minister, met name als het gaat
                  om de kosten van kansspelverslavingen. Is de Minister het met deze leden eens dat
                  de cijfers rondom kansspelverslavingen sinds 1 oktober 2021 zorgwekkend zijn? Zo nee,
                  waarom niet en zo ja, welke maatregelen gaat de Minister nemen?
               
Kwantificering maatschappelijke kosten en baten
De leden van de CDA-fractie lezen dat de indicatieve berekening van de kosten en baten
                  van online kansspelen ook laat zien dat bij een legaal aanbod van online kansspelen
                  de baten de kosten overstijgen. In hoeverre zouden de kosten de baten alsnog overstijgen
                  als het aanbod van online kansspelen niet legaal zou zijn?
               
De leden van de CDA-fractie lezen dat de Minister inziet dat het belang van verslavingspreventie
                  en onderzoek en monitoring hieromtrent aanzienlijk is. Deze leden vragen welke gevolgen
                  de Minister hieraan gaat verbinden, in andere woorden vragen zij welke concrete maatregelen
                  de Minister gaat nemen om de verslavingspreventie uit te breiden en resultaten te
                  boeken om online gokverslavingen tegen te gaan.
               
Onzekerheden
De leden van de CDA-fractie lezen dat een aantal kanttekeningen wordt gemaakt bij
                  de indicatieve beelden van de kosten-baten-analyse, met name dat er sprake is van
                  ontbrekende informatie. Dit is bijvoorbeeld het geval bij witwassen en ondermijning.
                  Deze leden vragen of de Minister deze informatie alsnog inzichtelijk kan maken, zodat
                  een compleet beeld verkregen kan worden van de kosten en baten. Zo nee, waarom niet?
               
Vervolg
De leden van de CDA-fractie lezen dat op dit moment het vooronderzoek voor de evaluatie
                  van de Wet Koa loopt, waar ook vanuit andere aspecten, zoals maatschappelijke impact,
                  naar de wet wordt gekeken. In hoeverre worden hier de verslavingscijfers van met name
                  jongvolwassenen meegenomen?
               
Vragen en opmerkingen van de leden van de PvdA- en GroenLinks-fracties
De leden van de PvdA- en GroenLinks-fracties hebben met belangstelling kennisgenomen
                  van het onderzoek indicatieve kosten-batenanalyse kansspelen en de brief van de Minister
                  voor Rechtsbescherming daarover. De aan het woord zijnde leden zijn van mening dat
                  het Nederlands kansspelbeleid in het algemeen en de markt voor online gokken in het
                  bijzonder scherp getoetst moeten worden aan de doelstellingen van het beschermen van
                  consumenten, het tegengaan van kansspelverslaving en het aanpakken van illegaal gokken
                  en de daarmee samengaande criminaliteit. Zij zullen de kosten en baten van kansspelen
                  daarom tegen deze achtergrond bezien. Bijvoorbeeld financiële baten voor de overheid
                  achten zij van ondergeschikt belang daaraan. De winsten voor gokbedrijven zien deze
                  leden eerder als lasten ten koste van de burger dan als financiële baten.
               
De leden van de PvdA- en GroenLinks-fracties lezen in de bevindingen van de onderzoekers
                  dat, vanwege de hoge afdrachten en relatieve lage risico’s op verslaving, loterijen
                  een groot positief saldo hebben. Vooral omdat naar de mening van deze leden de risico’s
                  klein zijn en de financiële baten deels gebruikt worden voor maatschappelijk relevante
                  doelen, zien zij dit deel van de kansspelmarkt als minder schadelijk in het licht
                  van de bovengenoemde doelstellingen van het kansspelbeleid. Zij hebben hierover dan
                  ook geen verdere vragen. Dat is anders daar waar het de risicovolle kansspelen, zoals
                  casino’s, speelautomaten en kansspelen op afstand betreft. Die laten, zo blijkt uit
                  het onderzoek, aanzienlijk hogere kosten van kansspelverslaving zien. De Minister
                  stelt dat dit het beeld van het belang van verslavingspreventie en onderzoek en monitoring
                  hieromtrent bevestigt. De aan het woord zijnde leden delen deze mening. Echter, zo
                  vragen zij, wat betekent het feit dat er een groot risico op kansspelverslaving is
                  voor de visie van de Minister op de markt van dergelijke risicovolle kansspelen? In
                  welke mate hebben kansspelaanbieders een zorgplicht om verslaving te voorkomen en
                  hoe kan die worden aangescherpt? Of kunnen er strengere eisen worden gesteld aan het
                  verkrijgen van een vergunning met duidelijker sanctiemogelijkheden tot aan het intrekken
                  van een vergunning? Deelt de Minister de mening dat het wellicht ook tijd is om maatregelen
                  te treffen om de omvang van die markt terug te brengen en op die manier de risico’s
                  in te dammen? Zo ja, aan welke maatregelen, naast de restricties op het maken van
                  reclame, denkt de Minister? Acht hij het wenselijk om het aantal vergunningen voor
                  het aanbieden van bijvoorbeeld online kansspelen terug te brengen, desnoods door de
                  Wet Koa daarop aan te passen? Zo nee, waarom niet? Hoe denkt de Minister over het
                  vastleggen van een maximale inzet per speler per week?
               
Tenslotte hebben de leden van de PvdA- en GroenLinks-fracties een vraag over hoe de
                  Minister aankijkt tegen de wijze waarop de onderzoekers de baten voor consumenten
                  definiëren. De onderzoekers gebruiken daarvoor het economische begrip consumentensurplus.
                  Dat begrip vullen zij voor de kansspelmarkt in als het plezier dat deelnemers met
                  gokken ervaren en de mate waarin dat hun financiële inleg en andere kosten overstijgt.
                  Om dat plezier – een immateriële bate – in geld uit te drukken wordt de betalingsbereidheid
                  gebruikt. Dat wil zeggen dat de kansspeldeelnemer voor het deelnemen aan een kansspel
                  bereid is minstens zo veel of meer te betalen dan de prijs die er moet worden betaald.
                  De aan het woord zijnde leden vragen echter of degenen die aan de genoemde risicovolle
                  kansspelen deelnemen wel goed genoeg geïnformeerd zijn over de markt waarop zij actief
                  zijn. Hebben zij wel genoeg kennis over de winstkansen van hun deelname of genoeg
                  kennis van de risico’s op verslaving? Immers, zo menen deze leden, mocht dat niet
                  het geval zijn dan is de keuze om aan een kansspel deel te nemen niet op goede gronden
                  genomen en vallen de feitelijke baten wellicht lager uit dan in het geval er wel sprake
                  was van een goed geïnformeerde en rationeel handelende deelnemer. Kan de Minister
                  hier nader op ingaan? Wat zegt dat over de uitkomst van de door de onderzoekers genoemde
                  baten voor consumenten?
               
Vragen en opmerkingen van de leden van de SP-fractie
De leden van de SP-fractie hebben het onderzoek «Rood-zwart ontward, Verkenning van
                  de maatschappelijke kosten en baten van kansspelen», uitgevoerd door het Wetenschappelijk
                  Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC), met veel interesse gelezen. Deze leden willen
                  het WODC bedanken voor het «pionierswerk» dat zij hebben gedaan in het kader van een
                  kosten-batenanalyse ten aanzien van de kansspelen. Zij hebben aan de hand van het
                  onderzoek nog een aantal vragen aan de Minister.
               
De leden van de SP-fractie willen hierover in algemene zin zeggen dat het moeilijk
                  te kwantificeren is om de kosten voor de samenleving goed uit te rekenen. Juist omdat
                  zaken als verslaving voor sommige mensen dusdanig grote effecten hebben op iemands
                  leven, dat een kwantificatie vrijwel onmogelijk is. Het enkel economisch uitrekenen
                  van de gevolgen van kansspelen is daarmee hooguit een factor binnen het totale beleid
                  dat moet worden gemaakt op kansspelen waarbij de maatschappelijke en juridische effecten
                  wat deze leden betreft zwaarder wegen. Hiermee willen zij absoluut niet het werk van
                  de onderzoekers teniet doen, maar wel waken voor het feit dat dit op geen enkele manier
                  een sluitend onderzoek is dat zonder deze andere effecten van invloed kan zijn op
                  het beleid. Deelt de Minister deze mening?
               
De leden van de SP-fractie lezen dat er een onderscheid in de baten wordt gemaakt
                  van vier categorieën te weten consumentensurplus, producentensurplus, filantropie
                  en belastingeffecten. Hieruit valt te lezen dat het consumentensurplus, dus wat wordt
                  verdiend aan de gokkers, het grootste «positieve» effect heeft op de baten. Vindt
                  de Minister dit een wenselijke opbrengst? Is dit één op één te vergelijken met het
                  effect dat de kosten voor verslavingszorg lager worden geschat dan de opbrengsten
                  van het consumentensurplus? Deelt de Minister de mening dat dit niet duidelijk tegenover
                  elkaar te zetten is en dat dit vanuit een maatschappelijk oogpunt, appels met peren
                  vergelijken is?
               
De leden van de SP-fractie lezen dat tegenover de baten in het onderzoek ook maatschappelijke
                  kosten worden omschreven, te weten verslaving, illegaliteit en criminaliteit, kosten
                  voor de overheid en de bescherming van consumenten. Hierin zijn de kosten ruimschoots
                  terug te vinden in de verslavingskosten. Is hier ook recidive in meegenomen? Op welke
                  manier valt volgens de Minister de schade te berekenen die mensen oplopen vanwege
                  een verslaving, bijvoorbeeld ook in de persoonlijke sfeer? Onderschrijft de Minister
                  de analyse dat de totale kosten in het onderzoek onderschat worden juist omdat er
                  geen duidelijke schatting kan worden gemaakt van het criminele en illegale circuit?
               
De leden van de SP-fractie zien dat de onderzoekers constateren dat de baten opwegen
                  tegen de kosten en dat het beleid omtrent kansspelen daarmee meer «baten» dan lasten
                  heeft. Het positieve saldo is jaarlijks 2 miljard euro, vooral vanwege loterijen die
                  volgens de onderzoekers veel opleveren en een lage kans op verslaving meebrengen.
                  Deze leden zijn het WODC dankbaar voor het onderzoek maar zien ook veel onzekerheden
                  in de resultaten van het onderzoek, die het WODC ook zelf erkent. Juist de berekeningen
                  in de kostenkant zijn niet geheel accuraat omdat niet alles te kwantificeren viel,
                  en daarmee worden de kosten naar inschatting van voornoemde leden nu wel onderschat,
                  waardoor het bedrag van 2 miljard euro ook een overschatting is aan totale baten minus
                  kosten. Onderschrijft de Minister deze analyse? Er ontbrak informatie waardoor bepaalde
                  zaken niet te kwantificeren waren. Zo zijn ook de kosten betreffende witwassen en
                  ondermijning erg moeilijk in te schatten. De Minister geeft daarnaast terecht de zorg
                  aan dat de kosten die meekomen met kansspelverslaving aan de hand van de legale online
                  gokmarkt echt aanzienlijk zijn. Heeft dit op enige manier invloed op het huidige Nederlandse
                  beleid? Laat dit ook niet zien dat extra investeringen in de verslavingszorg hard
                  nodig zijn? Is het voor eventueel vervolgonderzoek nog mogelijk de effecten te kwantificeren
                  per leeftijdscategorie? Is het in dit opzicht een idee om bij een volgend onderzoek
                  uitgebreid verslavingsexperts, zowel wetenschappelijk als in de praktijk, mee te nemen
                  om zo een beter beeld te krijgen van deze gevolgen?
               
De leden van de SP-fractie lezen dat de Minister aangeeft dat de resultaten van dit
                  onderzoek geen invloed hebben op het kansspelbeleid maar dat dit wel zal worden betrokken
                  bij de evaluatie van het kansspelbeleid. Dat vinden deze leden een verwarrende conclusie.
                  Kan daarmee niet worden aangenomen dat dit vanwege de rol die dit zal gaan innemen
                  bij de evaluatie, wel als bouwsteen zal worden gebruikt voor nieuw beleid? Voornoemde
                  leden willen in dat opzicht namelijk wel wijzen op de onzekerheden die in het onderzoek
                  zitten, zoals het nog niet volledige beeld van de effecten van de legalisering online
                  gokken en de maatschappelijke kosten van verslaving die in veel gevallen niet in geld
                  uit te drukken is. Deelt de Minister deze mening? Wat concludeert de Minister uit
                  het onderzoek betreffende het huidige Nederlandse beleid?
               
Vragen en opmerkingen van de leden van de ChristenUnie- en SGP-fracties
De leden van de ChristenUnie- en SGP-fracties danken de Minister voor de toegezonden
                  stukken. Zij hebben behoefte aan het stellen van nadere vragen.
               
De leden van de ChristenUnie- en SGP-fracties vragen de Minister of voorafgaand, tijdens
                  of na afloop van dit onderzoek contact is geweest met gokbedrijven of lobby-organisaties.
                  Zo ja, welke invloed hebben zij gehad op het onderzoek danwel de kabinetsreactie?
               
De leden van de ChristenUnie- en SGP-fracties zijn diep geschokt door de inschatting
                  dat in 2019 107 zelfdodingen voortkwamen uit gokproblematiek. Zij maken zich zorgen
                  over de ontwikkeling in deze trend nu meer en meer mensen gaan gokken en juist ook
                  deelnemen aan meer verslavende vormen van gokken. In 2022 is bijna 1 miljard euro
                  meer online vergokt dan in 2019. Zij vragen de Minister een diepgaande reflectie hierop
                  en hierbij in te gaan op de volgende drie punten:
               
1. de verwachtingen voor 2023 en verder nu steeds meer mensen gaan gokken, het aandeel
                        jongeren toeneemt en ook steeds meer sprake is van deelname aan meer verslavende vormen
                        van gokken. Indien dit niet mogelijk is horen voornoemde leden graag op welke wijze
                        een monitoringsmechanisme gaat worden ontwikkeld om dit wel in beeld te krijgen;
                     
2. de ontwikkeling dat een bovengemiddeld groot deel van de deelnemers aan online gokken
                        jongvolwassen is en de invloed die dit kan hebben op de ontwikkelingen van het aantal
                        zelfdodingen voortkomend uit gokproblematiek;
                     
3. de opvolging die wordt gegeven aan de oproep van onderzoekers om nader onderzoek te
                        doen naar de relatie tussen gokproblematiek en suïcide.
                     
De leden van de ChristenUnie- en SGP-fracties voelen een groot ongemak dat ondanks
                  deze schrikbarende cijfers in het onderzoek wordt gesproken van een positieve balans
                  van de baten ten opzichte van de maatschappelijke kosten. Zij vragen of de Minister
                  dit ongemak deelt temeer daar die baten zitten in zaken als consumentensurplus en
                  staatsinkomsten. Is het niet pijnlijk dat de Staat verdient aan gokverslaving, met
                  alle gevolgen van dien? Hoe verhoudt dit zich tot het preventiebeleid dat de overheid
                  hanteert? Moet niet drastischer worden ingegrepen in plaats van de zogenaamde zelfregulering
                  door gokbedrijven zelf? Slaat de balans wat de Minister betreft ook positief uit?
               
De leden van de ChristenUnie- en SGP-fracties zijn benieuwd wat nu eigenlijk de doelstellingen
                  zijn van de Minister voor het gokbeleid en welke maatschappelijke baten worden verwacht.
                  Ziet de Minister dat een kanalisatiegraad van 93% bijvoorbeeld helemaal geen goed
                  nieuws is, als dat betekent dat 60% van de huidige gokkers voorheen niet gokte?
               
De leden van de ChristenUnie- en SGP-fracties zien dat een groot gedeelde van de baten
                  wordt gevat in het zogeheten consumentensurplus. Dit ziet er vooral op dat mensen
                  bereid waren meer te betalen voor het product dan ze hebben gedaan. In hoeverre is
                  dat nou echt een maatschappelijke baat te noemen? Voorts vragen deze leden of het
                  ook als consumentensurplus wordt gezien wanneer iemand met een gokverslaving bereid
                  was geweest meer te betalen voor deelname aan online gokken. Tot slot vragen voornoemde
                  leden of zij het juist zien dat dat deel van het consumentensurplus dat bestaat uit
                  het positieve gevoel dat mensen hebben wanneer geld wordt afgedragen aan een goed
                  doel, ook wordt bereikt wanneer mensen rechtstreeks kiezen voor het geven van geld
                  aan een goed doel.
               
De leden van de ChristenUnie- en SGP-fracties vragen wat de Minister ervan vindt dat
                  juist ook vanuit staatsdeelnemingen mensen worden aangezet tot deelname aan loterijen
                  met miljoenenprijzen in het vooruitzicht wetende dat mensen met een laag inkomen een
                  groter deel van hun inkomen besteden aan dergelijke loterijen. Hoe past dit binnen
                  het armoedebeleid van de regering en het preventiebeleid dat de overheid voert op
                  het voorkomen van armoede en schulden?
               
De leden van de ChristenUnie- en SGP-fracties vragen of het niet beter zou zijn te
                  stoppen met de miljoenenbeloftes bij loterijen en te kiezen voor een hoger afdrachtspercentage
                  dan nu het geval is. Voornoemde leden denken zelf aan een percentage van bijvoorbeeld
                  90% maar kunnen zich ook een ander percentage voorstellen. Kan de Minister aangeven
                  waarom het huidige percentage goed is?
               
De leden van de ChristenUnie- en SGP-fracties vragen de Minister wanneer de evaluatie
                  van de wet Koa zal zijn afgerond.
               
De leden van de ChristenUnie- en SGP-fracties vragen hoe de Minister de ontwikkeling
                  duidt dat sinds het verbieden van reclame voor online gokken, gokbedrijven meer tv-programma’s
                  zijn gaan sponsoren. Wat vindt de Minister ervan dat de markt op deze manier weer
                  regels probeert te omzeilen? Is het passend dat programma’s op de publieke omroep
                  door gokbedrijven worden gesponsord?
               
De leden van de ChristenUnie- en SGP-fracties zien dat de afgelopen maanden waarschuwing
                  op waarschuwing komt vanuit verslavingszorg over de toename van gokproblematiek, met
                  de laatste rapportage van de Nationaal Rapporteur Verslavingen als nieuw dieptepunt
                  (Kamerstuk 24 557, nr. 212). Daar bovenop komt nu ook de relatie tussen gokproblematiek en zelfdodingen. Hoeveel
                  nieuwe gokkers moeten er nog bijkomen voordat de Minister realiseert dat de legalisering
                  van online gokken moet worden teruggedraaid en er écht werk gemaakt moet worden van
                  consumentenbescherming? Is de Minister bereid per direct een wetsvoorstel voor te
                  bereiden om de legalisering van online gokken terug te draaien?
               
II Antwoord / Reactie van de Minister
               
          Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
H. Kat, voorzitter van de vaste commissie voor Justitie en Veiligheid - 
              
                  Mede ondertekenaar
M.C. Burger, adjunct-griffier 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.