Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
36 435 XII Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII) voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met Miljoenennota)
Nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 en 2
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van
artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld
en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar
2023 wijzigingen aan te brengen in:
de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat;
de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van
deze memorie van toelichting toegelicht (de zogenoemde begrotingstoelichting).
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1. Leeswijzer
Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)
< 50
1
2
=> 50 en < 200
2
4
=> 200 en < 1000
5
10
=> 1000
10
20
2. Beleidsartikelen
2.1 Artikel 11 Integraal Waterbeleid
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 2 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 11 Integraal Waterbeleid (bedragen
x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW's en amendementen) (1)
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2)
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
37.182
8.275
45.457
Uitgaven
55.129
2.287
57.416
1 Algemeen Waterbeleid
45.945
287
46.232
Opdrachten
15.633
1.131
16.764
FLOW
3.924
– 3.924
0
KAWI
949
896
1.845
Klimaat Bestuur/NOVI
335
– 29
306
CORA
850
– 450
400
VN Water
1.500
0
1.500
Overige Opdrachten
8.075
4.638
12.713
Subsidies
14.093
– 2.673
11.420
Partners for Water 5 (HGIS)
6.617
– 3.500
3.117
Blue Deal (HGIS)
4.310
2.650
6.960
WI
400
812
1.212
Overige subsidies
2.766
– 2.635
131
Bijdragen aan agentschappen
15.169
1.459
16.628
Waarvan bijdragen aan KNMI
685
22
707
Waarvan bijdragen aan RWS
14.484
862
15.346
Waarvan bijdragen aan KAWI RVO
0
575
575
Bijdragen aan mederoverheden
0
100
100
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
1.050
270
1.320
2 Waterveiligheid
2.058
257
2.315
Opdrachten
2.058
257
2.315
RWS Waterveiligheid
1.285
222
1.507
Overige opdrachten
773
35
808
3 Grote oppervlaktewateren
944
125
1.069
Opdrachten
944
125
1.069
RWS Zuid-Westelijke Delta
343
27
370
Overige opdrachten
601
98
699
4 Waterkwaliteit
6.182
1.618
7.800
Opdrachten
4.319
1.293
5.612
Noordzee en Oceanen
504
1.064
1.568
Waarvan RWS (BOA)
1.067
2.450
3.517
Overige opdrachten
2.748
– 2.221
527
Subsidies
262
290
552
Bijdragen aan medeoverheden
50
0
50
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
1.551
35
1.586
WKK contributies
36
0
36
Overige bijdragen aan (inter)nationale organisaties
1.515
35
1.550
Ontvangsten
30
0
30
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget wordt met € 8,3 miljoen verhoogd. Dit wordt met name verklaard
door onderstaande uitgavenmutaties en de volgende verplichtingenophoging:
Verplichtingencorrectie ADR (totaal € 6,8 miljoen)
Het betreft een eenmalige vehoging van het verplichtingenbudget als gevolg van de
correctie door de Audit Dienst Rijk op de HGIS-subsidies Partners voor Water 5 (€ 4,5
miljoen) en Blue Deal fase 2 (€ 2,3 miljoen).
Uitgaven
Artikel 11.01 Algemeen Waterbeleid
Subsidies
De verlaging van dit instrument met per saldo € 2,7 miljoen wordt met name veroorzaakt
door de volgende mutaties:
Partners voor Water 5 (HGIS) (€ – 3,5 miljoen)
Het betreft een correctie van subsidies naar opdrachten binnen het artikelonderdeel
op basis van de planning en geactualiseerd kasverloop van de verplichting van Rijksdienst
voor Ondernemend Nederland.
Ontvangsten
De ontvangstenmutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet
toegelicht.
2.2 Artikel 13 Bodem en Ondergrond
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 13 Bodem en Ondergrond (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW's en amendementen) (1)
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2)
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
93.420
899
94.319
Uitgaven
109.569
899
110.468
4 Ruimtegebruik bodem
109.569
899
110.468
Opdrachten
12.553
544
13.097
Bodem en STRONG
9.293
– 1.086
8.207
RWS Leefomgeving
1.831
545
2.376
Overige opdrachten
1.429
1.085
2.514
Subsidie
23.224
0
23.224
Bedrijvenregeling
9.322
0
9.322
Subsidies Caribisch Nederland
12.552
0
12.552
Overige subsidies
1.350
0
1.350
Bijdragen aan agentschappen
10.510
355
10.865
Waarvan bijdragen aan RWS
5.204
285
5.489
Waarvan bijdragen aan RIVM
5.306
70
5.376
Bijdragen aan medeoverheden
63.194
0
63.194
Meerjarenprogramma Bodem
63.194
0
63.194
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
88
0
88
Ontvangsten
3.500
0
3.500
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget wordt met € 0,9 miljoen verhoogd. De verhoging op het uitgavenbudget
is hieraan gelijk. De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom
niet toegelicht.
Uitgaven
De uitgavenverhoging met per saldo € 0,9 miljoen wordt veroorzaakt door de diverse
mutaties die lager zijn dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet toegelicht.
Ontvangsten
De ontvangstenmutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet
toegelicht.
2.3 Artikel 14 Wegen en Verkeersveiligheid
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 14 Wegen en Verkeersveiligheid (bedragen
x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW's en amendementen) (1)
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2)
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
497.485
28.834
526.319
Uitgaven
328.773
17.771
346.544
1 Netwerk
27.770
– 2.652
25.118
Opdrachten
16.181
– 2.080
14.101
Wegverkeersbeleid
6.987
– 1.880
5.107
Unit Smart Mobility
6.144
300
6.444
Overige opdrachten
3.050
– 500
2.550
Bijdragen aan agentschappen
8.801
78
8.879
Bijdragen aan RWS
8.073
0
8.073
Overige bijdragen aan agentschappen
728
78
806
Bijdragen aan medeoverheden
1.414
– 650
764
Regionale bijdrage MIRT
1.414
– 650
764
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
1.374
0
1.374
2 Verkeersveiligheid
39.538
– 14.564
24.974
Opdrachten
5.355
1.236
6.591
Verkeersveiligheid
5.072
736
5.808
Overige opdrachten
283
500
783
Subsidies
10.770
15
10.785
Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV)
4.463
0
4.463
Veilig Verkeer Nederland (VVN)
4.244
0
4.244
Overige subsidies
2.063
15
2.078
Bijdragen aan agentschappen
729
0
729
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
30
0
30
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
2.937
185
3.122
Bijdragen aan CBR
2.102
185
2.287
Overige bijdragen
835
0
835
(Schade)vergoedingen
19.717
– 16.000
3.717
Stint
19.717
– 16.000
3.717
3 Slimme en Duurzame Mobiliteit
261.465
34.987
296.452
Opdrachten
59.315
– 13.896
45.419
Reservering Klimaatakkoord
760
912
1.672
Duurzame logistiek
11.576
– 7.972
3.604
Innovatie en Intelligente Transportsystemen
8.952
148
9.100
Programma duurzame mobiliteit
4.686
1.050
5.736
Innovatie, strategie voor Mobiliteit (ISM)
2.527
– 1.530
997
Verkeersemissies
746
99
845
Programma fiets
1.212
750
1.962
Duurzame energiedragers in mobiliteit
458
780
1.238
NGF-project Dutch Metropolitan Innovations
9.226
– 457
8.769
Overige opdrachten
19.172
– 7.676
11.496
Subsidies
165.324
37.028
202.352
Bronmaatregelen stikstof
24.541
33.057
57.598
Elektrisch vervoer
123.915
3.771
127.686
Duurzame mobiliteit
14.590
200
14.790
Overige subsidies
2.278
0
2.278
Bijdragen aan agentschappen
24.461
– 99
24.362
Bijdragen aan NEa
5.359
0
5.359
Bijdragen aan RWS
4.168
0
4.168
Bijdragen aan agentschap RVO
14.368
0
14.368
Overige bijdragen aan agentschappen
566
– 99
467
Bijdragen aan medeoverheden
12.262
11.954
24.216
Duurzame mobiliteit
10.200
3.300
13.500
Mobiliteit en Gebieden
2.062
0
2.062
Overige bijdragen aan medeoverheden
0
8.654
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
103
0
103
Ontvangsten
5.782
0
5.782
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget wordt met € 28,8 miljoen verhoogd. Dit wordt met name veroorzaakt
door de hieronder toegelichte uitgavenmutaties. Daarnaast zijn er diverse verplichtingenschuiven
verwerkt:
Subsidie AanZET (totaal € 11,3 miljoen)
Het verplichtingenbudget in 2023 voor de Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET)
is opgehoogd, waarbij een deel vanuit 2024 en 2025 naar voren is geschoven. Hiermee
kan de hieronder bij subsidies toegelichte ophoging worden vastgelegd.
Verplichtingenschuif SSEB (€ 5,6 miljoen)
Het betreft een verplichtingenschuif om de Subsidie Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel
(SSEB) te kunnen versnellen.
Verplichtingenschuif terugboeking NGF-middelen naar EZK (€ – 6,3 miljoen)
Het betreft een verplichtingenschuif naar 2024 en 2025 om het ritme van het verplichtingenbudget
te actualiseren. Deze actualisatie is nodig vanwege een terugboeking naar het Ministerie
van EZK van NGF-middelen ten behoeve van het project Digital Twins binnen het NGF-voorstel
Dutch Metropolitan Innovations.
Verplichtingencorrectie ADR (€ 3,9 miljoen)
Het betreft een ophoging van het verplichtingenbudget naar aanleiding van correcties
door de Auditdienst Rijk (ADR) op artikel 14.03, om het verplichtingenbudget weer
te laten aansluiten op het meerjarige kasbudget.
Verplichtingenschuif opdracht wettelijke geluidtaken BSV (€ 3,4 miljoen)
Het betreft een verplichtingenschuif naar voren om de meerjarige verplichting aan
te kunnen gaan voor de opdracht wettelijke geluidtaken Bureau Sanering Verkeerslawaai
(BSV).
Uitgaven
Artikel 14.02 Verkeersveiligheid
(Schade)vergoedingen (€ – 16,0 miljoen)
Bij de internetconsultatie van de schadevergoeding Stint is vertraging opgelopen waardoor
de openstelling later dan verwacht zal plaatsvinden. De verwachte uitgaven dit jaar
zijn daardoor vertraagd naar 2024. Hierdoor zal een deel van het budget (€ 16,0 miljoen)
pas na de jaarwisseling tot uitkering komen.
Artikel 14.03 Slimme en Duurzame Mobiliteit
Opdrachten
De verlaging van het opdrachtenbudget met circa € – 13,9 miljoen wordt met name veroorzaakt
door:
Herschikking laadinfrastructuur (€ – 8,5 miljoen)
Bij de 1e suppletoire begroting 2023 is in het kader van het Klimaatfonds € 13,0 miljoen
overgeboekt voor slimme laadinfra. Hiervan wordt nu € 8,5 miljoen overgeheveld naar
het instrument voor bijdragen aan medeoverheden voor de bijhorende Witte Vlekken Regeling.
Herschikking artikel 14 voor SSEB (per saldo € – 10,1 miljoen)
Dit betreft een herschikking binnen artikel 14 ten behoeve van de benodigde middelen
voor de SSEB in 2023, waar fors meer animo voor is dan bij de Voorjaarsnota 2023 was
voorzien. De middelen voor de SSEB worden in 2023 tijdelijk betaald uit opdrachten
van wegverkeersbeleid (14.01) en duurzame mobiliteit en de subsidieregeling SEPP voor
particuliere auto’s (14.03). In 2024 vloeien deze middelen weer terug naar artikel
14.01 en 14.03.
Toedeling loon- en prijsbijstelling 2023 (€ 4,7 miljoen)
Dit betreft de toedeling van de ontvangen loon- en prijsbijstelling 2023.
Subsidies
De verhoging van het subsidiebudget met € 37,0 miljoen wordt met name voorzaakt door:
Kasschuif subsidie AanZET (€ 24,7 miljoen)
Voor de subsidie AanZet voor zero-emissievrachtauto's wordt het budget in 2023 met
€ 24,7 miljoen verhoogd om aan de hogere aanvraag te kunnen voldoen. Dit budget wordt
vanuit de jaren 2024–2027 naar voren geschoven. Ditzelfde bedrag wordt bij onder andere
de subsidie Walstroom, VTH, Recycling en Havens Caribisch Nederland naar achteren
geschoven, waardoor het binnen de kaders van de Hoofdstuk XII-begroting sluit.
Herschikking artikel 14 voor SSEB (per saldo € – 12,1 miljoen)
De hierboven toegelichte herschikking voor de SSEB.
Bijdragen aan medeoverheden
De verhoging van de bijdragen aan medeoverheden met € 12,0 miljoen wordt met name
veroorzaakt door:
Herschikking laadinfrastructuur (€ 8,5 miljoen)
De hierboven toegelichte herschikking voor slimme laadinfra.
Overboeking Ministerie van EZK (€ 3,3 miljoen)
Vanuit het Ministerie van EZK wordt € 3,3 miljoen overgeboekt ten behoeve van een
specifieke uitkering aan de Nationale Agenda Infrastructuur (NAL) regio's voor het
stimuleren van emissieloze mobiliteit.
Ontvangsten
De ontvangstenmutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet
toegelicht.
2.4 Artikel 16 Openbaar Vervoer en Spoor
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 16 Openbaar Vervoer en Spoor (bedragen
x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW's en amendementen) (1)
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2)
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
202.369
71.300
273.669
Uitgaven
208.744
51.753
260.497
1 OV en Spoor
33.558
8.743
42.301
Opdrachten
10.018
553
10.571
ACM
1.783
0
1.783
OV & Stations
1.482
894
2.376
Aanst. NS en ProRail
4.350
– 121
4.229
Opdrachten SU
1.131
– 807
324
Overige opdrachten
1.272
587
1.859
Subsidies
16.056
0
16.056
Maatregelen Spoorgoederenvervoer
10.176
0
10.176
Consumentenorganisatie OV
1.093
0
1.093
Subsidie NS SV
2.000
0
2.000
Overige subsidies
2.787
0
2.787
Bijdragen aan agentschappen
1.124
0
1.124
Bijdragen aan RWS
1.057
0
1.057
Bijdragen aan KNMI
14
0
14
Bijdragen aan overige agentschappen
53
0
53
Bijdragen aan medeoverheden
6.258
8.190
14.448
Bijdrage medeoverheden OVS
3.781
8.190
11.971
CLU Betuwe en HSL
2.477
0
2.477
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
102
0
102
2 Maatregelenpakket OVS
100.186
118.010
218.196
Subsidies
100.186
118.010
218.196
Beschikbaarheidsvergoeding OV-sector
100.186
4.662
104.848
Transitievangnet OV
0
113.348
113.348
3 Transitievangnet OV
75.000
– 75.000
0
Subsidies
75.000
– 75.000
0
Transitievangnet OV
75.000
– 75.000
0
Ontvangsten
25.522
0
25.522
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget wordt met € 71,3 miljoen verhoogd. Dit wordt met name veroorzaakt
door de volgende mutaties:
Verplichtingenophoging voor TVOV (€ 65,0 miljoen)
Het verplichtingenbudget voor 2023 wordt opgehoogd met € 65,0 miljoen voor de bijdrage
Transitievangnet OV (TVOV). Deze mutatie hangt samen met de hieronder toegelichte
overboeking vanuit het Mobiliteitsfonds, waarbij het volledige verplichtingenbudget
in 2023 is opgenomen, zodat de meerjarige verplichtingen kunnen worden aangegaan.
Opdracht wettelijke geluidtaken BSV (€ 1,4 miljoen)
Het betreft de verplichtingenschuif ten behoeve van het kunnen aangaan van de meerjarige
verplichting opdracht wettelijke geluidtaken Bureau Sanering Verkeerslawaai (BSV).
Uitgaven
Artikel 16.01 OV en Spoor
Bijdragen aan medeoverheden
De verhoging van het budget voor bijdragen aan medeoverhden met € 8,2 miljoen wordt
veroorzaakt door de toedeling van de eindejaarsmarge. De € 8,2 miljoen is toegevoegd
aan het budget voor de specifieke uitkering voor Heerlen Landgraaf die in 2022 niet
meer tot betaling is gekomen en in 2023 alsnog betaald zal worden.
Artikel 16.02 Maatregelenpakket OVS
Subsidies
De verhoging van het subsidiebudget met € 118,0 miljoen wordt met name veroorzaakt
door de volgende mutaties:
Overboeking Transitievangnet OV (€ 75,0 miljoen)
Het betreft de overboeking van middelen voor het Transitievangnet OV vanuit artikelonderdeel
16.03. Artikelonderdeel 16.03 wordt hiermee opgeheven en artikelonderdelen 16.02 en
16.03 worden samengevoegd tot 16.02 maatregelenpakket OVS.
Overboeking Mobiliteitsfonds TVOV (€ 38,4 miljoen)
Het betreft een overboeking van € 38,4 miljoen in 2023 naar Hoofdstuk XII waarop de
subsidie Transitievangnet OV (TVOV) wordt verantwoord. Dit komt bovenop de eerdere
overboeking van € 75,0 miljoen die bij de 1e suppletoire begroting 2023 heeft plaatsgevonden
vanuit de gereserveerde middelen op het MF.
Beschikbaarheidsvergoeding OV-sector (€ 4,9 miljoen)
Dit betreft de bijstelling van de raming van de benodigde middelen voor de beschikbaarheidsvergoeding
OV-regeling 2022 op basis van de actuele monitorinformatie en de jaarrekening 2022.
Artikel 16.03 Transitievangnet OV
Subsidies
Het saldo van artikelonderdeel 16.03 is overgeboekt naar onderdeel 16.02. Hiermee
wordt onderdeel 16.03 opgeheven.
Ontvangsten
De ontvangstenmutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet
toegelicht.
2.5 Artikel 17 Luchtvaart
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 17 Luchtvaart (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW's en amendementen) (1)
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2)
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
259.876
– 5.642
254.234
Uitgaven
53.366
66.085
119.451
1 Luchtvaart
53.366
66.085
119.451
Opdrachten
15.599
– 1.768
13.831
Opdrachten GIS
277
634
911
Caribisch Nederland
2.295
– 1.910
385
Klimaatbeleid
1.245
– 292
953
Luchtruim Regio Luchthaven
1.532
– 424
1.108
Luchtruimherziening
1.295
0
1.295
Onbemande luchtvaart
387
– 14
373
Onderzoek luchtvaart
2.868
0
2.868
NGF-project Luchtvaart in transitie
824
63
887
Overige opdrachten
4.876
175
5.051
Subsidies
32.118
64.808
96.926
Subsidies klimaatbeleid
2.602
248
2.850
Subsidies tarieven Bonaire
420
0
420
Subsidies omploegen graan
1.600
100
1.700
NGF-project Luchtvaart in transitie
25.703
64.237
89.940
Overige subsidies
1.793
223
2.016
Bijdragen aan agentschappen
1.305
138
1.443
Waarvan bijdragen aan KNMI
14
0
14
Waarvan bijdragen aan RWS
805
53
858
Overige bijdragen aan agentschappen
486
85
571
Bijdragen aan medeoverheden
0
1.550
1.550
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
1.625
0
1.625
Waarvan bijdrage International Civil Aviation Organization (HGIS)
1.455
0
1.455
Overige Bijdragen aan (inter-)nationale organisaties
170
0
170
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
1.008
1.357
2.365
Leningen
1.711
0
1.711
Ontvangsten
4.522
0
4.522
Tabel 7 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW's en amendementen) (1)
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2)
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
259.876
– 5.642
254.234
waarvan garantieverplichtingen
48.000
4.600
52.600
waarvan overige verplichtingen
211.876
– 10.242
201.634
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget wordt met € 5,6 miljoen verlaagd. Dit wordt met name veroorzaakt
door de volgende mutaties:
Verplichtingenschuif NGF-project Luchtvaart in Transitie (€ – 15,7 miljoen)
Dit betreft een verplichtingenschuif om het ritme van het verplichtingenbudget voor
het NGF-project Luchtvaart in Transitie te actualiseren en aan te laten sluiten op
de uitgavenraming.
Garantstelling Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) (€ 4,6 miljoen)
Het verplichtingenbudget voor 2023 wordt opgehoogd met € 4,6 miljoen om te kunnen
voorzien in de financieringsbehoefte van LVNL. Het Ministerie van IenW staat garant
voor de leningen die LVNL afsluit bij het Ministerie van Financiën.
Planschade Lansingerland (€ 2,8 miljoen)
Het verplichtingenbudget voor 2023 wordt met € 2,8 miljoen verhoogd, zodat de uitbetaling
van de planschade aan de gemeente Lansingerland vastgelegd kan worden.
Uitgaven
Artikel 17.01 Luchtvaart
Opdrachten
De verhoging van het opdrachtenbudget met € 0,6 miljoen wordt veroorzaakt door de
volgende mutatie:
GIS-regeling (€ 0,6 miljoen)
Dit betreft de overboeking van GIS-middelen vanuit het Ministerie van Financiën die
betrekking hebben op de terugbetaling van een overschot aan ontvangen middelen voor
de GIS-3-regeling vanuit de luchtvaartsector. Deze middelen worden toegevoegd aan
het GIS-opdrachtenbudget. In 2023 wordt vanuit het GIS-opdrachtenbudget de GIS-4 regeling gefinancierd
die in september 2023 begint.
Subsidies
De verhoging van dit instrument met € 64,8 miljoen wordt met name veroorzaakt door
de volgende mutatie:
Kasschuif NGF-project Luchtvaart in Transitie (€ 64,2 miljoen)
Binnen Luchtvaart in Transitie is een subsidie beschikbaar voor de verschillende deelprojecten.
Doordat een aantal subsidieaanvragen is goedgekeurd kan over een deel van de subsidies
reeds in 2023 worden beschikt in plaats van in latere jaren. Met deze kasschuif worden
middelen vanuit latere jaren naar voren gehaald (waarvan € 64,2 miljoen naar 2023),
waardoor het kasritme beter aansluit op de prognose van de uitbetaling die het project
heeft.
Ontvangsten
De ontvangstenmutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet
toegelicht.
2.6 Artikel 18 Scheepvaart en Havens
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 18 Scheepvaart en Havens (bedragen
x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW's en amendementen) (1)
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2)
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
205.769
– 139.392
66.377
Uitgaven
95.316
– 6.900
88.416
1 Scheepvaart en Havens
95.316
– 6.900
88.416
Opdrachten
31.226
– 1.166
30.060
Caribisch Nederland
100
0
100
Topsector logistiek
11.312
0
11.312
NGF Project – Digitale Infrastructuur Logistiek
12.949
0
12.949
Overige opdrachten
6.865
– 1.166
5.699
Subsidies
55.636
– 3.272
52.364
NGF Project – Zero-emissie binnenvaart batterij-elektrisch
15.600
0
15.600
Innovatieve Duurzame Binnenvaart
20.976
1.348
22.324
Walstroom
15.980
– 4.695
11.285
Topsector Logistiek
3.000
0
3.000
Overige subsidies
80
75
155
Bijdragen aan agentschappen
3.706
406
4.112
Waarvan bijdragen aan RWS
2.795
0
2.795
Overige bijdragen aan agentschappen
911
406
1.317
Bijdragen aan medeoverheden
3.000
– 3.000
0
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
1.641
3
1.644
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
107
129
236
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget wordt met € 139,4 miljoen verlaagd. Dit wordt met name veroorzaakt
door de verplichtingenschuif op het budget voor de subsidie Walstroom (€ – 140,0 miljoen)
vanwege vertraging van de regeling door de aanpassing van de voorwaarden van de regeling.
Het resterende bedrag hangt samen met de hieronder toegelichte mutaties op het uitgavenbudget.
Uitgaven
Artikel 18.01 Scheepvaart en Havens
Subsidies
De verlaging van de subsidies met € 3,3 miljoen wordt met name veroorzaakt door de
volgende mutaties:
Kasschuif Walstroom (€ – 7,6 miljoen)
Er wordt € 7,6 miljoen vanuit 2023 naar 2024 geschoven voor de subsidie Walstroom.
Het kasritme wordt hiermee in lijn gebracht met de beslistermijn van de uitvoerende
organisatie voor de uitbetaling van de 4e tender.
Toedeling prijsbijstelling 2023 (€ 3,0 miljoen)
Dit betreft de toedeling van de ontvangen prijsbijstelling 2023.
Toedeling eindejaarsmarge 2022 (€ 1,7 miljoen)
Dit betreft de toedeling van de eindejaarsmarge 2022 aan de subsidie Verduurzaming
Binnenvaart (VBS) om aan overlopende verplichtingen te kunnen voldoen.
Bijdragen aan medeoverheden
De bijdragen aan medeoverheden worden met € 3,0 miljoen verlaagd door een kasschuif
op het budget voor de aanleg van de nieuwe haven op Saba. Door vertraging bij opstarten
van het projectplan kan het budget nog niet ingezet worden, waardoor het budget naar
2025 wordt verschoven.
Ontvangsten
De ontvangstenmutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet
toegelicht.
2.7 Artikel 19 Internationaal Beleid
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 9 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 19 Internationaal Beleid (bedragen
x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW's en amendementen) (1)
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2)
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
11.102
1.566
12.668
Uitgaven
11.326
646
11.972
2 Internationaal beleid coördinatie en samenwerking
11.326
646
11.972
Opdrachten
3.652
332
3.984
Uitvoering Intereg
543
– 261
282
Uitvoering HGIS
993
– 200
793
Uitvoering niet-HGIS
1.168
588
1.756
Overige opdrachten
948
205
1.153
Subsidies
1.692
0
1.692
Interreg
1.622
0
1.622
Overige subsidies
70
0
70
Bijdragen aan agentschappen
2.771
114
2.885
Waarvan bijdrage aan RIVM
135
7
142
Waarvan bijdrage aan RWS
644
0
644
Waarvan bijdrage aan RVO
1.992
107
2.099
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
2.811
200
3.011
Waarvan bijdragen HGIS
2.611
200
2.811
Waarvan bijdragen niet-HGIS
200
0
200
Bekostiging
400
0
400
Bekostiging GCA
400
0
400
Overige bekostiging
0
0
0
Ontvangsten
312
0
312
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget wordt met € 1,6 miljoen verhoogd. Dit komt met name door
de volgende mutaties:
Verplichtingenschuif programma Interreg (€ 0,9 miljoen)
Dit betreft een verplichtingenschuif van € 0,9 miljoen vanuit de jaren 2024–2026 naar
2023 voor het vastleggen van de verplichting voor de technische bijstand die de EU-secretariaten
leveren bij de uitvoering van het programma Interreg.
Toedeling loon- en prijsbijstelling 2023 (€ 0,2 miljoen)
Dit betreft de toedeling van de ontvangen loon- en prijsbijstelling 2023.
Toedeling eindejaarsmarge 2022 (€ 0,3 miljoen)
Dit betreft de toedeling van de eindejaarsmarge 2022 voor opdrachten Ruimtevaart om
te kunnen voldoen aan de reeds aangegane verplichtingen en vertraagde opdrachtverstrekking.
Uitgaven
Het uitgavenbudget wordt met € 0,6 miljoen verhoogd. De mutaties zijn lager dan de
voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
Ontvangsten
De ontvangstenmutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet
toegelicht.
2.8 Artikel 20 Lucht en Geluid
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 10 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 20 Lucht en Geluid (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW's en amendementen) (1)
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2)
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
62.960
3.758
66.718
Uitgaven
56.217
5.367
61.584
1 Gezonde lucht en tegengaan geluidshinder
56.217
5.367
61.584
Opdrachten
10.017
2.195
12.212
Waarvan RIVM
5.380
0
5.380
Waarvan uitvoering geluid- en luchtsanering
4.164
2.405
6.569
Overige opdrachten
473
– 210
263
Bijdragen aan agentschappen
15.660
948
16.608
Waarvan aan RWS
2.410
406
2.816
Waarvan aan RIVM
13.021
541
13.562
Bijdragen aan overige agentschappen (RVO en KNMI)
229
1
230
Bijdragen aan medeoverheden
30.077
2.224
32.301
Programma NSL en SLA
7.281
388
7.669
Uitvoering geluidsanering
22.796
1.836
24.632
Bekostiging
463
0
463
Ontvangsten
400
600
1.000
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget wordt met € 3,8 miljoen verhoogd. Dit wordt met name veroorzaakt
door de hieronder toegelichte uitgavenmutaties. Het verschil wordt verklaard doordat
de toedeling van de eindejaarsmarge (€ 1,6 miljoen) slechts kasbudget betreft.
Uitgaven
Artikel 20.01 Gezonde Lucht en Tegengaan Geluidshinder
Opdrachten
De verhoging van de opdrachten met € 2,2 miljoen wordt met name veroorzaakt door de
volgende mutaties:
Asbestcommunicatie – Campagne Houtsstook (€ 1 miljoen)
Dit betreft een overboeking van artikel 22 naar artikel 20 in het kader van de lancering
van een communicatiecampagne om de emissies van particuliere houtstook te beperken.
Door vertraging in de uitvoering van de communicatiecampagne asbest is in 2023 slechts
de voorbereiding van de communicatieactiviteiten aan de orde en zal naar verwachting
uiterlijk in 2025 daadwerkelijk uitvoering worden gegeven aan de communicatieactiviteiten.
Deze middelen worden nu in 2023 versneld aangewend voor de campagne omtrent particuliere
houtstook.
Toedeling prijsbijstelling 2023 (€ 0,9 miljoen)
Dit betreft de toedeling van de ontvangen prijsbijstelling 2023.
Bijdragen aan medeoverheden
De verhoging van de bijdragen aan medeoverheden met € 2,2 miljoen wordt met name veroorzaakt
door de volgende mutaties:
Toedeling eindejaarsmarge 2022 (€ 1,6 miljoen)
Dit betreft de toedeling van de eindejaarsmarge 2022 voor overlopende verplichtingen
van de specifieke uitkering Schonen Lucht Akkoord, hiervoor waren nog niet alle toekenningen
in rekening gebracht door de RVO.
Toedeling prijsbijstelling 2023 (€ 0,6 miljoen)
Dit betreft de toedeling van de ontvangen prijsbijstelling 2023.
Ontvangsten
De ontvangstenmutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet
toegelicht.
2.9 Artikel 21 Circulaire Economie
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 11 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 21 Circulaire Economie (bedragen
x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW's en amendementen) (1)
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2)
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
69.309
– 5.533
63.776
Uitgaven
62.888
– 4.227
58.661
5 Duurzame productieketens
60.141
– 4.353
55.788
Opdrachten
20.338
– 318
20.020
Uitvoering duurzame productieketens
12.580
– 844
11.736
Waarvan RWS
6.149
0
6.149
Overige opdrachten
1.609
526
2.135
Subsidies
14.976
– 5.021
9.955
Subsidies duurzame productieketens
14.976
– 5.021
9.955
Bijdragen aan agentschappen
24.320
167
24.487
Waarvan bijdrage aan RWS
11.662
0
11.662
Waarvan bijdrage aan RVO
11.365
35
11.400
Overige bijdragen aan agentschappen
1.293
132
1.425
Bijdragen aan medeoverheden
0
800
800
Waarvan bijdrage aan Caribisch Nederland
0
800
800
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
50
0
50
Bijdragen aan ZBO's en RWT's
457
19
476
6. Natuurlijk kapitaal
2.747
126
2.873
Opdrachten
2.133
100
2.233
Uitvoering Natuurlijk kapitaal
1.709
50
1.759
Overige opdrachten
424
50
474
Bijdragen aan agentschappen
614
26
640
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget wordt met € 5,5 miljoen verlaagd. Dit wordt met name veroorzaakt
door de hieronder toegelichte uitgavenmutaties en daarnaast onder andere door de volgende
mutatie:
Monitoring & Sturing Circulaire Economie (€ – 2,0 miljoen)
Dit betreft een overboeking van artikel 21 naar artikel 97 voor de door het Planbureau
voor de Leefomgeving (PBL) te verrichten onderzoekwerkzaamheden (in 2023) in het kader
van het Werkprogramma Monitoring & Sturing Circulaire Economie.
Uitgaven
Artikel 21.05 Duurzame productieketens
Subsidies
De verlaging van het subsidiebudget met € – 5,0 miljoen wordt met name veroorzaakt
door de volgende mutaties:
Kasschuif subsidie Ontwikkeling en Opschaling Recycling (€ – 6,1 miljoen)
Dit betreft een kasschuif van € 6,1 miljoen naar 2024–2027. De subsidieregeling Ontwikkeling
en Opschaling Recycling zou in 2023 open worden gesteld. De juridische uitwerking
duurt echter langer, waardoor de subsidie pas in 2024 verstrekt zal worden.
Toedeling eindejaarsmarge 2022 (€ 0,7 miljoen)
Dit betreft de toedeling van de eindejaarsmarge 2022 voor overlopende verplichtingen
voor de subsidieregeling circulaire ketenprojecten.
Ontvangsten
De ontvangstenmutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet
toegelicht.
2.10 Artikel 22 Omgevingsveiligheid en Milieurisico's
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 12 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 22 Omgevingsveiligheid en Milieurisico's
(bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW's en amendementen) (1)
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2)
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
76.532
– 8.600
67.932
Uitgaven
86.676
– 6.724
79.952
1 Veiligheid chemische stoffen
25.491
1.938
27.429
Opdrachten
8.536
723
9.259
Waarvan RWS
1.841
0
1.841
Waarvan RIVM
1.079
2
1.081
Uitvoering veiligheid
1.538
– 13
1.525
Uitvoering stoffen en M&G
2.344
284
2.628
Overige opdrachten
1.734
450
2.184
Bijdragen aan agentschappen
15.455
1.157
16.612
Waarvan bijdrage aan RWS
2.725
671
3.396
Waarvan bijdrage aan RIVM
12.410
467
12.877
Overige bijdragen aan agentschappen
320
19
339
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties
250
0
250
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
1.250
58
1.308
Waarvan bijdrage aan CTGB
1.250
58
1.308
2 Veiligheid biotechnologie
6.193
157
6.350
Opdrachten
1.366
– 2
1.364
Uitvoering veiligheid GGO
1.306
– 2
1.304
Overige opdrachten
60
0
60
Bijdragen aan agentschappen
4.827
159
4.986
Waarvan bijdrage aan COGEM
1.700
0
1.700
Waarvan bijdrage aan RIVM
3.127
159
3.286
3 Veiligheid bedrijven en transport
54.992
– 8.819
46.173
Opdrachten
25.252
– 9.670
15.582
EPK bijdrage RWS
1.256
575
1.831
Opdrachten asbest
2.946
– 1.262
1.684
Programma omgevingsveilig
6.255
– 729
5.526
VTH-stelsel
11.814
– 8.475
3.339
Uitvoering Buisleidingen
1.250
136
1.386
Uitvoering veiligheid VGS
1.280
76
1.356
Overige opdrachten
451
9
460
Subsidies
9.847
531
10.378
Subsidies inrichtingen & transport
7.072
531
7.603
Subsidies asbest
0
0
0
Subsidies vuurwerk
2.260
0
2.260
Overige subsidies
515
0
515
Bijdragen aan agentschappen
6.432
241
6.673
Waarvan bijdrage aan RWS
4.184
0
4.184
Waarvan bijdrage aan RIVM
1.906
177
2.083
Waarvan bijdrage aan RVO
342
64
406
Bijdragen aan medeoverheden
9.669
– 50
9.619
Waarvan bijdrage aan Caribisch Nederland
175
– 50
125
Overige bijdragen aan medeoverheden
9.494
0
9.494
Inkomensoverdrachten
3.792
129
3.921
Inkomensoverdrachten mesothelioom
3.792
129
3.921
Ontvangsten
250
0
250
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget wordt met € 8,6 miljoen verlaagd. Dit wordt met name veroorzaakt
door de hieronder toegelichte uitgavenmutaties. Het verschil tussen het totaal aan
mutaties op het uitgaven- en verplichtingenbudget wordt met name verklaard doordat
de toedeling van de eindejaarsmarge slechts kasbudget betreft.
Uitgaven
Artikel 22.03 Veiligheid bedrijven en transport
Opdrachten
De verlaging van dit instrument met € 9,7 miljoen wordt met name veroorzaakt door
volgende mutaties:
Kasschuif VTH (€ – 6,0 miljoen)
Voor de vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) wordt € 6,0 miljoen vanuit
2023 naar 2026 geschoven. De afstemming met de vele bestuurlijke partners betrokken
bij de omgevingsdiensten duurt langer dan verwacht. De start van het driejarige ontwikkelingsprogramma
voor monitoringsafspraken is nu voorzien voor 2024. Deze kasschuif is nodig om het
budget weer in het juiste kasritme te krijgen.
Kasschuif communicatiecampagne Asbest (€ – 1,5 miljoen)
Door vertraging in de uitvoering van de communicatiecampagne asbest is in 2023 enkel
de voorbereiding van de communicatieactiviteiten aan de orde, naar verwachting zal
uiterlijk in 2025 daadwerkelijk uitvoering worden gegeven aan de communicatieactiviteiten.
Herschikking BOA RWS (€ – 1,1 miljoen)
Dit betreft een herschikking binnen artikel 22 voor de totale opdrachtverstrekking
aan RWS voor activiteiten in het kader van het Besluit Risico's Zware Ongevallen (BRZO).
Overboeking ILT (€ – 1,0 miljoen)
Voor werkzaamheden rond het project Datakwaliteit Toezicht binnen het Interbestuurlijk
Programma Versterking Toezicht en Handhaving (IBP VTH) wordt budget overgeboekt naar
de ILT (artikel 24).
Communicatiecampagne Houtstook (€ – 1,0 miljoen)
Dit betreft een overboeking van artikel 22 naar artikel 20 voor de lancering van een
communicatiecampagne om de emissies van particuliere houtstook te beperken.
Toedeling eindejaarsmarge 2022 (€ 0,5 miljoen)
Dit betreft de toedeling van de eindejaarsmarge 2022 voor overlopende verplichtingen.
Ontvangsten
De ontvangstenmutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet
toegelicht.
2.11 Artikel 23 Meteorologie, Seismologie en Aardobservatie
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 13 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 23 Meteorologie, Seismologie en Aardobservatie
(bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW's en amendementen) (1)
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2)
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
71.525
4.573
76.098
Uitgaven
70.454
4.573
75.027
1 Meteorologie en seismologie
48.567
3.283
51.850
Bijdragen aan agentschappen
44.477
3.283
47.760
Waarvan bijdrage aan KNMI
44.477
3.283
47.760
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties
4.090
0
4.090
Contributie ECMWF (HGIS)
3.150
0
3.150
Overige bijdragen aan (inter)nationale organisaties
940
0
940
2 Aardobservatie
21.887
1.290
23.177
Bijdragen aan agentschappen
21.887
1.290
23.177
Waarvan bijdrage aan KNMI
21.887
1.290
23.177
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget wordt met € 4,6 miljoen verhoogd. Dit wordt veroorzaakt door
de hieronder toegelichte mutaties op het uitgavenbudget.
Uitgaven
Artikel 23.01 Meteorologie en Seismologie
Bijdragen aan agentschappen
Bijdrage aan KNMI (€ 3,3 miljoen)
De verhoging van dit artikelonderdeel met € 3,3 miljoen is met name het gevolg van
de toedeling van de ontvangen loon- en prijsbijstelling voor het jaar 2023.
Artikel 23.02 Aardobservatie
Bijdragen aan agentschappen
Bijdrage aan KNMI (€ 1,3 miljoen)
De verhoging van dit artikelonderdeel met € 1,3 miljoen is met name het gevolg van
de toedeling van de ontvangen loon- en prijsbijstelling voor het jaar 2023.
Ontvangsten
De ontvangstenmutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet
toegelicht.
2.12 Artikel 24 Inspectie Leefomgeving en Transport
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 14 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 24 Inspectie Leefomgeving en Transport
(bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW's en amendementen) (1)
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2)
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
188.309
894
189.203
Uitgaven
188.309
894
189.203
1 Personele uitgaven
173.333
– 10.406
162.927
Waarvan eigen personeel
151.087
– 18.719
132.368
Waarvan inhuur externen
21.721
8.838
30.559
Waarvan overige personele uitgaven
525
– 525
0
2 Materiële uitgaven
14.976
11.300
26.276
Waarvan ICT
2.644
173
2.817
Waarvan bijdragen SSO's
2.302
5.024
7.326
Waarvan overige materiële uitgaven
10.030
6.103
16.133
Ontvangsten
24.700
– 9.752
14.948
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget wordt met € 0,9 miljoen verhoogd. Dit wordt veroorzaakt door
de hieronder toegelichte mutaties op het uitgavenbudget.
Uitgaven
Artikel 24.01 Personele uitgaven
Eigen Personeel (€ – 18,7 miljoen)
Het budget voor eigen personeel wordt voor het jaar 2023 per saldo met € 18,7 miljoen
verlaagd, met name als gevolg van:
– Het buiten begrotingsverband plaatsen van de Autoriteit Woningbouw (€ – 9,8 miljoen);
– Toegevoegde loonbijstelling voor het jaar 2023 (€ 9,7 miljoen).
– Een overboeking naar materiële uitgaven voor huisverstingskosten (€ – 5,0 miljoen);
– Het overhevelen van resterende arbeidsvoorwaardenmiddelen naar 2024 (€ – 4,1 miljoen);
– Een overboeking naar inhuur externen (€ – 4,8 miljoen);
– Een overboeking naar bijdrage SSO’s tbv DICTU (€ – 2,7 miljoen);
Inhuur externen (€ 8,8 miljoen)
Het budget voor het inhuren van externen wordt voor het jaar 2023 met € 8,8 miljoen
met name verhoogd als gevolg van:
– Een overboeking van budget voor eigen personeel naar externe inhuur voor de uitvoering
van diverse projecten (€ 4,8 miljoen);
– Een overboeking vanuit artikel 21 voor de uitvoering van het project Datakwaliteit
Toezicht als onderdeel van het Interbestuurlijk Programma Versterking Toezicht en
Handhaving (€ 1,1 miljoen);
Artikel 24.02 Materiële uitgaven
Bijdrage aan SSO's (€ 5,0 miljoen)
De bijdrage aan SSO's wordt met name verhoogd als gevolg van:
– Overboeking vanuit eigen personeel en overige materiele uitgaven m.b.t. de nieuwe
dienstverleningovereenkomst met DICTU (€ 6,4 miljoen).
Overige materiële uitgaven (€ 6,1 miljoen)
De overige materiële uitgaven worden met € 6,1 miljoen verhoogd als gevolg van:
– Een overboeking vanuit eigen personele uitgaven voor huisvestingskosten (€ 5,0 miljoen);
– Een overboeking naar bijdrage SSO’s tbv DICTU (€ 3,7 miljoen)
– De toedeling van de ontvangen loon- en prijsbijstelling (€ 1,9 miljoen);
– De toevoeging van de in 2022 via het Ministerie van Justitie en Veiligheid geclaimde
en ontvangen gelden voor Cyber en Vitaal (€ 1,1 miljoen).
Ontvangsten
Autoriteit Woningcorporaties (€ – 9,8 miljoen)
Per saldo wordt er € – 9,8 miljoen uit de begroting gehaald. Dit komt omdat de financiële
administratie van de Autoriteit Woningcorporaties buiten de begrotingsadministratie
plaatsvindt. Het begrote bedrag van € – 14,3 miljoen met betrekking tot de AW dient
derhalve uit de begroting te worden verwijderd. Daarnaast maakt de Autoriteit Woningcorporaties
gebruik van de ILT-faciliteiten en ondersteundende afdelingen. Hiervoor betalen zij
jaarlijks een compensatie aan de ILT van € 4,5 miljoen
2.13 Artikel 25 Brede Doeluitkering
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 15 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 25 Brede Doeluitkering (bedragen
x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW's en amendementen) (1)
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2)
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
991.495
121.566
1.113.061
Uitgaven
1.005.240
60.783
1.066.023
1 Brede Doeluitkering
1.005.240
60.783
1.066.023
Brede doeluitkering
1.005.240
60.783
1.066.023
Bijdrage Brede doeluitkering
0
60.783
60.783
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget wordt met € 121,6 miljoen verhoogd. Dit wordt veroorzaakt
door een ophoging van het budget met € 60,8 miljoen, zodat de BDU-beschikking jaar
2024 kan worden aangegaan in het najaar van 2023. Conform de Wet BDU wordt jaarlijks
voorafgaand aan het uitkeringsjaar de brededoeluitkering geheel als betalingsverplichting
vastgelegd. Het resterende bedrag wordt verklaard door de hieronder toegelichte uitgavenmutatie.
Uitgaven
Artikel 25.01 Brede Doeluitkering
De verhoging met € 60,8 miljoen wordt volledig verklaard door de toevoeging van de
loon- en prijsbijstelling 2023.
2.14 Artikel 26 Bijdrage Investeringsfonds
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 16 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 26 Bijdrage Investeringsfonds (bedragen
x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW's en amendementen) (1)
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2)
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
9.906.058
– 560.144
9.345.914
Uitgaven
9.906.418
– 560.354
9.346.064
1 Bijdrage Investeringsfondsen
8.297.781
– 489.697
7.808.084
Bijdrage aan het Mobiliteitsfonds
8.297.781
– 489.697
7.808.084
2 Bijdrage Investeringsfondsen
1.608.637
– 70.657
1.537.980
Bijdrage aan het Deltafonds
1.608.637
– 70.657
1.537.980
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget wordt met € 262,8 miljoen verhoogd. Dit wordt met name veroorzaakt
door hieronder toegelichte uitgavenmutaties.
Uitgaven
Artikel 26.01 Bijdrage aan het Mobiliteitsfonds
De verlaging van de bijdrage aan het Mobiliteitsfonds in 2023 met € 139,7 miljoen
wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:
Kaderaanpassing 2023 (– € 500,0 miljoen)
Dit betreft een kaderaanpassing om de uitgavenkaders op het gehele MF in een beheersbaar
ritme te krijgen. In 2023 is voor het hele MF € 500,0 miljoen minder budget nodig.
De middelen worden verschoven naar latere jaren. Daarmee is deze kaderaanpassing meerjarig
budgettair neutraal.
Overboekingen HXII (€ 380,0 miljoen)
Per saldo wordt € 380,0 miljoen overgeboekt vanuit Hoofdstuk XII naar het Mobiliteitsfonds.
Dit betreft met name:
– De toevoeging van de loon- en prijsbijstelling 2023 (€ 418,6 miljoen);
– De terugsluis Vrachtwagenheffing die onder andere wordt ingezet voor de subsidie AanZet
(€ – 38,3 miljoen).
Overboekingen ministeries (€ – 19,4 miljoen)
Dit betreft de overboekingen van en naar andere begrotingshoofdstukken binnen de Rijksbegroting.
Per saldo wordt € 19,4 miljoen overgeboekt naar andere begrotingshoofdstukken. De
omvangrijkste mutatie betreft een overboeking naar het Ministerie van Defensie voor
de noodsleephulp op de Noordzee door de Kustwacht Nederland (€ – 3,6 miljoen).
Artikel 26.02 Bijdrage aan het Deltafonds
De verlaging van de bijdrage aan het Deltafonds in 2023 met € 70,7 miljoen wordt met
name veroorzaakt door de volgende mutaties:
Kaderaanpassing 2023 (€ – 154,0 miljoen)
Dit betreft een kaderaanpassing om de uitgavenkaders op het gehele DF in een beheersbaar
ritme te krijgen. In 2023 is voor het hele DF € 154,0 miljoen minder budget nodig.
De middelen worden verschoven naar latere jaren. Daarmee is deze kaderaanpassing meerjarig
budgettair neutraal.
Overboekingen HXII (€ 85,3 miljoen)
Per saldo wordt € 85,3 miljoen overgeboekt vanuit Hoofdstuk XII naar het Deltafonds.
Dit betreft met name:
– De toevoeging van de loon- en prijsbijstelling 2023 (€ 86,5 miljoen);
– De overboeking van de middelen uit het Coalitieakkoord voor de thema’s cybersecurity,
economische veiligheid (EV) en vitaal (€ 0,9 miljoen).
Overboekingen ministeries (€ – 2,0 miljoen)
Dit betreft de overboekingen van en naar andere begrotingshoofdstukken binnen de Rijksbegroting.
Per saldo wordt € 2,0 miljoen overgeboekt naar andere begrotingshoofdstukken. De omvangrijkste
mutatie betreft een overboeking naar het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
ten behoeve van de voortzetting van de bestuursovereenkomst Nitraat tot landing in
het Nationaal Programma Landelijk Gebied (€ – 1,8 miljoen).
Voor meer detail bij de mutaties op het MF en DF wordt verwezen naar de Suppletoire
Begroting Prinsjesdag 2023 van het Mobiliteitsfonds en het Deltafonds.
3. Niet-beleidsartikelen
3.1 Artikel 97 Algemeen Kerndepartement
Tabel 17 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 97 Algemeen Kerndepartement (Bedragen
x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW's en amendementen) (1)
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2)
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
40.860
13.746
54.606
Uitgaven
53.842
12.204
66.046
1 Algemeen departement
49.406
12.204
61.610
Opdrachten
37.094
4.321
41.415
van A naar Beter
1.725
– 200
1.525
Ext. juridische adv.
1.856
20
1.876
Onderzoeken PBL
2.811
2.521
5.332
Onderzoeken ANVS
3.772
415
4.187
DCC
8.970
390
9.360
Regeringsvliegtuig
13.771
952
14.723
Overige opdrachten
4.189
223
4.412
Subsidies
0
30
30
Bijdragen aan agentschappen
12.312
3.153
15.465
Waarvan bijdrage aan RWS
3.164
0
3.164
Waarvan bijdrage aan KNMI
227
2.230
2.457
Waarvan bijdrage aan ILT
0
0
0
Dienstverlening RIVM
8.921
923
9.844
Bijdragen aan medeoverheden
0
4.700
4.700
3 Covid19 Testen reizen
4.436
0
4.436
Opdrachten COVID-19
4.436
0
4.436
Ontvangsten
1.501
0
1.501
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget van het artikel Algemeen Kerndepartement voor 2023 wordt
met € 13,7 miljoen verhoogd. Dit wordt met name veroorzaakt door de hieronder toegelichte
uitgavenmutaties. Het resterende verschil wordt met name verklaard door de volgende
mutatie:
Verplichtingenschuif Departementaal Coördinatiecentrum Crisisbeheersing (DCC) (€ 2,1
miljoen)
Er is een verplichtingenschuif nodig naar 2023 uit latere jaren. Deze verplichten
waren in de prognose onjuist opgenomen omdat ze over de jaren waarop het contract
betrekking heeft waren uitgesmeerd en niet waren toebedeeld aan de jaren waarin de
verplichting wordt aangegaan.
Uitgaven
Artikel 97.01 Algemeen departement
Opdrachten
De verhoging van het opdrachtenbudget met € 4,3 miljoen wordt met name veroorzaakt
door de volgende mutaties:
Werkprogramma Monitoring & Sturing Circulaire Economie 2023 (€ 1,5 miljoen)
De mutatie heeft betrekking op de onderzoekwerkzaamheden die door PBL worden verricht
in 2023 in het kader van het werkprogramma Circulaire Economie.
Loon- en prijsbijstelling 2023 (€ 1,3 miljoen)
Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling 2023.
Toedeling eindejaarsmarge 2022 (€ 1,1 miljoen)
Dit betreft de toedeling van de eindejaarsmarge 2022.
Bijdragen aan agentschappen
De verhoging van de bijdragen aan agentschappen met € 3,2 miljoen wordt met name veroorzaakt
door de volgende mutaties:
HXII: Maatwerk KNMI – RWS (€ 2,2 miljoen)
Naar aanleiding van de vastgestelde offerte wordt er vanuit Rijkswaterstaat budget
beschikbaar gesteld voor de verstrekte maatwerkopdracht die het KNMI voor Rijkswaterstaat
verricht.
Loon- en prijsbijstelling 2023 (€ 0,4 miljoen)
Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling 2023.
Bijdragen aan medeoverheden
De verhoging van de bijdragen aan medeoverheden met € 4,7 miljoen komt door de volgende
mutatie:
Oekraïnemiddelen (€ 4,7 miljoen)
Na de doorbraak van de Kachovkadam in juni van dit jaar heeft Oekraïne het Kabinet
verzocht hulpgoederen te leveren om de gevolgen van de doorbraak te bestrijden. Het
Kabinet heeft besloten om noodhulp aan te bieden in de vorm van in-kindgoederen. De
goederen zijn via de Unie van Waterschappen beschikbaar gesteld, en het Ministerie
van IenW heeft deze vervolgens overgenomen en gedoneerd aan Oekraïne (Kamerstuk 2022–2023,
36045, nr. 165).
Ontvangsten
De ontvangstenmutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet
toegelicht.
3.2 Artikel 98 Apparaat Kerndepartement
Tabel 18 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 98 Apparaat Kerndepartement (bedragen
x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW's en amendementen) (1)
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2)
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
432.097
33.014
465.111
Uitgaven
437.890
32.259
470.149
1 Personele uitgaven
317.597
35.964
353.561
Eigen personeel
274.572
19.333
293.905
Inhuur externen
39.032
16.750
55.782
Overige personele uitgaven
3.993
– 119
3.874
2 Materiële uitgaven
120.293
– 3.705
116.588
ICT
33.406
– 276
33.130
Bijdragen aan SSO's
53.206
10.133
63.339
Overige materiële uitgaven
33.681
– 13.562
20.119
Ontvangsten
8.453
– 349
8.104
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget voor 2023 wordt met € 29,9 miljoen verhoogd. Dit wordt met
name verklaard door onderstaande uitgavenmutaties:
Uitgaven
1. Personele uitgaven
Eigen personeel
De verhoging met € 19,3 miljoen wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:
Loon- en prijsbijstelling 2023 (€ 16,2 miljoen)
Dit betreft de toedeling van de ontvangen loon- en prijsbijstelling 2023.
Verdeling POK- en WOO-middelen (€ 2,2 miljoen)
Dit is een verdeling van de in 2022 ontvangen POK- en WOO-gelden naar diverse artikelen
binnen de IenW-begroting.
Verdeling Cyber Vitaal-middelen (€ 1,0 miljoen)
Doorverdeling van de in 2022 via het Ministerie van JenV ontvangen middelen uit het
Coalitieakkoord voor de thema’s cybersecurity, economische veiligheid (EV) en vitaal.
Inhuur externen
De verhoging met € 16,8 miljoen wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:
Inzet inhuur diverse onderwerpen (totaal € 9,6 miljoen)
Dit betreft een ophoging van het budget voor:
– De inzet van inhuur op vacatureruimte (€ 4,5 miljoen);
– DMS (€ 2,5 miljoen);
– Extra inzet op digitalisering en ICT (€ 1,8 miljoen);
– Open Overheid (€ 0,8 miljoen).
RWS-aandeel Vernieuwing SAP (€ 2,9 miljoen)
Dit betreft de bijdrage vanuit het Mobiliteitsfonds voor het aandeel van RWS voor
het project Vernieuwing SAP.
Toedeling eindejaarsmarge 2022 (€ 2,6 miljoen)
Dit betreft de toedeling van de eindejaarsmarge 2022 voor diverse overlopende verplichtingen.
Verdeling Cyber Vitaal-middelen en inzet op Cyberveiligheid (€ 0,8 miljoen)
Doorverdeling van de in 2022 via het Ministerie van JenV ontvangen middelen uit het
Coalitieakkoord voor de thema’s cybersecurity, economische veiligheid (EV) en vitaal.
Overige personele uitgaven
De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet toegelicht.
2. Materiële uitgaven
ICT
De verlaging met € 0,3 miljoen wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:
RWS-aandeel Vernieuwing SAP (€ 3,8 miljoen)
Dit betreft de bijdrage vanuit het Mobiliteitsfonds voor het aandeel van RWS voor
het project Vernieuwing SAP.
Herschikking dienstverlening SSC ICT (€ – 3,2 miljoen)
Voor de dienstverling van SSC ICT is een herschikking nodig vanuit het ICT-budget.
Verdeling POK- en WOO-middelen (€ – 1,6 miljoen)
Dit is een verdeling van de in 2022 ontvangen POK- en WOO-gelden naar diverse artikelen
binnen de IenW-begroting.
Bijdrage aan SSO's
De verhoging met € 10,1 miljoen wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:
Loon- en prijsbijstelling 2023 (€ 6,0 miljoen)
Dit betreft de toedeling van de ontvangen loon- en prijsbijstelling 2023.
Herschikking dienstverlening SSC ICT (€ 3,2 miljoen)
Voor de dienstverling van SSC ICT is een herschikking nodig vanuit het ICT-budget.
Overige materiële uitgaven
De verlaging met € 13,6 miljoen wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:
Banenafspraak RWS (€ – 4,0 miljoen)
Dit betreft de bijdrage van artikel 98 aan het Mobiliteitsfonds voor het invullen
van arbeidsplaatsen door RWS om te voldoen aan de banenafspraak.
Verdeling POK- en WOO-middelen (€ – 3,3 miljoen)
Dit is een verdeling van de in 2022 ontvangen POK- en WOO-gelden naar diverse artikelen
binnen de IenW-begroting.
Verdeling Cyber Vitaal-middelen (€ – 3,1 miljoen)
Doorverdeling van de in 2022 via het Ministerie van JenV ontvangen middelen uit het
Coalitieakkoord voor de thema’s cybersecurity, economische veiligheid (EV) en vitaal
aan diverse onderdelen binnen de IenW-begroting.
Loon- en prijsbijstelling 2023 (€ 1,1 miljoen)
Dit betreft de toedeling van de ontvangen loon- en prijsbijstelling 2023.
Ontvangsten
De ontvangstenmutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet
toegelicht.
3.3 Artikel 99 Nog onverdeeld
Tabel 19 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 99 Nog onverdeeld (Bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW's en amendementen) (1)
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2)
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
658.955
– 633.146
25.809
Uitgaven
650.860
– 650.860
0
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget wordt met € 633,1 miljoen verlaagd. Dit wordt met name veroorzaakt
door de hieronder toegelichte uitgavenmutaties.
Uitgaven
De verlaging van dit artikelonderdeel met € 650,9 miljoen wordt met name veroorzaakt
door de volgende mutaties:
Loon- en prijsbijstelling 2023 (€ – 623,4 miljoen)
De loon- en prijsbijstellingstranche 2023 van zowel Hoofdstuk XII als de fondsen is
bij de 1e suppletoire begroting 2023 toegevoegd aan artikel 99. Deze middelen wordt
hierbij toebedeeld aan de diverse artikelen binnen HXII, het Mobiliteitsfonds en het
Deltafonds.
Toedeling eindejaarsmarge 2022 (€ – 17,7 miljoen)
De reguliere eindejaarmarge is bij de 1e suppletoire begroting 2023 toegevoegd aan
artikel 99. Hierbij worden de toegevoegde middelen toebedeeld aan de diverse artikelen
binnen Hoofdstuk XII.
Nacalculatie Prijsbijstelling HXII 2022 BDU (€ – 4,5 miljoen)
Dit betreft de toedeling van de ontvangen nacalculatie op de prijsbijstelling 2022.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.