Verslag (initiatief)wetsvoorstel (nader) : Verslag
36 331 Uitvoering van het op 3 mei 1996 te Londen tot stand gekomen Internationaal Verdrag inzake aansprakelijkheid en vergoeding voor schade in verband met het vervoer over zee van gevaarlijke en schadelijke stoffen, 1996 (Trb. 1997, 302 en Trb. 2002, 222), zoals gewijzigd door het op 30 april 2010 te Londen tot stand gekomen Protocol van 2010 bij het Internationaal Verdrag inzake aansprakelijkheid en vergoeding voor schade in verband met het vervoer over zee van gevaarlijke en schadelijke stoffen, 1996 (Trb. 2010, 316) (Uitvoeringswet HNS-verdrag)
Nr. 5
VERSLAG
Vastgesteld 10 mei 2023
De vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat, belast met het voorbereidend
onderzoek van dit wetsvoorstel, heeft de eer verslag uit te brengen van haar bevindingen.
Het verslag behandelt alleen die onderdelen waarover door de genoemde fracties inbreng
is geleverd.
Onder het voorbehoud dat de regering de vragen en opmerkingen in dit verslag afdoende
zal beantwoorden, acht de commissie hiermee de openbare behandeling van het voorstel
van wet voldoende voorbereid.
Inhoudsopgave
blz.
Inleiding / inhoud en noodzaak
2
Hoofdlijnen van het verdrag
2
(Financiële) gevolgen en administratieve lasten
2
1. Inleiding
De leden van de D66-fractie hebben met interesse kennisgenomen van de Uitvoeringswet
voor het HNS-Verdrag inzake aansprakelijkheid en vergoeding voor schade in verband
met het vervoer over zee van gevaarlijke stoffen (hierna: Uitvoeringswet) en hebben
hierover geen verdere vragen.
De leden van de PVV-fractie hebben kennisgenomen van het wetsvoorstel en willen de
regering nog enkele vragen voorleggen.
De leden van de CDA-fractie hebben kennisgenomen van de Uitvoeringswet en hebben hierover
enkele vragen.
De leden van de GroenLinks-fractie hebben kennisgenomen van de Uitvoeringswet en hebben
hierover enkele vragen.
Inleiding
Inhoud en noodzaak
De leden van de GroenLinks-fractie onderstrepen belang, nut en noodzaak van wat in
dit verdrag wordt beoogd: verbetering van de rechtspositie van slachtoffers inclusief
maatschappij en milieu. Ook het neveneffect, een sterkere incentive voor (verzekeraars
van) reders voor het verbeteren van de veiligheid van vervoer van gevaarlijke stoffen,
is zeer welkom.
Hoofdlijnen van het verdrag
Gelijktijdige aanvaarding door België en Duitsland
De leden van de PVV-fractie vragen de regering naar de gevolgen indien België en/of
Duitsland het verdrag niet of niet gelijktijdig aanvaardt.
De leden van de CDA-fractie zijn benieuwd naar hoe de invoering van het verdrag in
andere landen zal verlopen, met name in België en Duitsland. Gelijktijdige aanvaarding
betekent niet automatisch eensluidende invoering van het verdrag. Ook zijn de leden
benieuwd naar de effecten van de invoering in andere landen voor Nederland. Tevens
horen deze leden graag hoe de voortgang van de invoering in andere landen zal worden
gemonitord.
De leden van de GroenLinks-fractie vinden het een beschamende zaak dat het ruim 25
jaar heeft moeten duren voordat dit verdrag wordt geratificeerd. De Nederlandse regering
stelt zelf het verdrag snel te willen aanvaarden, maar stelt ook een concurrentienadeel
voor de milieubedreigende sector te willen voorkomen. Deze leden twijfelen er niet
aan dat deze partijen, die allemaal internationaal opereren, eenzelfde lobby hebben
gevoerd in alle andere betrokken landen, met als resultaat dat vrijwel niemand het
verdrag nog heeft aanvaard. Iedereen heeft zich laten gijzelen door de belangen van
de partijen die verantwoordelijk zijn voor het probleem dat moet worden opgelost.
De leden van de GroenLinks-fractie zijn blij dat door de inzet van de Raad van de
Europese Unie deze situatie nu wordt opgelost. Deze leden vragen de regering om binnenkort
aan de Kamer te rapporteren welke andere internationale verdragen reeds lang op ratificatie
wachten en wat hiervan de achtergrond is.
(Financiële) gevolgen en administratieve lasten
Effecten voor scheepseigenaren
De leden van de PVV-fractie vragen aan de regering waarom een verzekeringscertificaat
driehonderd euro kost terwijl dit, in het geval er een verzekering wordt afgesloten
bij een bij de Inspectie voor de Leefomgeving en Transport (ILT) bekende en solvabele
verzekeringsmaatschappij, slechts een administratieve handeling betreft.
Effecten voor ontvangers van HNS-stoffen
De leden van de PVV-fractie vragen aan de regering wat het effect is van de bijdrageplicht
aan het HNS-fonds op de hoogte van de prijs van brandstof.
De leden van de GroenLinks-fractie vragen hoe de drempelwaarden zich verhouden tot
de financiële en incidentele risico’s. Het ligt voor de hand dat grotere hoeveelheden
tot grotere statistische risico’s leiden, maar ook dat incidentele transporten tot
relatief grote individuele risico’s op ongelukken leiden, juist door het gebrek aan
routine. Is hier rekening mee gehouden?
De voorzitter van de vaste commissie, Tjeerd de Groot
Meedendorp De adjunct-griffier van de commissie,
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
T.C. (Tjeerd) de Groot, voorzitter van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat -
Mede ondertekenaar
M. Meedendorp, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.